Mondkapjes

Er stapt een groep jongeren met veel lawaai en mondkapjes onder hun kin de trein in. Ze blijven luidruchtig hun adem in het rond sturen, met wellicht de deltavariant van Corona daar in. Ik zit een rij achter hen met mondkapje en ik voel me niet veilig. Conducteur is nergens te zien. Na uitstappen zie ik de conducteur naast de trein staan en ik vertel hem over het gedrag van de groep, die inmiddels ook is uitgestapt en zonder mondkapjes naast de trein staat. Reactie van de conducteur:ik kan er wel wat van zeggen, maar als ik weg ben doen ze het toch weer af. 

Ik heb de neiging te gaan uitproberen wat er gebeurt als ik zonder inchecken de trein in stap. Zegt de conducteur daar dan ook niets van omdat hij ervan uitgaat dat ik een volgende reis toch weer niet betaal?

Ik wil graag veilig met de trein reizen, maar dat kan niet. Dus zal ik weer, net als heel 2020, betalen voor een abonnement waar ik geen gebruik van kan maken. 

105 reacties

In dit geval zou ik zelf ergens anders zijn gaan zitten of de conducteur in de trein al hebben opgezocht.

Voordat laatste zul je dan toch een koevoet bij je moeten hebben want anders krijg je de deur van de achterste cabine echt niet open. 

Overigens fijn al die bendes van tieners die overal lak aan hebben en voor €7.50 de hele dag in de trein mogen gaan zitten. Weer zo'n geweldig idee van NS Marketing. 

Badge +3

Regelmatig door de trein lopen en reizigers erop aanspreken is wel ongeveer het minste dat een conducteur kan doen, of omroepen dat je bij geen mondkapje het risico loopt om op het volgende station de trein uit mag zwaaien.

Boetes schrijven is meestal veel te weinig tijd voor, dan moet V&S ingeschakeld worden om dat verder op het perron af te handelen. Zeker bij een groep van 5 luidruchtige jongeren.

1e klas zonder geldig vervoerbewijs? Idem, de trein uit om een 1e klas kaartje te kopen of een boete.

Zonder fietsaanmelding? Zelfde. Maar ja, aan een fiets kun je niet zien of die aangemeld is en probeer dan eerst de eigenaar maar te vinden… Geen beginnen aan natuurlijk.

Reputatie 6

Geen enkel virus is ooit weg. We leven al ons hele leven lang met duizenden virussen om ons heen en in ons lijf. Soms houdt een bepaald virus zich jarenlang op de achtergrond om dan opeens weer in een agressievere vorm op te duiken. Ook dat is al sinds mensenheugenis het geval. Maar we leven ermee, maken ons er niet bijzonder druk om en gaan onze dagelijkse gang.

Dat de huiselijke kring een grote infectiehaard is, is ook niet nieuw. Dat geldt ook al jarenlang voor álle virussen. En is ook logisch. Een woningbouw-woonkamertje is hooguit 6 bij 4 meter ofzo, dus als ieder gezinslid daar in de avond TV zit te kijken, zit je zowat boven op elkaar. En dat kan je nou eenmaal niet voorkomen, want in dat soort huizen is er domweg geen plek om je voor langere tijd af te zonderen van huisgenoten.

De corona-angst is er de afgelopen anderhalf jaar enorm ingeramd door de overheid, maar ik denk dat het nu ook weer tijd is om te relativeren. Binnenkort is iedereen boven de 18 volledig gevaccineerd en ons is altijd voorgehouden dat dát het moment zou zijn waarop we de samenleving weer volledig open kunnen gooien. En dat lijkt me in alle opzichten een prima idee.

Reputatie 6

Lacherig doen over zeer ernstige zaken. Dat is blijkbaar het niveau waar we naartoe afgegleden zijn.

Er zijn dagelijks verhalen over mensen die op hun sterfbed aangeven grote spijt te hebben van het weigeren van de vaccins en het lacherig doen over de coronamaatregelen. Mijn conclusie is dat je tijdens een pandemie maar beter aan de veilige kant kunt gaan zitten dan te luisteren naar onnozele charlatans en praatjesmakers. In het ergste geval sta je op het perron met een mondkapje op terwijl dat misschien niet zo zinvol was. 

