Mondkapjes

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 7

En er zijn steeds meer landen die gewoon als eis stellen dat je voor bepaalde dingen gevaccineerd moet zijn en ben je dat neit dan heb je gewoon pech maar mag je ergens niet naar binnen of ergens werken.

En je zou maar iemand verloren hebben doordat mensen zich niet aan de corona maatregelen hielden of als ongevaccineerde één van je ouders verzorgde in het verzorgingshuis maar ondertussen wel corona mee nam en je ouders daar mee besmette. Het achterlijke is dat we nog steeds mensen hebben rondlopen in Nederland die ontkennen dat er corona is en dat je er dood aan kunt gaan.

Nu draait alles natuurlijk om corona maar ik vraag me weleens af waar het eindigt met die test-, vaccinatie-, kapjes- en gezondheidsverklaringsamenleving. Er zijn nog zoveel andere virussen die ook bij kwetsbaren en soms ook veel minder kwetsbare en jongere mensen ernstig kunnen uitpakken. Wat is het volgende?

Ik zie ineens weer een beeld voor me van overvolle treinen van 10 jaar geleden, vol hoestende en snotterende mensen die tegen elkaar aangedrukt op de balkons stonden, hun virussen en bacteriën rondstrooiend? Nooit hoorde je daar iets over en vrijwel iedereen propte zich er gewoon tussen als dat nog kon. Nu kijkt men al verschrikt op als iemand even kort kucht in het mondkapje.

Badge

@Rene74  Gelukkig zijn er in NL veel mensen en jongeren die zich laten vaccineren en wijzen onderzoeken ook uit dat dat helpt om Corona te onderdrukken.  En het is niet wenselijk om lange tijd zo door te moeten gaan zoals de afgelopen maanden dus laten we hopen dat de groep die zich laat vaccineren groot genoeg is om het voldoende te onderdrukken zodat we weer ‘normaler’ kunnen leven.

En gelukkig hebben we niet vaak te maken gehad met een pandemie die zoveel leed veroorzaakte en laten we hopen dat als dit allemaal achter de rug is het ook weer heel lang duurt voordat zoiets weer gebeurt.

Badge +3

Badge

Ooh leuk, @vanity97 tegenover @Jeroen over iets!

Ik volg! Waar ging het over en wat was de insteek? 

Sorry @Robert B   ik moet morgen weer vroeg op en heb niets meer toe te voegen aan mijn post aan Vanity97 en ook geen behoefte om verder op deze persoon te reageren.  Dus je kunt gerust gaan slapen :grinning:

Reputatie 7
Badge +3
verwijderd door Moderator

Beste Vanity97,

Die 2-deling is er allang. Veroorzaakt door mensen zoals jij. Mensen met een zwakke gezondheid hebben tot zij gevaccineerd konden worden noodgedwongen niet mee kunnen doen aan de samenleving. Zij hebben zich zelf moeten isoleren, vanwege mensen die de maatregelen aan hun laars lapten. Een deel van hen reist nog steeds niet met het OV. Vanwege mensen zoals jij. Het zijn geen angsthazen, het zijn mensen die net als jij van het leven willen genieten. Alleen kunnen zij dat al langere tijd niet zoals zij dat willen. Wanneer mensen met een zwakke gezondheid ziek worden, kan het verloop ernstiger zijn dan bij een gezonde 23/24 jarige. Daarom zijn die maatregelen, om de zwakken in onze samenleving te beschermen. Wat jij wil is doen en laten wat je zelf wil zonder rekening te houden met anderen. Ikke, ikke , ikke. Je lijkt wel een dreinende kleuter.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74die snotterende, hoestende mensen voor 2020 zorgden er wel voor dat in de wintermaanden de personeelsbezetting niet volledig was. En heeft mij doen besluiten om banen te zoeken op fietsafstand (max.15 km, stadsfiets, geen auto), zodat ik niet afhankelijk ben van OV. Al heb ik toen ik bij evenementen werkte wel vaak met OV moeten reizen.

En ja, virussen zullen er altijd zijn.

Reputatie 1

*verwijderd door Moderator*

Reputatie 7
Badge +3

Naast 17 miljoen bondscoaches hebben we blijkbaar ook 17 miljoen virologen in Nederland. 

Persoonlijk luister ik liever naar echte virologen.

Reputatie 7

Naast 17 miljoen bondscoaches hebben we blijkbaar ook 17 miljoen virologen in Nederland. 

Persoonlijk luister ik liever naar echte virologen.

