Mondkapjesbeleid

  • 18 augustus 2020
  • 59 reacties
  • 1861 Bekeken

Beste NS,

Het hele mondkapjes beleid in de treinen werkt momenteel niet op en top.

Hijgende laatkomers voor de trein zitten enkele minuten uit te hijgen zonder mondkapje en hongerige reizigers die het niet op kunnen brengen om hun hapje even uit te stellen zitten smakkend en hijgend (zie laatkomers) te eten tegenover danwel naast personen die zich netjes aan de regels houden om zo te proberen verdere verspreiding te voorkomen. Zij komen netjes optijd, hebben ontbeten en proberen rekening te houden met anderen. Wanneer zij er wat van zeggen krijgen ze ofwel een grote mond of een ontkennend antwoord over de regels terug.

 

Mijn voorstel is het eten en drinken tijdens de reis te verbieden en de mondkapjes plicht uit te breiden naar de perrons en misschien wel het hele station. Zo voorkom je onduidelijkheid en schijn inzet van een middel ter voorkomingvan verspreiding.

 

Met vriendelijke groet,

Simon Verberne


59 reacties

Reputatie 5

Eten en drinken mag dus ze houden zich aan de regels.

Het is onmenselijk om geen drinken en eten toe te staan zeker als het warm is.

Als je een reis van uren maakt en niet mag eten en drinken en dan ook niet een op het perron het mag jaag je mensen de auto in.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou een begin kunnen maken met invoeren van een verbod op eten en drinken in Sprinters. De reizigers maken over het algemeen korte ritten en dan kun je best even zonder eten en drinken. Het maakt de discussies over het af- en opdoen van mondkapjes ook overbodig.

De Sprinterritten bij NS zijn over het algemeen vergelijkbaar met ritten met de metro in Amsterdam of Rotterdam. In de metro mag je ook niet eten en drinken.

Reputatie 4

Zit nu in de trein Utrecht- Enschede.

De helft van de reizigers draagt geen 

mondkapje, het mondkapje niet over de neus of er moet voortdurend een slokje of een hapje genomen worden..Ook zag ik een dame die tussen Utrecht en Amersfoort haar mondkapje op ongeveer 10 centimeter voor haar gezicht hield...Verrmoedelijk om haar make up intact te laten, werkelijk heel bijzonder. En dat kan allemaal bij de NS omdat er totaal gecontroleerd wordt.

Reputatie 4

Totaal NIET gecontroleerd wordt

Ik ben het eens met @Simon Verberne Geen eten/drinken in de trein. Op perrons alleen in de horeca eten/drinken. Verder ook op stations mondkapje op.

Ja leuk dat je het eens bent, maar het beleid is nu eenmaal anders. Ik vind het nuttigen van complete maaltijden in de trein nu ongepast. Maar een broodje of een drankje moet gewoon kunnen zeker op lange reizen. 

Reputatie 3

Eens met @Simon Verberne. De afstanden in dit land zijn zo kort dat die treinrit nog wel is vol te houden zonder dat hapje. Het getuigt zelfs van enige starheid als mensen koste wat kost in deze tijd toch in die trein moeten blijven kunnen eten. Beweeg alsjeblieft allemaal een beetje mee met de corona situatie. Het veranderen van een levenspatroon mag toch geen probleem zijn voor ons met ons grote aanpassingsvermogen?

Reputatie 5

Draagvlak voor de maatregelen (en dan alle maatregelen en niet alleen het dragen van mondkapjes in de trein) moet er niet zijn vanwege handhaving maar omdat iedereen kan zien dat het de verkeerde kant opgaat qua besmettingen en dat de enige manier om het vrius onder de duim te houden is dat iedereen zich er gewoon wel aan houdt. 

Geloof je zelf dat maatregelen werken zonder handhaving.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het eens met @Simon Verberne Geen eten/drinken in de trein. Op perrons alleen in de horeca eten/drinken. Verder ook op stations mondkapje op.

Reputatie 7
Badge +3

Maar die regels worden niet nageleeft.

En Tamzin, denk je nu echt dat het OV goedkoper wordt als we de Hc nu van de trein afhalen?? Keep on dreaming, dingen worden in Nederland nooit goedkoper als de service uitgekleed wordt.

Natuurlijk, want dat is precies de reden waarom bij aanbestedingen juist geen conducteurs worden geëist. Personeel kost nu eenmaal meer dan de trein zelf. Zelfs in Japan, een land dat extreem op service is ingesteld, worden daarom de laatste jaren massaal de conducteurs afgeschaft. 

Daarnaast wat bedoel je met service? Een conducteur die de hele rit in de achterste cabine zit zou ik nou niet onder "service" willen rangschikken.

Reputatie 4

Het valt me elke keer weer op dat er in de reacties van alles bijgehaald wordt, maar het kernprobleem is toch dit:

Iedereen moet een mondkapje dragen in het OV. Dit is overheidsbeleid. Door NS wordt het beleid echter niet ondersteund, gecontroleerd of gehandhaafd. Het gevolg is dat reizigers zich niet aan de mondkapjesregels in het OV houden.

NS is wel heel druk met het weghalen van de rookzones op de perrons en het controleren en handhaven op rookgedrag. Dat kan dus wel.

Maar in de treinen kan er blijkbaar niet gecontroleerd worden op mondkapjesgedrag..

Reputatie 4

Ja hoor, en daar gaan we weer! Mijn vraag gaat niet over wat je sneller ziet of wat volgens jouw mening meer bewezen nadelen heeft.

