Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Sommige mensen hebben geen idee hoe ze moeten leven zonder dat ze constant verteld wordt wat ze moeten voelen en denken. Dus dan volgen ze maar blind orders.

Reputatie 5

Als het verplicht is om in de sloot te springen doe je het dan ook?

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren met de trein geweest naar belgie. Iedereen had een mondkapje op. 

 

Ik vraag me wel af of het veel zin heeft als trein bijna leeg is.


Of het zin heeft als de trein bijna leeg is, is niet aan de orde. Het is verplicht!

Als het rustig is heeft het geen zin. Dat is prima meetbaar. Er zullen altijd mensen zijn die de vingers in de oren steken en “lalalala” schreeuwen maar in een leeg rijtuig is de noodzaak voor verplichte gezichtsbedekking niet te bewijzen. Naar mijn ervaring is er weinig draagvlak voor deze regel in België en wordt er in de treinen zelf wel (zeer onregelmatig) op gehandhaafd, maar op de stations niet. Des te beter, want niemand heeft daar baat bij. In welke mate mensen zich er desondanks aan houden: lastig te zeggen maar ik stond vorige week op Brussel-Noord en ik kwam uit op 4 op de 10. Iets meer in de stationshal, misschien tweederde. Het is bijna alsof niemand er iets voor voelt om onnodig moeilijk te doen…..

 

Ondertussen is de kaartcontrole in België natuurlijk nog stukken beter dan in Nederland. Maar dat geldt voor vrijwel ieder land dus dan is het gewoon een mentaliteitskwestie. Hier in Tsjechië zijn ze niet alleen erg systematisch in de kaartcontrole, maar ook nog eens hardstikke vriendelijk.

Reputatie 5

Gisteren met de trein geweest naar belgie. Iedereen had een mondkapje op. 

 

Ik vraag me wel af of het veel zin heeft als trein bijna leeg is.

Reputatie 6

Ik las het meer als dat wanneer een HC het nu ziet (tjdens een service of controleronde) er voornamelijk wordt gewaarschuwd, maar dat er vanaf 1juli eerder een boete wordt gegeven. Niet er daadwerkelijk meer op zal worden gecontroleerd.

Ik zit nu in de trein en heb de conducteur al gezien na 10 minuten :) maar hier allemaal brave mondkapjes. Één vrouw ging zitten en toen pas haar mondkap tevoorschijn halen. Maar die had dan weer geluk dat conducteur er toen nog niet was. Wat is er zo moeilijk aan dat ding meteen op te doen als je de trein ziet aankomen?

Reputatie 7

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer in Antwerpen Centraal Station, bijgenaamd “De Spoorwegkathedraal” geweest. In stations is het dragen van een mondmasker ook verplicht.

Wat deed ik daar, aangezien ik niet van plan ben voor het vaccin de trein te nemen ? Wel, Antwerpen Centraal Station bevat ook een heleboel andere diensten, waaronder een winkel van De Lijn. En die hadden het lumineuze idee opgevat de magneetkaart verplicht te laten moeten omruilen naar een chipkaart. Dus ik stond daar met 11 magneetkaarten (die kwamen echt uit alle hoeken en gaten van huize Delasoie).

Dus ik droeg voor het eerst sinds lange tijd een mondmasker.

Nu is er altijd genoeg ruimte in “De Spoorwegkathedraal” en vooral in het gedeelte waar De Lijn zit. Je kan er zelfs veilig fietsen. Mag niet, kan wel.

En jawel… drie mensen kwamen ongeveer op neusafstand. Ze konden 45 meter links van me, ze konden 45 meter rechts van me…

Zo moeilijk is het toch niet ? Eerst afstand dan pas mondmasker !

Waarom mochten we in maart geen mondmasker dragen ? Omdat de minder slimme mensen dan denken, dat ze zich niet aan de regels moeten houden.

Wel, dat blijkt te kloppen.

