Mondkapjes gedrag.....

Toon eerste bericht

248 reacties

Deze PVV meneer doet het er natuurlijk om. Instappen zonder mondneuskapje, gaan zitten zonder mondneuskapje, stukje meereizen zonder mondneuskapje. En ja hoor, dan lukt het hem, stennis met een conducteur welke gewoon haar werk doet. Alles even filmen, en klaar is de zogenaamde rel.

Hoe zielig kan je zijn !

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb gisteren voor het eerst weer gereisd, en zag bij iedereen mondkapjes, zonder uitzondering.  Ben ook een keer gecontroleerd en de conducteur gaf nogal veel hulp i.v.m. de stremmingen bij Amsterdam. 

Het is niet meer dan een individuele waarneming, maar ik ben er zeer blij mee. Het geroep op quasi-intellectuele haat- en scheldfora zag ik in ieder geval niet tot resultaat leiden. Gelukkig dat mensen die blijven nadenken en sociaal zijn naar kwetsbare groepen nog steeds de overhand hebben in dit land. Internationaal is een mondkapje de norm en strenger dan hier.

Ik was gelukkig met dit gegeven, we moeten voorkomen dat zoals in België de reproductiefactor weer boven de 1 komt, met alle gevolgen van dien.

Reputatie 7
Badge +1

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Jammer? wat is een nut van mondkapje dat niet gecertificeerd is? Volgens mij kan ik die maar eens eerst aan u vragen..

Het nut ervan is dus dat iets beter is dan helemaal niets. Of het nu een zelfgemaakt mondkapje (dat je niet kan certificeren), een chirurgisch masker of een FFP masker is. Iets voor je neus en mond is beter dan alles als een soort fontein in de lucht te blazen.

Hierbij nog een artikel van de University of Cambridge: https://www.cam.ac.uk/research/news/widespread-facemask-use-could-shrink-the-r-number-and-prevent-a-second-covid-19-wave-study

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.

Mijn treinreis gisteren met de NS:

Op de heenreis 3 x van plaats veranderd omdat medereizigers geen mondkapje droegen. En nee, de treinen zijn inmiddels niet meer leeg dus 1,5 meter afstand kan niet gehouden worden. En ja, Ik probeer ook deze afstand aan te houden op de roltrappen en de stations, Ik draag dan ook nog mijn mondkapje. In tegenstelling tot de conducteur op de terugreis, de enige glimp die ik tijdens de reis van een conducteur heb opgevangen trouwens, die me rakelings passeerde op het station, en daarna zonder mondkapje door twee coupés naar voren liep in de trein. En nee, Ik ben niet paranoïde maar wel voorzichtig en ik begrijp totaal niet waarom er niet gehandhaafd wordt door NS en waarom eigen NS personeel zich niet eens aan de regels kan houden

@Deventer 

Vragen staat vrij. 

Reputatie 7

Nog steeds is het rustig hoor. Wildwest- toestanden? Vandaag (zaterdagochtend/middag) van Breda via Rotterdam naar Woerden geweest en retour. Heel rustig onderweg. In de treinen was ruimte genoeg, veruit de meeste stoelen leeg. Je hoeft echt niet bang te zijn voor coronabesmettingen. Was een ontspannen reis en alles netjes op tijd. Wat me steeds nog opvalt is dat het nog bijna alleen maar jongeren zijn die de trein bevolken. Iedereen droeg een kapje omdat het moet en geen conducteur gezien. 

Reputatie 3

Ik zit nu weer voor t eerst in een trein en verbaas me écht over het mondkapjes gedrag. Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen. Drie jongens hebben helemaal geen mondkapje op, die hangt ergens aan hun nek. Het meisje vlak naast me heeft haar mondkapje aan haar kin. Als we op een station aankomen doet ze m snel omhoog voor t geval dat iemand t ziet. Snap dit gewoon niet.. 

Dit gedrag is een gevolg van het niet controleren en handhaven van de opgelegde regels.... 

Reputatie 5

Vandaag weer heen en weer gereisd tussen Middelburg en Dordrecht (voor mijn werk voordat iemand mij ter verantwoording roept) en het viel me op dat het heel langzaam weer iets drukker begint te worden. Momenteel reis ik één dag in de week naar mijn werk en de andere dagen werk ik thuis. Wellicht ga ik na mijn zomervakantie twee dagen in de week op en neer.