Ik doe nergens lacherig over. Maar een kritisch oog op de maatregelen en je afvragen welk nut die hebben, lijkt me normaal. Dat is noch lacherig doen, noch ontkennen, maar je vraagtekens zetten bij inconsequenties in de maatregelen. En ik vind het heel raar te doen alsof de volksgezondheid ernstig in gevaar komt als iemand zonder mondkapje op een perron staat, terwijl tegelijkertijd de mensen in drommen zónder mondkapje op door winkelstraten lopen of winkels bezoeken. Net zoiets als die avondklok: er waren toch al geen mensen meer op straat na 2100 uur, want alle uitgaansgelegenheden (kroegen, theaters, bioscopen, enz.) waren sowieso dicht. En er mocht als symboolpolitiek ook geen alcohol meer verkocht worden na 20.00 uur. Yeah right. Mensen die thuis (al dan niet met “illegaal” uitgenodigde vrienden), een pilske wilden vatten, hadden die 10 kratten bier allang om 19.00 uur ingeslagen, volslagen legaal… Dat soort onzinregels dus.

Zou NS kunnen antwoorden op deze vraag?  Wat mag je van een conducteur verwachten? Ik heb heel veel zin om voortaan zonder inchecken te gaan reizen, kennelijk hoef je maar een grote mond open te trekken als de conducteur er wat van zegt en je wordt verder met rust gelaten. Of je laat zien dat je een OV kaart hebt en stopt hem weer in je tas. 

ik vraag mij ook af wat u verwacht van de conducteur? Dat u graag zou zien dat er gehandhaafd word die snap ik, ik krijg alleen het gevoel nu dat u een antwoord wil horen wat moelijk te geven is, de reden hiervoor?

er zijn veel moment opnames tijdens mijn dienst wat betreft de kapjes.

Een voorbeeld hiervan, ik kijk de coupé in en zie 3 van de 7 reizigers met de kap op de kin en 1 zonder een kap. Ik stap naar binnen groet de coupé en zal inderdaad bij de 4 even stilstaan,

Nr. 1 zit te eten. Okay dat mag toch? Yup dat mag.

Nr. 2 idem

Nr. 3. Goedemorgen, het valt mij op dat u geen kapje draagt wat is daar de reden van.

Antwoord 1. Ik heb een aandoening waardoor het moeilijk of niet gaat.

Antwoord 2. Je krijgt een uitzondering te zien op zowel medische grond dan wel een bericht erop over mensenrechten etc. ( en geloof mij astublieft op mijn woord) je bent uit gediscussieerd. Ik heb geen medische opleiding dus ik kan niet oordelen of medicatie relevant is, sterker nog het is jullie gezondheid en ik mag en wil daar niet over oordelen.

Nr. 4 doet het kapje snel op deze krijg van mij gewoon de stink eye

Dit is maar een klein voorbeeld van de situaties betreffende kapjesplicht die ik als conducteur tegen kom en ik denk dat @Loes hier uitvoerig over mee kan praten.

Moraal, het is geen onwille maar ook wij moeten per missend mondkapje oordelen of er überhaupt iets mee kan gebeuren en ja we zullen ten alle tijden met de lichtste middelen starten, denk hier aan aanbieden mondkapje/ beroep doen op iemands sociale verantwoording.

En een oldie but goody als wij elke keer handhaven aan boord van de trein betekent dat wij de trein systematisch stil moeten laten staan voor ondersteuning dan wel niet uitschrijven van de overtreding. En ik kan begrijpen dat u dit misschien voor lief neem maar ik kan u vertellen dat ikzelf en de overige reizigers dit liever niet willen.

Ik hoop dat u zich kan vinden in mijn uitleg, het is puur bedoeld om even een blik te gunnen door de ogen van een conducteur 😉

Reputatie 7

Ben toch benieuwd wat NS ervan vindt dat ze niet aangesproken werden omdat het geen zin zou hebben. Kan een moderator hierop reageren en aangeven wat je dan het best kan doen in zo'n geval? Het is toch niet de bedoeling dat reizigers taken zoals anderen aanspreken op gedrag en regels maar over gaan nemen van de conducteur. Als ik dat zou doen ben ik iedere rit daarmee bezig en daar pas ik voor, niet in het minst omdat de lontjes kort zijn de laatste jaren en er de nodige types onder invloed rondlopen.

