Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Voor de mensen die nog steeds denken dat dit een grapje is: ik reed vrij kort geleden de grens met Nederland over en werd meteen aangesproken door een ronduit aggressieve conducteur. Ik schrik hard genoeg dat ik voor het eerst in mijn leven een mondkapje met elastiekjes op doe, uit pure gehoorzaamheid als een puppy, en binnen een minuut of 10 zit ik aan de lijn met 112. Ik heb zojuist een paniekaanval gehad. Ik was duizelig, ik hyperventileerde, ik trilde enorm, en ik ben me de godganse tering geschrokken.

 

We zijn een uur verder en ik ben net tot rust gekomen. Het eerste wat ik heb gedaan is de NS bellen om een klacht in te dienen. Gelukkig ging dat vrij snel en was de dame aan de telefoon veel vriendelijker dan de heks bij de 112, die boos werd en ophing (!!!!!). Ik stond stijf van de zenuwen en heb mevrouw volgens mij helemaal omver geluld, maar ze luisterde en was vriendelijk en ze was de enige die bereikbaar was en bereid om me te helpen. 

Ik weet niet wat er met me aan de hand is dat ik zo heftig reageerde maar ik heb me nog nooit banger en machtelozer gevoeld in een lege, vreedzame trein. Dit nooit meer. No fucking way. Dan is er maar iets mis met me.

Reputatie 7
Badge +3

Deze PVV meneer (die normaal in kostuum loopt, alsof dat er iets toe doet) werd door een HC de trein uit geslagen omdat hij zijn mondkapje nog even moest zoeken? Foei, die boa’s toch….

https://twitter.com/i/broadcasts/1PlKQNnlbQVGE


Deze meneer loopt nu, in pak, bij HC Utrecht te filmen met zijn mobiel voorafgaand aan de verboden demonstratie, waarvoor hij vanwege noodbevel niet eens in Utrecht mag zijn.

Uit het live blog van de NOS:

Inmiddels heeft de politie een man aangehouden bij station Utrecht Centraal. "Er is zojuist iemand gearresteerd en in een busje afgevoerd", zegt verslaggever Marc Hamer. "Hij had een pak aan. Het zou zomaar iemand van de organisatie kunnen zijn geweest."

Op de PVV meneer's Facebook is te zien dat hij wordt aangehouden en in een busje afgevoerd (fijn weer een aankomend PVV kamerlid met een verleden van aanhouding door politie) en dat hij zo'n 3 uur later vraagt of iemand hem kan ophalen van het politieburo omdat er daarvandaan geen bus zou gaan. Ik zeg, ga maar lekker lopen en hoef je ook geen mondkapje op. 


Ik had al snel in de gaten dat hij degene was die aangehouden was. Vond zijn filmen niet netjes, met passanten in beeld. Vroeg mij af of hij nu wel een mondkapje op had in de treiin 😉. Het hoofdburo van de politie is vlakbij Hoog Catharijne, dus had hij zo naar het station kunnen lopen. Bussen zat daar ook. Overigens was er een noodbevel en kon iedereen aangehouden worden die niet uit Utrecht kwam.

Ik hoop dat reizigers tussen Utrecht en Den Bosch geen last hebben gehad. Jaarbeurs plein waar de vervangende bussen vertrekken was aardig afgegrendeld.

Reputatie 7
Badge +3

Hij was naar een buro in Houten gebracht. En inderdaad niet netjes dat passanten maar ook agenten herkenbaar in beeld kwamen. En maar schijnheilig zeggen dat hij niet kwam om te demonstreren maar om verslag te doen. En nu was de politie de kwaaie pier terwijl hij eerder bij politie kruipend bescherming zocht toen hij door BLM demonstranten in Rotterdam klappen kreeg, nadat hij die ook heel demonstratief bleef filmen. 

Voorlopig nog geen filmpje van hem uit de trein, kan natuurlijk niet weer de smoes gebruiken dat hij zijn mondkapje niet kan vinden, wordt dan heel doorzichtig.

Badge +3

Ik hoop dat reizigers tussen Utrecht en Den Bosch geen last hebben gehad. Jaarbeurs plein waar de vervangende bussen vertrekken was aardig afgegrendeld.

In/uitgang station Jaarbeursplein was dicht op een gegeven moment inderdaad.

NS bussen (gisterenavond al!) stopten ergens bij de Jaarbeurs zelf, waarna men vrolijk een kwartiertje kon lopen via de Moreelsebrug naar de centrumzijde van het station.

Het commentaar daarop viel te verwachten (een overstap van 9 minuten totaal onhaalbaar), met als schrale troost dat het morgen (zondag) weer business as usual is, voor de NS bussen althans.

