mondkapjesplicht

• 22 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 684 Bekeken

Het is weer eens raak in de intercity direct van Rotterdam naar Breda. 
viertal jongens die zich niet aan de mondkapjesplicht houden. Hijgend en roepend in de nek van medereizigers. Ik vind toch echt dat hier beter op gelet moet worden. Deze jongens overtreden een officiele regel en er wordt niks aan gedaan!? 

Doe hier toch wat aan, ik heb al meerdere malen mensen gezien die lak hebben aan de regel..

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, daar wordt niets aan gedaan en gaat niets aan gedaan worden. NS beroept zich op eigen verantwoordelijkheid.

Overigens zijn er al meerdere topics over dit onderwerp.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Blijkbaar vindt men het niet nodig om kleuterjuf te spelen, maar bij (herhaalde) weigering kan je inderdaad de trein uitgezet worden of een boete krijgen.

Maar zie https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5151001/ns-koffie-drinken-kort-afzetten-mondkapje-toegestaan-trein-corona en daar staat:

Volgens de woordvoerder is het verbieden en het handhaven van de coronamaatregelen nooit het doel. "De verantwoordelijk ligt zo veel mogelijk bij mensen zelf. Het gaat om je gezondheid en die van anderen. Ga er verstandig mee om."

De NS heeft dan ook nog geen boetes uitgedeeld voor het niet dragen van een mondkapje. "Afgelopen week werden er in het hele openbaar vervoer maar 25 boetes uitgedeeld. In die gevallen was er altijd meer aan de hand dan alleen het ontbreken van een mondkapje."

Wat daarvan waar is (artikel is van 12 juni dus dik 2 maanden oud), geen idee… NS personeel hier op de Community schrijft er genoeg, en zouden juist strenger geworden zijn na de 'gewenningsfase’ voor mondkapjes. Ergens vorige maand stond de teller op 700, waarvan zo’n 250 in de trein.

NS personeel hier op de Community schrijven er genoeg, en zouden juist strenger geworden zijn na de 'gewenningsfase’ voor mondkapjes.

Van de ruim 4000 NS conducteurs schrijven er ongeveer 2 alhier over hun werkbelevenissen, dus dat geeft helaas een wat vertekend beeld @Robert B 

Badge +3

Van de ruim 4000 NS conducteurs schrijven er ongeveer 2 alhier over hun werkbelevenissen, dus dat geeft helaas een wat vertekend beeld @Robert B 

Is ook niet representatief, want als van het treinpersoneel hier op de community 100% boetes uitdeelt zouden er duizenden zijn die dat ook doen, in ieder geval toch wel de helft van die 4000.

Dat beeld klopt dus niet, maar 4000 conducteurs die in twee maanden in totaal 250 boetes schrijven klopt ook niet, dunkt me.

Dan is er dus weer niets waar van de (naar zeggen) strengere handhaving, tenzij dat alleen maar ‘instructies’ zijn of mensen de trein uit zetten, wat dan niet meetelt in de cijfers over gevallen waarin een conducteur ergens iets van vindt of zegt (en reizigers daarna die ‘eigen verantwoordelijkheid’ interpreteren zoals ze willen).

Als 100% van het treinpersoneel wil gaan handhaven moet 100% van het personeel eerst in de trein aanwezig gaan zijn. Het valt of staat met de medewerking van het personeel. Dus…...verwacht geen grote veranderingen in het gedrag totdat we van de corona af zijn. Of dat je nou bevalt of niet. 

Badge +3

Dus…...verwacht geen grote veranderingen in het gedrag totdat we van de corona af zijn. Of dat je nou bevalt of niet. 

Dat is wel de praktijk helaas, dat je kunt 'verwachten’ dat mensen maling hebben aan volle treinen (ik ga echt niet op de volgende wachten) én dat een deel de mondkapjes niet correct of helemaal niet draagt.

Dat bevalt mensen uit risicogroepen natuurlijk helemaal niet inderdaad, en zorgmedewerkers (en andere hoog-risico beroepen) die vragen of ze dan maar 1e klas mogen gaan zitten om in ieder geval die 1,5 meter te kunnen houden geef ik eigenlijk ook geen ongelijk.