Ik wil graag veilig met de trein reizen, kan NS daarvoor zorgen? Of kan ik in 2021, net zoals in 2020, geen gebruik maken van het abonnement waarvoor ik betaald heb? 

Kan NS deze vragen beantwoorden?

Ben geen NS maar je kunt met de trein reizen hoor @Daantje 

Sinds juni 2020 met een mondkapje in het ov (want afstand is een ‘probleem’)

Verder nog vragen?

Wat Daantje wil is veilig met de trein reizen. En of dat kan is de vraag.

Precies, het gaat om veilig reizen. Zelfs met twee vaccinaties kun je ziek worden van de deltamutatie en als je al een zwakke gezondheid hebt is de kans op problemen groter. Allemaal een mondkapje, zeker als afstand houden niet kan. En wie zich niet wil gedragen of geen rekening wil houden met anderen de trein uitzetten, ov-kaart innemen en geen toegang meer geven tot een station. Bij overtreding de cel in. Ik heb er schoon genoeg van nog langer te moeten “leven” naar de wensen van voornamelijk jongeren die het vertikken rekening te houden met anderen. Want hoe erg is het om een mondkapje te dragen? Het is vervelend, het is niet leuk, maar Corona oplopen is heel veel erger.

Ik wil graag veilig met de trein reizen, kan NS daarvoor zorgen? Of kan ik in 2021, net zoals in 2020, geen gebruik maken van het abonnement waarvoor ik betaald heb? 

Verder nog vragen?

Precies, het gaat om veilig reizen. Zelfs met twee vaccinaties kun je ziek worden van de deltamutatie en als je al een zwakke gezondheid hebt is de kans op problemen groter. Allemaal een mondkapje, zeker als afstand houden niet kan. En wie zich niet wil gedragen of geen rekening wil houden met anderen de trein uitzetten, ov-kaart innemen en geen toegang meer geven tot een station. Bij overtreding de cel in. Ik heb er schoon genoeg van nog langer te moeten “leven” naar de wensen van voornamelijk jongeren die het vertikken rekening te houden met anderen. Want hoe erg is het om een mondkapje te dragen? Het is vervelend, het is niet leuk, maar Corona oplopen is heel veel erger.

Juridisch gezien kun je de meeste stappen die je noemt niet nemen. Boete, ja. Trein uitzetten, ja. Ov kaart innemen, nee. Geen toegang tot station, alleen bij veelplegers. Cel, zolang ze de boetes blijven betalen zal dit ook niet gebeuren.

Verder ben ik inderdaad ook van mening dat een ieder zijn mondkapje ten alle tijden moet dragen. Al ben ik zelf ook enigszins sceptisch over de mondkapjes. Als iemand die er voor moet optreden en dergelijke, ben ik nog steeds niet besmet door iemand zonder mondkapje en ik kom toch heel vaak in aanraking met dat soort figuren..

Reputatie 6

Verder nog vragen?

Om de vraag of veilig reizen met de trein kan, zal eerst de vraag beantwoord moeten worden wat bedoeld wordt met veilig. Als het er om gaat dat er géén kans mag zijn dat je er schade aan overhoudt, dan is het antwoord nee. De kans is klein, maar je trein kan betrokken raken bij een aanrijding waardoor je gewond raakt, je kunt met instappen struikelen en vallen, je kunt betrokken raken bij een ruzie over bijvoorbeeld mondkapjes met de verkeerde persoon en een klap krijgen, je kunt geïnfecteerd raken met SARS-CoV-2 en dan mogelijk ernstige COVID-19 ontwikkelen etc. etc. etc.

De vraag is dus nooit 'is het veilig', maar 'is het veilig genoeg'. NS zal van oordeel zijn dat dat het geval is, anders zouden ze wel optreden. Onze overheid heeft gevonden dat daarvoor een mondkapjesplicht nodig en proportioneel was, maar daarbij niet extreem geïnvesteerd in handhaving en enige mate van gebrek aan naleving dus ingecalculeerd. Net als bij zo veel andere veiligheidsmaatregelen overigens. 'De cel in' bij (eerste) geconstateerde overtreding, vinden we daarbij in Nederland doorgaans niet proportioneel.

