Mondkapjesbeleid

  • 18 augustus 2020
  • 59 reacties
  • 1871 Bekeken

Beste NS,

Het hele mondkapjes beleid in de treinen werkt momenteel niet op en top.

Hijgende laatkomers voor de trein zitten enkele minuten uit te hijgen zonder mondkapje en hongerige reizigers die het niet op kunnen brengen om hun hapje even uit te stellen zitten smakkend en hijgend (zie laatkomers) te eten tegenover danwel naast personen die zich netjes aan de regels houden om zo te proberen verdere verspreiding te voorkomen. Zij komen netjes optijd, hebben ontbeten en proberen rekening te houden met anderen. Wanneer zij er wat van zeggen krijgen ze ofwel een grote mond of een ontkennend antwoord over de regels terug.

 

Mijn voorstel is het eten en drinken tijdens de reis te verbieden en de mondkapjes plicht uit te breiden naar de perrons en misschien wel het hele station. Zo voorkom je onduidelijkheid en schijn inzet van een middel ter voorkomingvan verspreiding.

 

Met vriendelijke groet,

Simon Verberne


59 reacties

Reputatie 5

Maar die regels worden niet nageleeft.


Nee dat is dus het onfatsoen van de Nederlanders die zich niet willen aanpassen hier aan met als gevolg ernstige ziekteverschijnselen bij een deel van de rest van de bevolking. Pure egoïsme.

 

En Tamzin, denk je nu echt dat het OV goedkoper wordt als we de Hc nu van de trein afhalen?? Keep on dreaming, dingen worden in Nederland nooit goedkoper als de service uitgekleed wordt.

In belgie is de trein veel goedkoper maar hoe vraag ik me af.

Reputatie 7
Badge +3

Maar die regels worden niet nageleeft.

En Tamzin, denk je nu echt dat het OV goedkoper wordt als we de Hc nu van de trein afhalen?? Keep on dreaming, dingen worden in Nederland nooit goedkoper als de service uitgekleed wordt.

Natuurlijk, want dat is precies de reden waarom bij aanbestedingen juist geen conducteurs worden geëist. Personeel kost nu eenmaal meer dan de trein zelf. Zelfs in Japan, een land dat extreem op service is ingesteld, worden daarom de laatste jaren massaal de conducteurs afgeschaft. 

Daarnaast wat bedoel je met service? Een conducteur die de hele rit in de achterste cabine zit zou ik nou niet onder "service" willen rangschikken.

Badge

In belgie is de trein veel goedkoper maar hoe vraag ik me af.

Nou die is niet zo moeilijk, kijk eens naar het materieel waar ze in België mee rijden.

Reputatie 4

Het valt me elke keer weer op dat er in de reacties van alles bijgehaald wordt, maar het kernprobleem is toch dit:

Iedereen moet een mondkapje dragen in het OV. Dit is overheidsbeleid. Door NS wordt het beleid echter niet ondersteund, gecontroleerd of gehandhaafd. Het gevolg is dat reizigers zich niet aan de mondkapjesregels in het OV houden.

NS is wel heel druk met het weghalen van de rookzones op de perrons en het controleren en handhaven op rookgedrag. Dat kan dus wel.

Maar in de treinen kan er blijkbaar niet gecontroleerd worden op mondkapjesgedrag..

Reputatie 5

Roken zie je ook veel sneller en daar zijn de nadelen van veel beter bewezen dan zo een kapje waar een beetje virus zo door heen glipt.

Reputatie 4

Ja hoor, en daar gaan we weer! Mijn vraag gaat niet over wat je sneller ziet of wat volgens jouw mening meer bewezen nadelen heeft.

Mijn vraag gaat over de manier waarop de NS het overheidsbeleid inzake de mondkapjesplicht in het OV handhaaft, controleert en uitvoert. Overigens zie je net zo snel of iemand een mondkapje draagt of niet of een sigaretje rookt of niet en de nadelen van het coronavirus lijken me wel bewezen inmiddels, of wilde je dat ook nog ter discussie stellen?

 

Reputatie 5

Jij gelooft dat een dun stukje katoen met gaten geen virus door laat?

Reputatie 4

Zoals ik eerder al aangaf: 

Mijn vraag gaat dus over de handhaving van de mondkapjesplicht in het OV door de NS. Waarom ondersteunt de NS het overheidsbeleid niet? In jouw persoonlijke mening over het nut van mondkapjes ben ik niet geïnteresseerd. 

Lijkt me niet een vraag die door de forumleden beantwoord kan worden, maar beter door een vertegenwoordiger van NS, bv een moderator @mariskah 

Reputatie 4

Dat lijkt mij ook. Maar door NS is niet eens de moeite genomen om te antwoorden op de vraag van de topicstarter. Dus ik denk dat er geen of een nietszeggende reactie gegeven wordt door NS.

Badge

Het valt me elke keer weer op dat er in de reacties van alles bijgehaald wordt, maar het kernprobleem is toch dit:

Iedereen moet een mondkapje dragen in het OV. Dit is overheidsbeleid. Door NS wordt het beleid echter niet ondersteund, gecontroleerd of gehandhaafd. Het gevolg is dat reizigers zich niet aan de mondkapjesregels in het OV houden.

NS is wel heel druk met het weghalen van de rookzones op de perrons en het controleren en handhaven op rookgedrag. Dat kan dus wel.

Maar in de treinen kan er blijkbaar niet gecontroleerd worden op mondkapjesgedrag..

NS ondersteund het beleid wel degelijk met allerlei acties wordt er op gewezen dat mondkapjes verplicht zijn in het OV.  Verder kun je ook stellen dat de regering het aan de NS over laat om te handhaven terwijl dit feitelijk een overheidstaak is en niet de normale taak van een Hc.