Dat is maar het beste. Maar helaas zijn ook wetenschappers het lang niet altijd eens met elkaar, wat tot vurige discussies leidt. Het zijn net mensen 😂 

Reputatie 7
Badge +3

Virologen en andere experts zijn handig voor de ‘technische’ discussie. Hoe werkt het virus? Hoe verspreidt het zich? Hoe werken de maatregelen? Hoeveel opnames kunnen we verwachten? Hoe werken de vaccins? etc. Een discussie die je grotendeels op basis van 'feiten’ kan voeren. (al is lang nog niet alles duidelijk)

Maar daarnaast speelt ook steeds de ‘filosofische’ discussie. Hoe erg vinden we dat dit ons leven mag beïnvloeden? Vinden we verplichte vaccinatie acceptabel? etc. En dan kom je ook op vragen als ‘Hoeveel doden is een 'normaal’ leven ons waard'? En uiteindelijk kom je dan uit bij een soort van ‘Wat is de zin/het doel van het leven?’ Is dat het zo lang mogelijk laten leven van zoveel mogelijk mensen?
Dat soort vragen moet ieder natuurlijk voor zichzelf beantwoorden, daar helpt meneer Osterhaus mij echt niet mee.

Maar daarnaast speelt ook steeds de ‘filosofische’ discussie. Hoe erg vinden we dat dit ons leven mag beïnvloeden? En dan kom je ook op vragen als ‘Hoeveel doden is een 'normaal’ leven ons waard'? En uiteindelijk kom je dan uit bij een soort van ‘Wat is de zin/het doel van het leven?’ Is dat het zo lang mogelijk laten leven van zoveel mogelijk mensen?

Dit soort halfzachte filosofische discussies tref je alleen aan in akademische kringen in sommige delen van de EU en de VS. Al die alpha betweters zijn een plaag voor de maatschappij, maar ja die alpha's hebben nooit een echt vak geleerd en moeten toch ook iets. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, die discussie wordt constant door iedereen gevoerd. Al dan niet uitgesproken. Alleen vermengt-ie steeds met de technische discussie, waardoor conflicten ontstaan. Iedereen heeft een mening over de maatregelen, alpha of niet.

Nee, die discussie wordt constant door iedereen gevoerd. 

Als je denkt dat West-Europa het centrum van de wereld is heb je gelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al meer dan 100 jaar bekend dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding van infectieziekten.

In Azië maakt men gebruik van die kennis. Hier zitten we opgescheept met allerlei lieden die zogenaamd kritisch zijn en van alles en nog wat ter discussie willen stellen. Bij voorkeur zonder enige kennis van zaken.

Interessant in dit verband zijn de onderzoeken naar een vorige pandemie, de zogenaamde Spaanse griep, zo’n 100 jaar geleden. In Amerikaanse steden waar gezichtsbedekking verplicht werd gesteld was het aantal slachtoffers veel lager dan in steden waar geen maatregelen werden getroffen. De mondkapjes hebben vooral effect binnen een scala aan maatregelen. 

Reputatie 6

En er zijn steeds meer landen die gewoon als eis stellen dat je voor bepaalde dingen gevaccineerd moet zijn en ben je dat neit dan heb je gewoon pech maar mag je ergens niet naar binnen of ergens werken.

En je zou maar iemand verloren hebben doordat mensen zich niet aan de corona maatregelen hielden of als ongevaccineerde één van je ouders verzorgde in het verzorgingshuis maar ondertussen wel corona mee nam en je ouders daar mee besmette. Het achterlijke is dat we nog steeds mensen hebben rondlopen in Nederland die ontkennen dat er corona is en dat je er dood aan kunt gaan.

Nu draait alles natuurlijk om corona maar ik vraag me weleens af waar het eindigt met die test-, vaccinatie-, kapjes- en gezondheidsverklaringsamenleving. Er zijn nog zoveel andere virussen die ook bij kwetsbaren en soms ook veel minder kwetsbare en jongere mensen ernstig kunnen uitpakken. Wat is het volgende?

Ik zie ineens weer een beeld voor me van overvolle treinen van 10 jaar geleden, vol hoestende en snotterende mensen die tegen elkaar aangedrukt op de balkons stonden, hun virussen en bacteriën rondstrooiend? Nooit hoorde je daar iets over en vrijwel iedereen propte zich er gewoon tussen als dat nog kon. Nu kijkt men al verschrikt op als iemand even kort kucht in het mondkapje.

Dit dus. Gaan we naar een samenleving waarin je alleen nog maar buiten/tussen andere mensen mag komen als je een mondkapje draagt? Waarin je een maatschappelijk risico bent als je een dag verkouden bent? Waarin je alleen maar uit eten mag gaan, of naar de bioscoop of het theater of een festival, als je via apps en QR-codes en andere documentatie kan bewijzen dat je “gezond” bent. Waar je voor een biertje op het terras je hele medische doopceel moet lichten om überhaupt aan een tafeltje te mogen plaatsnemen. Gaan we daar naartoe? Dan word ik daar niet vrolijk van.