De Lijnwinkel was overigens prima. Dat is zo’n ambtenarenboel als de postkantoren van weleer. Dus met kogelvrij glas tussen de ambtenaar en de klant. En een klein gleufje voor je documenten. Alsof ze in 1960 al wisten, dat er een Chinees ooit een rauwe vleermuis zou eten… 

 

 

Badge

Vandaag de Railjet genomen van Wenen naar Berlijn via Praag, op het stuk Brno - Praag. De hele 1e klas zat propvol met Duitsers, ik had de laatste tweezitter voor mezelf en mijn bagage. Toen iemand vroeg of hij naast me mocht zitten voelde ik voor het eerst een soort van bezorgdheid over de drukte. Dat hele rijtuig van begin tot eind vol, dat kan toch niet goed zijn. Ik waardeer het sterk dat de Tsjechische spoorwegen zo servicegericht zijn dat ze in de 1e klas geen mondkapjes verwachten, maar dan moet je niet willen dat het zo druk is.


En dat zegt iemand die tegenstander is van voorzorgsmaatregelen (lees mondkapjes) ???

Nee, die is hier niet verplicht. Dat zal dus ook niet nodig zijn. In andere landen ook niet, maar men laat zich nogal graag meenemen in alle heisa. Wel is het fijn als een deel van de bevolking er voor kiest om zich niet in de samenleving te mengen nu, want des te meer rust en ruimte voor de rest.

Toen iemand vroeg of hij naast me mocht zitten voelde ik voor het eerst een soort van bezorgdheid over de drukte. Dat hele rijtuig van begin tot eind vol, dat kan toch niet goed zijn. Ik waardeer het sterk dat de Tsjechische spoorwegen zo servicegericht zijn dat ze in de 1e klas geen mondkapjes verwachten, maar dan moet je niet willen dat het zo druk is.

Je kiest er toch zelf voor om te reizen, je stapt toch zelf in deze onverantwoorde situatie. En nou maak jij je zorgen, beetje bizar als ik je dagelijkse berichten alhier teruglees.

Je had toch wel een mondneuskapje op, anders is vrijwillige quarantaine misschien heel verstandig na dit Tsjechië avontuur !

Vandaag de Railjet genomen van Wenen naar Berlijn via Praag, op het stuk Brno - Praag. De hele 1e klas zat propvol met Duitsers, ik had de laatste tweezitter voor mezelf en mijn bagage. Toen iemand vroeg of hij naast me mocht zitten voelde ik voor het eerst een soort van bezorgdheid over de drukte. Dat hele rijtuig van begin tot eind vol, dat kan toch niet goed zijn. Ik waardeer het sterk dat de Tsjechische spoorwegen zo servicegericht zijn dat ze in de 1e klas geen mondkapjes verwachten, maar dan moet je niet willen dat het zo druk is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las het meer als dat wanneer een HC het nu ziet (tjdens een service of controleronde) er voornamelijk wordt gewaarschuwd, maar dat er vanaf 1juli eerder een boete wordt gegeven. Niet er daadwerkelijk meer op zal worden gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo eerst zien dan geloven. Voor treinpersoneel zal het een hele omschakeling zijn. Van nauwelijks naar geen tot nauwelijks en nu gehele controle.

Reputatie 4

Ja Ja. eerst zien dan pas geloven.
Voor dit hele piepshow gedonder zag je weekends ook amper een hc en nu op eens wel?.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het NOS live-blog van vandaag.

 

  • Ov-bedrijven: vanaf morgen meer kans op mondkapjesboete

    Vanaf morgen gaan controleurs in het openbaar vervoer strenger handhaven op de mondkapjesplicht, die sinds 1 juni geldt. Dat zegt voorzitter Peters van de koepelorganisatie van vervoersbedrijven OV-NL. "Na de invoering hebben we gedacht dat iedereen er eerst aan moest wennen, dus toen hebben we mensen er vooral heel vriendelijk op aangesproken. Nu moet iedereen er wel aan gewend zijn", zegt Peters.

    Afgelopen maand zijn in het hele land ongeveer 120 boetes uitgedeeld aan reizigers die geen mondkapje droegen. "Dat is niet veel en dat was ook de bedoeling", aldus Peters. Vanaf morgen komen reizigers er dus minder snel met alleen een waarschuwing vanaf. "Het ligt aan de situatie. Maar als je betrapt wordt, loop je de kans op 95 euro boete. Pech gehad."