Reputatie 4

Tja flink handhaven en boetes uitdelen dan maar he? Lijkt me echt de enige manier om te zorgen dat iedereen in de trein dan ook echt een mondkapje draagt..

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat N

Ja, met name dat laatste is het. Ze weten het wel maar het interesseert ze niet 'want het heeft toch geen nut'.

Hetzelfde zie je nu ook op terrassen waar na een paar dagen al een loopje genomen wordt met de regels.

Oei. Wij wilden binnenkort naar Nederland. Wat haalt men tegenwoordig uit op een terras ? Klanten of uitbaters ?

Bij het café mij om de hoeken zaten ze gisteren bijv. weer met twintig man aan een lange tafel feest te vieren op 10 cm afstand van elkaar. Uitbater stond er ook gezellig bij. Ook in de binnenstad wordt een loopje genomen met de afstandsregels en zit gewoon iedereen met grote groepen bij elkaar. Veel ondernemers zeggen dat zij zich niet meer aan de regels hoeven te houden aangezien de burgemeester van Amsterdam dat ook niet hoeft.  

@Hans101 

U geeft aan een conducteur door de trein zag lopen zonder mondkapje op. Had deze conducteur wel een gelaatsscherm op? Zelf loop ik nl ook zonder mondkapje, maar met gelaatsscherm, wat voor OV personeel is goedgekeurd.

Zelf voel ik me kleuterjuf om iedereen aan te spreken wat ze allemaal fout doen, maar zelfs mijn eigen collega's maken fouten, dus ik hoop dat men eraan went en goed zal gaan gebruiken.

A joh, laat die mondkapjes lekker zitten joh. Niks aan het handje. 

Even iets rechtzetten.

@Rizana NS en @wsm 

Mijn reactie die direct onder van wsm staat is een reactie op @Hans101, daar vroeg ik om of de collega op het balkon naar de cabine iets droeg.

Zitten er 2 personeelsleden in, dus aspirant-mcn en mentor mcn, dan hoeft er maar 1 bescherming te dragen. Zo zijn er wat dat betreft wat uitzonderingen, maar 2 man zonder bescherming kan en mag niet. Lopen via het reizigersgedeelte, ook dat mag niet zonder bescherming, vandaar mijn reactie op topicstarter.

Ik had de gelijktijdige reactie van wsm niet gezien. Vandaar ff deze verduidelijking. Ik zal voortaan de naam erbij vermelden op wie ik reageer.

Badge

Ik ben het er mee eens dat er toezicht moet zijn op het gebruik maar een Hc is geen kleuterleidster/leider en mensen moeten ook zelf hun verantwoording nemen.

Helaas doet niet iedereen dat en dat kunnen we ons allemaal aantrekken, we zien het niet alleen in de trein maar eigenlijk overal worden de maatregelen slecht nagekomen door steeds meer mensen.

En als deze mensen dan alleen met hun eigen gezondheid spelen dan had ik er nog vrede mee gehad maar ze spelen ook met de gezondheid van mensen die zich er wel aan proberen te houden en dat is juist zo triest aan het gedrag van deze personen.

Gelukkig weet ik dat er ook genoeg collega's zijn die de mensen wel aanspreken zodra we zien dat ze geen mondkapje op hebben in de trein of ze af doen.

Badge +3

Sure.. Matt Fiddes, who worked for the singer for a decade, was speaking as the coronavirus pandemic continues to spread across the globe, reports the-sun.com.

The Sun? Dat is gewoon de NU.nl of HLN voor de Belgen en zo toch? Of iets met Speld of Nieuwspaal..

Maar goed, als brave burger (en voor werk een masker op!) zet ik het gewoon demonstratief af met een pastavork/lepel (soort van enorme pincet dus) als ik toch echt mijn neus moet snuiten, of een slokje water of wat eten nodig vind. :rofl:

En dan uitgebreid gaan zitten ontsmetten natuurlijk.. Blijf gerust uit mijn buurt, These are the rules beste reizigers!

