mondkapjeshandhaving niet op orde

  • 26 November 2021
  • 73 reacties
  • 2674 Bekeken

Reputatie 1

De mondkapjes handhaving is totaal niet op orde, vandaag reisde ik (met NS) van zupthen naar Arnhem-Centraal. De drukste trein die ik ooit had gezien zat ik dus in ( het was een SNG-3tje) maar daar gaat het topic helemaal niet over. Dit topic heb ik gemaakt omdat ik heel erg verbaasd was met wat ik in die trein zag. De hele coupe waar ik in zat was vol met jongeren, en geen ENKELE persoon had op de juiste manier een mondkapje op. De conducteur probeerde er door heen te komen, gaf zelfs eerste klas vrij maar er werd geen waarschuwing gegeven aan mensen dus ik vind het echt heel erg raar Dat kan echt gewoon niet het is ook behoorlijk gevaarlijk. Zeker nu dat de ziekenhuizen zich voorbereiden op code zwart en dat er een nieuwe mutatie is die JUIST mensen met vaccin erger besmetten. 

kan er gewoon normaal op gehandhaafd worden? Ik zie dagelijks mensen zonder mondkapje maar de conducteur loopt gewoon vrolijk langs en zegt niks


73 reacties

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

.Misschien is die club van Willem Engel iets voor jou 

Reputatie 7

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Nee aansprakelijk stellen gaat zeker niet lukken. Wel blijf ik vinden dat NS zich er tijdens deze crisis wel heel erg gemakkelijk vanaf maakt. Het personeel nam in 1e instantie gewoon de 1e klas in beslag en nadat dat terecht werd afgeschaft is er tegen het personeel gezegd dat controle optioneel is.

 

De reiziger werd hiermee dus vogelvrij verklaard en zo zijn er de afgelopen 2 jaar dus best wel wat incidenten geweest. Dat je bang moet zijn om met het OV te reizen is een volkomen verkeerd signaal.

 

Inderdaad. En wat erger is: het Nederlandse NS-gif verspreidt zich internationaal, zoals Alvin al getuigt. Onze kinderen zijn afgelopen weekeinde in de Antwerpse Zoo gevaccineerd. Toporganisatie. Eerst de prik in de monumentale Marmeren Zaal en dan 15 minuten aapjes/Hollanders kijken. 

 

Daarna gingen we wat drinken en we liepen dwarsdoor Antwerpen Centraal. Acht hufters zonder mondmasker gezien - en er zat geen enkele Belg bij. En dat binnen de 2 minuten die we nodig hadden.

De NS-trein was namelijk net aangekomen, vandaar. 

Oh, en ook nog twee wichten die een foto van zichzelf maakten bovenop een fragiel kunstwerk (met een plakkaatje ‘Niet aanraken’). 

Het Nederlandse mondmaskerprobleem is bekend bij Securail. Die hebben een gedetailleerde instructie ontvangen. Heel verhaal, maar om het naar het Nederlands te vertalen Wappies krijgen klappies.

 

Reputatie 7

Vandaag dan weer een conducteur die buitenom sleutelt zonder mondkapje. (Gaat via de machinistencabine naar buiten, opent de deur van buitenaf, sluit met sleutel; de deuren en gaat weer buiten via de machinistendeur naar binnen. Trein had ook vertraging (goh hoe zou dat nou komen). 

Handhaving??? Dat woord komt niet voor in het woordenboek bij het spoor.

Reputatie 7

Ik voel me helaas niet altijd veilig in de trein. Ik reis veel in de avond naar en van mijn werk en ondanks dat het erg rustig is door de lockdown loopt er nog veel vaag volk rond in en bij stations. Ook veel types in hoodies of met wietje achter de oren, blikken bier bij zich etc. Vaak zonder mondkapje en zich gedragend of ze kunnen doen wat ze willen. Die gaan regelmatig ook gewoon maar 1e klas zitten. Ik ga dan ergens anders zitten, ik voel me dan niet altijd even senang. Nee ik kan niet aan uiterlijk en gedrag zien of ze 1e klas betaald hebben, maar er is ook nog zoiets als mensenkennis. Gisteravond glipten er twee blowende jongens achter me aan door de poortjes in Breda (ja, roken in het station... ander topic). Die stonden gewoon op een mogelijkheid te wachten. Ik zag de conductrice in de 1e klas zitten lezen en heb haar hierop gewezen. Zij ging toen direct de handvol mensen in de trein controleren en ik zag door de tussendeur dat ze een uvb aan het schrijven was.

