Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Momo eerst zien dan geloven. Voor treinpersoneel zal het een hele omschakeling zijn. Van nauwelijks naar geen tot nauwelijks en nu gehele controle.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las het meer als dat wanneer een HC het nu ziet (tjdens een service of controleronde) er voornamelijk wordt gewaarschuwd, maar dat er vanaf 1juli eerder een boete wordt gegeven. Niet er daadwerkelijk meer op zal worden gecontroleerd.

Vandaag de Railjet genomen van Wenen naar Berlijn via Praag, op het stuk Brno - Praag. De hele 1e klas zat propvol met Duitsers, ik had de laatste tweezitter voor mezelf en mijn bagage. Toen iemand vroeg of hij naast me mocht zitten voelde ik voor het eerst een soort van bezorgdheid over de drukte. Dat hele rijtuig van begin tot eind vol, dat kan toch niet goed zijn. Ik waardeer het sterk dat de Tsjechische spoorwegen zo servicegericht zijn dat ze in de 1e klas geen mondkapjes verwachten, maar dan moet je niet willen dat het zo druk is.

Toen iemand vroeg of hij naast me mocht zitten voelde ik voor het eerst een soort van bezorgdheid over de drukte. Dat hele rijtuig van begin tot eind vol, dat kan toch niet goed zijn. Ik waardeer het sterk dat de Tsjechische spoorwegen zo servicegericht zijn dat ze in de 1e klas geen mondkapjes verwachten, maar dan moet je niet willen dat het zo druk is.

Je kiest er toch zelf voor om te reizen, je stapt toch zelf in deze onverantwoorde situatie. En nou maak jij je zorgen, beetje bizar als ik je dagelijkse berichten alhier teruglees.

Je had toch wel een mondneuskapje op, anders is vrijwillige quarantaine misschien heel verstandig na dit Tsjechië avontuur !

Reputatie 5

O ja echt waar? Medewerkers veiligheid heb ik vanaf maart niet meer gezien in de trein..

Reputatie 2

Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen  in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?

Reputatie 6

Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen  in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?

Omdat zij beroepsmatig mogen kiezen tussen een gelaatscherm of een mondkapje. Dit is onderdeel van hun "werken tijdens corona protocol". 

Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?

Deze conducteurs doen niets fout, ze hebben ontheffing om een spatkap te mogen dragen, welke door de werkgever verstrekt wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga nu 3 weken met de trein met verplicht een mondkapje. Wat mij opviel in deze 3 weken is dat twee conducteurs een spatkap droegen  in plaats van de afgesproken mondkapjes. Ik vind mondkapjes ook niet prettig om te dragen maar afspraak is afspraak. Waarom geven deze conducteurs niet het goede voorbeeld?

Onze vaste conductrice Loes heeft hier al eens wat over geschreven in haar eigen topic.

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

Helaas kan ik nog niet verwijzen naar een officieel schrijven over deze uitzondering wat betreft gelaatsschermen. Ik hoop dat wel te kunnen gaan doen.

Nee, die is hier niet verplicht. Dat zal dus ook niet nodig zijn. In andere landen ook niet, maar men laat zich nogal graag meenemen in alle heisa. Wel is het fijn als een deel van de bevolking er voor kiest om zich niet in de samenleving te mengen nu, want des te meer rust en ruimte voor de rest.

O ja echt waar? Medewerkers veiligheid heb ik vanaf maart niet meer gezien in de trein..

Maart? 2019 dan he…..

Reputatie 2

Op de site van de rijksoverheid staat dat een mondkapje verplicht is en een spatscherm er bij mag., tenzij er altijd 1,5 meter afstand kan worden gehouden

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.”

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes

 

Naar mijn schatting is het nu 40-50% op de perrons en 85-90% in de treinen. Veel te hoog natuurlijk, maar dat beeld vertekent ook. Als je in een leeg 1e klas rijtuig zit met hoogstens 5 anderen, zakt het aantal al snel onder de helft. Mensen geven een draai aan de regelgeving om het redelijk naar zichzelf en een ander te maken, en dat is hoopgevend.

