Mondkapjesbeleid

• 18 augustus 2020
  • 59 reacties
  • 1861 Bekeken

Beste NS,

Het hele mondkapjes beleid in de treinen werkt momenteel niet op en top.

Hijgende laatkomers voor de trein zitten enkele minuten uit te hijgen zonder mondkapje en hongerige reizigers die het niet op kunnen brengen om hun hapje even uit te stellen zitten smakkend en hijgend (zie laatkomers) te eten tegenover danwel naast personen die zich netjes aan de regels houden om zo te proberen verdere verspreiding te voorkomen. Zij komen netjes optijd, hebben ontbeten en proberen rekening te houden met anderen. Wanneer zij er wat van zeggen krijgen ze ofwel een grote mond of een ontkennend antwoord over de regels terug.

Mijn voorstel is het eten en drinken tijdens de reis te verbieden en de mondkapjes plicht uit te breiden naar de perrons en misschien wel het hele station. Zo voorkom je onduidelijkheid en schijn inzet van een middel ter voorkomingvan verspreiding.

Met vriendelijke groet,

Simon Verberne

59 reacties

Reputatie 3

Vandaag weer met NS geweest (zo min mogelijk) niet 1 maar 100-en mensen zonder mondkapje op perrons en in de stations gezien. Niemand doet iets, mensen gaan dood, winkels horeca gesloten maar NS doet niets. Geef ze een OV verbod zet ze uit het land waar mogelijk dit is krankzinnig. Heb zelfs KINDEREN gezien in de Spits heb dit vorig jaar al doorgegeven dat scholen zich blijkbaar niet aan de regels houden (niet kinderen in spits van en naar school laten gaan)

Als ik u was zou ik het OV maar helemaal mijden. 100 mensen zonder mondkap op een winderig perron en zelfs een paar kinderen in de trein, het OV is tegenwoordig gewoon levensgevaarlijk! 

Reputatie 2

Vandaag weer met NS geweest (zo min mogelijk) niet 1 maar 100-en mensen zonder mondkapje op perrons en in de stations gezien. Niemand doet iets, mensen gaan dood, winkels horeca gesloten maar NS doet niets. Heb zelfs KINDEREN gezien in de Spits heb dit vorig jaar al doorgegeven dat scholen zich blijkbaar niet aan de regels houden (niet kinderen in spits van en naar school laten gaan)

Edit door moderator i.v.m. het niet houden aan de huisregels

Reputatie 7
Badge +3

De tekst op de pagina van de Rijksoverheid is aangepast. Ipv dat er staat dat je niet mag eten of drinken in het OV is het nu dat je dat zoveel mogelijk voor of na de reis moet doen. Maar dan nog is het niet de bedoeling hele maaltijden te nuttigen of een half uur over een flesje water te doen.

Wanneer je vanwege een medische aandoening op vaste tijden iets moet eten kun je natuurlijk ook je reis zoveel mogelijk plannen rond die tijden. 

Als je diabetes hebt, is het dacht ik wel belangrijk dat je op vaste tijden iets eet.

Reputatie 7
Badge +3

Verkeerd herinnerd. Het eten en drinken mag niet in bus en tram, wel in de metro.

https://www.gvb.nl/klantenservice/reisregels/reisregels-tram-en-bus

Merkwaardig dat GVB het wel toestaat in de metro. Maar dat is een beetje off topic.

De Sprinterritten bij NS zijn over het algemeen vergelijkbaar met ritten met de metro in Amsterdam of Rotterdam. In de metro mag je ook niet eten en drinken.

in Amsterdam mag je in de metro eten en drinken, al zijn er wel wat aanwijzingen/beperkingen. In de Rotterdamse metro gelden er volgens mij sinds begin dit jaar vergelijkbare regels

https://www.gvb.nl/klantenservice/reisregels/reisregels-metro

Gebruik voor de veiligheid van jezelf en je medereizigers een deksel op (hete) dranken. Etenswaren met een hinderlijke geur zijn niet toegestaan. Houd het station en voertuig schoon.

