mondkapjeshandhaving niet op orde | NS Community

mondkapjeshandhaving niet op orde

  • 26 November 2021
  • 73 reacties
  • 2674 Bekeken

Reputatie 1

De mondkapjes handhaving is totaal niet op orde, vandaag reisde ik (met NS) van zupthen naar Arnhem-Centraal. De drukste trein die ik ooit had gezien zat ik dus in ( het was een SNG-3tje) maar daar gaat het topic helemaal niet over. Dit topic heb ik gemaakt omdat ik heel erg verbaasd was met wat ik in die trein zag. De hele coupe waar ik in zat was vol met jongeren, en geen ENKELE persoon had op de juiste manier een mondkapje op. De conducteur probeerde er door heen te komen, gaf zelfs eerste klas vrij maar er werd geen waarschuwing gegeven aan mensen dus ik vind het echt heel erg raar Dat kan echt gewoon niet het is ook behoorlijk gevaarlijk. Zeker nu dat de ziekenhuizen zich voorbereiden op code zwart en dat er een nieuwe mutatie is die JUIST mensen met vaccin erger besmetten. 

kan er gewoon normaal op gehandhaafd worden? Ik zie dagelijks mensen zonder mondkapje maar de conducteur loopt gewoon vrolijk langs en zegt niks


73 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U geeft het zelf al aan. Het probleem is dat te veel mensen zich er niet aan houden en kennelijk de gevaren niet zien, dan wel het als een verzetsdaad beschouwen. 

Het probleem is de mentaliteit van te veel mensen, al is het achterwege laten van handhaving een heel slecht signaal. 

Ik zat gisteren en vandaag in treinen waar nagenoeg iedereen het mondkapje goed op had. Wat u aangeeft, is niet algemeen. Jongeren zijn wat meer gevoelig voor groepsdwang en hebben door het  filmpjeskijken ook een kennisachterstand.

Verder lopen er nogal wat topics over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge

Uw klacht is zeer terecht maar ik vrees dat daar niet veel mee gedaan wordt.

Badge +3

Over die nieuwe variant is nog weinig bekend maar ik neem aan dat je bedoelt dat gevaccineerden sneller/vaker besmet zullen worden, en niet ‘erger’ (in de zin van in het ziekenhuis belanden)?

Vooralsnog zijn de gevaccineerde mensen die in het ziekenhuis belanden gemiddeld 20 jaar ouder dan de niet-gevaccineerden, en hebben bijna altijd achterliggende gezondheidsklachten (hart/longklachten, immuunziektes, diabetes, overgewicht etc.)

Maar je hebt gelijk, het besef is er niet bij de 'jeugd' en handhaving is er al helemaal niet.

Reputatie 5

Het blijft jammer dat niet iedereen zich laat vaccineren ,want dan waren de mondkapjes niet meer nodig.

Echt prettig zijn ze natuurlijk niet en ga nu vaak zelfs even het station uit als mijn aansluitende trein nog even op zich laat wachten.

Reputatie 5

U geeft het zelf al aan. Het probleem is dat te veel mensen zich er niet aan houden en kennelijk de gevaren niet zien, dan wel het als een verzetsdaad beschouwen. 

Het probleem is de mentaliteit van te veel mensen, al is het achterwege laten van handhaving een heel slecht signaal. 

Ik zat gisteren en vandaag in treinen waar nagenoeg iedereen het mondkapje goed op had. Wat u aangeeft, is niet algemeen. Jongeren zijn wat meer gevoelig voor groepsdwang en hebben door het  filmpjeskijken ook een kennisachterstand.

Verder lopen er nogal wat topics over dit onderwerp.

 

Het is helaas wel algemeen en juist daarom lopen er ook nogal wat topics over dit onderwerp.

Ik zie het elke dag in de trein en Ik reis minimaal vijf keer per week met de trein.

Zowel in het weekend als door de week, zowel in de spits als buiten de spits en op verschillende trajecten. En er zijn in elke coupe meerdere reizigers zonder mondkapje.

Ik zou zelf mijn mening of aannames niet zo snel baseren op af en toe met de trein reizen.

Reputatie 1

Helaas komt het behoorlijk vaak voor. Het is niet een enkel persoon, bijna de helft van de mensen hebben dat mondkapje af in een gemiddelde reis.

 

Wat ik overigens ook opmerk en wat vrij laf is, is dat sommige mensen het mondkapje naar beneden hebben, en als de conducteur langsloopt dat ze hem dan weer snel goed zetten. Dat soort mensen maken het echt een groter probleem dan het hoeft te zijn dat mondkapje. Ik vind een mondkapje heel erg fijn voel me bijna bloot zonder mondkapje in OV dus ik snap al dat gedoe niet er omheen.

Reputatie 5

Ja verschrikkelijk dat zie ik ook heel vaak.Maar de laatste weken zie ik ook steeds meer reizigers die gewoon helemaal geen mondkapje dragen in de trein. En ze komen er mee weg want gecontroleerd wordt het niet... En ze worden er ook niet op aangesproken..

Heel af entoe wordt er wel gecontroleerd mar alleen op vervoerbewijzen en niet op mondkapjes gedrag.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik overigens ook opmerk en wat vrij laf is, is dat sommige mensen het mondkapje naar beneden hebben, en als de conducteur langsloopt dat ze hem dan weer snel goed zetten. Dat soort mensen maken het echt een groter probleem dan het hoeft te zijn dat mondkapje. Ik vind een mondkapje heel erg fijn voel me bijna bloot zonder mondkapje in OV dus ik snap al dat gedoe niet er omheen.