Personeel doet dit ook in toenemende mate. Gister nog bij de NMBS in de trein lag de conducteur met open mond op het balkon te slapen…..vond het stiekem wel heel grappig. Maar 8 verouderde rijtuigen zonder werkende airco en ongeveer evenveel reizigers, plus subtropisch weer en een half uur vertraging, dus vind je het gek. Als er iets mooi is aan deze hele coronacrisis, dan is het dat mensen weer een beetje stressvrij zijn gaan leven. Al die sociale constructen, al dat moeilijk doen, het kan gewoon allemaal even niet want er is toch genoeg ruimte en niemand heeft haast. De periode april-mei 2020 was er eentje waar ik nog vele jaren met plezier op terug ga kijken. 1 grote vakantie.

Op de site van de rijksoverheid staat dat een mondkapje verplicht is en een spatscherm er bij mag., tenzij er altijd 1,5 meter afstand kan worden gehouden

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.”

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes

 


Zoals inmiddels al vaker is aangegeven mogen wij als treinpersoneel volstaan met een faceshield/spatmasker. Dit is goedgekeurd door de overheid.  Dat het hier iets anders staat is inmiddels aangegeven bij de verantwoordelijken hier voor.  Ons protocol schrijft nog steeds voor dat het of/of is.

Reputatie 7

  Ons protocol schrijft nog steeds voor dat het of/of is.

 

Daar ligt dus een belangrijk deel van het probleem.

Hoe zit het eigenlijk als NS-personeel met twee man in de cabine zit? Moeten ze dan beschermingsmiddelen dragen? Of mogen ze elkaar rustig besmetten? Anderhalve meter in een cabine lijkt me namelijk niet realistisch.

Reputatie 3

Das niet conform onze werkvoorschriften en is absoluut niet toegestaan. Ons personeel behoort het goede voorbeeld te geven. Als u nog exact weet welke trein dit was, kan een moderator het oppakken.

De vertraagde intercity naar Rotterdam vertrekkend van spoor 20 vertrok om 13:39

Hoe zit het eigenlijk als NS-personeel met twee man in de cabine zit? Moeten ze dan beschermingsmiddelen dragen? Of mogen ze elkaar rustig besmetten? Anderhalve meter in een cabine lijkt me namelijk niet realistisch.


Met 2 personen in een cabine mag, ook daar voorzien onze protocollen in. Zelfs 3 personen is toegestaan bij een examenrit of bij het testen van treinen ook weer conform het opgestelde protocol.

Anderhalve meter lukt wel, als jij bij de ene cabine deur staat en ik bij de andere. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

En de afstand tot de machinisten stoel? Want vanaf de cabine deur waar jij dan staat krijg je die trein niet in beweging. :rofl:

Reputatie 6

Ik las het meer als dat wanneer een HC het nu ziet (tjdens een service of controleronde) er voornamelijk wordt gewaarschuwd, maar dat er vanaf 1juli eerder een boete wordt gegeven. Niet er daadwerkelijk meer op zal worden gecontroleerd.

Ik zit nu in de trein en heb de conducteur al gezien na 10 minuten :) maar hier allemaal brave mondkapjes. Één vrouw ging zitten en toen pas haar mondkap tevoorschijn halen. Maar die had dan weer geluk dat conducteur er toen nog niet was. Wat is er zo moeilijk aan dat ding meteen op te doen als je de trein ziet aankomen?

Reputatie 7

Het blijft een ding met voorstanders en (veel) tegenstanders die het nu eenmaal gebruiken omdat het opgelegd is. In NS-treinen zie ik het (correcte) gebruik al minder worden, nu mensen ervaring hebben opgedaan hoe het zo gaat. Heb al iemand een frietje zien eten onderweg. Ik hoorde vandaag van een kennis die naar Terschelling ging dat in de Arrivatrein naar Harlingen meteen controle op vervoerbewijs + kapje was. Met twee controleurs zelfs. Dat zal wel te maken hebben met de grootte van de trein want dit heb ik afgelopen week ook meegemaakt tussen Dordrecht en Gorinchem bij R-Net. Gelijk controle.

