Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 


Ik hoor in mijn omgeving toch dat veel mensen die nu thuis werken straks weer op het werk worden verwacht. Een deel begint nu delen van de week weer naar het werk te gaan en bij andere schuift de datum steeds weer op wanneer ze op het werk verwacht worden en die werken voorlopig nog thuis.

We gaan het straks zien.

Reputatie 6

Vandaag weer heen en weer gereisd tussen Middelburg en Dordrecht (voor mijn werk voordat iemand mij ter verantwoording roept) en het viel me op dat het heel langzaam weer iets drukker begint te worden. Momenteel reis ik één dag in de week naar mijn werk en de andere dagen werk ik thuis. Wellicht ga ik na mijn zomervakantie twee dagen in de week op en neer.

Reputatie 7

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 


Ik hoor in mijn omgeving toch dat veel mensen die nu thuis werken straks weer op het werk worden verwacht. Een deel begint nu delen van de week weer naar het werk te gaan en bij andere schuift de datum steeds weer op wanneer ze op het werk verwacht worden en die werken voorlopig nog thuis.

We gaan het straks zien.

 

Vanochtend in het nieuws dat er evenveel auto's op de weg rijden als voorheen, alleen zijn er nauwelijks files. Ze rijden grotendeels verspreid over de dag. Veel mensen werken eerst wat thuis en gaan daarna nog een paar uur naar kantoor. Als dat zo blijft zullen overvolle treinen (gelukkig) nooit terugkeren. 

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 

Ik reis met OV vanwege een cruciale functie in de zorgketen, psychische ondersteuning. . Ik onderschtijf wat je zegt. Hier in Gouda valt me op dat het steeds drukker wordt op de perrons. En mensen weer, zonder het mondkapje alvast op, staan te dringen bij de deuren om in stappen. Uitstappende passagiers rukken hun mondkapje af zodra ze met één voet op het perron staan, óf inderdaad al eerder. En lopen dwars dan dwars door wachtende meute heen, om vervolgens, schouder aan schouder, op het smalle perron (11 Rnet: Gouda - Alphen ad Rijn v.v) richting de trap en uitgang te lopen.. Vaak met hun, onbedekte gezicht bijna in het scherm van de mobiel, zodat ze mij of een ander op centimeters na omver lopen, als je zelf niet oplet. Conducteurs, inderdaad ook hier zonder gezichtsbedekking lijkt het niets te boeien. Ik ben op weg van of naar ex-corona patiënten óf de hulpverleners die voor deze mensen hebben gevochten met hard en ziel. Om hen psyschische zorg en ondersteuning te bieden. Zij worden misselijk, weer doodziek van de taferelen. En ik met hen. Conducteurs doe je werk, dat zal lastig zijn maar dat was en is is het boor ons zorgverleners al maanden. Dus stel je niet aan. En ik denk dat het, ook jullie zou helpen als het mondkapje verplicht wordt al bij de toegangspoorten. 

 

 

 

  

Gister in België nog een uur schuin tegenover de hoofdconducteur gezeten van mijn trein, die uiterst verveeld met het ding op z'n kin een krantje zat te lezen. Aangezien hij zelf duidelijk niet van plan was om de regels bij de NMBS na te leven kon hij het ook niet maken om een ander er wel op aan te spreken, dus zo zat het hele rijtuig (alle 5 reizigers :smile: ) na een tijdje wel zonder. Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

 

Op de stations was het beeld wel iets anders: bij de ingang ging het op, en vanaf de tunnel zag je ze al langzaam weer afgaan. Liep je even een stukje door op het perron dan zag je de meerderheid al weer zonder. Wees blij dat het niet gekker hoeft te zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Reputatie 7

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

Reputatie 7
Badge +1

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

Grappig dat je dat zegt. Ik ben namelijk op dit moment een paar maanden in Hong Kong. Het is hier bijna elke dag zowat 30 graden en ik draag elke dag een mondkapje als ik ergens naartoe moet. Het dragen van mondkapjes is een soort routine geworden en je raakt er snel gewend aan als je raar aangekeken of geweigerd wordt als je geen mondkapje draagt. Met de airco die zo'n beetje overal beschikbaar is, is het goed te doen met een mondkapje, ook op straat is het wel te doen.

