beantwoord

mondkapjes verplicht, maar toch beperkte maximale bezetting trein?

• 7 mei 2020
  • 88 reacties
  • 3911 Bekeken

Reputatie 2

Ik begreep dat, hoewel mondkapjes in juni verplicht worden in het ov, er toch een maximale bezettingsgraad van 40% komt. Ik begrijp dat niet zo goed. Ik dacht juist dat die mondkapjes juist bedoeld waren als alternatief, omdat 1,5m in het ov moeilijk te handhaven is. Nu krijg je toch nog dat je de trein mogelijk niet in komt als hij al voor 40% bezet is, terwijl er dan in principe nog genoeg plaats is. Waarom is voor deze halfslachtige oplossing gekozen?

Bovendien is het inconsequent, want luchtvaartmaatschappijen mogen hun vliegtuigen (met mondkapjes) wel nog helemaal volproppen. En hoe gaat het werken met (reserveringsplichtige) internationale treinen (thalys, ICE Frankfurt, Eurostar), mogen die ook maar 40% van de zitplaatsen reserveren?

Beetje onduidelijk allemaal...

icon

Beste antwoord door MoDe 7 mei 2020, 08:53

In principe moet er nog steeds overal 1,5 m afstand gehouden worden, ook in het OV. Omdat die 1,5 m in het OV niet overal haalbaar is, is gekozen voor mondkapjes plicht. Mondkapjes geven niet genoeg veiligheid om geen afstand meer te hoeven nemen, daarom mag maar 40% van de capaciteit benut worden. Het OV is ook na 1 juni bedoel voor noodzakelijke reizen.

De regels voor het OV worden nog verder uitgewerkt, o.a.wat er als mondbedekking wel en niet toegestaan is.

Welke regels gelden voor internationale treinen kun je waarschijnlijk bij die vervoersmaatschappijen vinden.

Bekijk origineel

88 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In principe moet er nog steeds overal 1,5 m afstand gehouden worden, ook in het OV. Omdat die 1,5 m in het OV niet overal haalbaar is, is gekozen voor mondkapjes plicht. Mondkapjes geven niet genoeg veiligheid om geen afstand meer te hoeven nemen, daarom mag maar 40% van de capaciteit benut worden. Het OV is ook na 1 juni bedoel voor noodzakelijke reizen.

De regels voor het OV worden nog verder uitgewerkt, o.a.wat er als mondbedekking wel en niet toegestaan is.

Welke regels gelden voor internationale treinen kun je waarschijnlijk bij die vervoersmaatschappijen vinden.

Reputatie 5

Ik begreep dat, hoewel mondkapjes in juni verplicht worden in het ov, er toch een maximale bezettingsgraad van 40% komt. Ik begrijp dat niet zo goed. Ik dacht juist dat die mondkapjes juist bedoeld waren als alternatief, omdat 1,5m in het ov moeilijk te handhaven is. Nu krijg je toch nog dat je de trein mogelijk niet in komt als hij al voor 40% bezet is, terwijl er dan in principe nog genoeg plaats is. Waarom is voor deze halfslachtige oplossing gekozen?

Bovendien is het inconsequent, want luchtvaartmaatschappijen mogen hun vliegtuigen (met mondkapjes) wel nog helemaal volproppen. En hoe gaat het werken met (reserveringsplichtige) internationale treinen (thalys, ICE Frankfurt, Eurostar), mogen die ook maar 40% van de zitplaatsen reserveren?

Het is een typisch Nederlandse oplossing. Theoretisch klopt het allemaal, maar je krijgt weer hele rare toestanden in de praktijk. Hoe bepaal je of je 40 of 39 of 41% vol zit? En neem als voorbeeld het traject Zwolle - Roosendaal. In Zwolle kan je meestal nog wel mee, maar stel dat de trein in Zutphen al boven de 40% zit? Kunnen die reizigers er niet in of moeten de mensen die in Zwolle zijn ingestapt er maar uit om plaats te maken voor mensen uit Zutphen? En zo kan je nog meer bedenken.

We zullen het zien hoe dit uitpakt. Ik hoop wel dat er ook gekeken wordt naar ervaringen uit onze buurlanden, waar niet zo hysterisch met die anderhalve meter afstand in het OV wordt omgegaan.

Reputatie 2

40 lijkt me sowieso een gek aantal in de trein 50 lijkt me logischer. Of ze moeten staande reizigers ook meetellen . De helft zodat er niemand direct naast je zit . En de gene voor je heb je dan enige afstand ookal is het geen 1.5 meter . In bepaalde stadsbussen is het wel logisch met de achterbank of soort zithoeken

Reputatie 7
Badge +3

40 lijkt me sowieso een gek aantal in de trein 50 lijkt me logischer. Of ze moeten staande reizigers ook meetellen . De helft zodat er niemand direct naast je zit . En de gene voor je heb je dan enige afstand ookal is het geen 1.5 meter . In bepaalde stadsbussen is het wel logisch met de achterbank of soort zithoeken

De niet te gebruiken zitplaatsen zullen worden afgeplakt, staanplaatsen zijn voor zover ik begrepen heb niet toegestaan. Dat je niet helemaal aan 50% komt heeft waarschijnlijk te maken met zithoeken en balkons. 