Of jij het veilig genoeg vindt om in te stappen, is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden. Ik mijd de trein. Niet omdat ik bang ben om besmet te raken, maar omdat ik het wel erg vind om met een (niet gekeurd want dat mag niet) mondkapje op te gaan zitten om mogelijk een in mijn ogen klein risico iets te verkleinen. En zo zullen er ook mensen zijn die niet bereid zijn zich aan deze maatregel te houden. Legaal? Nee. Sociaal? Twijfelachtig. Begrijpelijk? Vind ik wel.

Vrijwel iedereen zal het er mee eens zijn dat ernstige COVID-19 oplopen zoals hier al gesteld vervelender is dan het dragen van een mondkapje. Maar zo zwart wit is het niet. Het gaat om het dragen van een mondkapje tegenover een mogelijke grotere kans op ernstige COVID-19.

Groepsdruk speelt hier in mijn ogen overigens ook een belangrijke rol. Er is in mijn beleving een tijd geweest dat vrijwel iedereen in het OV een mondkapje droeg. Dat motiveert ook om dat zelf ook te doen. Nu was ik laatst - braaf met mondkapje omdat ik dat nog net niet irritant en zinloos genoeg vind om de wet voor te overtreden - even op het station naar een winkel. Wie kwam ik tegen? Een paar mensen met mondkapje en zeker tien reizigers, twee monteurs die met een roltrap bezig waren, drie conducteurs en een winkelmedewerker (in het gangpad niet achter de kassa) met allen hun kapje onder hun kin of minstens onder hun neus. Dan lijk ik ook wel gek om me aan de regels te blijven houden.

Reputatie 7
Badge +3

wat vervelend dat sommige mensen zich beperkt voelen omdat een ander niet aan hun angstfantasieën mee wil werken. 

Mensen worden beperkt door mensen die maatregelen om een coronabesmetting zoveel te voorkomen onzin vinden. Bij sommige mensen (kwetsbaren) kan een besmetting ernstige gevolgen hebben. Dat heeft niets met angstfantasie te maken maar met realiteitszin. Kwetsbaren doen al zoveel mogelijk om zichzelf te beschermen. Wees sociaal en houd je aan de maatregelen, zodat ook kwetsbaren veilig kunnen mee doen in de maatschappij. 

Badge

Exact @Rene74! Het is onmogelijk om in een openbare ruimte, waar iedereen welkom is, een eis te stellen waar lang niet iedereen aan kan voldoen. Het is juist dit conflict in de logica die alle wrijving veroorzaakt. 

Wat deze mensen willen kan gewoonweg niet. Het zal nooit bestaan. 

Tuurlijk kun je zo'n eis stellen, sterker nog je zou zelfs nog degene die er niet aan kan voldoen uit kunnen sluiten.  Kijk maar heel simpel voor het testen voor toegang dat het kan.

En er zijn steeds meer landen die gewoon als eis stellen dat je voor bepaalde dingen gevaccineerd moet zijn en ben je dat neit dan heb je gewoon pech maar mag je ergens niet naar binnen of ergens werken.

En je zou maar iemand verloren hebben doordat mensen zich niet aan de corona maatregelen hielden of als ongevaccineerde één van je ouders verzorgde in het verzorgingshuis maar ondertussen wel corona mee nam en je ouders daar mee besmette. Het achterlijke is dat we nog steeds mensen hebben rondlopen in Nederland die ontkennen dat er corona is en dat je er dood aan kunt gaan.

Dus roepen dat zoiets niet mogelijk is dat is onjuist. Moeten we het willen, dat is een totaal andere vraag maar als Corona zo rond blijft gaan dan zullen we wel een keuze moeten maken of we de mensen met een zwakkere gezondheid gaan opofferen voor de vrijheid van anderen die zich niet aan maatregelen willen houden of zich willen laten vaccineren.

Vreemd blijft overigens wel dat niemand zich druk maakt over bijwerkingen en lange termijn gevolgen als ze een paracetamolletje slikken maar mensen zich wel druk maken over bijwerkingen van een vaccin. En als ze dan naar een ver land op vakantie willen zich wel laten vaccineren maar voor een gezonde samenleving in eigen land niet willen laten vaccineren.  Just my 2 cents.

