Mondkapjes

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 6

wat vervelend dat sommige mensen zich beperkt voelen omdat een ander niet aan hun angstfantasieën mee wil werken. 

Mensen worden beperkt door mensen die maatregelen om een coronabesmetting zoveel te voorkomen onzin vinden. Bij sommige mensen (kwetsbaren) kan een besmetting ernstige gevolgen hebben. Dat heeft niets met angstfantasie te maken maar met realiteitszin. Kwetsbaren doen al zoveel mogelijk om zichzelf te beschermen. Wees sociaal en houd je aan de maatregelen, zodat ook kwetsbaren veilig kunnen mee doen in de maatschappij. 

Op zich met je eens, maar de inconsequentie van de meeste maatregelen maken wel dat burgers het niet meer snappen. Je mag zónder mondkapje in een overvolle Kruidvatwinkel gaan staan shoppen, maar in een zo goed als lege treincoupé is het opeens een no-no. Of op een perron in de open lucht waar de dichtstbijzijnde andere persoon 10 meter verderop staat. Wie het snapt, mag het zeggen. Ik mag zonder mondkapje 3 uur lang tussen allerlei vreemde mensen op een terras gaan zitten, maar ik mag niet zonder mondkapje een kwartiertje in de trein zitten tussen allerlei vreemde mensen. Logica? Geen idee. 

Reputatie 3

Volgens mij was de vraag, hoe kan ik veilig reizen met NS. Nou, dat kan niet, want er zijn helaas veel reizigers, niet alleen jongeren maar ook ouderen, die zich niet houden aan de mondkapjesplicht. En er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd. Hoe kun je dan toch zo veilig mogelijk reizen? Tweede klas: wissel bij elk station van coupe of ga in de tussenruimtes zitten als daar geen andere reizigers zitten.In de stiltecoupes is het vaak minder druk. Eerste klas: probeer zo'n afgesloten stltecoupe en als dat niet lukt de gewone 1e klas stilte coupe. Veel succes en blijf gezond!

De redenering "[veilig reizen] kan niet, want er zijn helaas veel reizigers, niet alleen jongeren maar ook ouderen, die zich niet houden aan de mondkapjesplicht" is mijn ogen echt stuitend. "Want" wijst op een oorzakelijk verband. Dus het niet naleven van de mondkapjesplicht wordt hier als oorzaak aangewezen voor het niet veilig kunnen reizen. Dat is zonder inperking van het begrip 'veilig' echt gewoon onzin.

Zoals gezegd heeft een treinreis meer risico's dan infectie met SARS-CoV-2. Ook zonder dat risico is een treinreis dus niet volkomen veilig (overigens is niets dat). En het dragen van een mondkapje (door jezelf en/of alle andere aanwezigen) neemt het risico op infectie met SARS-CoV-2 ook niet volkomen weg. Ook daartegen ben je ongeacht naleving van de mondkapjesplicht dus niet volkomen veilig. Gebrek aan naleving van deze regel is dus niet de reden dat een treinreis niet volkomen veilig is.

Mee eens of niet, stuitend iof niet,de regel is mondkapje op in de trein om het risico op corona te verkleinen. Welke andere risico's er dan allemaal zouden kunnen zijn aan treinreizen geen idee en daar gaat deze discussie ook niet over.

Reputatie 6

Volgens mij was de vraag, hoe kan ik veilig reizen met NS. Nou, dat kan niet, want er zijn helaas veel reizigers, niet alleen jongeren maar ook ouderen, die zich niet houden aan de mondkapjesplicht. En er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd. Hoe kun je dan toch zo veilig mogelijk reizen? Tweede klas: wissel bij elk station van coupe of ga in de tussenruimtes zitten als daar geen andere reizigers zitten.In de stiltecoupes is het vaak minder druk. Eerste klas: probeer zo'n afgesloten stltecoupe en als dat niet lukt de gewone 1e klas stilte coupe. Veel succes en blijf gezond!