Drukte en afstand zijn denk ik een heel ander verhaal dan de mondkapjes, want ik denk dat we nu allemaal wel terughoudend zijn om in een volle trein te gaan zitten. Het is ook goed fatsoen om dat te vermijden, net zoals het goed fatsoen is om niet in een volle trein te gaan zitten zonder mee te doen aan de waarschijnlijk totaal nutteloze mondkapjesplicht. De norm is blijkbaar niet of het iets uithaalt of niet, maar of je je conform de norm gedraagt. Het gaat ook helemaal niet om het redden van levens, maar om sociale controle. Dus als je wel meedoet ben je automatisch goed en zo niet, dan ben je automatisch slecht.

Wij 1e klas reizigers hebben dan nog het geluk dat het eigenlijk nooit echt druk is. Dan hoef je die discussie ook niet met jezelf of een ander te voeren :thumbsup:

Verstandige actie weer vanavond te Lelystad. Reiziger welke geen mondneuskapje wilde dragen werd door treinpersoneel en V&S verwijderd uit de Intercitytrein, om een onveilige situatie voor de overige reizigers te voorkomen.

Badge +3

Handhaven zelf doen (eigen verantwoordelijkheid) en anderen erop aanspreken of anders die 1,5 meter afstand houden is de standaard blijkbaar?

@NS_online hallo hallo, in de trein van Den Bosch - Maastricht (v: 19:38 den bosch) zitten een hoop jongens in de eerste klas zonder mondkapje! Treinstel 8614

NS:

Dat is vervelend, kun je hier toevallig een conducteur over aanspreken? Zoniet, dan geef ik het even door. Is het dan voor, midden of achter in de trein?

En alle meldingen over mondkapjes of stilte in een coupé via 06 1318 1318 over het verzoek om een HC te laten komen worden in de wind gewuifd (eigen verantwoordelijkheid)

Zij (conducteuers) komen niet en zijn het zelf ook beu dus fluiten gewoon zoals normaal zonder bescherming. Maar als je eerst instapt (met wat haast) en daarna snel je frisse nieuwe mondkapje opzet krijg je een agressieve HC? Dat was bij https://twitter.com/judyblankmusic/status/1297555985679212546 trouwens het geval (discussie op Twitter verwijderd). Die kreeg namelijk later wel excuses toen ze uitstapte, “Sorry het was een stressmomentje en jij deed het goed, nogmaals sorry voor mijn korte lontje.” of iets van die strekking.

Tja, de HC's hebben de handen natuurlijk al vol met de vermoeidheid die toeslaat, en aan het (niet) handhaven in 1e klas en stiltecoupé?

Komt daar ook dat mondjeskapjes geneuzel nog bij? Dan blijven we aan het (niet) schrijven!

Zet gewoon minimaal een sok op en anders donder ik je de trein uit!

Reputatie 7
Badge +3

Dus…...verwacht geen grote veranderingen in het gedrag totdat we van de corona af zijn. 

Daarna ook, want voor corona zag je ook nauwelijks een conducteur. Het probleem van conducteurs die weigeren hun werk te doen is structureel.

Het is weer eens raak in de intercity direct van Rotterdam naar Breda. 
viertal jongens die zich niet aan de mondkapjesplicht houden. Hijgend en roepend in de nek van medereizigers. Ik vind toch echt dat hier beter op gelet moet worden. Deze jongens overtreden een officiele regel en er wordt niks aan gedaan!? 

Doe hier toch wat aan, ik heb al meerdere malen mensen gezien die lak hebben aan de regel..

Is waar! Vanochtend woorden met 2 dames zonder mondkapje. Conducteur is er op mijn dringende verzoek wel heen gegaan, maar had de sterke indruk dat hij vond dat ik overdreef. 

maar had de sterke indruk dat hij vond dat ik overdreef. 

Waaruit maakte je dat op @KathinkaBeer ? Misschien glipte zijn persoonlijke mening er even tussendoor. Niet professioneel, maar kan gebeuren toch ?

Neem toch wel aan dat de conducteur richting reizigers aangaf dat er een mondneuskapjes verplichting is in het OV en dat daar naar gehandeld werd.

Moet ik me nu naar jou verantwoorden? Fijne dag nog 👋

Reageer