Badge

Ooh leuk, @vanity97 tegenover @Jeroen over iets!

Ik volg! Waar ging het over en wat was de insteek? 

Sorry @Robert B   ik moet morgen weer vroeg op en heb niets meer toe te voegen aan mijn post aan Vanity97 en ook geen behoefte om verder op deze persoon te reageren.  Dus je kunt gerust gaan slapen :grinning:

Reputatie 7
Badge +3
verwijderd door Moderator

Beste Vanity97,

Die 2-deling is er allang. Veroorzaakt door mensen zoals jij. Mensen met een zwakke gezondheid hebben tot zij gevaccineerd konden worden noodgedwongen niet mee kunnen doen aan de samenleving. Zij hebben zich zelf moeten isoleren, vanwege mensen die de maatregelen aan hun laars lapten. Een deel van hen reist nog steeds niet met het OV. Vanwege mensen zoals jij. Het zijn geen angsthazen, het zijn mensen die net als jij van het leven willen genieten. Alleen kunnen zij dat al langere tijd niet zoals zij dat willen. Wanneer mensen met een zwakke gezondheid ziek worden, kan het verloop ernstiger zijn dan bij een gezonde 23/24 jarige. Daarom zijn die maatregelen, om de zwakken in onze samenleving te beschermen. Wat jij wil is doen en laten wat je zelf wil zonder rekening te houden met anderen. Ikke, ikke , ikke. Je lijkt wel een dreinende kleuter.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al meer dan 100 jaar bekend dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding van infectieziekten.

In Azië maakt men gebruik van die kennis. Hier zitten we opgescheept met allerlei lieden die zogenaamd kritisch zijn en van alles en nog wat ter discussie willen stellen. Bij voorkeur zonder enige kennis van zaken.

Interessant in dit verband zijn de onderzoeken naar een vorige pandemie, de zogenaamde Spaanse griep, zo’n 100 jaar geleden. In Amerikaanse steden waar gezichtsbedekking verplicht werd gesteld was het aantal slachtoffers veel lager dan in steden waar geen maatregelen werden getroffen. De mondkapjes hebben vooral effect binnen een scala aan maatregelen. 

Reputatie 3

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Blijkbaar wil het overgrote deel van de Nederlandse reizigers het mondkapje liever op de kin dragen in de trein en gedurende de reis van consumpties genieten, want gegeten en gedronken moet er worden ook al duurt de reis maar een half uurtje. En anders is praten met je buurman /buurvrouw in de trein of bellen wel een reden om het niet op te houden. 

Ik vind deze situatie heel onveilig. En dat er buiten het OV nog veel onveiliger situaties zijn vind ik geen reden om je niet aan de mondkapjesplicht in het OV te houden

Reputatie 7

Een conducteur kan toch boetes uitdelen of ze de trein uitsturen? Ik heb nog nooit boetes uitgeschreven worden zien worden in de afgelopen weken terwijl talloze reizigers de coronaregels in het ov overtreden. In de eerste maanden van de crisis was die striktheid er wel. Kortom: wettelijke regels zijn één ding, ze handhaven is punt twee en juist daar komt het op aan.

In dit geval zou ik zelf ergens anders zijn gaan zitten of de conducteur in de trein al hebben opgezocht. Ik kan ze zelf aanspreken maar dat frustreert alleen en roept misschien agressie op. Maar dat is mijn persoonlijk gevoel erbij.

Reputatie 7

Volgens mij is er bij de moderators inmiddels een soort van omerta van toepassing als het gaat over het personeel van NS. In alle topics waarin gevraagd wordt om actievere controle en laatstelijk dan ook bijvoorbeeld controle van fietsreserveringen doen de moderators geen uitspraken.

Personeel op 1,2 en 3. Reiziger daar heel ver achter dus.

Reputatie 6

Ik vind het nog steeds een heel veilig idee om een mondkapje te dragen in het OV aangezien ik daar niet 1,5 meter afstand kan houden.

Niet zozeer voor mijzelf maar vooral voor mijn moeder en partner die allebei veel gezondheidsproblemen hebben en daardoor behoren tot de zeer kwetsbaren, ook met vaccin.