De redenering "[veilig reizen] kan niet, want er zijn helaas veel reizigers, niet alleen jongeren maar ook ouderen, die zich niet houden aan de mondkapjesplicht" is mijn ogen echt stuitend. "Want" wijst op een oorzakelijk verband. Dus het niet naleven van de mondkapjesplicht wordt hier als oorzaak aangewezen voor het niet veilig kunnen reizen. Dat is zonder inperking van het begrip 'veilig' echt gewoon onzin.

Zoals gezegd heeft een treinreis meer risico's dan infectie met SARS-CoV-2. Ook zonder dat risico is een treinreis dus niet volkomen veilig (overigens is niets dat). En het dragen van een mondkapje (door jezelf en/of alle andere aanwezigen) neemt het risico op infectie met SARS-CoV-2 ook niet volkomen weg. Ook daartegen ben je ongeacht naleving van de mondkapjesplicht dus niet volkomen veilig. Gebrek aan naleving van deze regel is dus niet de reden dat een treinreis niet volkomen veilig is.

Mee eens of niet, stuitend iof niet,de regel is mondkapje op in de trein om het risico op corona te verkleinen. Welke andere risico's er dan allemaal zouden kunnen zijn aan treinreizen geen idee en daar gaat deze discussie ook niet over.

Maar in feite dus een onzinmaatregel, als je overal elders in de maatschappij mensen zónder mondkapje bij elkaar laat zijn, in winkels, op markten, in kroegen en restaurants, enz. dan zet het natuurlijk geen zoden aan de dijk als het opeens in bus of trein wél verplicht zou zijn en dat men dan nét doet alsof dat cruciaal is voor de verspreiding van het virus, terwijl buiten het station geen enkele maatregel geldt.

Reputatie 3

Ja hoor, we zijn weer thuis Peter JKH! De reden DUS dat er mondkapjesplicht in het OV is is omdat je NIET 1,5 meterafstand kunt houden! Itt in de supermarkt bijvoorbeeld!

Badge +3

In het ov is de 1,5 meter regel ‘ingeruild’ voor de mondkapjesplicht. Luchtvaart hetzelfde, scholen ook (min of meer).

Maar in die drukke Kruidvat winkel sta je niet langer dan een kwartier verplicht op minder afstand, en op een terras zit je ten eerste buiten (rustig ademend) en kan je ten tweede zelf de afstand tot anderen bepalen of weg blijven.

Niet vergelijkbaar dus.

Bij meer dan 1,5 meter (of kortstondig wat minder zoals op een herentoilet in de horeca of in een drukke winkel) of op een station/perron is het inderdaad nogal overbodig, maar als iedereen eraan mee doet scheelt dat misschien weer een beetje (schijnveiligheid, gedragsbeïnvloeding).

Bij de lokale AH hier is overigens nog steeds de helft van de zelfscan-kassa's buiten gebruik wegens de 1,5m maatregel. Oh, en de gratis koffie automaat is al anderhalf jaar weg!

Maar als ze een steekproef doen komt er gewoon een medewerker vlak naast je staan en tegen je praten. Zonder mondkapje natuurlijk (want dat hoeft niet meer). De schermen bij de gewone kassa’s en servicebalie zijn ook weg, ook al heb je dan soms helemaal geen 1,5 meter afstand… 

Reputatie 6

Ja hoor, we zijn weer thuis Peter JKH! De reden DUS dat er mondkapjesplicht in het OV is is omdat je NIET 1,5 meterafstand kunt houden! Itt in de supermarkt bijvoorbeeld!

Kan je in de supermarkt ook niet, of in vele andere winkels. Een gangpad van nauwelijks 2 meter breed, jij komt daar aanlopen, er staan 2 vakkenvullers hun werk te doen, dus nog smaller, er lopen andere klanten rond, dus hoezo anderhalve meter? Op terrassen hetzelfde, of in kroegen. De intentie is er, maar de praktijk is 99 van de 100 keer anders. Toch hoef je daar geen mondkapje op.