De maatschappij en cultuur in Azië is inderdaad anders. Maar het dragen van mondkapjes, meten van de temperatuur en het volgen van de hygiëne maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het aantal corona gevallen en doden in Hong Kong zo laag is. Bovendien heeft het er ook voor gezorgd dat het niet nodig is/was om de meeste horeca gelegenheden te sluiten. Social distancing doet men hier weinig aan. De treinen en metro's zitten hier, al helemaal tijdens de spits, vol geramd met mensen en nog valt het aantal gevallen mee.

Hong Kong heeft 8,5 miljoen inwoners, hogere bevolkingsdichtheid en ligt veel dichter bij de oosprong van het virus. Er zijn 1.132 totale zieken, 1.078 hersteld en 5 doden, wat veel lager is dan in Nederland. 

Badge +3

 

Reputatie 5

Moest vandaag een deel van het traject met Keolis reizen icm werkzaamheden. Wat een verademing, eindelijk worden mensen aangesproken op hun gedrag en wordt er op toegezien dat men zich aan de regels houdt!

Het kan dus wel, NS medewerkers.....

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 

 

Tilburg, 19 juni 2020


Beste collega’s, 
We horen geluiden uit het land dat teammanagers vragen aan de medewerkers waar ze naar op vakantie gaan en dit vervolgens noteren.
Je bent niet verplicht om dat aan je werkgever te vertellen.
Doe het dus niet, het kan tegen je gebruikt worden…

Met vriendelijke groet, 
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC

https://vvmc.nl/het-moet-niet-gekker-worden/

 

Op vakantie? Moi? Meestal in de lege cabine. Hoezo? 😉

 

 

Reputatie 7

De maatschappij en cultuur in Azië is inderdaad anders. Maar het dragen van mondkapjes, meten van de temperatuur en het volgen van de hygiëne maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het aantal corona gevallen en doden in Hong Kong zo laag is. 

Dat zou best kunnen in het geval van Hong Kong. Gelukkig hoeven wij geen mondkapjes op in winkels e.d. Het afstand houden in de openbare ruimte is ook langzamerhand meer aan het versloffen. Desondanks zijn de cijfers nog steeds heel laag.

De gemiddelde Nederlander draagt het lapje in het OV alleen maar omdat het verplicht is en er wordt danig de hand mee gelicht zie ik iedere dag in de trein. Ook door een enkeling van het personeel bij het alleen zitten in de coupé. Als het niet van bovenaf opgelegd was, maar vrijwillig en op advies, zou de meerderheid het volgens mij gewoon achterwege laten omdat er niet in geloofd wordt. De bingokaart van die @Robert B postte is typerend :wink:

Ik denk dat ik die bingokaart elke dag zeker 6 vd 9 vakjes kan afkruisen, meerdere keren.

Keolis rijdt met kortere treinen en hebben dus minder trein te behappen. Neemt niet weg dat het bij ons een stuk beter mag qua toezicht, begrijp me niet verkeerd.

Ik denk dat ik die bingokaart elke dag zeker 6 vd 9 vakjes kan afkruisen, meerdere keren.

Keolis rijdt met kortere treinen en hebben dus minder trein te behappen. Neemt niet weg dat het bij ons een stuk beter mag qua toezicht, begrijp me niet verkeerd.

 

Tilburg, 19 juni 2020


Beste collega’s, 
We horen geluiden uit het land dat teammanagers vragen aan de medewerkers waar ze naar op vakantie gaan en dit vervolgens noteren.
Je bent niet verplicht om dat aan je werkgever te vertellen.
Doe het dus niet, het kan tegen je gebruikt worden…

Met vriendelijke groet, 
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC

https://vvmc.nl/het-moet-niet-gekker-worden/

 

Mmm 🤔

https://werkenbijns.nl/teammanager/ v https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584711136884/content/assets/ns-nl/over-ns/ns-regeling-integriteitsmeldingen.pdf

 

Edit:

Wat ik doe als Teammanager? Veel plannen, organiseren, vergaderen en daarnaast volop bezig zijn met het team. 

https://werkenbijns.nl/collegas/teammanager-veiligheid-service/ 

 

 

Ach ja, de VVMC. 

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 

Ik stap voorlopig niet in de trein. Mondkapjesbeleid is inderdaad een farce als ze (half?) afmogen om te eten en te drinken. Dan belanden evt. virussen alsnog in de (publieke) ruimte. Alle informatie benadrukt dat, je mag ze eigenlijk niet eens aanraken, dus wat is het nut? Een trein heeft niet de luchtzuivering van bijv. een vliegtuig. Verbied eten en drinken en dan kunnen wij - uit een wat kwetsbare groep - ook weer mee.

Badge +3

Een trein heeft niet de luchtzuivering van bijv. een vliegtuig.

