Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Badge +3

Oh jee, meneer Daniel (in pak of niet) was ‘toevallig’ in Den Haag en werd weer eens staande gehouden en bekeurd.

https://www.youtube.com/watch?v=hKcmsnmgMwo

Ik heb een ontheffing *en die geldt voor elke Nederlander*! Medische verklaring (van welke kwakzalver nu weer gekregen?) voor geen mondkapje!

U mag nee zeggen, u mag het opzoeken op wetsartikel.. Bekeuring oke maar die ga ik wel betwisten.. Dit is dus Nederland! :rolling_eyes:

U (boa geeft netjes zijn naam) doet toch stoer door mijn paspoort te tonen aan iedereen? Tja en wie filmt en publiceert dat?

Daniel is de weg kwijt.. want het is maar een boa, mag ik uw nummer? U wordt nu wel ontslagen.. Yeah right.

Wat een soap zeg, en ene warrige Tinus denkt er aan om heel het treinverkeer plat te leggen ooit, als het zo moet… Welja, neem er nog eentje of eet smakelijk. Oh wacht daar op 14:00 zit iemand… weer die Daniel die lijkt Sinterklaas wel (is overal).

https://m.facebook.com/story.php?id=100035960617207 Bravo, even handjes schudden op 17:40 in het filmpje met een HC erbij… en vanaf 20:00 nog even provoceren (want toch maar mondkapje paraat?)

Nurge.. ongelukke.. burgerlijke gehoor.. ongehoorzaamheid! Proost en zo.

En er zijn boetes uitgedeeld… 

Stoer dat je dat dan wel post. En Daniel op de achtergrond die zich dan ‘afraagt’ waarom de trein nog steeds niet vertrekt… 

Na verterek zegt wappie muts (accent) uit Leiden “ik ga helemaal nooit met de trein!"… en die ging dus mee naar Utrecht :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft niezen is het wellicht nogal vreemd om te lezen dat in Belgie wordt aangeraden daarvoor het masker af te zetten en te niezen in een papieren zakdoek. Hoesten mag daar wel in het masker. Er wordt geen reden voor gegeven, maar mogelijk is het omdat door krachtig niezen alsnog druppeltjes langs de zijkant, bovenkant of onderkant weggeblazen kunnen worden.

Overigens, met het aanraken van je mondkapje is op zich niet zoveel mis, zolang je daarna maar je tengels ontsmet.

De meesten zien al geen heil in die kapjes - vinden het vrij zinloos, zeker met die zeeën van ruimte in bus en trein- maar dragen het puur omdat het verplicht is. Men tovert dan opeens voor het instappen een los kapje uit hun jaszak of broekzak en die wordt eenmaal buiten gelijk weer afgedaan en weggestopt. Tot zover de hygiënische maatregelen.

Dat gaat dus ook het probleem worden voor de OV-bedrijven, mensen zien dit ook en denken dan voorlopig maar even niet met bus of trein. Net als dat veel mensen nog steeds met een hele grote boog om de horeca heen lopen. Ik ben dus heel benieuwd hoe van Boxtel c.s. denken trein en bus weer vol te krijgen. 

Reputatie 7
Badge

@Aar

"Nee, ik zie dit niet als overtreding"

Het zijn toch echt je eigen woorden. 

Gelukkig vinden de meeste onder ons het verwijderen van stickers uit treinen wel een overtreden, en is deze ook gewoon strafbaar !

@Deventer 

Maar ik zei nog iets daarna.…

Nu trek je mijn bericht grof uit het verband. En dat vind ik niet echt netjes.

 

Verwacht niet te veel klasse van mensen die zich zo wanhopig vasthouden aan de ordnung die blijkbaar in hun leven muss sein. Zoals ik al zei zijn er mensen die de regeltjes als een soort van heilig schrift zien, en die mensen gaan er blijkbaar van uit dat anderen daar ook aan moeten voldoen. Iets anders keuren ze af. Veroorzaakt een hoop narigheid in de wereld maar dat is weer een heel ander verhaal, meer iets voor het 8-uurjournaal. 

Wat mij betreft is het wijsheid om de regels als een streven te zien, niet als de waarheid. Dat lijkt me een troosteloos bestaan. Natuurlijk zijn er wel mensen die te ver gaan, je woont nog steeds in een land met andere mensen en als je ook maar een beetje begrip voor je medemens hebt wil je ze niet het leven zuur maken. Houd rekening met een ander in het geval dat diegene last van je zou kunnen hebben. Wees geen Facebook tokkie, wees geen @Deventer.

Wat een partij tegenstrijdig geleuter. 

Verwacht niet te veel klasse van mensen die zich zo wanhopig vasthouden aan de ordnung die blijkbaar in hun leven muss sein. Zoals ik al zei zijn er mensen die de regeltjes als een soort van heilig schrift zien, en die mensen gaan er blijkbaar van uit dat anderen daar ook aan moeten voldoen. Iets anders keuren ze af. Veroorzaakt een hoop narigheid in de wereld maar dat is weer een heel ander verhaal, meer iets voor het 8-uurjournaal. 