Reputatie 4

Dit zijn de afspraken uit het protocol verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer:

• Conducteurs en BOA’s Veiligheid en Service gaan niet actief overtredingen opsporen en beboeten op coronaregels, maar houden toezicht. Dit houdt in het aanspreken van reizigers op het onvoldoende afstand houden op stations en haltes en het niet dragen van mondkapjes in het materieel. • Conducteurs en boa’s gaan daarbij de-escalerend te werk en bij niet naleving kan een boete worden uitgeschreven. • Worden personen agressief of dreigt de situatie te escaleren zal een beroep op politie assistentie worden gedaan. •

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon eten en drinken helemaal verbieden in de trein. Bij verschillende andere vervoerders mag dit ook niet. Anders blijven mensen de grenzen opzoeken en krijg je in de sprinter de discussie van 'ja maar, net in de andere trein mocht het wel' of 'van die andere conducteur mocht het wel' etc. Moet of wil je onderweg toch wat eten, dan ruim je daar in jouw reisplanning extra tijd voor in.

Verder zou de mondkapjesplicht ook op het hele station ingevoerd moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou een begin kunnen maken met invoeren van een verbod op eten en drinken in Sprinters. De reizigers maken over het algemeen korte ritten en dan kun je best even zonder eten en drinken. Het maakt de discussies over het af- en opdoen van mondkapjes ook overbodig.

De Sprinterritten bij NS zijn over het algemeen vergelijkbaar met ritten met de metro in Amsterdam of Rotterdam. In de metro mag je ook niet eten en drinken.

Reputatie 4

Het wringt tussen beleid en uitvoering omdat het beleid niet uitgevoerd wordt door NS. Dat is geen politiek maar een gegeven

Reputatie 7
Badge +3

Dat er niet op gecontroleerd wordt door alle conducteurs, daar kan ik me wel in vinden. 
​​​​​

En waarom moeten die dan wel salaris krijgen als ze weigeren hun werk te doen? Dat hoeven mensen in het bedrijfsleven niet te flikken.

Goed om te lezen dat je publiciteit hebt gezocht mariskah. Zoals Thom aangeeft zijn wij (NS Moderators/NS Klantenservice) geen beleidsvoerders. Ik kan je hier geen antwoord op geven, net zo min als dat ik een rookpaal kan laten verwijderen op het station. Ik snap dat je NS graag ter verantwoording wil roepen maar de Klantenservice is daar niet de afdeling voor.

Reputatie 3

Eens met @Simon Verberne. De afstanden in dit land zijn zo kort dat die treinrit nog wel is vol te houden zonder dat hapje. Het getuigt zelfs van enige starheid als mensen koste wat kost in deze tijd toch in die trein moeten blijven kunnen eten. Beweeg alsjeblieft allemaal een beetje mee met de corona situatie. Het veranderen van een levenspatroon mag toch geen probleem zijn voor ons met ons grote aanpassingsvermogen?

Reputatie 7

Er zijn ook niet oneindig veel V&S'ers die rond lopen. En op een dag zelf is vaak meer als de helft vastgekoppeld aan een station. 

Dat er niet op gecontroleerd wordt door alle conducteurs, daar kan ik me wel in vinden. 

Door V&S zie ik het wel veel gebeuren, alleen die zitten natuurlijk lang niet op alle treinen. 

Als ik station dienst heb loop ik vaak op de perrons langs de buitenkant van de trein, of in het geval van de internationale er even doorheen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier geen politiek forum. De waarheid of ‘waarheid’ claimen en dan de publiciteit zoeken, dat kan op vele fora. Het is hier een reizigersforum voor hulpvragen en niet opgezet of bedoeld voor al dan niet politieke evangelisatie. Het wringt tussen beleid en uitvoering, omdat mensen moedwillig niet meewerken, dat is een gegeven. 

Reputatie 4

Masr het mondkapjesbeleid volgens de persberichten van NS wordt in de praktijk niet uitgevoerd. Het beleid wordt door mij niet ter discussie gesteld maar de uitvoering ervan. Maar goed, heb inmiddels de publiciteit hiermee gezocht. Dan komen er ook eens berichten over het mondkapjesbeleid in het nieuws die wel op waarheid berusten

Reputatie 7
Badge +4

@mariskah Het is hier geen beleidsforum van NS. Klantenservice maakt geen beleid maar voert het uit en is in de beantwoording gebonden aan protocollen. Klantenservice is er niet voor om vragen over het beleid te beantwoorden. Daar hebben ze geen invloed op en ze kunnen hooguit signalen die hier gegeven worden doorgeven. Dat gebeurt zeker, maar verder gaat het niet.