Daar is kennelijk aan gewerkt, aldus NS-directeur Roger van Boxtel:

De NS trekt volgens Van Boxtel alles uit de kast om de reiziger veilig te vervoeren. Zo is er ventilatie geïnstalleerd in de treinen, die gelijk is aan de ventilatie in het vliegtuig.

Badge +3

Daar is kennelijk aan gewerkt, aldus NS-directeur Roger van Boxtel:

De NS trekt volgens Van Boxtel alles uit de kast om de reiziger veilig te vervoeren. Zo is er ventilatie geïnstalleerd in de treinen, die gelijk is aan de ventilatie in het vliegtuig.

Jaja, dat hebben ze dan razendsnel gedaan (of was altijd al van dezelfde kwaliteit) :joy:

Overigens, met het aanraken van je mondkapje is op zich niet zoveel mis, zolang je daarna maar je tengels ontsmet. Maar beste natuurlijk bij het elastiekje (wegwerpmaskertjes) en dan aan één oor, en dus niet op een stoel of tafeltje leggen.

@AdaLeona

Ik denk dat het grote probleem gaat worden hoe de vervoersbedrijven de reizigers gaan overtuigen dat reizen met trein en bus veilig is. Als de reizigers zien dat de handhaving van de mondkapjesplicht een farce blijft zullen de meesten het voor gezien blijven houden (of het OMT nu wel of geen positief advies geeft). 

@Tochjo

En hoe zit het met de ventilatie in bus, tram en metro? Er rijdt bijv. een enorme diversiteit aan bussen rond.

@Robert B

Volgens Pedro Peters kunnen de ventilatiesystemen in het OV eenvoudig zo worden ingesteld dat ze geen lucht recyclen maar uitsluitend verse lucht van buiten aantrekken. Waarschijnlijk moet er daarvoor ergens in de software een klep dicht gezet worden net als bij een balansventilatiesysteem. Wel blijven de vraagtekens over de gebruikte filters en de luchtstromen in de coupés en bussen. 

Reputatie 7

Overigens, met het aanraken van je mondkapje is op zich niet zoveel mis, zolang je daarna maar je tengels ontsmet.

De meesten zien al geen heil in die kapjes - vinden het vrij zinloos, zeker met die zeeën van ruimte in bus en trein- maar dragen het puur omdat het verplicht is. Men tovert dan opeens voor het instappen een los kapje uit hun jaszak of broekzak en die wordt eenmaal buiten gelijk weer afgedaan en weggestopt. Tot zover de hygiënische maatregelen.

Overigens, met het aanraken van je mondkapje is op zich niet zoveel mis, zolang je daarna maar je tengels ontsmet.

De meesten zien al geen heil in die kapjes - vinden het vrij zinloos, zeker met die zeeën van ruimte in bus en trein- maar dragen het puur omdat het verplicht is. Men tovert dan opeens voor het instappen een los kapje uit hun jaszak of broekzak en die wordt eenmaal buiten gelijk weer afgedaan en weggestopt. Tot zover de hygiënische maatregelen.

Dat gaat dus ook het probleem worden voor de OV-bedrijven, mensen zien dit ook en denken dan voorlopig maar even niet met bus of trein. Net als dat veel mensen nog steeds met een hele grote boog om de horeca heen lopen. Ik ben dus heel benieuwd hoe van Boxtel c.s. denken trein en bus weer vol te krijgen. 

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. Dus dan gaan mensen het niet doen tenzij ze echt te veel geld en paranoia hebben om relaxed te kunnen reizen.

Reputatie 7

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. 

Is ook niet te controleren natuurlijk dus verplichten heeft geen zin. 

Ook apart om te zien hoe iedereen met kapje ruim uit elkaar zit in de trein en dan uitstapt, kapje weghaalt en dan in een kleine menigte de trap af loopt, zo ongeveer schouder aan schouder 😂. Tot zover de 1.5 meter weer.

Reputatie 7
Badge +3

Het gedrag van medereizigers weerhoudt mij om in de trein te stappen. Zou graag eindelijk eens familieleden willen bezoeken. En juist voor degenen die in een risicogroep vallen zal bezoek fijn zijn. Alleen wil ik niet dat mijn bezoek een laatste bezoek zal zijn, omdat ik een in het OV opgelopen besmetting overgebracht heb.

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

We kunnen op veel gebieden (zoals dit) nog veel leren van Aziatische landen. Dat superieure westerse toontje is misplaatst.

Reageer