beantwoord

Muziek in de trein

Toon eerste bericht

48 reacties

Dat nogal wat conducteurs onzichtbaar zijn klopt maar dat is voornamelijk de vakbonden te verwijten. Bij Arriva wordt ieder gecontroleerd vervoersbewijs in de trein geregistreerd maar bij NS mag dat niet van de vakbonden. En dus is er niemand weet die weet of een conducteur serieus zijn vak uitoefent of de kantjes eraf loopt.
De registratie is er bij NS ook, alleen niet in de vorm van een transactie op de kaart. In de MCL kan je rustig het aantal acties terugkijken. De vakbonden blokkeren inderdaad het gebruik van dit soort managementinformatie.
Kaartjes controleren hoeft wat mij betreft ook niet altijd, maar een keer door de trein lopen zou al wenselijk zijn. En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen. We kunnen beginnen met een stappenteller voor de tijd dat de conducteur in de trein zit. 😉
Reputatie 7
Badge +3
En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen.
Daar zullen dan nog heel erg veel stakingen aan vooraf gaan.:D
Alle nieuwe aanbestedingen onder Abellio-vlag doen en het lost vanzelf op 😛
Ook in mijn branche worden geleidelijk aanpassingen doorgevoerd. En als daar veel stakingen aan vooraf gaan, dan ben ik bang dat de uitkomst nadelig is voor de zwartrijders. ;)

Een keer op en neer door de trein is ook nuttig en hoeft niet zo lang te duren. De frequentie daarvan mag wat mij betreft wel wat omhoog.
Reputatie 7
Badge

er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).

Het materieel is niet ´´allang afgeschreven´´ hoor. Het is alleen wat ouder, maar het rijd voor de rest prima.
[...] willekeurige forummer zonder status ...[...]
Hoe doe je dat? 😉
Weghalen van die status? Zit in je instellingen, ik hoef al die ongein niet. Al doelde ik daar dus niet op natuurlijk 😉

er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).

Het materieel is niet ´´allang afgeschreven´´ hoor. Het is alleen wat ouder, maar het rijd voor de rest prima.

Een andere "deskundige" hier wist te melden dat de afschrijvingstermijn van het materieel 20 tot 25 jaar is en dat alles wat het materieel langer rijdt, meegenomen is.

Dus als we dan gaan kijken hoe veel materieel ouder is dan pakweg 25 jaar, is het wel degelijk zo dat de NS grotendeels met reeds (lang) afgeschreven materieel rijdt.
Kaartjes controleren hoeft wat mij betreft ook niet altijd, maar een keer door de trein lopen zou al wenselijk zijn. En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen. We kunnen beginnen met een stappenteller voor de tijd dat de conducteur in de trein zit. ;)

Dit bedoel ik dus ook: de conducteur moet zichtbaar zijn in de trein, en niet verscholen zitten in één of ander hokje. Ik wil als passagier als ik assistentie nodig heb, gewoon weten waar ik de conducteur kan vinden, of in elk geval makkelijk in staat zijn de conducteur op te sporen. Mensen moeten de conducteur gewoon aan kunnen spreken onderweg als ze vragen hebben. En dat kan nou eenmaal niet als die conducteur zich structureel opsluit in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte.
Reputatie 7
Badge

Dit bedoel ik dus ook: de conducteur moet zichtbaar zijn in de trein, en niet verscholen zitten in één of ander hokje. Ik wil als passagier als ik assistentie nodig heb, gewoon weten waar ik de conducteur kan vinden, of in elk geval makkelijk in staat zijn de conducteur op te sporen. Mensen moeten de conducteur gewoon aan kunnen spreken onderweg als ze vragen hebben. En dat kan nou eenmaal niet als die conducteur zich structureel opsluit in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte.

Je kan toch ook gewoon aankloppen, en aangeven dat je een probleem hebt. Dan verschijnt ie heus wel hoor.

Je kan toch ook gewoon aankloppen, en aangeven dat je een probleem hebt. Dan verschijnt ie heus wel hoor.

Moet je wel weten waar die beste man/vrouw zit.
Reputatie 7
Badge +3

Een andere "deskundige" hier wist te melden dat de afschrijvingstermijn van het materieel 20 tot 25 jaar is en dat alles wat het materieel langer rijdt, meegenomen is.

Dus als we dan gaan kijken hoe veel materieel ouder is dan pakweg 25 jaar, is het wel degelijk zo dat de NS grotendeels met reeds (lang) afgeschreven materieel rijdt.

Dat is ook zo maar voor langer doorrijden met oud materieel wordt niet gekozen om zo extra winst te maken maar omdat er geen geld is om nieuwe spullen te kopen en financiering daarvoor ook niet meer te krijgen is. Je impliciete conclusie dat NS in het geld moet zwemmen omdat ze relatief veel oud materieel hebben is daarom toch onjuist.

Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat NS vergeleken met veel andere spoorvervoerders al erg veel geld uitgeeft aan personeel en weinig aan materieel. Nog meer geld uitgeven aan conducteurs vind ik dan ook een slechte zaak zeker zo lang er niets gedaan wordt om het "rendement" van de conducteur voor de reizigers (betere zichtbaarheid en betere controle) te verbeteren.

En nogmaals voor regionale lijnen is tweemansbediening echt niet te betalen. Daar kun je kiezen: een trein met eenmansbediening, een streekbus of een hele grote bak subsidie.
Reputatie 7
Badge

Moet je wel weten waar die beste man/vrouw zit.