Reputatie 3

Maar wat je ook niet snapt is dat het voor mij geen vrije keuze is om met het OV te gaan en dat geldt voor veel.meer reizigers. Terwijl je er al dan niet voor kunt kiezen om de horeca of winkels te bezoeken. Dat is een groot verschil en daardoor gaat jouw vergelijking niet op. Er wordtier steeds maar gedaan of de keuze voor het OV optioneel is.maar voor veel mensen is dat gewoon niet zo.

Dat ov-gebruik voor sommigen geen vrije keuze is, is echter niet de reden dat de overheid de kapjes er verplicht heeft gesteld. Dat is juist omdat 1.5 meter afstand houden gewoon niet altijd mogelijk is in de trein of bus. Het heeft niets te maken met het feit dat sommigen afhankelijk zijn van ov en geen alternatief hebben, dat staat er helemaal buiten. De vergelijking van PeterJKH gaat dus wel op.

Je begrijpt mijn punt niet. Mensen gaan niet verplicht naar de horeca en winkelen. Het lijkt me daar lastig om 1,5 ,meter afstand te houden maar ook niet onmogelijk. Wie zelf dan dat risico wil nemen, prima. Met of zonder mondkapje naar eigen wens.

In het OV is het zeker niet mogelijk om 1,5 meter afstand te houden en je bent vaak langere tijd, langer dan 15 minuten samen in een ruimte EN het is voor veel mensen ook geen vrije keuze om het OV te gebruiken.

Reputatie 7

Maar wat je ook niet snapt is dat het voor mij geen vrije keuze is om met het OV te gaan en dat geldt voor veel.meer reizigers. Terwijl je er al dan niet voor kunt kiezen om de horeca of winkels te bezoeken. Dat is een groot verschil en daardoor gaat jouw vergelijking niet op. Er wordtier steeds maar gedaan of de keuze voor het OV optioneel is.maar voor veel mensen is dat gewoon niet zo.

Dat ov-gebruik voor sommigen geen vrije keuze is, is echter niet de reden dat de overheid de kapjes er verplicht heeft gesteld. Dat is juist omdat 1.5 meter afstand houden gewoon niet altijd mogelijk is in de trein of bus. Het heeft niets te maken met het feit dat sommigen afhankelijk zijn van ov en geen alternatief hebben, dat staat er helemaal buiten. De vergelijking van PeterJKH gaat dus wel op.

Je begrijpt mijn punt niet. Mensen gaan niet verplicht naar de horeca en winkelen. Het lijkt me daar lastig om 1,5 ,meter afstand te houden maar ook niet onmogelijk. Wie zelf dan dat risico wil nemen, prima. Met of zonder mondkapje naar eigen wens.

In het OV is het zeker niet mogelijk om 1,5 meter afstand te houden en je bent vaak langere tijd, langer dan 15 minuten samen in een ruimte EN het is voor veel mensen ook geen vrije keuze om het OV te gebruiken.

Iedereen snapt het kapje IN het ov wel. Daar is afstand houden niet mogelijk. Maar op treinstations of busstations zelf is het wel mogelijk om afstand te houden. 

Reputatie 7

Het is al meer dan 100 jaar bekend dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding van infectieziekten.

Hier in Nederland ging men pas op het allerlaatst met frisse tegenzin over tot kapjesverplichting omdat er weinig waarde aan werd gehecht. En de medische mochten juist niet. Hrel veel discussie tussen de deskundige dames en heren. Ik vind het daarom geen wonder dat er veel mensen zijn die hun twijfels bij het nut hebben en er lacherig over doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Lacherig doen over zeer ernstige zaken. Dat is blijkbaar het niveau waar we naartoe afgegleden zijn.

Er zijn dagelijks verhalen over mensen die op hun sterfbed aangeven grote spijt te hebben van het weigeren van de vaccins en het lacherig doen over de coronamaatregelen. Mijn conclusie is dat je tijdens een pandemie maar beter aan de veilige kant kunt gaan zitten dan te luisteren naar onnozele charlatans en praatjesmakers. In het ergste geval sta je op het perron met een mondkapje op terwijl dat misschien niet zo zinvol was. 

Reputatie 6

Lacherig doen over zeer ernstige zaken. Dat is blijkbaar het niveau waar we naartoe afgegleden zijn.

Er zijn dagelijks verhalen over mensen die op hun sterfbed aangeven grote spijt te hebben van het weigeren van de vaccins en het lacherig doen over de coronamaatregelen. Mijn conclusie is dat je tijdens een pandemie maar beter aan de veilige kant kunt gaan zitten dan te luisteren naar onnozele charlatans en praatjesmakers. In het ergste geval sta je op het perron met een mondkapje op terwijl dat misschien niet zo zinvol was. 

