beantwoord

Muziek in de cabine van de machinist?

Reputatie 6
  • Koploper*
  • 1163 reacties

Mag een machinist muziek / radio aanhebben in de cabine? Dit ivm mogelijke afleiding. 

icon

Beste antwoord door Mark NS 11 april 2020, 11:25

Ik geloof dat er een correctie nodig is. Ik begrijp namelijk dat het niet istoegestaan om muziek te luisteren of je bezig te houden met andere zaken die mogelijk kunnen afleiden. Dat zou er toe kunnen leiden dat geluidssignalen gemist worden en dat is niet de bedoeling.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom vraag je dat? Heb je geconstateerd dat er een radio aanstond in een cabine?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom niet? In bussen staat ook regelmatig muziek aan.

Reputatie 6

Al een paar keer, de afgelopen weken. En erg hard ook. Klonk wel als een feestje daarbinnen, maar ik zou er niet moeilijk over hebben gedaan. Hoe gevaarlijk kan zoiets zijn? Machinisten horen bekend te zijn met de trajecten waar ze op rijden en krijgen alle belangrijke signalen verder van de stuurtafel en de seinen.

Reputatie 6
Badge

Ik denk eerder van niet, want hierdoor kunnen ze belangrijke auditieve signalen missen. Zoals de bel van de ATB of de gong van de Deuren Dichtlamp, of nog erger... de waarschuwing van ORBIT.

Reputatie 6

Ik zie dat er een antwoord als 'beste antwoord’ is gemarkeerd. Ik ga er dan ook van uit dat dit het standpunt van NS weergeeft. 

Ik geloof dat er een correctie nodig is. Ik begrijp namelijk dat het niet istoegestaan om muziek te luisteren of je bezig te houden met andere zaken die mogelijk kunnen afleiden. Dat zou er toe kunnen leiden dat geluidssignalen gemist worden en dat is niet de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom niet? In bussen staat ook regelmatig muziek aan.

Het is sowieso niet toegestaan om muziek af te spelen in de OV-bus, ook niet voor de chauffeur.

Reputatie 7
Badge +3

In trein vervangende bussen heb ik anders toch meerdere keren muziek gehoord.

Reputatie 3

https://community.ns.nl/off-topic-32/wat-is-er-zo-leuk-aan-het-beroep-machinist-27901#post175624

Reputatie 6

Helder. Kunnen jullie de machinist die donderdag 9 april trein 5129 reed vanaf Gvc op herinstructie sturen? Het was duidelijk hoorbaar dat er een radio aanstond in de cabine. 

Ik zal ook melding maken bij ILT. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit dat oude topic even door te lezen en zie als laatste reactie staandat iemand een machinist had die vrolijk aan het fluiten was. Klinkt als machinist Stefan, dat is een vrolijke fluiter. :kissing_smiling_eyes:

https://www.youtube.com/watch?v=OLqKdwPxMgg

In Nederland is het niet toegestaan om persoonlijke entertainmentapparaten (zoals radio's, smartphones of mp3-spelers) te gebruiken tijdens het besturen van een trein.

In Noorwegen en Zweden mag het wel. Daar zit zelfs een autoradio in de cabine.

Badge

Helder. Kunnen jullie de machinist die donderdag 9 april trein 5129 reed vanaf Gvc op herinstructie sturen? Het was duidelijk hoorbaar dat er een radio aanstond in de cabine. 

Ik zal ook melding maken bij ILT. 

Ik zou dan eerst ook eens uitzoeken of het alleen een NS regel is of dat het ook een regel is voortvloeiend uit de spoorwetgeving. Overigens is een melding hiervan maken natuurlijk iets heel anders dan dat een machinist die hier op betrapt wordt door iemand die hier op moet toezien.

En voor jouw informatie, herinstructie is een jaarlijkse verplichte onderdeel voor het instant houden van onze machinisten vergunning.

Reputatie 6

Bij de betreffende NS-medewerker is een frequentie van 1x per jaar instructie kennelijk niet voldoende en is een additionele instructie kennelijk nodig helaas. Het gaat hier om de veiligheid van personeel en reizigers. 

Reputatie 7
Badge

Omg....ik heb dat 2 maanden geleden ook gehoord toevallig. Ik kon mijn oren niet geloven en dacht dat ik het verkeerd gehoord had. Maar blijkbaar niet dus. Lekker dan weer. 😌

Reputatie 7
Badge

In de auto is een radio nog steeds niet verboden….

Omg....ik heb dat 2 maanden geleden ook gehoord toevallig. Ik kon mijn oren niet geloven en dacht dat ik het verkeerd gehoord had. Maar blijkbaar niet dus. Lekker dan weer. 😌

Reputatie 7
Badge

Ooh werkelijk joh? Sinds wanneer is een auto en een trein hetzelfde?

Maar ik luister geen radio meer want er is geen goede muziek. 

Badge

En in een auto moet je nog sturen ook ……. en opletten op andere weggebruikers …….:laughing: 

Echt levensgevaarlijk zo’n radio tijdens het besturen van een voertuig ….

Reputatie 6

Veiligheid voor alles? 

Reputatie 7
Badge

En in een auto moet je nog sturen ook ……. en opletten op andere weggebruikers …….:laughing: 

Echt levensgevaarlijk zo’n radio tijdens het besturen van een voertuig ….

Ja uhm....ik heb de regels niet verzonnen hoor. Daarvoor moet je toch echt bij je leidinggevende zijn. 😌👍

Badge

...

Reputatie 7
Badge

?

Reputatie 6
Badge

Huh?

Reputatie 3

https://community.ns.nl/off-topic-32/wat-is-er-zo-leuk-aan-het-beroep-machinist-27901#post175624

Reputatie 7
Badge +3

En in een auto moet je nog sturen ook …….

Moet je in een trein niet sturen dan? :grin::yum:

Reageer