Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....



Toon eerste bericht

248 reacties

A joh, laat die mondkapjes lekker zitten joh. Niks aan het handje. 

Jij vind ze zeker niet nodig en reist lekker zonder..... 

Hans.... Wat zeg je nou?

Als het rustig is heeft het geen zin. Dat is prima meetbaar. Er zullen altijd mensen zijn die de vingers in de oren steken en “lalalala” schreeuwen maar in een leeg rijtuig is de noodzaak voor verplichte gezichtsbedekking niet te bewijzen. Naar mijn ervaring is er weinig draagvlak voor deze regel in België en wordt er in de treinen zelf wel (zeer onregelmatig) op gehandhaafd, maar op de stations niet. Des te beter, want niemand heeft daar baat bij. In welke mate mensen zich er desondanks aan houden: lastig te zeggen maar ik stond vorige week op Brussel-Noord en ik kwam uit op 4 op de 10. Iets meer in de stationshal, misschien tweederde. Het is bijna alsof niemand er iets voor voelt om onnodig moeilijk te doen…..

 

Ondertussen is de kaartcontrole in België natuurlijk nog stukken beter dan in Nederland. Maar dat geldt voor vrijwel ieder land dus dan is het gewoon een mentaliteitskwestie. Hier in Tsjechië zijn ze niet alleen erg systematisch in de kaartcontrole, maar ook nog eens hardstikke vriendelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal niet in je buurt komen, voorlopig zal ik geen trein van binnen zien denk ik.

En gezellig uit eten met de bekende members zal er denk ik ook nog even niet inzitten, ook al heb ik ergens nog wel een crowdfund incentive bij een restaurant te goed.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren met de trein geweest naar belgie. Iedereen had een mondkapje op. 

 

Ik vraag me wel af of het veel zin heeft als trein bijna leeg is.


Of het zin heeft als de trein bijna leeg is, is niet aan de orde. Het is verplicht!

Reputatie 5

Als het verplicht is om in de sloot te springen doe je het dan ook?

Reputatie 7
Badge +3

Als het verplicht is om in de sloot te springen doe je het dan ook?


Beetje rare vergelijking. Als iets verplicht is dan betekent het dat je het moet doen. Geen discussie mogelijk. Geldt ook voor @MJL die vindt dat je blijkbaar alleen leeft en voelt als je altijd dwars ligt.

 

Badge +3

Nee, ik zie het niet als overtreding. Maar persoonlijk vind ik het niet netjes om het ongevraagd te doen ;)
(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Goh, diegene heeft dan ook in deze trein gezeten: https://twitter.com/stnboy10/status/1314956513014935553

Reputatie 2

Kan iemand verduidelijken wat de Rijksoverheid bedoelt met deze tekst op de website?

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Wanneer moet ik mijn mondkapje opzetten?

Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. Pas als u bent uitgestapt kunt u uw mondkapje afzetten.

 

 

Naast een droge keel krijg ik het door hooikoorts ook ontzettend benauwd met een mondkapje op. Een slokje water of een fatsoenlijke hap lucht is dan zeer welkom.

Wat is het nou? Wel of niet een paar seconden af doen? 

Geen wonder dat mensen dit soort gedrag vertonen, als de website van de Rijksoverheid zo onduidelijk is. 

Badge +3

Van het slaan is sowieso niets te zien. Ik vind het een uiterst suggestief filmpje. Meneer was ook helemaal niet op zoek naar een mondkapje. Doet sterk denken aan het Baudetfilmpje wat ook bij elkar gelogen was. Vraag mij af of Geert hier nu echt om zit te springen.

Krijgt natuurlijk de nodige likes en bijval.. https://twitter.com/Gerritsen_Dan/status/1278745161703489536

Daniel, dit is het begin. De bruinhemden, SS'ers, BOA's, Politie, of hoe ze ook heten, gaan straks iedereen zonder mondsnoerkapje in elkaar slaan, zoals dat ook met de joden gebeurde. Want je moet je bek houden en gehoorzamen. De toekomst is NU @NS_online De #nazificatie van NL

Reputatie 7
Badge +3

Gezien zijn  #WWG1WGA in https://twitter.com/Gerritsen_Dan/status/1278747629841780738 is het wel weer duidelijk uit welke (complotdenkers)hoek dit komt.

Badge +3

Gezien zijn  #WWG1WGA in https://twitter.com/Gerritsen_Dan/status/1278747629841780738 is het wel weer duidelijk uit welke (complotdenkers)hoek dit komt.