Ik doe nergens lacherig over. Maar een kritisch oog op de maatregelen en je afvragen welk nut die hebben, lijkt me normaal. Dat is noch lacherig doen, noch ontkennen, maar je vraagtekens zetten bij inconsequenties in de maatregelen. En ik vind het heel raar te doen alsof de volksgezondheid ernstig in gevaar komt als iemand zonder mondkapje op een perron staat, terwijl tegelijkertijd de mensen in drommen zónder mondkapje op door winkelstraten lopen of winkels bezoeken. Net zoiets als die avondklok: er waren toch al geen mensen meer op straat na 2100 uur, want alle uitgaansgelegenheden (kroegen, theaters, bioscopen, enz.) waren sowieso dicht. En er mocht als symboolpolitiek ook geen alcohol meer verkocht worden na 20.00 uur. Yeah right. Mensen die thuis (al dan niet met “illegaal” uitgenodigde vrienden), een pilske wilden vatten, hadden die 10 kratten bier allang om 19.00 uur ingeslagen, volslagen legaal… Dat soort onzinregels dus.

Reputatie 3

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Blijkbaar wil het overgrote deel van de Nederlandse reizigers het mondkapje liever op de kin dragen in de trein en gedurende de reis van consumpties genieten, want gegeten en gedronken moet er worden ook al duurt de reis maar een half uurtje. En anders is praten met je buurman /buurvrouw in de trein of bellen wel een reden om het niet op te houden. 

Ik vind deze situatie heel onveilig. En dat er buiten het OV nog veel onveiliger situaties zijn vind ik geen reden om je niet aan de mondkapjesplicht in het OV te houden

Reputatie 6

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Blijkbaar wil het overgrote deel van de Nederlandse reizigers het mondkapje liever op de kin dragen in de trein en gedurende de reis van consumpties genieten, want gegeten en gedronken moet er worden ook al duurt de reis maar een half uurtje. En anders is praten met je buurman /buurvrouw in de trein of bellen wel een reden om het niet op te houden. 

Ik vind deze situatie heel onveilig. En dat er buiten het OV nog veel onveiliger situaties zijn vind ik geen reden om je niet aan de mondkapjesplicht in het OV te houden

Niemand dwingt je om in de trein te stappen. Daarnaast snap ik het kleine vertrouwen in het vaccin niet. Ik heb dat in het verleden althans nooit meegemaakt, dat mensen tegen een ziekte gevaccineerd waren en dan alsnog huiverig thuis achter de gesloten deur bleven omdat heel misschien wellicht het vaccin niet voor 100% zou werken. Ik ben volledig gevaccineerd en ik vertrouw er gewoon op dat dat voldoende is.

Reputatie 7

@PeterJKH 

Met welk wondermiddel ben jij dan wanneer gevaccineerd ?

Reputatie 6

@PeterJKH

Met welk wondermiddel ben jij dan wanneer gevaccineerd ?

Met het normale vaccin, en ik vertrouw daar net zo goed op als dat we al jaren vertrouwen op vaccins tegen mazelen, polio, kinkhoest, difterie, TBC, enz. Geen van alle wondermiddelen, maar wel een goede bescherming. En het zou normaal zijn als we dus ook op het corona-vaccin op dezelfde manier zouden vertrouwen, want ik zie geen reden om dat niet te doen.

Badge +3

Iemand die gevaccineerd is heeft een veel kleinere kans om ernstig ziek te worden van een besmetting, maar besmet raken kan nog altijd (en dus ook -korte tijd- besmettelijk zijn voor anderen).

Omdat je dan weinig of niets van een besmetting merkt is des te verradelijker. In Nanjing (luchthavens gesloten, ergste uitbraak sinds Huwan hoor ik zojuist op de radio) en Peking is het alweer raak met de delta-variant (of andere), dus voor mondkapjes op drukke luchthavens of in een drukke stationshal is nog wel wat te zeggen nu het her en der toch mis blijkt te gaan.

Bovendien slaan de vaccins lang niet altijd aan, want er zijn genoeg gevaccineerde bloeddonoren (percentage niet bij de hand) die geen of amper antistoffen blijken te hebben. Een derde ‘booster’ prik zou daar wellicht nog kunnen helpen.

Hoe dan ook, risicogroepen/kwetsbaren die met het ov willen reizen kunnen dus beter (net als zorgpersoneel dat met covid-patienten werkt) een FFP masker dragen, omdat dat ook jezelf beschermt.

En handschoenen, en een skibril of faceshield… tegen besmetting via je ogen.

Reageer