En zo zie ik iedere dag wel iets.

Afgelopen vrijdag reisde ik met Blauwnet tussen Zutphen en Hengelo v.v. Zoals zovaak ook toen weer direct controle bij vertrek door twee V&S mensen en iedere instapper onderweg kreeg ook dadelijk controle. Je zou zeggen dat dat ook in een NS- sprinter moet kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar wat kun je nu nog meer melden over de mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland, anders dan dat dat niet of maar zelden gebeurt. Je kunt het nog wel 10 keer melden, of 20 of 100 of weet ik veel hoeveel keer, het zal niet veranderen. Volgens NS is het de verantwoordelijkheid van de reizigers.

Dus blijf lekker zelf je mondkapje dragen, schiet in de stress als een andere reiziger dit niet doet en meldt het tot vervelens toe, maar verwacht niet dat het iets verandert.

Intussen daalt de ziekenhuisbezetting nog steeds ondanks de hogere aantallen besmettingen, met dank aan de minder ziekmakende omikron variant en steeds meer mensen die een boosterprik hebben gehaald. Maar nog wel steeds mensen maar bang blijven maken met: als het aantal besmettingen zo blijft stijgen dan stijgt mogelijk ook het aantal ziekenhuisopnames weer. Als, als als... Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts. Mag je leuk hier fietsen. 

 

Ik mag mijn booster morgen halen, zal niet met de trein gaan maar gewoon met de fiets, dus kan niet constateren hoe het met de mondkapjeshandhaving in de trein zit. Zo, toch weer rondgebreid naar mondkapjeshandhaving. 

Reputatie 1

Volgens mij was het onderwerp van dit topic mondkapjeshandhaving in treinen in Nederland toch?

Klopt. Maar inmiddels zijn er net zoveel mensen in winkels en andere openbare plekken die lak aan de mondkapjesplicht hebben. Ook daar geen handhaving.

Men roept wel dat men van Omikron niet zo ziek wordt, maar wat is niet zo ziek? Dat je net niet het ziekenhuis in moet? Weken of maanden niet fit bent?

De horeca is er klaar voor. Als er ergens niet door iedereen aan de maatregelen gehouden wordt, is het de horeca.

Na bijna 2 jaar Pandemie had ik meer creativiteit van horeca en middenstand verwacht. Richt jouw etalage zo in dat mensen getriggerd worden om voor click&collect te gaan. Biedt in de horeca to-go paketten aan die meer passen bij de wandelaar. Dan hoeft men niet de grens over, maar wandelt men in eigen stad.

 


Grote verschil is dat winkelen etc een keuze is.
Met de trein gaan is voor de meeste mensen een must.
Plus je betaald voor een zo veilig mogelijke reis. Bij winkelen niet.
Vind het gewoon te makkelijk dat NS blijft zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is.
Want het is ook eigen verantwoordelijkheid om kaartjes te kopen en op de juiste plek te zitten….oh wacht...misschien dat er daarom ook geen controle meer is?
Waarom komen ze daar dan ook niet eerlijk over uit?
​​​​​​​
 

Reputatie 7
Badge +3

In Azië komen van oudsher veel meer virussen voor dan in Europa. Men weet daar al sinds decennia dat mondkapjes helpen bij het tegengaan van virusverspreiding. In Europa hebben we vooral te maken met stukken onbenul die maar niet willen of kunnen begrijpen dat het dragen van mondkapjes heel belangrijk is.

Reputatie 7
Badge +1

Meer handhaving op regels is altijd welkom. Zeker gezien het aantal klachten daarover. Al denk ik dat de kans groter is dat ik de loterij win dan dat er meer gecontroleerd gaat worden. 

En ik doe niet eens mee aan de loterij… :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Dus voor Corona in ons land was, was er al een mondkapjesplicht? Juni 2020 was 19 maanden geleden. Ik weet niet over welke onderzoeksbureaus jij het hebt, maar recente wetenschappelijke onderzoeken dat het ongezond en zelfs schadelijk is voor de gezondheid heb ik niet kunnen vinden. Als ik jouw lijn volg dan vallen er niet zoveel zorgmedewerkers uit door Corona maar door de mondkapjes die ze de hele dag dragen. Dan heb ik nog geluk dat ik niet ziek ben geworden van het urenlang dragen van mondkapjes op mijn werk. En kun jij mij uitleggen waarom recente onderzoeken uitwijzen dat het wel degelijk nut heeft om een mondkapje te dragen om verspreiding van corona te voorkomen. En waarom het longfonds mensen met longklachten een mondkapje adviseert?