Moest even zoeken wat dat betekent, maar inderdaad:

https://www.thatsnonsense.com/what-does-wwg1wga-mean-and-what-is-it-associated-with

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand verduidelijken wat de Rijksoverheid bedoelt met deze tekst op de website?

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Wanneer moet ik mijn mondkapje opzetten?

Zet het niet-medisch mondkapje ruim voor het instappen op, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. Pas als u bent uitgestapt kunt u uw mondkapje afzetten.

 

 

Naast een droge keel krijg ik het door hooikoorts ook ontzettend benauwd met een mondkapje op. Een slokje water of een fatsoenlijke hap lucht is dan zeer welkom.

Wat is het nou? Wel of niet een paar seconden af doen? 

Geen wonder dat mensen dit soort gedrag vertonen, als de website van de Rijksoverheid zo onduidelijk is. 


Wat is onduidelijk aan 'zet het mondkapje zo min mogelijk af' ?

Reputatie 7
Badge +3

Wat er onduidelijk aan is, is dat je het mondkapje blijkbaar op zich wel af mag doen maar dan zo min mogelijk. En waar mag je hem dan wel die zo min mogelijke keren af doen?

Je zult natuurlijk siuaties hebben dat mensen moeten overstappen en korte of soms langere tijd op een station moeten wachten op de volgende trein. Of van bus naar trein of andersom overstappen. Op het perron of stationshal is het niet verplicht, dus dan mag je hem afzetten, met de melding dat zo min mogelijk te doen.

Zet er dan neer om hem zo min mogelijk af te doen, maar in een OV voertuig altijd op te houden.

Badge +3

Precies, maar nee want de ‘live’ stream startte later pas.

Ik wens meneer Gerritsen veel succes met op de juiste manier een boa klacht indienen.

Zo veel mogelijk op in de trein, eten en drinken is toegestaan tenzij anders aangegeven, en bij het in- en uitstappen op en af doen. Op het perron hoef je niks. Hoezo zou dit moeilijker moeten worden uitgelegd? De grote meerderheid van de reizigers kan hier duidelijkheid uit halen. Er komt echt geen tweede coronagolf omdat het niet duidelijk is of je je ding 5 seconden na aankomst of 10 seconden na aankomst af moet doen.

Reputatie 7

Velen dragen het puur omdat het verplicht is. Als er geen plicht was zou de meerderheid het echt niet dragen. Of het telkens schone zijn en ze juist gebruikt worden? Denk het niet. Bij uitstappen doen veel mensen hem zo snel mogelijk af, doen hem in tas of jaszak en men stormt zonder 1.5 meter afstand de trap af, de looprichtingpijlen veelal negerend.....voor de poortjes dringen etc. 

Zelf heb ik vorige week weer enkele malen in Duitsland in de trein gezeten. Ook daar allemaal mondkapjes, maar je ziet zelf geknutselde lapjes in de meest gekke vormen en veel mensen die hun neus vrij laten. Eten en drinken mag net als bij ons, dus het kapje lag bij sommigen regelmatig even op het tafeltje of werd onder de kin geschoven. Ook dragen sommigen zo'n gelaatsscherm, waarvan sommige duidelijk erg vies waren. Handhaving trouwens niet gezien...... Conducteur wel maar die zei er niets over.

Lijkt me allemaal vrij logisch. Nee, het is niet verplicht om elke dag een schone te dragen dus mensen gaan daar niet onnodig geld aan uitgeven. Op 31 mei zat nog zeker 75% van de reizigers zonder gezichtsbedekking op, dus die gaan dat niet voor hun lol blijven doen zodra het niet meer verplicht is. Op het balkon draagt men het ook steeds minder. Volgens RTL is het percentage dat hun verplichte gezichtsbedekking naar overheidsvoorbeeld draagt nu iets meer dan 80%. Zodra er een einddatum bekend is gaat dat percentage waarschijnlijk snel omlaag. Ben benieuwd, ga zelf uit van 1 september.

Badge +3

Pff.. tja het blijft behelpen… 

De ene heeft een allergie, de ander moet drinken (mag gewoon).. 

https://twitter.com/Joske641/status/1269338419945234438

Bedankt voor de medewerking ns. Gaan jullie het verzuim van mijn echtgenote vergoeden van die 1.5 miljard van de staat. Ga nou eerst eens constructief denken. En wat als iemand een hypo krijgt. Mag die persoon dan niet ter plekke eten en of drinken? Nee, dat kan niet met kapje.

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat om het niet kunnen reizen wegens geen mondkapje mogen/kunnen dragen te faciliteren/vergoeden?