Wat mij betreft is het wijsheid om de regels als een streven te zien, niet als de waarheid. Dat lijkt me een troosteloos bestaan. Natuurlijk zijn er wel mensen die te ver gaan, je woont nog steeds in een land met andere mensen en als je ook maar een beetje begrip voor je medemens hebt wil je ze niet het leven zuur maken. Houd rekening met een ander in het geval dat diegene last van je zou kunnen hebben. Wees geen Facebook tokkie, wees geen @Deventer.

Wat een partij tegenstrijdig geleuter. 

Dat klinkt bijna alsof je verbaasd bent :laughing:

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. Dus dan gaan mensen het niet doen tenzij ze echt te veel geld en paranoia hebben om relaxed te kunnen reizen.

Reputatie 7

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. 

Is ook niet te controleren natuurlijk dus verplichten heeft geen zin. 

Ook apart om te zien hoe iedereen met kapje ruim uit elkaar zit in de trein en dan uitstapt, kapje weghaalt en dan in een kleine menigte de trap af loopt, zo ongeveer schouder aan schouder 😂. Tot zover de 1.5 meter weer.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die regels aan hun laars lappen onder mom van vrijheid, ontnemen hierbij de vrijheid van anderen. Regels zijn er om elkaar te beschermen.

 

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

We kunnen op veel gebieden (zoals dit) nog veel leren van Aziatische landen. Dat superieure westerse toontje is misplaatst.

Het gedrag van medereizigers weerhoudt mij om in de trein te stappen.

Dat geldt voor velen en gaat straks een groot probleem worden voor het OV. Want als de reizigers wegblijven wat dan?

 

Reputatie 6

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. 

Is ook niet te controleren natuurlijk dus verplichten heeft geen zin. 

Ook apart om te zien hoe iedereen met kapje ruim uit elkaar zit in de trein en dan uitstapt, kapje weghaalt en dan in een kleine menigte de trap af loopt, zo ongeveer schouder aan schouder 😂. Tot zover de 1.5 meter weer.

Mijn eerste treinreis sinds 12 maart. Ik heb besloten mondkapje al in de auto op te doen zodat ik een spiegel had en hem al op heb en niet hoef te pielen bij het instappen. De eerste die ik tegen kwam op perron was een "anti mondkapjes" man. Dus die heeft flink wat opmerkingen gemaakt over dat ik er al een droeg. Hij was er alleen om een vriendin op te halen. Mijn keuze. Heeft hij toch geen last van?

Ik zie inderdaad mensen met hun mondkapje om hun nek in de trein. Maar die zitten gelukkig ergens anders. Vind het overigens niet heel duidelijk aangegeven in deze sprinter waar je mag zitten. Ik keek er zo overheen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Net in de trein voor het eerst een conductrice zonder mondkapje of gelaatsscherm gezien. Ok, ze liep niet door de trein, maar stond bij het uitstappen wel op het balkon tussen de reizigers die wel braaf hun kapje op hadden. Apart gezicht :)

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt natuurlijk ook nergens verplicht dat je voor iedere reis een andere draagt. Dus dan gaan mensen het niet doen tenzij ze echt te veel geld en paranoia hebben om relaxed te kunnen reizen.

Dat staat inderdaad niet expliciet aangegeven, wel dat je het na gebruik moet wassen (bij een textielen mondkapje) of dat je het weggooit (bij een wegwerp masker). Iemand met een beetje verstand begrijpt hoop ik dan toch wel dat je niet hetzelfde masker voor meerdere reizen moet gaan gebruiken. Maar als je ergens onderuit wil komen dan kun je natuurlijk dingen anders gaan interpreteren. 

Maar door een mondkapje meerdere reizen te dragen (en dus ook meerdere keren met je handen aan te raken) vergroot je vooral voor jezelf de kans om mogelijk besmet te raken. 

Reputatie 7

Dus maakt u zich zeker geen zorgen, ik ken geen enkel land waar deze hele situatie wel consequent wordt gehandhaafd en naar mijn eerlijke oordeel is het ook verre van realistisch dat dat wel zou gebeuren. Daarvoor zou er op ieder perron en in iedere trein een groep van de V&S of de Securail moeten lopen en tot nu toe zijn die alleen nog op de allergrootste stations in de hal te zien geweest.

Dan ken je de wereld blijkbaar niet zo goed. En weer ga ik hier naar Aziatische landen wijzen als voorbeeld. Daar wordt het niet zo zeer altijd door de politie of medewerkers van de vervoerder gehandhaafd, maar is er veelal sociale controle. Zowat iedereen draagt, ook buiten het OV, een mondkapje en reizen er veel meer mensen met het OV. Sommige winkels kom je zelfs zonder mondkapje niet in. De kans is veel groter dat je aangesproken of geweigerd wordt omdat je geen mondkapje draagt.

Wees blij dat het hier niet zo gaat als in sommige Aziatische landen al jaren het geval is. Dat is toch geen doen. Realistisch vergelijken kan je het niet, wezenlijk andere maatschappij en cultuur. 

We kunnen op veel gebieden (zoals dit) nog veel leren van Aziatische landen. Dat superieure westerse toontje is misplaatst.

