Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Badge +3

Krijg nou wat! Het gaat maar door met dat geweld...:rofl:

https://twitter.com/NsMening/status/1278755700877950980

ze heeft mn telefoon afgepakt

Jaja… 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat Corona in Nederland best goed onder controle is wil niet zeggen dat het effectief al over is. Zoals loklok8 al aangeeft zijn er meerdere landen of soms alleen bepaalde regio's van landen waar het virus weer opgelaaid is. Dat kan ook hier gebeuren. De afgelopen lag het aantal gemelde besmetting weer 2 keer boven de 100 en vandaag was het 99 terwijl de week ervoor het een aantal keer lager dan 50 was. Er is dus al weer sprake van een toenemend aantal gemelde besmettingen, al zet zich dat (nog) niet door in het aantal ziekenhuisopnames en overleden patienten. 

En waar ik me echt heel erg over verbaas zijn de vakantievierende toeristen in vakantie landen, alsof er geen Corona is. Die komen daarna weer lekker naar huis en wie weet wat die allemaal gaan verspreiden. 

Badge +3

Yep, regels vs. praktijk. Ikzelf ben niet te eigenwijs maar tijdens een taxirit (schoolroutes) van 2 uur gaat het kapje ook af en toe op mijn kin hoor.

Inderdaad om iets te drinken of mijn neus te snuiten (van het dragen krijg ik een loopneus, geen snot...) en wat moet dat moet, ook al schijt iedereen om me heen dan spontaan (figuurlijk) in de broek, en dienen ze een klacht in tegen mij haha.

Wie zou ik zijn om de passagiers dan wél het ding op hun neus te laten houden? Voordeel, in een taxi mag je niet eten/drinken… eigenlijk. En ook niet in je broek schijten van angst over een mondkapje. Zet het raam wel ff open dan waaien alle coronaatjes zo weg! :smirk:

Gister in België nog een uur schuin tegenover de hoofdconducteur gezeten van mijn trein, die uiterst verveeld met het ding op z'n kin een krantje zat te lezen. Aangezien hij zelf duidelijk niet van plan was om de regels bij de NMBS na te leven kon hij het ook niet maken om een ander er wel op aan te spreken, dus zo zat het hele rijtuig (alle 5 reizigers :smile: ) na een tijdje wel zonder. Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

 

Op de stations was het beeld wel iets anders: bij de ingang ging het op, en vanaf de tunnel zag je ze al langzaam weer afgaan. Liep je even een stukje door op het perron dan zag je de meerderheid al weer zonder. Wees blij dat het niet gekker hoeft te zijn.

Badge +3

Maar eind goed al goed… 

we zijn bevriend geraakt en nu helpen we NS!!! :blush:  @NS_online

 

Hoezo verbaas je je daarover? Lijkt me helemaal niks geks aan, mensen doen zoals mensen doen. Juist dit jaar zit men er weer enorm naar uit te kijken om met de zomer weer een weekje weg te zijn. Dat voelt zo lekker normaal.

Badge +3

Volgens mij is die 1,5 miljard voor alle OV-bedrijven samen. Zou me ook niet verbazen als er uiteindelijk nog geld bij zou komen. Een aardig deel zal wel voor NS zijn.

Veel andere keuze als overheid behalve het OV overeind heb je volgens mij ook niet.

Las ergens dat NS (of alle bedrijven samen) eerder rekening hielden met 4,7 miljard verlies de komende jaren. Tja, dan doet België het prima door toch maar reizen (en fiets gratis zelfs) te stimuleren. Maar daar andere topics over!

Reputatie 7
Badge +3

Het kan wel lekker normaal voelen, maar het is op dit moment absoluut niet normaal. Het virus is echt nog niet weg, ook niet in de vakantielanden. In die landen gelden ook maatregelen, soms nog strenger dan hier in Nederland en daar heb je je gewoon aan te houden. En dit soort berichten stellen mij echt niet hoopvol:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1219278437/spanje-meldt-grootste-stijging-coronabesmettingen-in-maanden

https://www.ad.nl/buitenland/terwijl-feestende-toeristen-coronaregels-overtreden-vrezen-spanjaarden-nieuwe-uitbraak-virus~a8943802/

Één ding zal zeker nog lang blijven oplaaien, en dat is de discussie erover op dit forum. 

En zou het enig nut hebben, een discussie tussen een handjevol vaste Community leden welke maar doorgaat, waarbij de ideeën en standpunten al lang bekend zijn ?

Reputatie 7
Badge +3

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven.

