Mondkapjes

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@TrainVikingals iemand uit de hoogste risicogroep voelde ik mij afgelopen week op mijn 1e treinreis in 2021 niet echt veilig. Een VIRM4 waarvan de machinist bij de wisseling al zei dat die te klein was voor het aantal mensen dat nog moest instappen. De enige vrije plaatsen waren naast of tegenover iemand zonder mondkapje. Die had alle ruimte in de 4zitter want niemand wilde daar zitten. Ik ben in het halletje gaan staan, dat was voor mij de meest veilige optie. Tot de conductrice met faceshield het nodig vond om vlak naast mij te gaan voor kaartcontrole ipv op 1,5m. Er was alle ruimte en zo'n faceshield beschermt niet echt. Ik werk in verpleeghuizen dus probeer alles te doen om te voorkomen dat via mij bewoners besmet raken. Treinreizen zit er voorlopig niet meer in, met dank aan die 'eigen verantwoordelijkheid’ waar NS prat op gaat. Zonde van het geld wat mijn abonnementen hebben gekost.

@TrainVikingals iemand uit de hoogste risicogroep voelde ik mij afgelopen week op mijn 1e treinreis in 2021 niet echt veilig. spijtig, ik zou met u graag een keer een praatje hierover willen maken met een kop koffie erbij Een VIRM4 waarvan de machinist bij de wisseling al zei dat die te klein was voor het aantal mensen dat nog moest instappen. mooi dat de mcn ook hierbij meekijkt, heeft u gezien/gehoord dat hij met de hc contact hierover opnam?De enige vrije plaatsen waren naast of tegenover iemand zonder mondkapje. ik zie dit helaas teveel inderdaad Die had alle ruimte in de 4zitter want niemand wilde daar zitten. deze is situatie afhankelijk maar ik als HC had diegene gevraagd 1. Kap op 2. Kap op en ergens anders gaan zitten als je denkt deze weer af te kunnen doen als ik weg ben Ik ben in het halletje gaan staan, dat was voor mij de meest veilige optie. als er zitplaatsen zijn zou dit niet moeten gebeuren maar ik snap deze en ik ben blij dat u aan uwzelf denkt in dit geval Tot de conductrice met faceshield het nodig vond om vlak naast mij te gaan voor kaartcontrole ipv op 1,5m. 🤦‍♂️ *insert facepalm* Er was alle ruimte en zo'n faceshield beschermt niet echt. Ik werk in verpleeghuizen dus probeer alles te doen om te voorkomen dat via mij bewoners besmet raken. respect en bedankt voor de zorg Treinreizen zit er voorlopig niet meer in, met dank aan die 'eigen verantwoordelijkheid’ waar NS prat op gaat. term prat nog nooit van gehoord maar ik snap de strekking😉, ja eigen verantwoordelijkheid is het zeker maar ikzelf stimuleer die verantwoording bij anderen graag. (Het liefste de eigenwijze in een "volle" coupé 😁 ) Zonde van het geld wat mijn abonnementen hebben gekost. 

Zou NS kunnen antwoorden op deze vraag?  Wat mag je van een conducteur verwachten? Ik heb heel veel zin om voortaan zonder inchecken te gaan reizen, kennelijk hoef je maar een grote mond open te trekken als de conducteur er wat van zegt en je wordt verder met rust gelaten. Of je laat zien dat je een OV kaart hebt en stopt hem weer in je tas. 

ik vraag mij ook af wat u verwacht van de conducteur? Dat u graag zou zien dat er gehandhaafd word die snap ik, ik krijg alleen het gevoel nu dat u een antwoord wil horen wat moelijk te geven is, de reden hiervoor?

er zijn veel moment opnames tijdens mijn dienst wat betreft de kapjes.

Een voorbeeld hiervan, ik kijk de coupé in en zie 3 van de 7 reizigers met de kap op de kin en 1 zonder een kap. Ik stap naar binnen groet de coupé en zal inderdaad bij de 4 even stilstaan,

Nr. 1 zit te eten. Okay dat mag toch? Yup dat mag.

Nr. 2 idem

Nr. 3. Goedemorgen, het valt mij op dat u geen kapje draagt wat is daar de reden van.

Antwoord 1. Ik heb een aandoening waardoor het moeilijk of niet gaat.

Antwoord 2. Je krijgt een uitzondering te zien op zowel medische grond dan wel een bericht erop over mensenrechten etc. ( en geloof mij astublieft op mijn woord) je bent uit gediscussieerd. Ik heb geen medische opleiding dus ik kan niet oordelen of medicatie relevant is, sterker nog het is jullie gezondheid en ik mag en wil daar niet over oordelen.

Nr. 4 doet het kapje snel op deze krijg van mij gewoon de stink eye

Dit is maar een klein voorbeeld van de situaties betreffende kapjesplicht die ik als conducteur tegen kom en ik denk dat @Loes hier uitvoerig over mee kan praten.

Moraal, het is geen onwille maar ook wij moeten per missend mondkapje oordelen of er überhaupt iets mee kan gebeuren en ja we zullen ten alle tijden met de lichtste middelen starten, denk hier aan aanbieden mondkapje/ beroep doen op iemands sociale verantwoording.

En een oldie but goody als wij elke keer handhaven aan boord van de trein betekent dat wij de trein systematisch stil moeten laten staan voor ondersteuning dan wel niet uitschrijven van de overtreding. En ik kan begrijpen dat u dit misschien voor lief neem maar ik kan u vertellen dat ikzelf en de overige reizigers dit liever niet willen.