Gewoon overal aankloppen, en dan vind je hem wel.
Reputatie 7
Badge

Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat NS vergeleken met veel andere spoorvervoerders al erg veel geld uitgeeft aan personeel en weinig aan materieel.

Waarom is personeel opeens zo duur geworden eigenlijk?
Reputatie 7
Badge +3
Waarom is personeel opeens zo duur geworden eigenlijk?
Dat is ook niet zo. NS heeft altijd relatief veel geld aan personeel uitgegeven en (te) weinig aan materieel. In 1970 was er daardoor al een materieeltekort en werd oud materieel uit 1925 met houten banken van de sloper teruggehaald en zelfs ingezet in de intercitydienst Zwolle-Roosendaal. In 1983 was het weer crisis toen Mat'46 aan het einde was en er geen vervanging was. In 1991 idem dito toen Mat'54 afgevoerd moest worden en er stokoude Belgische M2-rijtuigen werden gehuurd. En in 2000 was het weer raak en toen werd er oud Duits materieel gehuurd.

Wat er wel fundamenteel veranderd is is dat de overheid in 1995 gestopt is met het subsidieren van het treinvervoer en dat daarnaast de infraheffing enorm is verhoogd tot inmiddels bijna €400 miljoen per jaar. Dat betekent minder inkomsten en meer uitgaven en daardoor zijn die relatief hoge personeelskosten die NS altijd al had langzamerhand een probleem geworden.

Veel mensen roepen altijd maar dat het voor 1995 beter was. Los van het feit dat dat voor een groot deel niet waar is wordt daarbij gewoon vergeten dat NS voor 1995 zwaar gesubsidieerd werd en nu niet meer.
Reputatie 7
Badge

Veel mensen roepen altijd maar dat het voor 1995 beter was. Los van het feit dat dat is voor een groot deel niet waar is wordt daarbij gewoon vergeten dat NS voor 1995 zwaar gesubsidieerd werd en nu niet meer.

Misschien een idee om de personeelskosten wat omlaag te doen. gewoon 300 euro per persoon minder verdienen ofzo, dat zou volgens mij al enorm schelen en het personeel zal er niet echt last van hebben denk ik.
Reputatie 7
Badge +3

Misschien een idee om de personeelskosten wat omlaag te doen. gewoon 300 euro per persoon minder verdienen ofzo, dat zou volgens mij al enorm schelen en het personeel zal er niet echt last van hebben denk ik.

Ik denk niet dat het personeel dat een goed idee vindt.
Reputatie 6
Het ging in dit topic over muziek in de trein 😉
Ik ben van mening dat er gewoon géén muziek gedraaid moet worden in de het OV, tenzij je via je koptelefoon of oortjes luistert. Dan heb je een eenduidige simpele regel. Dat je nu pas in overtreding bent als er meer dan één persoon last van zegt te hebben, vind ik raar en leidt tot discussies. Muziek luisteren zonder koptelefoon doe je thuis maar.
Reputatie 7
Badge +3
Het ging in dit topic over muziek in de trein 😉
Klopt, maar sommige mensen vinden dat het gedragsprobleem van mensen in de trein moet worden opgelost door heel veel extra personeel aan te stellen om toezicht te houden.

Ik ben van mening dat er gewoon géén muziek gedraaid moet worden in de het OV, tenzij je via je koptelefoon of oortjes luistert. Dan heb je een eenduidige simpele regel.

Mee eens en dat was ook altijd de regel. De problemen zijn ontstaan toen het veranderd werd tot "als niemand er last van heeft mag het" en het daardoor erg vaag werd wat wel en niet mag. Ergens last van hebben is nu eenmaal erg subjectief.
Inderdaad Rene74, goed dat je ons hier even aan herinnerd. Als jij dit als storend ervaart kun je hier, zoals je ook hebt gedaan, hier iets van zeggen. Ik begrijp dat het dan jammer is als medereizigers die zich hier misschien ook aan storen je niet steunen hierin. In dit geval kun je ook altijd naar de conducteur gaan en dit aangeven. Zoals mijn collega Thomas ook aangeeft is het inderdaad niet toegestaan. Je gaat met een reden in de stiltecoupé zitten.

Zoals er hier wordt aangegeven is het niet toegestaan om muziek te luisteren in de trein waarbij andere reizigers er last van hebben. Dit betekent via boxen, te luid via de koptelefoon of welke andere manier dan ook.
Reputatie 6
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad Rene74, goed dat je ons hier even aan herinnerd. Als jij dit als storend ervaart kun je hier, zoals je ook hebt gedaan, hier iets van zeggen. Ik begrijp dat het dan jammer is als medereizigers die zich hier misschien ook aan storen je niet steunen hierin. In dit geval kun je ook altijd naar de conducteur gaan en dit aangeven. Zoals mijn collega Thomas ook aangeeft is het inderdaad niet toegestaan. Je gaat met een reden in de stiltecoupé zitten.

Zoals er hier wordt aangegeven is het niet toegestaan om muziek te luisteren in de trein waarbij andere reizigers er last van hebben. Dit betekent via boxen, te luid via de koptelefoon of welke andere manier dan ook.

Het is wel toegestaan tenzij er meerdere reizigers last van hebben.
Als de medereizigers er geen last van hebben, kan Rene naar de conducteur gaan wat hij wil, maar die kan er niets van zeggen.

De regel moet dus gewoon weer worden aangepast naar vroeger, geen muziek toegestaan tenzij via oortjes of koptelefoon..

Reageer