Klantenservice ter verantwoording roepen voor het beleid van NS is een oneigenlijke weg. Er is hier wel discussie en er lopen lijntjes binnen de organisatie zelf maar het is en blijft uitvoerend.

Dit forum is een hulpforum voor reizigersproblemen, waar reizigers elkaar helpen. NS beleid valt daar niet onder. Een reactie van een moderator op dit soort vragen  gebeurt volgens het protocol, en daar heeft u nu niet veel aan.

Reputatie 4

Even omroepen in de trein dat een mondkapje verplicht is, tjonge jonge, watbeen geweldige ondersteuning!

Reputatie 4

Ja en ik kan in het weekend fijn in een trein zitten waar de helft van de reizigers geen mondkapje draagt. Die reageren echt niet hoor, die willen hun vingers niet branden hieraan.

Ik heb het nog even nagezocht en het klopt niet dat de overheid verantwoordelijk zou zijn.. NS leidt zelf BOA'S open die werken bij V&S en die zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de reizigers in de trein.

Dus die vlieger gaat niet op.

Reputatie 5

Ik wacht nog steeds op een reactie van een NS moderator…

Die hebben ook weekend

Reputatie 4

Ik wacht nog steeds op een reactie van een NS moderator…

Reputatie 4

Pro Rail en NS maken allebei wel gebruik van beveilingsmedewerkers bij het handhaven van de regels op het station en in de trein (inchecken, controle vervoerbewijzen rookgedrag etc.) Alleen voor het controleren en het handhaven van het mondkapjesbeleid kan dat niet. Waardoor reizigers aan onacceptabele gezondheidsrisico's worden blootgesteld in de trein. 

Reputatie 7
Badge +4

Je raakt de kern. Handhaving is een overheidstaak en dat kan alleen met voldoende mensen en een voldoende pakkans. Controle van de vervoersbewijzen ligt bij NS. Dat vergt een koerswijziging. Calculerende reizigers moeten tot een andere calculatie worden gebracht. Zeker als ze overlast veroorzaken. Dat is helemaal niet normaal, al lijkt het nu wel zo. 

Badge

Het valt me elke keer weer op dat er in de reacties van alles bijgehaald wordt, maar het kernprobleem is toch dit:

Iedereen moet een mondkapje dragen in het OV. Dit is overheidsbeleid. Door NS wordt het beleid echter niet ondersteund, gecontroleerd of gehandhaafd. Het gevolg is dat reizigers zich niet aan de mondkapjesregels in het OV houden.

NS is wel heel druk met het weghalen van de rookzones op de perrons en het controleren en handhaven op rookgedrag. Dat kan dus wel.

Maar in de treinen kan er blijkbaar niet gecontroleerd worden op mondkapjesgedrag..

NS ondersteund het beleid wel degelijk met allerlei acties wordt er op gewezen dat mondkapjes verplicht zijn in het OV.  Verder kun je ook stellen dat de regering het aan de NS over laat om te handhaven terwijl dit feitelijk een overheidstaak is en niet de normale taak van een Hc.

En wat betreft het weghalen an rookzones, dit wordt niet door de NS gedaan maar door Prorail, hier wordt ook helaas slecht op gehandhaaft, mede ook omdat de NS daar onvoldoende personeel voor heeft om zich daar ook mee bezig te houden naast de andere taken die er zijn.  Treinpersoneel heeft weinig tijd tussen de treinen in om hier op te handhaven dus het komt dan te liggen bij V&S.

En vervolgens wil de NS nog gaan snijden ook in het personeelsbestand, tja ….

Reputatie 4

Dat lijkt mij ook. Maar door NS is niet eens de moeite genomen om te antwoorden op de vraag van de topicstarter. Dus ik denk dat er geen of een nietszeggende reactie gegeven wordt door NS.

Reageer