Reputatie 7

Raar met die mondkapjes icm de anderhalve meter. Op dit moment hou je ook anderhalve meter aan in de trein. Ik zou zeggen: houd het zoals het is zonder mondkapjes (en plak niet te gebruiken stoelen af) óf de anderhalve meter loslaten en mondkapje wel gebruiken. Zoals het nu moet vanaf 1 juni is halfslachtig, een beetje dit en een beetje dat. 

Benieuwd hoe dat in de bussen gaat met 60% niet te gebruiken plaatsen, 40% dat al vol zit en twee wachtenden bij de volgende halte.

En niet- noodzakelijk reizen zal toch langzaamaan toenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Raar met die mondkapjes icm de anderhalve meter. Op dit moment hou je ook anderhalve meter aan in de trein. Ik zou zeggen: houd het zoals het is zonder mondkapjes (en plak niet te gebruiken stoelen af) óf de anderhalve meter loslaten en mondkapje wel gebruiken. Zoals het nu moet vanaf 1 juni is halfslachtig, een beetje dit en een beetje dat. 

Benieuwd hoe dat in de bussen gaat met 60% niet te gebruiken plaatsen, 40% dat al vol zit en twee wachtenden bij de volgende halte.

Die 1.5 meter met maximaal 20% bezetting is in het OV niet te handhaven voor langere tijd vandaar mondkapjes net als in de rest van de wereld. Voor dwarsliggerij kopen we niets. 

Reputatie 6

Het is een typisch Nederlandse oplossing. Theoretisch klopt het allemaal, maar je krijgt weer hele rare toestanden in de praktijk. Hoe bepaal je of je 40 of 39 of 41% vol zit? En neem als voorbeeld het traject Zwolle - Roosendaal. In Zwolle kan je meestal nog wel mee, maar stel dat de trein in Zutphen al boven de 40% zit? Kunnen die reizigers er niet in of moeten de mensen die in Zwolle zijn ingestapt er maar uit om plaats te maken voor mensen uit Zutphen? En zo kan je nog meer bedenken.

We zullen het zien hoe dit uitpakt. Ik hoop wel dat er ook gekeken wordt naar ervaringen uit onze buurlanden, waar niet zo hysterisch met die anderhalve meter afstand in het OV wordt omgegaan.

Ik ben bang dat de mensen op het volgende station dat pech hebben. betekent dus dat hoe later je op de lijn zit, hoe groter het risico is dat je niet mee kan..

Reputatie 7

Denk niet dat veel mensen zullen accepteren niet mee te kunnen. Als er iedere 10 minuten een verbinding is, maakt het niet zoveel uit. Wel bij slechts een halfuurlijkse verbinding. Hopelijk komt NS met heel lange treinen.

De dagattracties gaan binnenkort ook weer open, las ik net. Zal naar bepaalde parken ook voor meer OV-bezetting gaan zorgen. Ik denk aan de Efteling en Walibi waar bijv. veel jongeren met abonnement naartoe gaan. Of mogen mensen zonder auto niet naar de dierentuin of pretpark 😉

Reputatie 7

Die 1.5 meter met maximaal 20% bezetting is in het OV niet te handhaven voor langere tijd vandaar mondkapjes net als in de rest van de wereld. Voor dwarsliggerij kopen we niets. 

Is er in de rest van de wereld ook maximaal 40% capaciteit in de bus en trein dan. Er gaan soms mensen achter moeten blijven als maar 4 op de 10 stoelen beschikbaar zijn. En als je al ingestapt bent en alle plekken blijken al bezet?We zullen zien hoe "werkbaar" dit gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 1 juni wordt ook de dienstregeling weer uitgebreid.

Reputatie 1

Even ter verduidelijking, mondkapjes werken niet. Uit onderzoek is gebleken dat in de niet 1,5m maatschappij het effect 5..10 % effectief is bij griepvirussen. Waarvan we er de nodige kanttekeningen bij kunnen zetten of zelfs die 5 tot 10 echt bescherming biedt is zeg gerust niet. Bron RIVM/rtl. Uit 3 onderzoeken. Kortom we worden opgezadeld met iets dat niet werkt. Vaarvoor dank natuurlijk. #scheinveiligheid

Reputatie 1

(Dit betreft niet medische mondkapjes) kortom lekker met die zelfgemaakte stinksok voor je muil de schijn op houden… laat die thermometer maar stijgen deze zomer. Je hebt iig een doekje bij je om het zweet van het voorhoofd te vegen

Reputatie 4

40% bezetting is oke. Dat is meer dan momenteel. Dus dat betekent dat de lat voor "noodzakelijkheid" lager komt te liggen, lijkt me? Komt er een advies over hoe dat te interpreteren, of is het helemaal aan jezelf om het in te schatten?

De uitwerking van de aangekondigde versoepeling van de maatregelen wordt op dit moment gedaan door alle vervoersbedrijven. Het is dus wachten hoe dit er precies uit gaat zien.

