Mondkapjes

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 7

@PeterJKH

Met welk wondermiddel ben jij dan wanneer gevaccineerd ?

Met het normale vaccin, en ik vertrouw daar net zo goed op als dat we al jaren vertrouwen op vaccins tegen mazelen, polio, kinkhoest, difterie, TBC, enz. Geen van alle wondermiddelen, maar wel een goede bescherming. En het zou normaal zijn als we dus ook op het corona-vaccin op dezelfde manier zouden vertrouwen, want ik zie geen reden om dat niet te doen.

Dat vertrouwen had ik aanvankelijk ook. Inmiddels is dit nav recente informatie helaas wel aan het afnemen.

Reputatie 7

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Dan moet je het zeker vrijwillig blijven dragen, ook nadat de kapjesplicht eens zal ophouden. Ook volledig gevaccineerden kunnen naar verluidt het virus nog ongemerkt bij zich hebben en doorgeven. Men verwacht dat in september iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden. Het is een ethische vraag of je daarna nog (heel) lang met de kapjesplicht door zou moeten gaan of niet, om de kwetsbare ander en/of bewust niet-gevaccineerden in het ov maar te beschermen voor een eventuele besmetting met eventueel ernstig gevolg. Ik verwacht niet dat de kapjesplicht nog tot in lengte van jaren zal blijven. Het zal steeds meer reizigers wegjagen uit ov denk ik, en veel volledig gevaccineerden accepteren het op den duur niet meer. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt.

Reputatie 3

Hartelijk dank voor je adviezen maar mijn bericht ging over het mondkapjes gedrag nu van medereizigers in de trein, en dus niet over mijn mondkapjes gedrag in de trein in de toekomst.

Reputatie 3

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Blijkbaar wil het overgrote deel van de Nederlandse reizigers het mondkapje liever op de kin dragen in de trein en gedurende de reis van consumpties genieten, want gegeten en gedronken moet er worden ook al duurt de reis maar een half uurtje. En anders is praten met je buurman /buurvrouw in de trein of bellen wel een reden om het niet op te houden. 

Ik vind deze situatie heel onveilig. En dat er buiten het OV nog veel onveiliger situaties zijn vind ik geen reden om je niet aan de mondkapjesplicht in het OV te houden

Niemand dwingt je om in de trein te stappen. Daarnaast snap ik het kleine vertrouwen in het vaccin niet. Ik heb dat in het verleden althans nooit meegemaakt, dat mensen tegen een ziekte gevaccineerd waren en dan alsnog huiverig thuis achter de gesloten deur bleven omdat heel misschien wellicht het vaccin niet voor 100% zou werken. Ik ben volledig gevaccineerd en ik vertrouw er gewoon op dat dat voldoende is.

Nu doe je weer net of het openbaar vervoer optioneel is maar dat is voor veel mensen dus niet zo zoals ik al eerder aangaf.

Reputatie 3

Dan moet je het zeker vrijwillig blijven dragen, ook nadat de kapjesplicht eens zal ophouden. Ook volledig gevaccineerden kunnen naar verluidt het virus nog ongemerkt bij zich hebben en doorgeven. Men verwacht dat in september iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden. Het is een ethische vraag of je daarna nog (heel) lang met de kapjesplicht door zou moeten gaan of niet, om de kwetsbare ander en/of bewust niet-gevaccineerden in het ov maar te beschermen voor een eventuele besmetting met eventueel ernstig gevolg. Ik verwacht niet dat de kapjesplicht nog tot in lengte van jaren zal blijven. Het zal steeds meer reizigers wegjagen uit ov denk ik, en veel volledig gevaccineerden accepteren het op den duur niet meer. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt.

En in welke kristallen bol is dit te zien?

Reputatie 6

En in welke kristallen bol is dit te zien?

Daar heb je geen kristallen bol voor nodig. Ons is steeds voorgehouden dat als er maar genoeg mensen gevaccineerd zouden zijn, de maatregelen ook niet meer nodig zouden zijn. En wat je belooft, moet je doen.

Reputatie 7

Ons is steeds voorgehouden dat als er maar genoeg mensen gevaccineerd zouden zijn, de maatregelen ook niet meer nodig zouden zijn. En wat je belooft, moet je doen.