Medelijden met de crew die al die looproutes correct moet aangeven, of mensen richting de enorme omweg wijzen. Dat verwacht je niet eigenlijk.

Badge +3

Haha ja, en gratis met een kaartje van de Margriet of Libelle of ander tijdschrift.. wel lang geleden hoor!

Anyway.. happening now:

@NS_online bedankt het lijkt als of er borden gejat zijn oid want meerdere mensen konden niet vinden waar ze heen moesten

https://twitter.com/bartaapje/status/1279533815812194305 en wat vooraf ging en volgt.. Bizarre dag dus op Utrecht, blij dat ik er niet bij was of hoefde te zijn.

Geen idee waar een webcare melding “de borden zijn blijkbaar weg” heen gaat, en wat daar verder mee gedaan wordt. Whatsappen of een SMS naar 06 1318 1318 lijkt me handiger (we kunnen geen kant op of weten de weg niet!) of telt dat niet als je niet in een trein zit (of NS bus)?

Reputatie 7
Badge +3

9292 geeft aan dat vanaf waar meneer werd vastgehouden op 11 minuten lopen een bushalte is waarvan hij naar een station had kunnen gaan. Was blijkbaar teveel voor hem. 

Utrecht ken ik verder eigenlijk niet, ooit wel een paar naar de jaarbeurshalllen geweest voor de mega platen en CD beurs (onderdeel van de Verzamelaarsjaarbeurs), was Robert volgens mij ook nog een keer bij.


Tussen 2012 en 2015 werkte ik in de Jaarbeurs 😊

Ik ken de Utrechtse binnenstad wel aardig, al heb ik daar eind februari voor het laatst gewinkeld.

Badge +3

Gelukkig allemaal maar tijdelijk (zaterdag, en vrijdagavond al blijkbaar). Leve de demonstratiegekkies!

Ook al hebben ze wel een punt als je ziet hoe het in de praktijk gaat (horeca e.d.) maar ook op de stations, die heilige 1,5 meter.

Kortstondig ‘contact’ maak ik me niet druk over in ieder geval (supermarkt). Een complot zal het niet zijn, en anders komen we daar vanzelf wel achter. :laughing:

Gisteren voor het eerst gereisd met de trein in de lockdown. Als ervaren treinreiziger was het reizen met de trein nu een benauwende en bijna onwerkelijke ervaring in een levenloze omgeving. Treinen en stations die overdag bijna leeg waren, mondkapjes met daar boven op nog eens 1½ meter afstand van elkaar in de trein. Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. Helaas ben ik als niet autobezitter afhankelijk van het openbaar vervoer. Volgens mij moet het anders kunnen, ben benieuwd hoe dit wordt opgelost als de studenten weer gaan reizen. Zolang dit duurt zal het reizen met de trein voor mij tot het strikt noodzakelijke blijven.

Groet, Beppy

Reputatie 7

Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. 

Het is in Nederland ook nog altijd de bedoeling om mensen zoveel mogelijk uit de trein te houden. Nog wel. Het lukt goed inderdaad want het is zo gemiddeld bekeken behoorlijk leeg. Straks zal blijken dat het nooit meer zo druk wordt als ooit, omdat er vele tweedehands autootjes bijgekomen zijn op de weg en veel mensen voorgoed uit het OV blijven. 

Badge +3

.

Bovenmatige maatregelen die mensen de trein uit zullen jagen en de auto in. 

Het is in Nederland ook nog altijd de bedoeling om mensen zoveel mogelijk uit de trein te houden. Nog wel. Het lukt goed inderdaad want het is zo gemiddeld bekeken behoorlijk leeg. Straks zal blijken dat het nooit meer zo druk wordt als ooit, omdat er vele tweedehands autootjes bijgekomen zijn op de weg en veel mensen voorgoed uit het OV blijven. 


Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

@Beppy de 1,5 meter is vervallen in de trein, daarvoor in de plaats zijn de mondkapjes gekomen.

Badge +3

Oh jee.. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Ik vervoer ze dagelijks en die beperkingen zijn er wel degelijk inderdaad!

Maar om daar deze ‘reclame’ voor te maken (oh, als ik doe alsof ik verstandelijk of lichamelijk gehinderd ben geen mondkapje nodig) met zelfs ergens een soort ‘label’ dat je (fake news/website) kunt uitprinten en om je nek hangen.

En toch staat het er, op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/11/19/mondkapje-verplicht-vanaf-1-december

De verplichting tot het dragen van een mondkapje geldt niet voor mensen die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen of opzetten. De politie en boa’s kunnen mensen vragen zelf aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor hen geldt.