Die mega KFC of Burger King of Döner maaltijd in de trein mee nemen is je excuus dus eigenlijk, voor mondkapje onder je neus of op je kin zetten tijdens een lange reis.

Sommige mensen hebben geen idee hoe ze moeten leven zonder dat ze constant verteld wordt wat ze moeten voelen en denken. Dus dan volgen ze maar blind orders.

Reputatie 7

Ach het is weer zo’n typisch filmpje. Waar het gedrag van de filmer echt heel veel te wensen over laat. De kracht blijft natuurlijk om hier niet op in te gaan en zeker niet een telefoon willen afpakken o.i.d.

Maar wie weet wat er van te voren al gebeurd is. 

Het blijft een droeftoeter die waarschijnlijk alleen op reactie uit is en bewust zonder kapje gaat zitten om de confrontatie uit te lokken. Daar moet je boven staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ze helpt NS gewoon een handje, aangezien de stickers niet meer relevant zijn :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Die 1,5 miljard is inderdaad voor alle OV bedrijven samen en tot eind 2020. Wat er gebeurt als er daarna nog steeds beperkingen qua capaciteit en grote verliezen zijn zal tegen die tijd moeten blijven. 

De brief aan de Tweede Kamer erover is hier te lezen https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/06/Beschikbaarheidsvergoeding-voor-het-openbaar-vervoer-onder-concessie.pdf

En de verwachte 4,7 miljard verlies van NS is over de komende jaren, niet alleen in 2020.

Het is alleen denk ik wel lastig om nu al voor de komende 3 tot 5 jaar daar een goede schatting te maken. Kijk bv eens naar de aandelenbeurzen, die gingen vanaf de laatste week van februari ongekend hard naar beneden en er werd verwacht dat het wel eens lang zou kunnen gaan duren voor die weer enigszins in de buurt zouden komen van het niveau van voor de Corona crisis. Maar de AEX is intussen van een -35% vrijdag op minder dan -10% ten opzichte van het hoogste punt voor de crisis gesloten.In de US is het verschil nog kleiner. 

Een aandeel wat ik zelf net een week voor de daling begon had gekocht en waarmee ik op het dieptepunt iets van 40% mee in de min stond staat nu al op 15% plus in mijn portefeuille. En een vastgoed aandeel wat sinds het begin van de dalng met bijna 70% was gedaald staat nu “nog maar” 44% in de min (die had ik gelukkig niet al voor de crisis gekocht maar wel zo'n anderhalve week geleden  toen het begon met stijgen ingestapt). Daar was het dieptepunt 2 weken geleden en sindsdien gaat het weer hard omhoog. Nu wil ik niet zeggen dat de reizigersaantallen en inkomsten bij NS nu ook opeens op korte termijn zo wonderbaarlijk snel omhoog zullen gaan, alleen dat verwachtingen niet altijd uitkomen. De crisis die we nu hebben is niet vergelijkbaar met andere crises uit het verleden dus dus is het ook lastig daar allerlei vergelijkingen gebaseerd op het verleden op los te laten. De tijd zal het leren.

Reputatie 5

Dat het kapje tijdens mijn treinreis meestal om m'n kin zit vanwege het snaaien, daar heb ik geen commentaar op gehad

Gewoon intriest gedrag, waarbij je medereizigers in gevaar brengt.

Ga lekker drop eten in je eentje op de bank thuis, ipv te provoceren in de trein !

Gek dat je wel valt over het eten van snoepgoed en niet over het eten van een appeltje. Volg je de regels, wat eten of drinken mag, is het ook niet goed. Wat is zo “min mogelijk op en afzetten”? Een appeltje eten? Dat kan zo maar een minuut of 5 tot 10 duren. En dan zou trekdrop nuttigen zou niet mogen? Een niet medisch mondkapje waar je doorheen kan kijken gebruiken is wel in orde volgens de regels. 
Provoceren? Dat zie ik niet zo, meer het randje opzoeken van wat ongestraft kan. Dan is dat voor mij duidelijk. Vrijwel iedereen doet dat, net even te hard rijden, zonder licht fietsen of de verkeersdrempel zo hard mogelijk nemen. Die dingen kunnen ook heel slecht voor de gezondheid zijn, zowel voor jezelf als voor een ander. En toch vinden mensen het normaal. 