Dreaming on, sluit je op in je eigen wereld, maar blijf daar waar mondkapjesplicht is weg als je deze niet wilt dragen. Oja, vanwege mensen zoals jij kunnen kwetsbaren niet veilig met OV reizen en/of boodschappen doen.

Reputatie 6

De coronapandemie heeft een blijvend andere visie op in gang gezet. Dat had niemand voor mogelijk gehouden.

 

Dit vraag ik mij dus echt af. Als corona inderdaad binnenkort een soort van verkoudheidsvirus wordt denk ik dat de mondkapjes en andere maatregelen weer gauw vergeten en uit het geheugen gewist gaan worden. We zullen weer overgaan tot de orde van de dag. Zodra het echt een verkoudheidsvirus geworden zie ik de bevolking toch echt niet meer de mondkapjes gaan dragen. De opvoeding is hier nu eenmaal een stuk vrijer en losser dan in de Oosterse landen

 

Het heeft niets met opvoeding te maken. Veel landen waar men zo makkelijk doet wat de overheid zegt zijn allemaal een dictatuur geweest. De vrijheid nemen om de overheid niet te vertrouwen duurt soms generaties. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om een mondkapje te dragen in tijden dat er een virus rondwaart.

Reputatie 7
Badge +1

Zou jij de rest van leven mondkapjes willen blijven gebruiken om virusverspreiding van welk soort ook tegen te gaan, zoals ze in Azië doen? Ik denk ook dat het grootste deel van de Europeanen dat snel achter zich wil laten en zodra corona een voor de meesten grotendeels licht verloop krijgt, zullen accepteren dat ziekte erbij hoort in het leven. Gelukkig komen er hier minder virussen voor dan in Azië.

Het dragen van mondkapjes is één ding. Het juist gebruik ervan is twee.  Hoe vaak worden kapjes hergebruikt en gewoon met vieze vingers aangepakt? Ik durf te beweren dat 95% van de mensen hier ze continu hergebruikt of slechts af en toe eens wast. Of ze dat in Azië ook doen weet ik niet.

Heb weleens mensen in de trein even hun kapje weg zien schuiven om even te hoesten. Om te voorkomen dat ze een nat kapje kregen. Ik bedoel maar ....

Soms is het geen kwestie van willen, maar gewoon doen wat nodig is. Iets wat wij hier in Nederland, maar ook verder in Europa schijnbaar erg lastig vinden. Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met het dragen van mondkapjes. Ook niet voor langere tijd. Tegelijkertijd begrijp ik best dat er mensen zijn die het niet prettig vinden. Maar corona krijgen is, als je een beetje pech hebt, ook echt niet prettig.

Dat men de kapjes hier niet juist gebruikt zegt natuurlijk al genoeg over de motivatie ervan. We dragen het omdat het moet, maar niet meer dan dat.

En we gaan het toch zeker niet vrijwillig dragen. Want stel je voor…

Extra controle? Er is helemaal geen controle meer. Ik reis meermalen per week een deel van het traject Amsterdam-Rotterdam en heb sinds het begin van de pandemie slechts TWEE keer conducteurs zien controleren. Echt niet te geloven hoe NS de reizigers in de steek laat. 

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Reputatie 5

Dat veel mensen zich niet meer willen houden aan die mondkapjesplicht is simpel. Het is al 2 jaar dat je die dingen moet opzetten terwijl al vele malen is door onderzoekbureaus aangetoond dat het dragen van mondkapjes ongezond is en zelfs schadelijk is. Dit heeft o.a. een negatief effect op zuurstof toevoer en frisse lucht. Dat NS hier maling aan heeft en iedereen een mandkapje laat verplichten door de overheid is gewoon niet OK maarja NS is van de staat he dus logisch dat ze braaf doen wat ze wordt opgelegd ipv aan de gezondheid van mensen te denken dat het dragen mondkapjes helemaal NIET gezond is. 