Badge +3

Ach het is weer zo’n typisch filmpje. Waar het gedrag van de filmer echt heel veel te wensen over laat. De kracht blijft natuurlijk om hier niet op in te gaan en zeker niet een telefoon willen afpakken o.i.d.

Maar wie weet wat er van te voren al gebeurd is. 

Het blijft een droeftoeter die waarschijnlijk alleen op reactie uit is en bewust zonder kapje gaat zitten om de confrontatie uit te lokken. Daar moet je boven staan.

Hoe dan ook, doel bereikt… Geen mondkapje? Trein uit (of €95 aftikken). Zonder veel geweld en lichamelijke/materiële schade zo te zien.

Net als dat topic over een IPSOS medewerker die om zich heen ging slaan. Ook nooit meer iets over gehoord dus denk dat de conductrice weinig te vrezen heeft in dit geval. De boete/pv geven was handiger geweest…

Of die schoonmaker op Utrecht C die 's nachts even op een bankje lag wegens rugklachten, en ‘compleet mishandeld’ werd door boa's :sweat_smile:

Of iemand die zomaar wat aan het filmen was en zijn telefoon/camera of SD kaartje moest inleveren...

Hoe kom je bij de datum van 1 september ??  Reken er maar op dat het duurt zolang het corona virus nog steeds in NL aanwezig is.

Juist na de zomervakantie nemen de risico's toe omdat mensen terug komen van diverse bestemmingen waar ze zich veel minder aan de voorschriften hebben gehouden dan zou moeten.

Daarbij gaan ook de studenten weer reizen naar hun scholen/universiteiten waardoor de treinen drukker gaan worden dan dat ze nu zijn.

Keep on dreaming maar 1 september lijkt mij wel heel optimistisch.

Reputatie 7
Badge +3

En heb ik iets gemist of krijgt NS 1,5 miljard van de Staat?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/15-miljard-voor-ov-bedrijven-a4001973

Corona is effectief al over, dat de oudjes dat niet willen zien is heel vervelend maar de rest van Nederland merkt al een aantal weken heel erg weinig meer. Juist net na de zomervakantie zou het een mooi moment zijn om corona officieel over te verklaren, dan is er zelfs nog anderhalve maand om het even uit te laten lopen.

Gaat het nou niet zo lekker, dan zou 1 oktober ook nog wel kunnen. Maar dat schopt toch wel erg tegen de schenen denk ik en de vraag is of men er dan nog zin in heeft om daaraan mee te werken. Misschien hetzelfde clubje makke schaapjes dat altijd meewerkt.

Badge +3

Er zijn duizenden zaken verplicht in de maatschappij die niet 100% door iedereen opgevolgd worden. Dat heet burgerlijke ongehoorzaamheid en is de realiteit. Je erover opwinden heeft geen zin.

Het is een noodmaatregel, wegens het niet kunnen handhaven van een (arbitraire) 1,5 meter regel.

Daar kan iedereen zijn eigen interpretatie aan geven op zich, en het lastige is ook dat die regels de laatste maanden nogal vaak aangepast werden in bepaalde omgevingen (denk aan de winkelwagen-plicht voor elke persoon in een supermarkt).

Als je helemaal Remi (alleen op de wereld) in een coupé zit, waarom dan door een mondkapje moeten ademen? En waarom is het prima dat je iets eet of drinkt (op 1,5 meter)?

Hoe dan ook.. deze dame heeft een leuk groen souvenir van het raam in een sprinter gejat (en haar kapje mag iets hoger)! :joy:

 

Reputatie 7
Badge +1

Terwijl jij doodleuk denkt dat het coronavirus al weer zo'n beetje over is, is ook te zien dat in verschillende landen het virus weer oplaait. Japan, Israel, Roemenië, Servië en dichterbij huis in Luxemburg zijn een paar voorbeelden. Maar goed, MJL weet het vast allemaal weer beter en kan de toekomst voorspellen. Zolang jij in je eigen bubbel leeft en je kop in het zand steekt kunnen we van alles tegen je zegen, maar de kans dat je ooit zult luisteren is denk ik vrij klein. Misschien hetzelfde clubje wappies die denkt dat het virus een ‘hoax’ is?

Volgens mij is die 1,5 miljard voor alle OV-bedrijven samen. Zou me ook niet verbazen als er uiteindelijk nog geld bijkomt. Een aardig deel zal wel voor NS zijn.

Veel andere keuze als overheid behalve het OV overeind houden heb je volgens mij ook niet.

Reageer