Dus als je een halfuurtje moet reizen en ook dat gehele halfuurtje eet en wat drinkt, hoef je hem niet op?  😉 

Vandaag zat ik in de bus en de toegestaan mondkapjesloze chauffeur sprak twee van de vier passagiers vermanend toe omdat ze het kapje bij het instappen niet droegen. Zij deden het toen gelijk op maar hielden alleen de mond bedekt en niet de neus. De chauffeur vond het verder prima. Ach ja... 


Nee zo werkt het niet, je moet het kapje zo min mogelijk af doen. Een half uur is niet zo min mogelijk, je hebt hem dan helemaal niet op. Een slokje drinken of iets kleins eten (tussendoortje) mag.

Reputatie 7

Het kan wel lekker normaal voelen, maar het is op dit moment absoluut niet normaal. Het virus is echt nog niet weg, ook niet in de vakantielanden. 

Het virus gaat nooit meer weg. En er zullen weer andere varianten komen. Ermee leren leven dus. Maar hoe minder gevallen er zijn hoe minder men zich geneigd voelt maatregelen op te volgen. Dat zit gewoon in mensen. Zoals al vaker gezegd, dat afstand houden is niet te doen en is niet af te dwingen. Dat zie je toch overal. De kapjes werken als er plicht, genoeg handhaving en boeterisico is, verzwakt dat dan zullen de kapjes zo weer uit het beeld verdwijnen. In winkels: Het gaat weer beter en dus is ontsmetten van winkelwagen ook geen plicht meer etc. Vanmorgen in het nieuws dat uit onderzoek blijkt dat zulk gedrag en houding ook merkbaar was na (en nog tijdens de eindperiode van) andere crises in het verleden. Overal ter wereld komt het oude gedrag dan weer snel terug.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als reizigers massaal op deze manier met mondkapjes omgaan dan zal het nog wel een tijdje zo zijn dat de slechts 40% capaciteit gebruikt kan worden en reizen met het OV alleen voor noodzakelijke reizen is. 

@Momo

Hoe langer de beperkingen duren hoe groter het reizigersverlies zal zijn en hoe langer het ook gaat duren voor dat zich weer herstelt. Het wordt daarom steeds urgenter dat er nu eindelijk gestopt wordt met nog meer reizigers weg te jagen anders worden de financiële problemen van het OV niet meer te beheersen. Die mondkapjesplicht zal dan iets minder vriendelijk gehandhaafd moeten worden. 

De vergelijking met de aandelenbeurs gaat mank. Veel bedrijven draaien tijdens corona grotendeels door en zijn niet zoals het OV voor 95% stil gelegd. Horeca en toerisme zijn uitzonderingen maar die vind je niet op de beurs. 

Reputatie 6

Iedereen, en dat is logisch, zal elke regel zodanig uitleggen dat hij er het minste last van heeft. Ik steek nog over bij een voetgangerslicht als ik weet dat het op rood springt voor ik meer dan 1 stap heb gezet. Ik begon toch met oversteken toen het op groen stond… Ik ben zelf geen liefhebber van hamburgers maar heb wel eens gezien dat iemand een halve burger in z'n mond propte toen een buschauffeur hem niet in wilde laten stappen met een halve hamburger nog in een bakje. Toen was het geen probleem, ook niet dat de ketchup van z'n kin af droop.
Ik ben een groot liefhebber van zachte zoete drop, als ik in de stad ben koop ik meestal een grote zakken van allerlei snaai, Dat het kapje tijdens mijn treinreis meestal om m'n kin zit vanwege het snaaien, daar heb ik geen commentaar op gehad niet van mede passagiers, ook niet van de conducteur…. Ik denk niet dat die zich heeft laten omkopen doordat ik hem een snoepje aanbood. Een stukje verderop zat iemand een appeltje te eten, ook die heeft geen commentaar gekregen.

Ik denk dat als je een grote bak gratis trekdrop of veterdrop gaat uitdelen…. trekdrop of veterdrop en een mondkapje gaan niet samen…. wedden dat het mondkapje verliest en om de kin blijft zitten….

 

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven.

Dus als je een halfuurtje moet reizen en ook dat gehele halfuurtje eet en wat drinkt, hoef je hem niet op?  😉 

Reizigers moeten zelf een inschatting kunnen maken van wat wel en niet redelijk is…..uit sommige van die tweets blijkt vrij duidelijk dat wat voor de een heel redelijk is, een levende hel voor de ander is. Eventueel met serieuze gevolgen voor de eigen gezondheid. Dus moet er een kloof zijn tussen wat “eigenlijk zou moeten” en tussen de dagelijkse praktijk, want je gaat geen levens riskeren om geen levens te hoeven riskeren. Dat is bizar.