Voortschrijdende inzichten:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/31/nieuwe-vragen-over-groepsimmuniteit-en-vaccinatieplicht-raken-kern-van-het-samenleven-a4053142

Reputatie 6

Ons is steeds voorgehouden dat als er maar genoeg mensen gevaccineerd zouden zijn, de maatregelen ook niet meer nodig zouden zijn. En wat je belooft, moet je doen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/31/nieuwe-vragen-over-groepsimmuniteit-en-vaccinatieplicht-raken-kern-van-het-samenleven-a4053142

Een onzinartikel. Ik ben opgehouden met lezen toen ik de volgende zin tegenkwam: om groepsimmuniteit te bereiken, moet MEER DAN 100% VAN DE BEVOLKING worden gevaccineerd. Meer dan 100% bestaat niet.

Reputatie 7

Een onzinartikel. Ik ben opgehouden met lezen toen ik de volgende zin tegenkwam: om groepsimmuniteit te bereiken, moet MEER DAN 100% VAN DE BEVOLKING worden gevaccineerd. Meer dan 100% bestaat niet.

Begrijpelijke reactie. Lastige en vervelende boodschap.

Reputatie 7

Bepgrijpelijke reactie. Lastige boodschap.

Een interessant artikel. Corona blijft natuurlijk altijd, net als alle andere virussen die mensen ziek blijven maken en af en toe wat opvlammen. Je moet ermee leren leven, net als met al die andere duizenden ziektes. Mensen zullen er altijd last van blijven houden, maar of dat wereldwijd grote maatschappelijke maatregelen zal blijven vragen vraag ik me ten zeerste af. Denk het niet  Ik las ook artikelen over andere pandemieën, met name die van de Spaanse griep. In vergelijking met die pandemie met richting de 80- 100 miljoen doden wereldwijd is corona klein. Ook de Spaanse griep kende mutanten maar als geheel is het gaandeweg verzwakt en was de pandemie uiteindelijk voorbij. Op een bepaald moment schijnt in iedere pandemie het virus weg te ebben of sterk in te boeten aan kracht. Het kost simpelweg tijd. Maar zekerheden zijn er niet. Ook virologen hebben die niet. Afwachten dus  En in de tussentijd kan je ellenlang blijven discussiëren.

Reputatie 7

Maar zekerheden zijn er niet. Ook virologen hebben die niet. Afwachten dus  

Dat is niet geheel juist. Langzamerhand wordt wel steeds meer duidelijk en dat stemt niet altijd tot vrolijkheid.

Zo blijkt nu het vaccinatiebewijs als preventief middel bij bijvoorbeeld treinreizen eigenlijk waardeloos te zijn.

Verder kun je nu al met redelijke zekerheid vaststellen dat juist de vergelijking met andere virussen, met name aan het begin van de pandemie, heeft geleid tot een aantal dramatische missers.

Reputatie 1

Of mondkapjes wel / geen nut hebben, laat ik even in het midden.

Feit is dat een steeds groter deel van de reizigers lak heeft aan de mondkapjesplicht.

Feit is ook dat de NS een enorm handhavingsprobleem heeft (al jaren) door o.a. gebrek aan vakkundig personeel op dit gebied. Zie de vele grotere en kleinere incidenten waar nauwelijks tot geen handhaving optreedt en NS-personeel niet aanwezig of zichtbaar is.

Feit is ook dat ze dit nooit openlijk zullen toegeven en dus niet op dit onderwerp inhoudelijk reageren.

Reputatie 7

Of mondkapjes wel / geen nut hebben, laat ik even in het midden.

Feit is dat een steeds groter deel van de reizigers lak heeft aan de mondkapjesplicht.

In dat laatste heb je gelijk. Vanochtend zag ik nog meerdere mensen zonder kapje instappen. De conducteur zag het wel; maar gaf geen kik. Daarnaast zie ik ook af en toe personeel in de 1e klas zitten kletsen met het kapje onder hun neus of soms kin. Of met dat spatscherm even af. Zo gaat dat.

Reputatie 6

Dat is niet geheel juist. Langzamerhand wordt wel steeds meer duidelijk en dat stemt niet altijd tot vrolijkheid.

Zo blijkt nu het vaccinatiebewijs als preventief middel bij bijvoorbeeld treinreizen eigenlijk waardeloos te zijn.

Verder kun je nu al met redelijke zekerheid vaststellen dat juist de vergelijking met andere virussen, met name aan het begin van de pandemie, heeft geleid tot een aantal dramatische missers.