 

Er was laatst een conducteur die dat op een hele leuke manier omriep:

Beste reizigers, zoals u wellicht ziet zijn er in deze trein hele bijzondere mensen aanwezig. Deze mensen kunnen namelijk door hun kin ademen. Aan de mensen die wel gewoon door hun neus ademen wil ik verzoeken het mondkapje op de juiste manier te dragen.

 

Reputatie 7
Badge +4

 

Ik zou zelf mijn mening of aannames niet zo snel baseren op af en toe met de trein reizen.

 

Over aannames gesproken, lol.

Handhaving??? Dat woord komt niet voor in het woordenboek bij het spoor.

Reputatie 6

Dat de mentaliteit van sommige reizigers ver te zoeken is:

Trein stil bij Kruiningen vanwege lastige reizigers - HVZeeland - Nieuws en achtergronden rond veiligheid en hulpverlening in de provincie Zeeland

 

Maar wel optredend NS personeel en terecht de trein stil gezet in afwachting van de Politie, wat wel weer spijtig is voor andere passagiers natuurlijk die nu later op hun bestemming waren.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou prettig zijn wanneer je via een eenvoudige juridische procedure de schade van je vertraging zou kunnen verhalen op dit soort idioten. Hoewel het natuurlijk een kansloze zaak is bij iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Het zou prettig zijn wanneer je via een eenvoudige juridische procedure de schade van je vertraging zou kunnen verhalen op dit soort idioten. Hoewel het natuurlijk een kansloze zaak is bij iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Dan nog, wie heeft er zin in zulke lange procedures voor in verhouding vaak slechts een paar euro’s. Dan moet je er wel heel principieel instaan wil je zover gaan.

Reputatie 2

Dit is toch een van de weinige topics waar ik het echt met je eens in ben. Er zijn ook weinig mensen met mondkapje op mijn traject. Misschien zou er extra controle kunnen komen, dat lijkt mij de beste oplossing om dit probleem te voorkomen.

Extra controle? Er is helemaal geen controle meer. Ik reis meermalen per week een deel van het traject Amsterdam-Rotterdam en heb sinds het begin van de pandemie slechts TWEE keer conducteurs zien controleren. Echt niet te geloven hoe NS de reizigers in de steek laat. 

Er wordt helemaal niet gehandhaafd. De meldkamer van NS geeft aan dat dit zo zou zijn afgesproken met de overheid:

Goedendag, u heeft contact met de meldkamer van NS. Ik begrijp dat het vervelend is dat sommigen zich in het openbaar vervoer niet aan de regels houden. Er is afgesproken met de overheid dat er niet aan actieve opsporing wordt gedaan voor deze overtredingen.

 

De conducteurs/handhaving verschanst zich ondertussen in een afgesloten ruimte of in de eerste klas. Als betalende reiziger word je aan je lot overgelaten.

Reputatie 5

Er is idd nauwelijks controle. Afgelopen zondag zat een hele familie gezellig verdeeld over de stiltecoupés 1e klas (die afgeslotenn glazen compartimenten) allemaal fijn zonder mondkapje.En vorige week kwamen er in die coupé twee mensen zitten zonder mondkapje van wie er een zo aan het hoesten en niezen was dat ik maar in een tweede klas coupében gaan zitten. Daarnaast moet er natuurlijk ook altijd gegeten worden. En dän niet even, nee dit duurt bijna de hele reis.

 

Reputatie 7
Badge

Er zijn inderdaad reizigers die alleen eten en drinken zodat ze geen mondkapje hoeven te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inderdaad reizigers die alleen eten en drinken zodat ze geen mondkapje hoeven te dragen.

Piepklein zakje chips waar men in de trein 40 minuten over doet, maar thuis in 5 minuten heeft weggewerkt. Beker koffie waarbij een kwartier lang zonder een slokje te nemen het mondkapje naar beneden blijft en als je vraagt deze op te doen je te horen krijgt dat hij koffie aan het drinken is…

Maar ook een NS medewerker die 40 minuten met mondkapje onder de neus in de 1e klas zit (en mogelijk 1 van de andere 2 reizigers in de coupé heeft besmet, waar hij in de buurt zat).

Reputatie 7

Mondkapjes lijken steeds meer passé. Zie dat iedere dag. Ook af en toe personeel dat niets draagt (als ze zich ongezien wanen in de 1e klas).  Ik zie niet zoveel mensen eten, maar ze simpelweg zonder of met een half afgezakt kapje lekker met hun mobiel zitten spelen. Daar tussendoor heb je dan nog wat mensen die zich keurig aan alle regels houden. Toch nog wel meer dan de helft schat ik. Je ziet ze soms met ergernis staren naar mensen die het niet zo nauw nemen. Het is trouwens momenteel erg rustig in de trein. Ook de Antwerpentrein is leger.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik op het moment met de auto naar mijn werk kan. 

Reputatie 7

Ik zit net in de trein van Driehuis naar Haarlem aankomst 12.15 uur. Conducteur sleutelt de hele tijd zonder mondkapje en facemask. Wat voor voorbeeld geef je zo aan de reiziger. Saillant detail in Haarlem springt hij uit de trein om koffie te halen en heeft dan opeens wel een mondkapje op. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik wilde zeggen dat er ook uitzonderingen zijn, maar dat gaat natuurlijk niet op als hij later wel een mondkapje op had. Bedankt voor je melding! 

Reputatie 7

Vandaag dan weer een conducteur die buitenom sleutelt zonder mondkapje. (Gaat via de machinistencabine naar buiten, opent de deur van buitenaf, sluit met sleutel; de deuren en gaat weer buiten via de machinistendeur naar binnen. Trein had ook vertraging (goh hoe zou dat nou komen). 

Reageer