Badge +3

Kan je in de supermarkt ook niet, of in vele andere winkels. Een gangpad van nauwelijks 2 meter breed, jij komt daar aanlopen, er staan 2 vakkenvullers hun werk te doen, dus nog smaller, er lopen andere klanten rond, dus hoezo anderhalve meter? Op terrassen hetzelfde, of in kroegen. De intentie is er, maar de praktijk is 99 van de 100 keer anders. Toch hoef je daar geen mondkapje op.

Logisch, want hooguit kortstondige blootstelling en in supermarkten prima ventilatie. En als die Kruidvat me te druk is (hier moet iedereen verplicht een mandje om het maximale aantal toegestane bezoekers te handhaven, en die worden nog steeds voor je ‘ontsmet’) ga ik daar morgen wel naar toe.

Reputatie 7

Whataboutism ! Een drogreden dus.

Reputatie 3

Nee dat hoeft niet maar gelukkig kan ik zelf ook nog nadenken..Dus draag ik wel nog steeds een mondkapje in supermarkten ed.

Overigens zit je in de supermarkt niet uren naast elkaar op minder dan 1, 5 meter afstand zoals in de trein en als je dat toch graag wil doen in de horeca, prima! Ik zou het alleen zelf nooit doen nu ivm de beametttingen.

Reputatie 1

wat vervelend dat sommige mensen zich beperkt voelen omdat een ander niet aan hun angstfantasieën mee wil werken. 

Mensen worden beperkt door mensen die maatregelen om een coronabesmetting zoveel te voorkomen onzin vinden. Bij sommige mensen (kwetsbaren) kan een besmetting ernstige gevolgen hebben. Dat heeft niets met angstfantasie te maken maar met realiteitszin. Kwetsbaren doen al zoveel mogelijk om zichzelf te beschermen. Wees sociaal en houd je aan de maatregelen, zodat ook kwetsbaren veilig kunnen mee doen in de maatschappij. 

stel je niet aan en respecteer gewoon een ander. als wederzijds respect te lastig is, verdien je het zelf ook niet. nee is nee. 

Reputatie 3

Als je het niet kunt opbrengen om je te houden aan de gedragsregels in het OV dan getuigt dat van weinig respect voor je medereizigers. Nee is nee? Dan niet met het OV.

Reputatie 1

gelukkig heb jij het niet voor het zeggen. dus pas je aan en leer er mee leven. Stuk makkelijker 😉

Reputatie 3

Gelukkig niet nee, daar hebben we dan in Nederland een overheid voor die de mondkapjesplicht in het OV heeft ingevoerd en die maatregel geldt nog steeds Dus pas je aan en leer er mee leven zou ik inderdaad zeggen.. Een stuk makkelijker, zeker voor het overgrote deel van de reizigers die zich wel aan de mondkapjesplicht in het OV houdt.

Reputatie 6

Nee dat hoeft niet maar gelukkig kan ik zelf ook nog nadenken..Dus draag ik wel nog steeds een mondkapje in supermarkten ed.

Overigens zit je in de supermarkt niet uren naast elkaar op minder dan 1, 5 meter afstand zoals in de trein en als je dat toch graag wil doen in de horeca, prima! Ik zou het alleen zelf nooit doen nu ivm de beametttingen.

De meeste mensen zitten in Nederland geen uren en uren in de trein. In ons kleine landje ben je al láng onderweg als je een half uur in de trein zit. In 2 uur tijd rijd je van de ene kant van het land naar de andere kant van het land, en het aantal reizigers dat dat doet, is zeer klein. Verreweg de meeste reizigers leggen afstanden van 15 tot 30 minuten af per trein.

Reputatie 3

Nou Peter JKH ik zal je even uit de droom helpen. Ik reis minimaal een keer per week naar mijn.moeder ivm mantelzorg en die reis is van deur tot deur twee uur, waarvan 1,5 uur per trein.en ik ben geen uitzondering,aangezien er idoor het kabinet in 2015 is bedacht dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten kunnen blijven wonen mbv mantelzorg. En naast mantelzorg zou ik nog heel veel redenen kunnen bedenken waarom.iemand langer in de trein zit  bv ivm gewoon familiebezoek

.Alleen wil jij dat niet horen, omdat dit dan een streep trekt door het door jou bedachte mondkapjesloze universum.