Reputatie 4

Logisch en duidelijk. Bedankt!

Badge

40% bezetting is oke. Dat is meer dan momenteel. Dus dat betekent dat de lat voor "noodzakelijkheid" lager komt te liggen, lijkt me? Komt er een advies over hoe dat te interpreteren, of is het helemaal aan jezelf om het in te schatten?

Je moet dat al vanaf dat de maatregelen ingegaan zijn zelf inschatten, om te voorkomen dat veel mensen voor hun pleziet gaan reizen worden er geen actiekaartjes meer verkocht, geen goepstickets, geen samenreiskorting en geen fietskaartjes. 

En bij te drukke treinen loop je het risico dat de trein niet verder meer zal rijden als de Hc het niet meer verantwoord vindt.

Het wordt vanuit de NS dus ontmoedigt om met de trein te reizen en wellicht komen er nog overheidsregels als het echt te druk gaat worden in het OV.

Reputatie 4

Dat snap ik allemaal. Maar meer capaciteit impliceert wel minder strenge afwegingen :)

Reputatie 3

Als de trein al voor 40 tot 50% vol is, mogen er dan geen nieuwe reizigers in de trein. Hoe wordt dat gemeten? Bij elk station moet eerst gekeken worden of  het al vol is? Mag de trein vertrekken? Nee, hij is te vol. Wie moet er dan weer eruit? hoe ga je dat managen?

Oh ja, mondkapjes, dat werkt toch niet. Met het warme weer komt eraan. Nee, de komende maanden rijd ik met de auto naar m'n werk. Abonnement al stopgezet van NS. Sterkte voor de reizigers die wel met de trein moeten. 

Reputatie 5

Het wordt vanuit de NS dus ontmoedigt om met de trein te reizen en wellicht komen er nog overheidsregels als het echt te druk gaat worden in het OV.

Wat is de wereld toch veranderd in een paar weken tijd. Van miljarden investeringen, aanleggen HSL lijnen, nieuwe treinstellen, stations herbouwen, allerlei stimuleringsmaatregelen en noem het allemaal maar op tot het compleet afbreken van het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Daarbij komt ook nog dat er wel volgens de normale dienstregeling gaat rijden, het word dus 40% van meer treinen dan er nu rijden. 

Reputatie 1

Als we dan toch mond kapjes opdoen, lijkt het me ook dat we de bezetting van de trein ook kunnen verhogen. En ik denk dan aan 100% van de beschikbare stoelen. Maar geen overvolle bordessen zoals voorheen.

Ik sluit mij hierbij aan. Ik maak mij oprecht zorgen of mensen die geen auto hebben en de pech hebben bij een tussenstation op te moeten stappen ook musea en pretparken mogen gaan bezoeken en hoe kom je weer terug?

Als je de eerste trein hebt moeten laten gaan dan staan er voor de volgende trein weer meer mensen op het perron.  Ben je dan als langstwachtende ook als eerste aan de beurt?  en wat als je met je gezin op stap bent en voor twee mensen is nog ruimte ?...naja ik denk dat het duidelijk is dat veel mensen na een uur vergeefs wachten straks met hun tranen in de ogen het perron verlaten. En de conducteurs die zullen het zwaar krijgen want dat is het eerste aanspreekpunt van de reiziger… Dit gaat onhoudbaar worden en is niet realistisch.

NS jullie gaan van een 150-200% bezetting van de trein nu naar 40% bezetting…. Rutte geeft aan dat het de eigen verantwoordelijkheid is van reizigers om afstand te houden. En tja VVD die kan zich waarschijnlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die geen auto hebben. 

Ik hoop oprecht dat jullie nog heel goed gaan nadenken hoe jullie hiermee omgaan 

Reputatie 1

Het is hetzelfde als met de zwembaden. Die gaan weer open, maar je mag er niet met het OV naar toe. Of ongeveer hetzelfde. Doe de Efteling open, maar je mag er niet met het OV naar toe. Dan kan je de Efteling toch net zo goed dicht laten?

Of moeten we met zijn allen een auto gaan kopen? Dat lijkt mij niet zo goed voor het miljeu?

De luchtvaart maatschappijen werken toch ook niet me de 40% regel?

Reputatie 7
Badge +3

Want iedereen gaat zeker met het OV naar het zwembad? Zwembaden zijn vaak op fietsafsafstand.

Besef wel dat veel van die zelfgemaakt mondkapjes die mensen gaan gebruiken bij lange naa geen 100% bescherming bieden, maar jij wilt dan gewoon met die beperke bescherming gewoon weer wel met 100% capaciteit gaan reizen?

Reputatie 1

IK denk ook niet dat de in de winkel gekochte mond doekjes zoveel meer bescherming bieden. 

Maar ook denk ik dat we met die 40% het niet gaan redden. 

Andere landen hanteren 1 m ipv 1.5 m. En wat doen de luchtvaart maatschappijen? Die gaan volgens mij echt niet met 40% bezetting vliegen. 

Reageer