    Op 1 juli vervalt ook de regel dat het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen is bedoeld. Volgens Peters zijn de vervoersbedrijven daarop voorbereid. "Alles rijdt, het personeel is er klaar voor. Het blijft altijd een beetje spannend, maar het zal ook niet ineens heel druk worden."

Ik heb nog steeds niet met het OV gereisd sinds het begin van de coronaviruscrisis. Wel valt het me op dat het afstand houden in bijvoorbeeld winkels minder aan het worden is. Mensen beginnen ook een beetje geprikkeld te raken wanneer je vraagt of ze even opzij willen gaan. Of ze hebben helemaal niet in de gaten dat ze ernstig in de weg staan.

Gisteren voor de ingang van een winkelcentrum hier in de buurt stonden 2 jongeren de Telegraaf uit te delen, uiteraard wel midden voor de ingang zodat er met geen mogelijkheid anderhalve meter afstand te houden was, laat staan dat er ruimte was voor zowel in- als uitgaande bezoekers. Spreek je ze daar op aan dan kijken ze je een beetje glazig aan. Maar wel een hesje aandoen met het verzoek afstand te houden uiteraard :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog steeds niet met het OV gereisd sinds het begin van de coronaviruscrisis. Wel valt het me op dat het afstand houden in bijvoorbeeld winkels minder aan het worden is. Mensen beginnen ook een beetje geprikkeld te raken wanneer je vraagt of ze even opzij willen gaan. Of ze hebben helemaal niet in de gaten dat ze ernstig in de weg staan.

Het is maar goed dat het aantal besmettingen zo is teruggelopen en dat daardoor de kans om besmet te worden gekelderd is. Maar het geeft wel een gevoel van schijnveiligheid omdat mensen denken dat er geen probleem meer is.

Mijn treinreis gisteren met de NS:

Op de heenreis 3 x van plaats veranderd omdat medereizigers geen mondkapje droegen. En nee, de treinen zijn inmiddels niet meer leeg dus 1,5 meter afstand kan niet gehouden worden. En ja, Ik probeer ook deze afstand aan te houden op de roltrappen en de stations, Ik draag dan ook nog mijn mondkapje. In tegenstelling tot de conducteur op de terugreis, de enige glimp die ik tijdens de reis van een conducteur heb opgevangen trouwens, die me rakelings passeerde op het station, en daarna zonder mondkapje door twee coupés naar voren liep in de trein. En nee, Ik ben niet paranoïde maar wel voorzichtig en ik begrijp totaal niet waarom er niet gehandhaafd wordt door NS en waarom eigen NS personeel zich niet eens aan de regels kan houden

 

 

 

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

 

Tsja dat nvt miste ik ook al. Ik ben dan wel in het bezit van een elektrische fiets maar niiet van een auto. n.v.t. had dat kunnen oplossen. Ik heb hetzelfde gedaan als Rene74 en evenveel ingevuld.

 

Reputatie 7

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

Heb hem ook ontvangen en heb op deze vragen maar "evenveel" ingevuld. Kon het niet oningevuld laten. Maar geeft geen correct beeld van de werkelijkheid dus.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

Reputatie 7
Badge +3

Zat net voor het eerst sinds maart in een behoorlijk drukke trein. De IC Eindhoven - Venlo was uitgevallen, waardoor iedereen in de volgende sprinter naar Deurne (Flirt-3, niet de grootste :wink: ) stapte, die natuurlijk ook z'n eigen reizigers had. De groene stickers en het sta-verbod werden dus even vergeten. Het viel me echt op dat vrijwel iedereen z'n mondkapje juist op had, ookal was er geen controle. En merkte ook aan mezelf, toch een sceptisch mondkapje-drager, dat ik er totaal geen problemen mee had dat ding de hele tijd op te houden. Denk toch dat de drukte in de treinen voor veel mensen een belangrijke motivator is om die dingen (juist) te gebruiken.

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Geen conducteur te zien hoor.

Zend bij overlast een Whatsapp bericht naar 0613181318 met treingegevens zoals treinstelnummer, route en de locatie in de trein.

Reputatie 4

Tja, ergens anders gaan zitten in de trein als je medereizigers geen mondkapje ophebben…

Zit nu in de trein en ben  al drie keer ergens anders gaan zitten. Geen conducteur te zien hoor.

Reageer