Ik ben intussen al een wat ouder mens en ik heb vele ernstige virussen zien komen en gaan in mijn leven. Geen enkele pandemie is blijvend gebleken.

Wat ik wel heb gezien, is de enorme invloed van de (sociale) media op paniek en angst. In een mate die je vroeger gewoonweg niet had. Toen de Hongkong-griep heerste, voorwaar toch geen kinderachtig virus, had je 1 keer per dag het journaal en 1 keer per dag de krant in de bus. Dat was het dan wel. Geen mobieltjes waarmee iedere foto/ieder filmpje direct gedeeld werd, geen internetfora, geen "tellers” waarmee bij wijze van spreken per minuut zichtbaar was hoe veel mensen nu weer besmet/in het ziekenhuid/overleden waren. Niet héél de dag talloze TV-zenders waar je constant door allerlei “deskundigen” werd bijgepraat/doorgezaagd/vermaand. Beelden uit verre landen waren vaak pas na een dag of twee beschikbaar, en zeker niet live te volgen. Er werd ook nog de rust genomen om feiten van fictie te scheiden, rustig te evalueren en te reageren. Tegenwoordig meent men op ieder nieuw feitje direct met een mening en verklaring en uitleg te moeten inspringen. En aangezien er elke minuut wel weer een ander “nieuw feitje” is, beschikbaar via alle digitale media, is het vaak reageren zonder na te denken, tijd te hebben om na te denken, want in de tijd die je neemt om na te denken, is het feitje waar je over nadenkt al weer “oud nieuws” en loop je achter, want ondertussen zijn er weer 100 niéuwere feitjes waar je óók op moet reageren…

Ik maak me geen zorgen. Ja, Covid is een akelig virus, maar ik heb nog nooit een virus meegemaakt dat blijvend in ernstigen mate aanwezig is. Gewoon nuchter blijven en je niet gek laten maken door alle stromen van (non)informatie die elke minuut weer op je worden afgevuurd via internet, mobiele telefoons, TV, enz. Ik kijk gewoon om me heen en zie dat vrijwel iedereen die anderhalf jaar geleden in mijn buurt rondliep, er nog steeds is, gezond en wel. Mijn buurvrouw verderop is afgelopen week 101 geworden, voor mijn andere buren van 80 hebben we onlangs de tuin gedaan en koffie met hen gedronken, ik kom nog steeds dezelfde mensen tegen bij de buurtsuper op de hoek en maak een praatje, kortom, we zijn er allemaal nog.

Reputatie 7

De realiteit waarin je leeft kan een eigen keus zijn. De vraag is dan wel waarom je aan discussies deelneemt, waarbij nieuwe feitjes en meningen worden uitgewisseld.

Reputatie 6

De realiteit waarin je leeft kan een eigen keus zijn. De vraag is dan wel waarom je aan discussies deelneemt, waarbij nieuwe feitjes en meningen worden uitgewisseld.

Ik heb hier nog weinig nieuwe feiten gezien, eerlijk gezegd.

Reputatie 7

Het niet willen zien is, zoals verondersteld, een eigen keus.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKHjij mag dan wel weinig 'last' hebben van covid-19, maar er is ook een andere realiteit. Zoals uitgestelde zorg. Iemand die een half jaar langer op een hartoperatie moest wachten, omdat ic's vol zaten met Corona-patienten en daardoor zo'n slechte conditie had dat ze na de operatie niet meer de oude is. Ziekenhuisafspraak moeten afzeggen vanwege quarantaine en dan pas 2 maanden later terecht kunnen. Mensen van verschillende leeftijden die maanden nadat zij Corona kregen, nog steeds niet hun gewone leven kunnen op pakken. Verpleeghuizen waar bezoek niet meer welkom is na de zoveelste besmetting. etc.

Wat iedereen er ook van vindt, feit is dat er in het OV een mondkapjesplicht is. Vandaag zat ik weer in de trein, de conducteur loopt de coupé binnen en ziet iemand zonder mondkapje. Hij grijpt in zijn tas en wil de dame een mondkapje geven, maar zij pakt ook haar tas en laat hem een mondkapje zien. Ik heb er al een, hoor, zegt ze en stopt het weer in haar tas. De conducteur zegt oké, stopt het mondkapje ook weer terug en loopt door. Moet je een conducteur nog serieus nemen?

