beantwoord

Muziek in de trein


Reputatie 7
Zit in stiltecoupé in dubbeldekker. In andere deel achter het klapdeurtje een aantal jongeren met de muziek luid aan op hun telefoon, die op het tafeltje ligt. Ik vroeg of ze dat uit wilden doen, of via oortjes luisteren. Nee, wij zitten niet in de stiltecoupé. Hoop gegiechel. Andere mensen eromheen keken schaapachtig maar zeiden niets. Nu ben ergens anders in de yrein gaan zitten, maar het ergert me enorm. Mag dit gewoon?
icon

Beste antwoord door Loes 17 juli 2017, 13:27

Andere reizigers horen er last van te hebben en dan valt het onder verstoring van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang. Rene74 geeft aan gestoord te worden door zijn medereizigers. Dan valt dat dus onder het storen van een medereiziger. Als meerdere reizigers dit als storend ervaren, dan is men in overtreding met de huisregels.

Fictief voorbeeld. Als HC loop ik door een coupe waar men uit volle borst zingt. Ik vraag reizigers of ze er last van hebben. Als niemand last heeft, kan ik het verder alleen maar goedvinden tot er reizigers wel last van krijgen.
Bekijk origineel

48 reacties

Inderdaad Rene74, goed dat je ons hier even aan herinnerd. Als jij dit als storend ervaart kun je hier, zoals je ook hebt gedaan, hier iets van zeggen. Ik begrijp dat het dan jammer is als medereizigers die zich hier misschien ook aan storen je niet steunen hierin. In dit geval kun je ook altijd naar de conducteur gaan en dit aangeven. Zoals mijn collega Thomas ook aangeeft is het inderdaad niet toegestaan. Je gaat met een reden in de stiltecoupé zitten.

Zoals er hier wordt aangegeven is het niet toegestaan om muziek te luisteren in de trein waarbij andere reizigers er last van hebben. Dit betekent via boxen, te luid via de koptelefoon of welke andere manier dan ook.


Het is wel toegestaan tenzij er meerdere reizigers last van hebben.
Als de medereizigers er geen last van hebben, kan Rene naar de conducteur gaan wat hij wil, maar die kan er niets van zeggen.

De regel moet dus gewoon weer worden aangepast naar vroeger, geen muziek toegestaan tenzij via oortjes of koptelefoon..
Reputatie 7
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad Rene74, goed dat je ons hier even aan herinnerd. Als jij dit als storend ervaart kun je hier, zoals je ook hebt gedaan, hier iets van zeggen. Ik begrijp dat het dan jammer is als medereizigers die zich hier misschien ook aan storen je niet steunen hierin. In dit geval kun je ook altijd naar de conducteur gaan en dit aangeven. Zoals mijn collega Thomas ook aangeeft is het inderdaad niet toegestaan. Je gaat met een reden in de stiltecoupé zitten.

Zoals er hier wordt aangegeven is het niet toegestaan om muziek te luisteren in de trein waarbij andere reizigers er last van hebben. Dit betekent via boxen, te luid via de koptelefoon of welke andere manier dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
Het ging in dit topic over muziek in de trein 😉
Klopt, maar sommige mensen vinden dat het gedragsprobleem van mensen in de trein moet worden opgelost door heel veel extra personeel aan te stellen om toezicht te houden.

Ik ben van mening dat er gewoon géén muziek gedraaid moet worden in de het OV, tenzij je via je koptelefoon of oortjes luistert. Dan heb je een eenduidige simpele regel.

Mee eens en dat was ook altijd de regel. De problemen zijn ontstaan toen het veranderd werd tot "als niemand er last van heeft mag het" en het daardoor erg vaag werd wat wel en niet mag. Ergens last van hebben is nu eenmaal erg subjectief.
Reputatie 7
Het ging in dit topic over muziek in de trein 😉
Ik ben van mening dat er gewoon géén muziek gedraaid moet worden in de het OV, tenzij je via je koptelefoon of oortjes luistert. Dan heb je een eenduidige simpele regel. Dat je nu pas in overtreding bent als er meer dan één persoon last van zegt te hebben, vind ik raar en leidt tot discussies. Muziek luisteren zonder koptelefoon doe je thuis maar.
Reputatie 7
Badge +3

Misschien een idee om de personeelskosten wat omlaag te doen. gewoon 300 euro per persoon minder verdienen ofzo, dat zou volgens mij al enorm schelen en het personeel zal er niet echt last van hebben denk ik.

Ik denk niet dat het personeel dat een goed idee vindt.
Reputatie 7
Badge


Veel mensen roepen altijd maar dat het voor 1995 beter was. Los van het feit dat dat is voor een groot deel niet waar is wordt daarbij gewoon vergeten dat NS voor 1995 zwaar gesubsidieerd werd en nu niet meer.


Misschien een idee om de personeelskosten wat omlaag te doen. gewoon 300 euro per persoon minder verdienen ofzo, dat zou volgens mij al enorm schelen en het personeel zal er niet echt last van hebben denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom is personeel opeens zo duur geworden eigenlijk?
Dat is ook niet zo. NS heeft altijd relatief veel geld aan personeel uitgegeven en (te) weinig aan materieel. In 1970 was er daardoor al een materieeltekort en werd oud materieel uit 1925 met houten banken van de sloper teruggehaald en zelfs ingezet in de intercitydienst Zwolle-Roosendaal. In 1983 was het weer crisis toen Mat'46 aan het einde was en er geen vervanging was. In 1991 idem dito toen Mat'54 afgevoerd moest worden en er stokoude Belgische M2-rijtuigen werden gehuurd. En in 2000 was het weer raak en toen werd er oud Duits materieel gehuurd.