Maar bij de NS deed men daar toch juist niet aan mee? En ik ken mensen die (wegens beperking) niet eens kunnen praten. Een HC of BOA is geen arts dus kan dat niet als ‘aannemelijk’ bepalen.

Zonder mondkapje geen ov dus, regel maar iets anders (of de ouders/begeleiding die vinden dat je mét je beperking toch met het ov moet, of naar de supermarkt)…

Het is even niet anders, en dat ‘even’ kan best nog lang duren nog (bij veel wappies zonder mondkapje of 1,5 meter besef)…

Bij de kapper natuurlijk kapje op tijdens het wachten (op afspraak) maar knippen of scheren lukt dan niet echt… 

En oh ja.. 

Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Medische mondneusmaskers zijn bedoeld voor de zorg

Je mag ze zelf ontwerpen zoveel je wilt! En we hadden deze nog (ook fake news voor boete met medisch kapje?) 

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar om daar deze ‘reclame’ voor te maken (oh, als ik doe alsof ik verstandelijk of lichamelijk gehinderd ben geen mondkapje nodig) met zelfs ergens een soort ‘label’ dat je (fake news/website) kunt uitprinten en om je nek hangen.

Het probleem hiermee was dat de overheid voor een korte tijd nota bene zelf zo'n kaartje publiceerde om te downloaden, waardoor mensen konden schreeuwen: ‘Het kaartje komt van de overheid zelf, dus het is officieel, dus ik hoef geen mondkapje te dragen.’ Niet echt de handigste zet van de overheid, als iedereen zomaar aan kan geven dat hij een ‘beperking of ‘chronische ziekete’ heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Tja, hoe ga je dat controleren?

Reputatie 7

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 

Badge +3

Het probleem hiermee was dat de overheid voor een korte tijd nota bene zelf zo'n kaartje publiceerde om te downloaden, waardoor mensen konden schreeuwen: ‘Het kaartje komt van de overheid zelf, dus het is officieel, dus ik hoef geen mondkapje te dragen.’ Niet echt de handigste zet van de overheid, als iedereen zomaar aan kan geven dat hij een ‘beperking of ‘chronische ziekete’ heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Tja, hoe ga je dat controleren?

Dan was dat hetzelfde kaartje denk ik, stond inderdaad op de site van Rijksoverheid (net als de handleiding hoe je een suf mondkapje kan maken van een kussensloop of theedoek en wat elastiek...)

Alle mondkapjes die ik krijg van mijn werkgever zijn IIR (zoals tandartsen en zo altijd al droegen, ook vóór corona). Geen FFP/N95 maar dus wél medisch, dat staat er ook op! Ga je echt niet de trein/bus voor uitgezet worden dus.

Dat Volkskrant artikel is dus onzin (fake, nergens terug te vinden in welk krantenartikel dan ook) maar toch, wat is toegestaan en welke uitzonderingen zijn er mogelijk/toegestaan?

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 


Ik hoor in mijn omgeving toch dat veel mensen die nu thuis werken straks weer op het werk worden verwacht. Een deel begint nu delen van de week weer naar het werk te gaan en bij andere schuift de datum steeds weer op wanneer ze op het werk verwacht worden en die werken voorlopig nog thuis.

We gaan het straks zien.

Badge +3

Via https://twitter.com/Els_rechtdoor/status/1284854671119659008

Mooi tafereel in de trein. Conducteur benadrukt dat een gezichtsmasker dragen verplicht is; geen discussie mogelijk. 4 mensen hier doen dat niet. Conducteur komt binnen: "Dag meneren spreken jullie Nederlands? Ja? Mooi. Dan kunnen jullie nu een masker dragen of de trein uit."

Reputatie 7

Reken er maar op dat zodra de file lengtes toeneemt mensen de trein weer gaan opzoeken als alternatief, veel mensen zijn indertijd ook om deze reden naar de trein geswitcht en zullen dat straks ook weer gaan doen als de samenleving weer normaler wordt.

Hopelijk. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zal voor veel grote bedrijven een blijvertje worden. Die filelengtes worden voorlopig niet als voorheen. 


Ik hoor in mijn omgeving toch dat veel mensen die nu thuis werken straks weer op het werk worden verwacht. Een deel begint nu delen van de week weer naar het werk te gaan en bij andere schuift de datum steeds weer op wanneer ze op het werk verwacht worden en die werken voorlopig nog thuis.

We gaan het straks zien.

 

Vanochtend in het nieuws dat er evenveel auto's op de weg rijden als voorheen, alleen zijn er nauwelijks files. Ze rijden grotendeels verspreid over de dag. Veel mensen werken eerst wat thuis en gaan daarna nog een paar uur naar kantoor. Als dat zo blijft zullen overvolle treinen (gelukkig) nooit terugkeren. 