Reputatie 3

Nee zeker niet. En door dit gedrag worden conducteurs ook niet meer serieus genomen door reizigers. Maar de conducteur daarentegenzou de mondkapjesplicht in de trein en de de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van reizgers wel serieus moeten nemen. De vraag is natuurlijk waarom dat niet gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +3

Toen de Hongkong-griep heerste, voorwaar toch geen kinderachtig virus, had je 1 keer per dag het journaal en 1 keer per dag de krant in de bus. Dat was het dan wel. Geen mobieltjes waarmee iedere foto/ieder filmpje direct gedeeld werd, geen internetfora, geen "tellers” waarmee bij wijze van spreken per minuut zichtbaar was hoe veel mensen nu weer besmet/in het ziekenhuid/overleden waren. 

Dat soort dingen waren er in die tijd natuurlijk ook niet. En wat wat ik er achteraf over gelezen heb zijn er toen in Nederland in vergelijking met andere landen ook veel minder mensen aan overleden. Er waren vooral veel mensen gewoon 2 weken goed ziek van de griep. 

Ik ben te jong om me het te herinneren (was toen 1 jaar oud), maar heb later wel van mijn moeder gehoord dat ik er behoorlijk ziek van was, met gevaarlijk hoge koorts. De huisarts stuurde mijn vader midden in de nacht naar de nachtapotheek aan de andere kant van de stad. Op de vraag van mijn vader of dat niet kon wachten tot de volgende ochtend de apotheek in de buurt weer open was, was het antwoord van de arts heel resoluut nee, omdat het anders wel eens te laat zou kunnen zijn.

Reputatie 3

Ik ben intussen al een wat ouder mens en ik heb vele ernstige virussen zien komen en gaan in mijn leven. Geen enkele pandemie is blijvend gebleken.

Wat ik wel heb gezien, is de enorme invloed van de (sociale) media op paniek en angst. In een mate die je vroeger gewoonweg niet had. Toen de Hongkong-griep heerste, voorwaar toch geen kinderachtig virus, had je 1 keer per dag het journaal en 1 keer per dag de krant in de bus. Dat was het dan wel. Geen mobieltjes waarmee iedere foto/ieder filmpje direct gedeeld werd, geen internetfora, geen "tellers” waarmee bij wijze van spreken per minuut zichtbaar was hoe veel mensen nu weer besmet/in het ziekenhuid/overleden waren. Niet héél de dag talloze TV-zenders waar je constant door allerlei “deskundigen” werd bijgepraat/doorgezaagd/vermaand. Beelden uit verre landen waren vaak pas na een dag of twee beschikbaar, en zeker niet live te volgen. Er werd ook nog de rust genomen om feiten van fictie te scheiden, rustig te evalueren en te reageren. Tegenwoordig meent men op ieder nieuw feitje direct met een mening en verklaring en uitleg te moeten inspringen. En aangezien er elke minuut wel weer een ander “nieuw feitje” is, beschikbaar via alle digitale media, is het vaak reageren zonder na te denken, tijd te hebben om na te denken, want in de tijd die je neemt om na te denken, is het feitje waar je over nadenkt al weer “oud nieuws” en loop je achter, want ondertussen zijn er weer 100 niéuwere feitjes waar je óók op moet reageren…

Ik maak me geen zorgen. Ja, Covid is een akelig virus, maar ik heb nog nooit een virus meegemaakt dat blijvend in ernstigen mate aanwezig is. Gewoon nuchter blijven en je niet gek laten maken door alle stromen van (non)informatie die elke minuut weer op je worden afgevuurd via internet, mobiele telefoons, TV, enz. Ik kijk gewoon om me heen en zie dat vrijwel iedereen die anderhalf jaar geleden in mijn buurt rondliep, er nog steeds is, gezond en wel. Mijn buurvrouw verderop is afgelopen week 101 geworden, voor mijn andere buren van 80 hebben we onlangs de tuin gedaan en koffie met hen gedronken, ik kom nog steeds dezelfde mensen tegen bij de buurtsuper op de hoek en maak een praatje, kortom, we zijn er allemaal nog.

Fijn voor jou en je buurtbewoners dat corona blijkbaar geen slachtoffers heeft gemaakt.

Misschien zou je je blikveld wat kunnen verruimen om een wat realistischer beeld te krijgen.