Reputatie 7

Ik weet niet of veel mensen vaak langere afstanden reizen maar ik reis 2x per maand van West-Brabant naar Twente ivm familie en die treinreis is al 3 uur. Om van Groningen, waar ik ook regelmatig kom, maar niet te spreken. Dus in 2 uur van de ene kant naar de andere kant van het land..... nou nee. Met de auto kom je beter bij die 2 uur in de buurt. Alleen, die heb ik niet. De trein Roosendaal - Zwolle is vaak een relatief traag vervoermiddel in Nederland met veel stops en vrij lange wachttijden op stations.   

Ik reis wel 1e klas en daar is het vaak leeg. Zeker op de latere avond. Dus ja. Het mondkapje zakt dan weleens even onder mijn neus 🙃 en ook eet en drink ik weleens iets onderweg in die reis van 3 en soms 4 uur ( en met vertragingen en verstoringen: tel er maar 30 minuten of een uurtje bij op).

Reputatie 3

Hoe je met mondkapjes omgaat is een eigen afweging binnen de gestelde gedragsregels.

Maar we hoeven niet te doen alsof langere  treinreizen niet plaatsvinden in Nederland 

Reputatie 6

Nou Peter JKH ik zal je even uit de droom helpen. Ik reis minimaal een keer per week naar mijn.moeder ivm mantelzorg en die reis is van deur tot deur twee uur, waarvan 1,5 uur per trein.en ik ben geen uitzondering,aangezien er idoor het kabinet in 2015 is bedacht dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten kunnen blijven wonen mbv mantelzorg. En naast mantelzorg zou ik nog heel veel redenen kunnen bedenken waarom.iemand langer in de trein zit  bv ivm gewoon familiebezoek

.Alleen wil jij dat niet horen, omdat dit dan een streep trekt door het door jou bedachte mondkapjesloze universum.

Ik ben niet tegen mondkapjes an sich. Ik houd alleen niet van inconsequente regels. En als ik dan zie dat mensen dicht op elkaar gepakt uren door de stad en door winkels struinen, zonder mondkapje, en dat is dan OK, of uren lang op een terras zitten zonder mondkapje, omringd door andere mensen, en dat is dan OK, enz. maar als je een kwartiertje met de trein mee moet of tien minuten met de bus, dan is het blijkbaar opeens héél gevaarlijk zonder mondkapje. Dat snap ik gewoon niet. Dat is alles.

Reputatie 3

Maar wat je ook niet snapt is dat het voor mij geen vrije keuze is om met het OV te gaan en dat geldt voor veel.meer reizigers. Terwijl je er al dan niet voor kunt kiezen om de horeca of winkels te bezoeken. Dat is een groot verschil en daardoor gaat jouw vergelijking niet op. Er wordtier steeds maar gedaan of de keuze voor het OV optioneel is.maar voor veel mensen is dat gewoon niet zo.

Badge

Ik ben niet tegen mondkapjes an sich. Ik houd alleen niet van inconsequente regels. En als ik dan zie dat mensen dicht op elkaar gepakt uren door de stad en door winkels struinen, zonder mondkapje, en dat is dan OK, of uren lang op een terras zitten zonder mondkapje, omringd door andere mensen, en dat is dan OK, enz. maar als je een kwartiertje met de trein mee moet of tien minuten met de bus, dan is het blijkbaar opeens héél gevaarlijk zonder mondkapje. Dat snap ik gewoon niet. Dat is alles.

Ik denk dat je daar niet de enige in bent, maar helaas is het al vanf het begin van de maatregelen dat er geen lijn in maatregelen zit. En zeker dat er in winkelstraten nooit mondkapjesplicht is ingevoerd verbaast velen.