Je doet een hoop aannames voor iemand die mij totaal niet kent, Jeroen.

Reputatie 3

Iedereen, en dat is logisch, zal elke regel zodanig uitleggen dat hij er het minste last van heeft. Ik steek nog over bij een voetgangerslicht als ik weet dat het op rood springt voor ik meer dan 1 stap heb gezet. Ik begon toch met oversteken toen het op groen stond… Ik ben zelf geen liefhebber van hamburgers maar heb wel eens gezien dat iemand een halve burger in z'n mond propte toen een buschauffeur hem niet in wilde laten stappen met een halve hamburger nog in een bakje. Toen was het geen probleem, ook niet dat de ketchup van z'n kin af droop.
Ik ben een groot liefhebber van zachte zoete drop, als ik in de stad ben koop ik meestal een grote zakken van allerlei snaai, Dat het kapje tijdens mijn treinreis meestal om m'n kin zit vanwege het snaaien, daar heb ik geen commentaar op gehad niet van mede passagiers, ook niet van de conducteur…. Ik denk niet dat die zich heeft laten omkopen doordat ik hem een snoepje aanbood. Een stukje verderop zat iemand een appeltje te eten, ook die heeft geen commentaar gekregen.

Ik denk dat als je een grote bak gratis trekdrop of veterdrop gaat uitdelen…. trekdrop of veterdrop en een mondkapje gaan niet samen…. wedden dat het mondkapje verliest en om de kin blijft zitten….

 

Die regel is er niet om iemand te pesten, maar om te voorkomen dat iemand u besmet of je zelf iemand besmet. Ik wacht dan op de dag dat iemand met corona komt zitten en ook gaat genieten van uw dropje. Krijgt u een virus cadeau van hem. Als die persoon niet weet dat hij corona heeft mag hij immers gewoon naast u komen zitten. Of misschien legt hij de regels ook in zijn eigen voordeel uit.

Reputatie 5

Iemand met klachten moet thuis blijven dus dat scenario is vrij onwaarschijnlijk.

Badge +3

De brief aan de Tweede Kamer erover is hier te lezen https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/06/Beschikbaarheidsvergoeding-voor-het-openbaar-vervoer-onder-concessie.pdf

De crisis die we nu hebben is niet vergelijkbaar met andere crises uit het verleden dus dus is het ook lastig daar allerlei vergelijkingen gebaseerd op het verleden op los te laten. De tijd zal het leren.

En als laatste in de brief.. 

Tot slot Ik heb grote waardering voor de inspanning die sinds medio maart door alle medewerkers in het openbaar vervoer wordt geleverd. Ik wil het personeel van alle ov-bedrijven en Waddenveren dan ook danken voor de grote betrokkenheid die ik vanuit hen ervaar om openbaar vervoer op een veilige wijze aan te blijven bieden.

Niet om het een of ander.. Van mij mag S. van Veldhoven - Van der Meer blijven zelfs al lult ze soms uit haar nek. Meer dan je best (beschikbaarheidsvergoeding) kan je niet doen immers.

Game on zoals ik al vaker zei.. We gaan het beleven! :rofl:

 

Reputatie 3

Iemand met klachten moet thuis blijven dus dat scenario is vrij onwaarschijnlijk.

Probleem is juist dat niet alle besmette personen symptomen hebben, maar ondertussen wel anderen kunnen besmetten. En waar lugt de grens van symptomen? 2 keer niezen op een dag? Of 5 keer? Voor iemand die de regels uitlegt zodat hij er zelf het minste last van heeft (zoals reageerder hiervoor het noemde) kan die grens aardig opgerekt worden.

Reputatie 5

Tja, ergens anders gaan zitten in de trein als je medereizigers geen mondkapje ophebben…

Zit nu in de trein en ben  al drie keer ergens anders gaan zitten. Geen conducteur te zien hoor.

Geen conducteur te zien hoor.

Zend bij overlast een Whatsapp bericht naar 0613181318 met treingegevens zoals treinstelnummer, route en de locatie in de trein.

Ze helpt NS gewoon een handje, aangezien de stickers niet meer relevant zijn :slight_smile:

De stickers zijn nog steeds van belang, deze geven de plaatsen aan welke gebruikt kunnen worden als het niet te druk is in de trein om zo nog redelijke afstand van elkaar te houden.  Dat is de reden dat ze niet verwijderd worden op dit moment.

Dit is gewoon triest gedrag van deze personen.

Reageer