Badge +3

@Jeroen Dit is gewoon triest gedrag van deze personen.

Niet mee eens. Afstand houden heeft iedereen wel door inmiddels en daar zijn geen stickers op de ramen voor nodig (die toch al een eigen leventje leidden, zie ander topic en misschien zelfs een reactie van jezelf, op de koppeling/bok tussen stellen zo’n sticker ineens?).

Alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden, zonder priority/voorkeur. Het advies “zoek een plek met groene sticker” heb ik nog nergens gezien na 1 juli, en zal er ook niet komen.

Volgens mij worden ze binnenkort toch allemaal verwijderd, dus wie er nu eentje mee pikt begaat geen noemenswaardige overtreding (mijn mening). Blijkbaar zag het treinpersoneel de humor er ook wel van in?

Echt provoceren en grenzen opzoeken ben ik uiteraard tegen. Oh, en “ze heeft mijn telefoon afgepakt” ging over een medereiziger, niet om treinpersoneel...

Reputatie 3

Ik heb nog geen controle gezien in de trein en aanspreken heeft mij al 1 keer ruzie opgeleverd. 

wanneer gaat de NS dit controleren en handhaven?

Hier bijna dezelfde ervaring. Teller staat sinds maandag op tien treinen. Conducteurs zijn op één uitzondering na (vandaag 10.41 Meppel - Groningen ook meteen kaartcontrole door een uiterst vriendelijke conducteur) bij vertrek direct in de cabine of ander hok verdwenen en hebben hun gezicht niet meer laten zien.

Veel mensen hebben geen zin of lukt het gewoon niet om ze (correct) te dragen en de meeste conducteurs  controleren niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS-personeel op de trein grotendeels besloten heeft de mondkapjesplicht niet te handhaven en het mensen in de trein zelf uit te laten zoeken. Ik geef ze groot gelijk. 

Hahaha, zoals ik al zei, het is gewoon schijnveiligheid. De regering kijkt gewoon naar onze buurlanden en weten gewoon totaal niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze hebben gewoon gekeken naar België en Duitsland. Tja, zegt Nederland. laten we dat dan ook maar invoeren. 

Het is ook erg lekker warm met een mondkapje op met dit weer. Mensen raken hun mondkapjes gewoon met de handen. 

T​​​

Toch jammer datj ondanks alle informatie nog niet door hebt wat het nut van een mondkapje is. Het is om anderen tegen JOUW virussen te beschermen. Dus als men er met zijn handen aan zit maakt mij dat niet uit, je vergroot alleen het risico voor jezelf. Dus wees eens sociaal voor je medemens en draag een kapje. Door geen kapje te gebruiken zeg je eigenlijk dat de gezondheid van anderen je niet interesseert.

Reputatie 7
Badge +3

@AdaLeona

Ik denk dat het grote probleem gaat worden hoe de vervoersbedrijven de reizigers gaan overtuigen dat reizen met trein en bus veilig is. Als de reizigers zien dat de handhaving van de mondkapjesplicht een farce blijft zullen de meesten het voor gezien blijven houden (of het OMT nu wel of geen positief advies geeft). 

@Tochjo

En hoe zit het met de ventilatie in bus, tram en metro? Er rijdt bijv. een enorme diversiteit aan bussen rond.

@Robert B

Volgens Pedro Peters kunnen de ventilatiesystemen in het OV eenvoudig zo worden ingesteld dat ze geen lucht recyclen maar uitsluitend verse lucht van buiten aantrekken. Waarschijnlijk moet er daarvoor ergens in de software een klep dicht gezet worden net als bij een balansventilatiesysteem. Wel blijven de vraagtekens over de gebruikte filters en de luchtstromen in de coupés en bussen. 

Reputatie 7
Badge +3

Daarbij komt ook nog een keer dat er mensen die klachten hebben als hooikoorts etc waardoor ze moeten niezen. Dan is het wel prettig dat die mensen een mondkapje dragen. Al was het maar om de medepassagiers niet te verontrusten.

Reageer