Dan moet je het zeker vrijwillig blijven dragen, ook nadat de kapjesplicht eens zal ophouden. Ook volledig gevaccineerden kunnen naar verluidt het virus nog ongemerkt bij zich hebben en doorgeven. Men verwacht dat in september iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden. Het is een ethische vraag of je daarna nog (heel) lang met de kapjesplicht door zou moeten gaan of niet, om de kwetsbare ander en/of bewust niet-gevaccineerden in het ov maar te beschermen voor een eventuele besmetting met eventueel ernstig gevolg. Ik verwacht niet dat de kapjesplicht nog tot in lengte van jaren zal blijven. Het zal steeds meer reizigers wegjagen uit ov denk ik, en veel volledig gevaccineerden accepteren het op den duur niet meer. Op een gegeven moment komt er een kantelpunt.

En in welke kristallen bol is dit te zien?

Daar heb je geen kristallen bol voor nodig. Ons is steeds voorgehouden dat als er maar genoeg mensen gevaccineerd zouden zijn, de maatregelen ook niet meer nodig zouden zijn. En wat je belooft, moet je doen.

Badge +3

@MoDe Kunnen wij dat maken? Nou en of! :rofl:

Klantnummer wie wat waar? Aanmelden kan anoniem uiteraard!

Reputatie 7
Badge +3

Verder nog vragen?

Reputatie 7

Het bovenstaande is praktisch gezien compleet onuitvoerbaar in Nederland. 

Veruit de meeste deltavariantbesmettingen vinden op dit moment in huiselijke sfeer plaats, was deze week in het nieuws. Niemand kijkt daar naar 1,5 meter. Tijd voor een verplicht mondkapje thuis en bij vrienden dus?

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKHjij mag dan wel weinig 'last' hebben van covid-19, maar er is ook een andere realiteit. Zoals uitgestelde zorg. Iemand die een half jaar langer op een hartoperatie moest wachten, omdat ic's vol zaten met Corona-patienten en daardoor zo'n slechte conditie had dat ze na de operatie niet meer de oude is. Ziekenhuisafspraak moeten afzeggen vanwege quarantaine en dan pas 2 maanden later terecht kunnen. Mensen van verschillende leeftijden die maanden nadat zij Corona kregen, nog steeds niet hun gewone leven kunnen op pakken. Verpleeghuizen waar bezoek niet meer welkom is na de zoveelste besmetting. etc.

Reputatie 3

Nee zeker niet. En door dit gedrag worden conducteurs ook niet meer serieus genomen door reizigers. Maar de conducteur daarentegenzou de mondkapjesplicht in de trein en de de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van reizgers wel serieus moeten nemen. De vraag is natuurlijk waarom dat niet gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +3

@TrainVikingals iemand uit de hoogste risicogroep voelde ik mij afgelopen week op mijn 1e treinreis in 2021 niet echt veilig. Een VIRM4 waarvan de machinist bij de wisseling al zei dat die te klein was voor het aantal mensen dat nog moest instappen. De enige vrije plaatsen waren naast of tegenover iemand zonder mondkapje. Die had alle ruimte in de 4zitter want niemand wilde daar zitten. Ik ben in het halletje gaan staan, dat was voor mij de meest veilige optie. Tot de conductrice met faceshield het nodig vond om vlak naast mij te gaan voor kaartcontrole ipv op 1,5m. Er was alle ruimte en zo'n faceshield beschermt niet echt. Ik werk in verpleeghuizen dus probeer alles te doen om te voorkomen dat via mij bewoners besmet raken. Treinreizen zit er voorlopig niet meer in, met dank aan die 'eigen verantwoordelijkheid’ waar NS prat op gaat. Zonde van het geld wat mijn abonnementen hebben gekost.

Reputatie 7
Badge +3

@TrainViking Ik heb meer aan handhaving dan aan een gesprek bij een kop koffie. Zoals @Daantje al aangaf worden kwetsbaren door het NS beleid van niet handhaven maar beroepen op eigen verantwoording min of meer gedwongen om (nog steeds) thuis te blijven.

Benieuwd waar NS staat als kwetsbaren aangifte van discriminatie doen omdat door het beleid van NS kwetsbaren geen veilig gebruik kunnen maken van OV.

Reageer