In mijn omgeving en kennissenkring zijn er wel mensen aan corona overleden en zijn er ook mensen die na corona aan long Covid lijden.

En ik denk dat we inmiddels allemaal die ervaringen wel hebben.

Wel bijzonder dat jij dit dan anders ervaart.

Zou NS kunnen antwoorden op deze vraag?  Wat mag je van een conducteur verwachten? Ik heb heel veel zin om voortaan zonder inchecken te gaan reizen, kennelijk hoef je maar een grote mond open te trekken als de conducteur er wat van zegt en je wordt verder met rust gelaten. Of je laat zien dat je een OV kaart hebt en stopt hem weer in je tas. 

Reageer svp niet met ideeën over zin of onzin van mondkapjes, mijn vraag gaat over handhaving van overheidsvoorschriften in de trein.

Reputatie 7

Zou NS kunnen antwoorden op deze vraag?  Wat mag je van een conducteur verwachten? Ik heb heel veel zin om voortaan zonder inchecken te gaan reizen, kennelijk hoef je maar een grote mond open te trekken als de conducteur er wat van zegt en je wordt verder met rust gelaten. Of je laat zien dat je een OV kaart hebt en stopt hem weer in je tas. 

Reageer svp niet met ideeën over zin of onzin van mondkapjes, mijn vraag gaat over handhaving van overheidsvoorschriften in de trein.

Daar is al antwoord op via andere topics over handhaving, zowel m.b t. coronaregels als zichtbaarheid conducteurs, grijsrijden 1e klas enzovoorts.  Het is alleen niet het door velen gewenste en verwachte/gehoopte antwoord. Uit de andere topics: er wordt niet gehandhaafd of strikt gecontroleerd, men treedt niet op als politie-agent, er is eigen verantwoordelijkheid, een conducteur heeft meer taken en mag veelal zelf bekijken wat hij/zij wanneer doet, als je je onveilig voelt mag je naar een nummer whatsappen en als je toevallig pech hebt krijg je een boete (wel erg kleine kans want boete schrijven geeft weer veel oponthoud).   

ik vraag mij ook af wat u verwacht van de conducteur? Dat u graag zou zien dat er gehandhaafd word die snap ik, ik krijg alleen het gevoel nu dat u een antwoord wil horen wat moelijk te geven is, de reden hiervoor?

er zijn veel moment opnames tijdens mijn dienst wat betreft de kapjes.

Een voorbeeld hiervan, ik kijk de coupé in en zie 3 van de 7 reizigers met de kap op de kin en 1 zonder een kap. Ik stap naar binnen groet de coupé en zal inderdaad bij de 4 even stilstaan,

Nr. 1 zit te eten. Okay dat mag toch? Yup dat mag.

Nr. 2 idem

Nr. 3. Goedemorgen, het valt mij op dat u geen kapje draagt wat is daar de reden van.

Antwoord 1. Ik heb een aandoening waardoor het moeilijk of niet gaat.

Antwoord 2. Je krijgt een uitzondering te zien op zowel medische grond dan wel een bericht erop over mensenrechten etc. ( en geloof mij astublieft op mijn woord) je bent uit gediscussieerd. Ik heb geen medische opleiding dus ik kan niet oordelen of medicatie relevant is, sterker nog het is jullie gezondheid en ik mag en wil daar niet over oordelen.

Nr. 4 doet het kapje snel op deze krijg van mij gewoon de stink eye

Dit is maar een klein voorbeeld van de situaties betreffende kapjesplicht die ik als conducteur tegen kom en ik denk dat @Loes hier uitvoerig over mee kan praten.

Moraal, het is geen onwille maar ook wij moeten per missend mondkapje oordelen of er überhaupt iets mee kan gebeuren en ja we zullen ten alle tijden met de lichtste middelen starten, denk hier aan aanbieden mondkapje/ beroep doen op iemands sociale verantwoording.

En een oldie but goody als wij elke keer handhaven aan boord van de trein betekent dat wij de trein systematisch stil moeten laten staan voor ondersteuning dan wel niet uitschrijven van de overtreding. En ik kan begrijpen dat u dit misschien voor lief neem maar ik kan u vertellen dat ikzelf en de overige reizigers dit liever niet willen.

Ik hoop dat u zich kan vinden in mijn uitleg, het is puur bedoeld om even een blik te gunnen door de ogen van een conducteur 😉

Reageer