Ik hoop dat u zich kan vinden in mijn uitleg, het is puur bedoeld om even een blik te gunnen door de ogen van een conducteur 😉

Ik kan me in deze uitleg niet vinden, omdat ik gewoon zie dat het anders is. De groep jongeren die ik eerder tegenkwam hadden de mondkapjes onder hun kin hangen, als er een medische reden is het kapje niet te gebruiken dan hangt het daar niet. De dame die een mondkapje in haar tas had, wilde het niet gebruiken, ik zat direct achter haar en hoorde precies hoe het contact met de conducteur was.  Maar het ergste vind ik dat kwetsbare mensen die geen ander vervoer hebben dan het OV weer thuis zitten, omdat anderen zich niet aan de regels wensen te houden en handhavers niet willen handhaven.

Reputatie 6

Zou NS kunnen antwoorden op deze vraag?  Wat mag je van een conducteur verwachten? Ik heb heel veel zin om voortaan zonder inchecken te gaan reizen, kennelijk hoef je maar een grote mond open te trekken als de conducteur er wat van zegt en je wordt verder met rust gelaten. Of je laat zien dat je een OV kaart hebt en stopt hem weer in je tas. 

ik vraag mij ook af wat u verwacht van de conducteur? Dat u graag zou zien dat er gehandhaafd word die snap ik, ik krijg alleen het gevoel nu dat u een antwoord wil horen wat moelijk te geven is, de reden hiervoor?

er zijn veel moment opnames tijdens mijn dienst wat betreft de kapjes.

Een voorbeeld hiervan, ik kijk de coupé in en zie 3 van de 7 reizigers met de kap op de kin en 1 zonder een kap. Ik stap naar binnen groet de coupé en zal inderdaad bij de 4 even stilstaan,

Nr. 1 zit te eten. Okay dat mag toch? Yup dat mag.

Nr. 2 idem

Nr. 3. Goedemorgen, het valt mij op dat u geen kapje draagt wat is daar de reden van.

Antwoord 1. Ik heb een aandoening waardoor het moeilijk of niet gaat.

Antwoord 2. Je krijgt een uitzondering te zien op zowel medische grond dan wel een bericht erop over mensenrechten etc. ( en geloof mij astublieft op mijn woord) je bent uit gediscussieerd. Ik heb geen medische opleiding dus ik kan niet oordelen of medicatie relevant is, sterker nog het is jullie gezondheid en ik mag en wil daar niet over oordelen.

Nr. 4 doet het kapje snel op deze krijg van mij gewoon de stink eye

Dit is maar een klein voorbeeld van de situaties betreffende kapjesplicht die ik als conducteur tegen kom en ik denk dat @Loes hier uitvoerig over mee kan praten.

Moraal, het is geen onwille maar ook wij moeten per missend mondkapje oordelen of er überhaupt iets mee kan gebeuren en ja we zullen ten alle tijden met de lichtste middelen starten, denk hier aan aanbieden mondkapje/ beroep doen op iemands sociale verantwoording.

En een oldie but goody als wij elke keer handhaven aan boord van de trein betekent dat wij de trein systematisch stil moeten laten staan voor ondersteuning dan wel niet uitschrijven van de overtreding. En ik kan begrijpen dat u dit misschien voor lief neem maar ik kan u vertellen dat ikzelf en de overige reizigers dit liever niet willen.

Ik hoop dat u zich kan vinden in mijn uitleg, het is puur bedoeld om even een blik te gunnen door de ogen van een conducteur 😉

Ten eerste: complimenten dat u als conducteur wél in de trein zichtbaar aanwezig bent. Voor vele van uw collega's is dat helaas niet meer vanzelfsprekend.

Ik snap het geschetste dilemma. Maar ik denk ook dat een (ervaren) conducteur ook mensenkennis opdoet, gewoon, omdat hij dagelijks tussen allerlei mensen verkeert in de trein. En op grond daarvan ook redelijk snel in de gaten heeft wie er een handje licht met de maatregelen, wie er daadwerkelijk oprecht is, en wie een smoesje debiteert. Ik noem maar wat, als je een stel schooljongens aanspreekt en die verzinnen smoesjes, en zodra je 5 stappen verder bent zitten ze achter je rug (hoorbaar) te giebelen omdat ze je zo lekker voor de gek hebben gehouden, dan weet je genoeg.

En uiteraard hoef je niet iedereen bij de eerste overtreding op de bon te slingeren of de trein moet stilzetten. Je kan gewoon een vermaning uitdelen, vriendelijk maar duidelijk, en mocht men zich daarna nog steeds niet aan de regels houden, is een bon wel op zijn plaats, maar daar hoeft de trein toch niet voor stil te staan? Die kan toch gewoon uitgeschreven worden terwijl de trein rijdt?

Reputatie 7
Badge +3

@TrainViking Ik heb meer aan handhaving dan aan een gesprek bij een kop koffie. Zoals @Daantje al aangaf worden kwetsbaren door het NS beleid van niet handhaven maar beroepen op eigen verantwoording min of meer gedwongen om (nog steeds) thuis te blijven.

Benieuwd waar NS staat als kwetsbaren aangifte van discriminatie doen omdat door het beleid van NS kwetsbaren geen veilig gebruik kunnen maken van OV.

Reageer