Badge +3

Wow, zojuist op het radionieuws…

De WHO is recent tot inzicht gekomen en wil alsnog dat iedereen in openbare ruimtes een mondkapje/maskertje moet dragen? Neem aan dat het over ergens binnen gaat en niet in het wandelpark of zo?

Ze kunnen een barrière tegen druppeltjes vormen (wow, hoe vormen/organiseren ze dat, of zijn ze dat gewoon?) die mogelijk besmettelijk zijn.

De organisatie benadrukt dat regeringen wereldwijd aan de bevolking moeten vragen om ze te dragen en dat het slechts één (aanvullende) maatregel is, en dat die geen gevoel van (valse) veiligheid mag geven?

http://stream.jammfm.nl/podcast/Fri-23.00-00.00.mp3 op 1:23

Afgezien van de verwoording (iets dat mij géén gevoel van valse veiligheid mag geven zou dus wel echt veilig moeten zijn!?) Snap er niets meer van… :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Ik las het vanavond ook, maar las ook op CNN dat er sinds 21 mei op 5 dagen na iedere dag wereldwijd iedere dag meer dan 100.000 bevestigde gevallen bijkomen. Het grootste aantal was op 3 juni met ruim 130.000 gevallen. Deels is dat omdat er nu meer getest wordt, maar het is wel een slecht teken. Er werd wel bij gezegd, en dat toont de grafiek erbij ook aan, dat het in Europe juist beter gaat. Om dan voor de hele wereld eenzelfde advies te geven verbaast me dan ook best.

Bij het advies geeft de WHO overigens ook dit aan:

  • Here is what’s new:
  • In areas with widespread transmission, WHO advises medical masks for all people working in clinical areas of a health facility, not only workers dealing with patients with COVID-19. That means, for example, that when a doctor is doing a ward round on the cardiology or palliative care units where there are no confirmed COVID-19 patients, they should still wear a medical mask. 
  • Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible. 

Tja, hebben we toch een probleempje want die medische maskers hebben we niet genoeg.

  • In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments. 

Ik heb niet het idee dat er momenteel in Nederland sprake is van “widespread transmission”. Gister gaf het RIVM aan dat er naar geschat zo'n 1700 besmettelijke personen in Nederland zijn, wat neerkomt op 0,01% van de bevolking. Er werd wel bij gezegd dat er veel onzekerheid in dit getal zit, wellicht wordt het de komende tijd accurater nu er iedereen getest kan worden.

  • Based on this new research, WHO advises that fabric masks should consist of at least three layers of different material. Details of which materials we recommend for each layer are in the guidelines.

Dus niet zomaar één laagje katoen gebruiken. 

  • People can potentially infect themselves if they use contaminated hands to adjust a mask, or to repeatedly take it off and put it on, without cleaning hands in between.
  • Masks can also create a false sense of security, leading people to neglect measures such as hand hygiene and physical distancing.

Geen toevoeging meer nodig.

Badge +3

Gut, de WHO ontdekt nu ook wat ze in Azië al 50 jaar geleden wisten.

Ging dat niet over bacteriën en/of fijnstof en smog en zo? Die kapjes in Azië al lang voor het coronavirus, om jezelf ergens tegen te willen beschermen (de boze buitenwereld)?

Dat gaat meestal om maskers met filters, niet om spuugkapjes/lapjes zoals we nu moeten dragen, al dan niet zelf gemaakt.

Pff, zag deze afbeelding gisteren nog voorbij komen. Op zich klopt het wel!

 

Reputatie 5

Gisteren met de trein geweest naar belgie. Iedereen had een mondkapje op. 

 

Ik vraag me wel af of het veel zin heeft als trein bijna leeg is.

Reageer