Ik ken geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat het dragen van mondkapjes gezondheidsschade zou veroorzaken.Bovendien wordt mondkapjesgedrag nauwelijks gecontroleerd in de trein. Dus wat is je probleem? 

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die hun mondkapje afdoen wanneer ze moeten niezen hebben er helemaal niets van begrepen. Als ze vaker moeten niezen moeten ze thuisblijven omdat ze klachten hebben. 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Ja verschrikkelijk dat zie ik ook heel vaak.Maar de laatste weken zie ik ook steeds meer reizigers die gewoon helemaal geen mondkapje dragen in de trein. En ze komen er mee weg want gecontroleerd wordt het niet... En ze worden er ook niet op aangesproken..

Heel af entoe wordt er wel gecontroleerd mar alleen op vervoerbewijzen en niet op mondkapjes gedrag.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik overigens ook opmerk en wat vrij laf is, is dat sommige mensen het mondkapje naar beneden hebben, en als de conducteur langsloopt dat ze hem dan weer snel goed zetten. Dat soort mensen maken het echt een groter probleem dan het hoeft te zijn dat mondkapje. Ik vind een mondkapje heel erg fijn voel me bijna bloot zonder mondkapje in OV dus ik snap al dat gedoe niet er omheen.

 

Er was laatst een conducteur die dat op een hele leuke manier omriep:

Beste reizigers, zoals u wellicht ziet zijn er in deze trein hele bijzondere mensen aanwezig. Deze mensen kunnen namelijk door hun kin ademen. Aan de mensen die wel gewoon door hun neus ademen wil ik verzoeken het mondkapje op de juiste manier te dragen.

 

Reputatie 7
Badge

Vervelend wat u heeft meegemaakt. Helaas is er vrijwel geen handhaving in de trein en op het station. Om die reden maak ik alleen nog noodzakelijke reizen. In hoeverre u NS (en NMBS) aansprakelijk kan stellen voor de gevolgen van een besmetting durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zelf denk ik van niet.

Reputatie 7
Badge +3

Aansprakelijk stellen gaat natuurlijk niet lukken. Hoe wil je ooit bewijzen dat je in die trein besmet bent geraakt en dan ook nog 's dat dat komt door gebrek aan controle.

Als je daadwerkelijk bang bent een besmetting op te lopen, zou ik denk ik niet met het OV gaan reizen. Een mondkapje schijnt wel iets te helpen, maar het is natuurlijk niet zo dat je met mondkapje niet besmet kunt raken en zonder mondkapje sowieso besmet wordt. Zo zwart/wit is het niet.

 

Macklobell geeft helaas wederom verkeerde informatie betreffende dit onderwerp. De controle is niet optioneel en behoort wel te gebeuren. Vaak gebeurt het ook, maar helaas zijn er wel signalen dat deze soms niet altijd zichtbaar zijn. De 1e klasse wordt ook vaak niet vrijgegeven indien de 2e klasse vol zit. Dit wordt nog steeds vakkundig beoordeelt of dit kan en wenselijk is door de conducteur/conductrice. 

 

Indien je het idee hebt dat je je niet veilig voelt kan je altijd contact opnemen met onze meldkamer. Meer informatie daarover kan je hier vinden. 

Reputatie 7

Ik heb de afgelopen periode meerder keren bij een aantal intredende conducteurs gezeten die instructie kregen over hun werkzaamheden. Daarbij werd mondeling aangegeven dat controle momenteel optioneel was.l

Zojuist de proef op de som genomen. En gemeld dat er meerdere personen zonder mondkapje aanwezig warem en de conducteur niet controleert/handhaaft.

Meldkamer geeft aan dat daar niets aan gedaan zal worden en het de vrijheid van de conducteur is om wel of niet te controleren en/of handhaven hierop.

 

Waarom geef jij (@Erryt NS) aan dat controle wel tot het takenpakket hoort??? Misschien even agstemmen met de meldkamer dat ze deze meldingen dan ook serieus nemen.

Zoals al vaker binnen de community is uitgelegd is dat controles nog steeds dient te gebeuren, maar het aan de conducteur te beoordelen is of dat veilig kan worden gerealiseerd. Indien dat niet het geval is dan zal dat niet gebeuren. Dat is heel wat anders dan dat de conducteur vrij is om te doen wat hij of zij zelf wilt.

Reageer