En wat betreft het weghalen an rookzones, dit wordt niet door de NS gedaan maar door Prorail, hier wordt ook helaas slecht op gehandhaaft, mede ook omdat de NS daar onvoldoende personeel voor heeft om zich daar ook mee bezig te houden naast de andere taken die er zijn.  Treinpersoneel heeft weinig tijd tussen de treinen in om hier op te handhaven dus het komt dan te liggen bij V&S.

En vervolgens wil de NS nog gaan snijden ook in het personeelsbestand, tja ….

Reputatie 7
Badge +4

Je raakt de kern. Handhaving is een overheidstaak en dat kan alleen met voldoende mensen en een voldoende pakkans. Controle van de vervoersbewijzen ligt bij NS. Dat vergt een koerswijziging. Calculerende reizigers moeten tot een andere calculatie worden gebracht. Zeker als ze overlast veroorzaken. Dat is helemaal niet normaal, al lijkt het nu wel zo. 

Reputatie 4

Pro Rail en NS maken allebei wel gebruik van beveilingsmedewerkers bij het handhaven van de regels op het station en in de trein (inchecken, controle vervoerbewijzen rookgedrag etc.) Alleen voor het controleren en het handhaven van het mondkapjesbeleid kan dat niet. Waardoor reizigers aan onacceptabele gezondheidsrisico's worden blootgesteld in de trein. 

Reputatie 4

Ik wacht nog steeds op een reactie van een NS moderator…

Reputatie 5

Ik wacht nog steeds op een reactie van een NS moderator…

Die hebben ook weekend

Reputatie 4

Ja en ik kan in het weekend fijn in een trein zitten waar de helft van de reizigers geen mondkapje draagt. Die reageren echt niet hoor, die willen hun vingers niet branden hieraan.

Ik heb het nog even nagezocht en het klopt niet dat de overheid verantwoordelijk zou zijn.. NS leidt zelf BOA'S open die werken bij V&S en die zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de reizigers in de trein.

Dus die vlieger gaat niet op.

Reputatie 4

Even omroepen in de trein dat een mondkapje verplicht is, tjonge jonge, watbeen geweldige ondersteuning!

Reputatie 7
Badge +4

@mariskah Het is hier geen beleidsforum van NS. Klantenservice maakt geen beleid maar voert het uit en is in de beantwoording gebonden aan protocollen. Klantenservice is er niet voor om vragen over het beleid te beantwoorden. Daar hebben ze geen invloed op en ze kunnen hooguit signalen die hier gegeven worden doorgeven. Dat gebeurt zeker, maar verder gaat het niet.

Klantenservice ter verantwoording roepen voor het beleid van NS is een oneigenlijke weg. Er is hier wel discussie en er lopen lijntjes binnen de organisatie zelf maar het is en blijft uitvoerend.

Dit forum is een hulpforum voor reizigersproblemen, waar reizigers elkaar helpen. NS beleid valt daar niet onder. Een reactie van een moderator op dit soort vragen  gebeurt volgens het protocol, en daar heeft u nu niet veel aan.

Reputatie 4

Masr het mondkapjesbeleid volgens de persberichten van NS wordt in de praktijk niet uitgevoerd. Het beleid wordt door mij niet ter discussie gesteld maar de uitvoering ervan. Maar goed, heb inmiddels de publiciteit hiermee gezocht. Dan komen er ook eens berichten over het mondkapjesbeleid in het nieuws die wel op waarheid berusten

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier geen politiek forum. De waarheid of ‘waarheid’ claimen en dan de publiciteit zoeken, dat kan op vele fora. Het is hier een reizigersforum voor hulpvragen en niet opgezet of bedoeld voor al dan niet politieke evangelisatie. Het wringt tussen beleid en uitvoering, omdat mensen moedwillig niet meewerken, dat is een gegeven. 

Reputatie 7

Er zijn ook niet oneindig veel V&S'ers die rond lopen. En op een dag zelf is vaak meer als de helft vastgekoppeld aan een station. 

Dat er niet op gecontroleerd wordt door alle conducteurs, daar kan ik me wel in vinden. 

Door V&S zie ik het wel veel gebeuren, alleen die zitten natuurlijk lang niet op alle treinen. 

Als ik station dienst heb loop ik vaak op de perrons langs de buitenkant van de trein, of in het geval van de internationale er even doorheen.

Reputatie 3

Eens met @Simon Verberne. De afstanden in dit land zijn zo kort dat die treinrit nog wel is vol te houden zonder dat hapje. Het getuigt zelfs van enige starheid als mensen koste wat kost in deze tijd toch in die trein moeten blijven kunnen eten. Beweeg alsjeblieft allemaal een beetje mee met de corona situatie. Het veranderen van een levenspatroon mag toch geen probleem zijn voor ons met ons grote aanpassingsvermogen?

Goed om te lezen dat je publiciteit hebt gezocht mariskah. Zoals Thom aangeeft zijn wij (NS Moderators/NS Klantenservice) geen beleidsvoerders. Ik kan je hier geen antwoord op geven, net zo min als dat ik een rookpaal kan laten verwijderen op het station. Ik snap dat je NS graag ter verantwoording wil roepen maar de Klantenservice is daar niet de afdeling voor.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er niet op gecontroleerd wordt door alle conducteurs, daar kan ik me wel in vinden. 
​​​​​

En waarom moeten die dan wel salaris krijgen als ze weigeren hun werk te doen? Dat hoeven mensen in het bedrijfsleven niet te flikken.

Reputatie 4

Het wringt tussen beleid en uitvoering omdat het beleid niet uitgevoerd wordt door NS. Dat is geen politiek maar een gegeven

Reageer