Reputatie 7

Maar wat je ook niet snapt is dat het voor mij geen vrije keuze is om met het OV te gaan en dat geldt voor veel.meer reizigers. Terwijl je er al dan niet voor kunt kiezen om de horeca of winkels te bezoeken. Dat is een groot verschil en daardoor gaat jouw vergelijking niet op. Er wordtier steeds maar gedaan of de keuze voor het OV optioneel is.maar voor veel mensen is dat gewoon niet zo.

Dat ov-gebruik voor sommigen geen vrije keuze is, is echter niet de reden dat de overheid de kapjes er verplicht heeft gesteld. Dat is juist omdat 1.5 meter afstand houden gewoon niet altijd mogelijk is in de trein of bus. Het heeft niets te maken met het feit dat sommigen afhankelijk zijn van ov en geen alternatief hebben, dat staat er helemaal buiten. De vergelijking van PeterJKH gaat dus wel op.

Reputatie 1

Exact @Rene74! Het is onmogelijk om in een openbare ruimte, waar iedereen welkom is, een eis te stellen waar lang niet iedereen aan kan of wil voldoen. Het is juist dit conflict in de logica die alle wrijving veroorzaakt. In een normaal niet-achterlijk Nederland zoals voorheen snapte men dit. Die wrijving drukt zich namelijk uit in meer tijd geld en energie om het wel te handhaven, dan om dat niet te doen. En wat te denken van die doodgeschopte buschauffeur vorig jaar? Je zal je geliefde maar kwijt zijn omdat meneertje Hugo de Jonge zo nodig iedereen een dom lapje stof wou zien dragen. Waanzin!!!!

Wat deze mensen willen kan gewoonweg niet. Het zal nooit bestaan. En als we gaan toegeven aan dit soort onzin zijn we geen Nederland meer.

Badge

Exact @Rene74! Het is onmogelijk om in een openbare ruimte, waar iedereen welkom is, een eis te stellen waar lang niet iedereen aan kan voldoen. Het is juist dit conflict in de logica die alle wrijving veroorzaakt. 

Wat deze mensen willen kan gewoonweg niet. Het zal nooit bestaan. 

Tuurlijk kun je zo'n eis stellen, sterker nog je zou zelfs nog degene die er niet aan kan voldoen uit kunnen sluiten.  Kijk maar heel simpel voor het testen voor toegang dat het kan.

En er zijn steeds meer landen die gewoon als eis stellen dat je voor bepaalde dingen gevaccineerd moet zijn en ben je dat neit dan heb je gewoon pech maar mag je ergens niet naar binnen of ergens werken.

En je zou maar iemand verloren hebben doordat mensen zich niet aan de corona maatregelen hielden of als ongevaccineerde één van je ouders verzorgde in het verzorgingshuis maar ondertussen wel corona mee nam en je ouders daar mee besmette. Het achterlijke is dat we nog steeds mensen hebben rondlopen in Nederland die ontkennen dat er corona is en dat je er dood aan kunt gaan.

Dus roepen dat zoiets niet mogelijk is dat is onjuist. Moeten we het willen, dat is een totaal andere vraag maar als Corona zo rond blijft gaan dan zullen we wel een keuze moeten maken of we de mensen met een zwakkere gezondheid gaan opofferen voor de vrijheid van anderen die zich niet aan maatregelen willen houden of zich willen laten vaccineren.

Vreemd blijft overigens wel dat niemand zich druk maakt over bijwerkingen en lange termijn gevolgen als ze een paracetamolletje slikken maar mensen zich wel druk maken over bijwerkingen van een vaccin. En als ze dan naar een ver land op vakantie willen zich wel laten vaccineren maar voor een gezonde samenleving in eigen land niet willen laten vaccineren.  Just my 2 cents.

Reputatie 1

*verwijderd door Moderator*

Badge
*verwijderd door Moderator*

Je beweert nu dingen die ik totaal niet heb gezegd en gaat ver over de schreef wat betreft de forum regels.

En voor jouw duidelijkheid ik ben Jeroen en machinist bij de NS en heb zojuist verzocht of jouw account verwijderd kan worden van het forum vanwege de onterechte beschuldigingen die je uit en je taalgebruik.

Reageer