Badge +3

Maar de 1,5 meter bordbakjes zijn duidelijk, toch?

https://bit.ly/bakbordje

Reputatie 7

Vanmiddag wederom drie mensen (een bij elkaar horend groepje) zonder kapje in de trein. Zij kwamen ermee weg want er was geen conducteur te zien. Op mijn terugreis weer een incidentje. Een man kwam met zijn beide handen vol nog net voor vertrek aanrennen en stapte in bij de deur waar ook de conducteur stond. Mondkapje!! werd geschreeuwd. De man antwoordde dat hij dat dadelijk ging pakken als hij de spullen in zijn hand weggezet had op het tafeltje. Een uitbrander van de conducteur volgde maar de man reageerde niet en haalde een verfrommeld kapje uit zijn borstzak en zette deze op. De conducteur liep duidelijk zwaar geërgerd verder. De man keek mij veelzeggend aan en merkte op dat hij de manier van doen nogal overdreven vond maar het maar over zich heen liet gaan. Ik vroeg me af hoe frustrerend het moet zijn voor een conducteur om waarschijnlijk dagelijks zoiets mee te maken en ook vraag ik me af hoeveel mensen nu op de juiste wijze met de mondkapjes omgaan. Ik krijg namelijk steeds vaker het idee dat mensen het wat minder nauw nemen.

Reputatie 7

Het is m.i. duidelijk genoeg wat de regels zijn, daar hoeft niet nog meer aandacht aan geschonken te worden. Volgens mij is ook bijna iedereen wel op de hoogte van hoe het moet, maarja de regels aan de laars lappen is nou eenmaal lekkerder. Een conducteur kan helaas niet op alle plaatsen tegelijk zijn in de trein, dus het kapje even opdoen en dan gauw weer afzetten zodra de conducteur uit het zicht is is snel gedaan...

Reputatie 3

Het is m.i. duidelijk genoeg wat de regels zijn, daar hoeft niet nog meer aandacht aan geschonken te worden. Volgens mij is ook bijna iedereen wel op de hoogte van hoe het moet, maarja de regels aan de laars lappen is nou eenmaal lekkerder. Een conducteur kan helaas niet op alle plaatsen tegelijk zijn in de trein, dus het kapje even opdoen en dan gauw weer afzetten zodra de conducteur uit het zicht is is snel gedaan…

Het is voor veel nog niet duidelijk wat de regels zijn, net spreek ik iemand aan en krijg als reactie, ooh is het zo dat ik het mondkapje buiten de trein al op moet doen, nou dat is dan jammer... Maar dat interesseert me ook niet want de mondkapjes hebben toch geen nut.... 

 

Reputatie 7

Het probleem is dat N

Ja, met name dat laatste is het. Ze weten het wel maar het interesseert ze niet 'want het heeft toch geen nut'.

Hetzelfde zie je nu ook op terrassen waar na een paar dagen al een loopje genomen wordt met de regels.

 

Oei. Wij wilden binnenkort naar Nederland. Wat haalt men tegenwoordig uit op een terras ? Klanten of uitbaters ?

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat N

Ja, met name dat laatste is het. Ze weten het wel maar het interesseert ze niet 'want het heeft toch geen nut'.

Hetzelfde zie je nu ook op terrassen waar na een paar dagen al een loopje genomen wordt met de regels.

 

Oei. Wij wilden binnenkort naar Nederland. Wat haalt men tegenwoordig uit op een terras ? Klanten of uitbaters ?

 


Er is van te voren gezegd dat het niet te doen is om op terrassen te gaan controleren. In feite moeten de uitbaters dat gaan doen. Maar wat ik in de media zag wordt er niet gehandhaafd. In principe mogen alleen huishoudens met meer dan 2 aan 1 tafel. Ik zag gewoon groepjes aan een tafel of mensen van verschillende tafels die de stoelen dichter naar elkaar toe hadden gezet. Ook stonden mensen bij tafels te praten. Soms gaan dingen ook automatisch. Als ik naar de tennisbaan kijk waar het terras open ging, daar gingen groepjes (niet uit 1 huishouden) ook aan 1 tafel ziitten, uit gewoonte. Wel met afstand maar toch mag dat eigenlijk niet. Zelf vermijd ik voorlopig de horeca. Net als ik het OV zal proberen te vermijden, omdat ik weinig vertrouwen heb in het naleven van de regels.

Reputatie 4

Ja Ja. eerst zien dan pas geloven.
Voor dit hele piepshow gedonder zag je weekends ook amper een hc en nu op eens wel?.

Reageer