Mijn vraag gaat over de manier waarop de NS het overheidsbeleid inzake de mondkapjesplicht in het OV handhaaft, controleert en uitvoert. Overigens zie je net zo snel of iemand een mondkapje draagt of niet of een sigaretje rookt of niet en de nadelen van het coronavirus lijken me wel bewezen inmiddels, of wilde je dat ook nog ter discussie stellen?

 

Reputatie 4

Zoals ik eerder al aangaf: 

Mijn vraag gaat dus over de handhaving van de mondkapjesplicht in het OV door de NS. Waarom ondersteunt de NS het overheidsbeleid niet? In jouw persoonlijke mening over het nut van mondkapjes ben ik niet geïnteresseerd. 

Reputatie 4

Pro Rail en NS maken allebei wel gebruik van beveilingsmedewerkers bij het handhaven van de regels op het station en in de trein (inchecken, controle vervoerbewijzen rookgedrag etc.) Alleen voor het controleren en het handhaven van het mondkapjesbeleid kan dat niet. Waardoor reizigers aan onacceptabele gezondheidsrisico's worden blootgesteld in de trein. 

Reputatie 4

Ik wacht nog steeds op een reactie van een NS moderator…

Goed om te lezen dat je publiciteit hebt gezocht mariskah. Zoals Thom aangeeft zijn wij (NS Moderators/NS Klantenservice) geen beleidsvoerders. Ik kan je hier geen antwoord op geven, net zo min als dat ik een rookpaal kan laten verwijderen op het station. Ik snap dat je NS graag ter verantwoording wil roepen maar de Klantenservice is daar niet de afdeling voor.

Reputatie 7
Badge +3

Verkeerd herinnerd. Het eten en drinken mag niet in bus en tram, wel in de metro.

https://www.gvb.nl/klantenservice/reisregels/reisregels-tram-en-bus

Merkwaardig dat GVB het wel toestaat in de metro. Maar dat is een beetje off topic.

Reputatie 2

Vandaag weer met NS geweest (zo min mogelijk) niet 1 maar 100-en mensen zonder mondkapje op perrons en in de stations gezien. Niemand doet iets, mensen gaan dood, winkels horeca gesloten maar NS doet niets. Heb zelfs KINDEREN gezien in de Spits heb dit vorig jaar al doorgegeven dat scholen zich blijkbaar niet aan de regels houden (niet kinderen in spits van en naar school laten gaan)

 

Edit door moderator i.v.m. het niet houden aan de huisregels

Reputatie 3

Vandaag weer met NS geweest (zo min mogelijk) niet 1 maar 100-en mensen zonder mondkapje op perrons en in de stations gezien. Niemand doet iets, mensen gaan dood, winkels horeca gesloten maar NS doet niets. Geef ze een OV verbod zet ze uit het land waar mogelijk dit is krankzinnig. Heb zelfs KINDEREN gezien in de Spits heb dit vorig jaar al doorgegeven dat scholen zich blijkbaar niet aan de regels houden (niet kinderen in spits van en naar school laten gaan)

Als ik u was zou ik het OV maar helemaal mijden. 100 mensen zonder mondkap op een winderig perron en zelfs een paar kinderen in de trein, het OV is tegenwoordig gewoon levensgevaarlijk! 

Als je diabetes hebt, is het dacht ik wel belangrijk dat je op vaste tijden iets eet.

Reputatie 7
Badge +3

De tekst op de pagina van de Rijksoverheid is aangepast. Ipv dat er staat dat je niet mag eten of drinken in het OV is het nu dat je dat zoveel mogelijk voor of na de reis moet doen. Maar dan nog is het niet de bedoeling hele maaltijden te nuttigen of een half uur over een flesje water te doen.

Wanneer je vanwege een medische aandoening op vaste tijden iets moet eten kun je natuurlijk ook je reis zoveel mogelijk plannen rond die tijden. 

Reputatie 6

Er was toch een groot handhavings-offensief aangekondigd?

Reputatie 5

Als er niet gehandhaafd wordt verlies je steeds meer draagvlak voor de maatregelen. Dan krijg je mensen die denken van mij pak je wel en de andere nooit.

Reputatie 7
Badge +3

Draagvlak voor de maatregelen (en dan alle maatregelen en niet alleen het dragen van mondkapjes in de trein) moet er niet zijn vanwege handhaving maar omdat iedereen kan zien dat het de verkeerde kant opgaat qua besmettingen en dat de enige manier om het vrius onder de duim te houden is dat iedereen zich er gewoon wel aan houdt. 

Reputatie 7
Badge +3

Er was toch een groot handhavings-offensief aangekondigd?

Het is duidelijk dat er begin deze week intern bij de OV-bedrijven iets mis gegaan is met de aankondiging van de reizigerscampagne "het OV is Oké" waar betere controle op mondkapjes deel van uit maakte. Het lijkt er op dat terwijl de ene afdeling hierover een persbericht uit deed gaan er elders al besloten was om de campagne af te blazen. We hebben er namelijk nooit meer iets van gehoord.  

Badge

Geloof je zelf dat maatregelen werken zonder handhaving.

Moet alles dan met handhaving geregeld worden ??

 

Nee, dan zou je werkelijk overal handhavende BOA's moeten hebben staan in heel Nederland, het is ook een stukje fatsoen naar andere (kwetsbare) mensen toe om gewoon wat regels in acht te nemen.

 

Reageer