Op sommige gebieden wel maar men kan daar net zo goed van ons leren op weer heel andere gebieden. Verder is het om maar iets noemen opvallend dat men al jaren bijna panisch strikt is met kapjes maar er aan de andere kant ook weer genoeg onhygiënische toestanden in de hitte op grote markten in Aziatische landen bestaan. Ik denk maar weer aan Wuhan.

Ik zit nu weer voor t eerst in een trein en verbaas me écht over het mondkapjes gedrag. Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen. Drie jongens hebben helemaal geen mondkapje op, die hangt ergens aan hun nek. Het meisje vlak naast me heeft haar mondkapje aan haar kin. Als we op een station aankomen doet ze m snel omhoog voor t geval dat iemand t ziet. Snap dit gewoon niet.. 

Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.

Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt. 

Ik denk dat je de oorzaak zelf al hebt benoemd: “Ik zit hier in een coupé (halve wagon) met 4 anderen mensen.” De mondkapjesplicht is ingevoerd omdat de 1,5m niet haalbaar zou zijn in het OV. Zolang de treinen nog zo leeg zijn, zal bij veel mensen de motivatie om een mondkapje (goed) te dragen, laag zijn.

Ja, helemaal eens. Alleen is dit wel een dusdanig kleine coupe dat ik dus wel mijn voorbuurman en buurvrouw zonder moeite een aai kan geven, dus hier is de anderhalve meter niet gelukt. 


Ik ben dan erg benieuwd in wat voor treinsoort je zit. Overigens het zou natuurlijk ook enorm helpen als het personeel van NS wat meer zou langskomen en dan de reiziger hierop zou aanspreken. Ik heb wat dat betreft nog steeds het idee dat we voor 1 juni zijn. Tot op heden geen kaartcontrole in de trein gehad (wel zo'n 10 keer naar het ziekenhuis v.v. geweest). Ook naar mijn werk geen controle gehad. Wel 2 keer een conducteur langs zien rennen (hij moest zeker de laatste trein halen).

@mrfreeze

De HC dient op het balkon tussen reizigers ook een gelaatsscherm of mondkapje op te hebben. Welke trein was het?

Vanmiddag om 12 uur kwam ik vanuit Amersfoort naar Utrecht voor het eerst een conductrice met facemask tegen. Vroeg mij even af of het @Loes was. Of natuurlijk gewoon een collega met facemask.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

 

Welke trein was het?

Je was er niet bij @Loes , dan is het misschien erg verstandig je er niet mee te bemoeien.....

Reputatie 7

Ik heb net een onderzoek van het NS Panel “Reisgedrag & Corona” ingevuld. Daarin ook aangegeven dat het tailgaten enorm is toegenomen en dat ook steeds meer reizigers het mondkapjesgebruik aan hun laars lappen. Hoe dat komt?? Er komt nog steeds geen conducteur m/v langs om te controleren. In de afgelopen maand door omstandigheden (ziekenbezoek) vrij veel gereisd met het OV (geen auto). Geen enkele keer kaartcontrole gehad, alleen 2 keer een conducteur voorbij zien rennen.  

 

Als dit beleid gehandhaafd blijft ga je natuurlijk vanzelf wel een keer failliet.

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

Heb hem ook ontvangen en heb op deze vragen maar "evenveel" ingevuld. Kon het niet oningevuld laten. Maar geeft geen correct beeld van de werkelijkheid dus.

Reputatie 7
Badge

Als ik al dit soort reactie allemaal lees ben ik zo blij dat ik momenteel geen gebruik hoef te maken van het openbaar en me zelf niet druk hoef te maken over dit soort dingen. 

Zo denk ik er ook over. Als ik toch al die verhalen lees wat een wetteloze wildwest toestanden er heersen en waar het recht van de sterkste geldt dan ben ik ook blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV!

 

Ik heb hem ook ingevuld, maar vond het een slecht onderzoek. Niet in bezit van auto en elektrische fiets, maar moet invullen of ik deze minder of meer gebruikten de afgelopen tijd. En zo waren er nog een paar vragen waar ik graag nvt had willen aankruisen, maar dat stond nergens.

 

Tsja dat nvt miste ik ook al. Ik ben dan wel in het bezit van een elektrische fiets maar niiet van een auto. n.v.t. had dat kunnen oplossen. Ik heb hetzelfde gedaan als Rene74 en evenveel ingevuld.

 

Waar slaat dit nu weer op? Als iemand constateert dat een HC geen gelaatsmasker of mondkapje draagt in het reizigers compartiment kan daar toch een melding van gemaakt worden door het ritnummer op te geven? Wat is daar mis mee?

Als mrfreeze geen melding hiervan wilt maken dan houdt het op.

Inderdaad, dan kan diegene welke dat zelf constateert dat eventueel melden. Dat juich ik zelfs toe, immers personeel moet altijd het juiste voorbeeld geven.

Het komt op mij wat triest over dat een willekeurig medewerker, in dit geval @Loes zich daar mee gaat bemoeien, om de collega op te (laten) hangen bij de werkgever.

Doe dat alleen als je het zelf constateert.

Reageer