Wat er wel fundamenteel veranderd is is dat de overheid in 1995 gestopt is met het subsidieren van het treinvervoer en dat daarnaast de infraheffing enorm is verhoogd tot inmiddels bijna €400 miljoen per jaar. Dat betekent minder inkomsten en meer uitgaven en daardoor zijn die relatief hoge personeelskosten die NS altijd al had langzamerhand een probleem geworden.

Veel mensen roepen altijd maar dat het voor 1995 beter was. Los van het feit dat dat voor een groot deel niet waar is wordt daarbij gewoon vergeten dat NS voor 1995 zwaar gesubsidieerd werd en nu niet meer.
Reputatie 7
Badge


Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat NS vergeleken met veel andere spoorvervoerders al erg veel geld uitgeeft aan personeel en weinig aan materieel.


Waarom is personeel opeens zo duur geworden eigenlijk?
Reputatie 7
Badge


Moet je wel weten waar die beste man/vrouw zit.


Gewoon overal aankloppen, en dan vind je hem wel.
Reputatie 7
Badge +3

Een andere "deskundige" hier wist te melden dat de afschrijvingstermijn van het materieel 20 tot 25 jaar is en dat alles wat het materieel langer rijdt, meegenomen is.

Dus als we dan gaan kijken hoe veel materieel ouder is dan pakweg 25 jaar, is het wel degelijk zo dat de NS grotendeels met reeds (lang) afgeschreven materieel rijdt.

Dat is ook zo maar voor langer doorrijden met oud materieel wordt niet gekozen om zo extra winst te maken maar omdat er geen geld is om nieuwe spullen te kopen en financiering daarvoor ook niet meer te krijgen is. Je impliciete conclusie dat NS in het geld moet zwemmen omdat ze relatief veel oud materieel hebben is daarom toch onjuist.

Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat NS vergeleken met veel andere spoorvervoerders al erg veel geld uitgeeft aan personeel en weinig aan materieel. Nog meer geld uitgeven aan conducteurs vind ik dan ook een slechte zaak zeker zo lang er niets gedaan wordt om het "rendement" van de conducteur voor de reizigers (betere zichtbaarheid en betere controle) te verbeteren.

En nogmaals voor regionale lijnen is tweemansbediening echt niet te betalen. Daar kun je kiezen: een trein met eenmansbediening, een streekbus of een hele grote bak subsidie.


Dit bedoel ik dus ook: de conducteur moet zichtbaar zijn in de trein, en niet verscholen zitten in één of ander hokje. Ik wil als passagier als ik assistentie nodig heb, gewoon weten waar ik de conducteur kan vinden, of in elk geval makkelijk in staat zijn de conducteur op te sporen. Mensen moeten de conducteur gewoon aan kunnen spreken onderweg als ze vragen hebben. En dat kan nou eenmaal niet als die conducteur zich structureel opsluit in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte.


Je kan toch ook gewoon aankloppen, en aangeven dat je een probleem hebt. Dan verschijnt ie heus wel hoor.


Moet je wel weten waar die beste man/vrouw zit.
Reputatie 7
Badge


Dit bedoel ik dus ook: de conducteur moet zichtbaar zijn in de trein, en niet verscholen zitten in één of ander hokje. Ik wil als passagier als ik assistentie nodig heb, gewoon weten waar ik de conducteur kan vinden, of in elk geval makkelijk in staat zijn de conducteur op te sporen. Mensen moeten de conducteur gewoon aan kunnen spreken onderweg als ze vragen hebben. En dat kan nou eenmaal niet als die conducteur zich structureel opsluit in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte.


Je kan toch ook gewoon aankloppen, en aangeven dat je een probleem hebt. Dan verschijnt ie heus wel hoor.
Kaartjes controleren hoeft wat mij betreft ook niet altijd, maar een keer door de trein lopen zou al wenselijk zijn. En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen. We kunnen beginnen met een stappenteller voor de tijd dat de conducteur in de trein zit. ;)

Dit bedoel ik dus ook: de conducteur moet zichtbaar zijn in de trein, en niet verscholen zitten in één of ander hokje. Ik wil als passagier als ik assistentie nodig heb, gewoon weten waar ik de conducteur kan vinden, of in elk geval makkelijk in staat zijn de conducteur op te sporen. Mensen moeten de conducteur gewoon aan kunnen spreken onderweg als ze vragen hebben. En dat kan nou eenmaal niet als die conducteur zich structureel opsluit in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte.


er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).


Het materieel is niet ´´allang afgeschreven´´ hoor. Het is alleen wat ouder, maar het rijd voor de rest prima.


Een andere "deskundige" hier wist te melden dat de afschrijvingstermijn van het materieel 20 tot 25 jaar is en dat alles wat het materieel langer rijdt, meegenomen is.

Dus als we dan gaan kijken hoe veel materieel ouder is dan pakweg 25 jaar, is het wel degelijk zo dat de NS grotendeels met reeds (lang) afgeschreven materieel rijdt.
Weghalen van die status? Zit in je instellingen, ik hoef al die ongein niet. Al doelde ik daar dus niet op natuurlijk 😉
[...] willekeurige forummer zonder status ...[...]
Hoe doe je dat? 😉
Reputatie 7
Badge


er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).


Het materieel is niet ´´allang afgeschreven´´ hoor. Het is alleen wat ouder, maar het rijd voor de rest prima.
Ook in mijn branche worden geleidelijk aanpassingen doorgevoerd. En als daar veel stakingen aan vooraf gaan, dan ben ik bang dat de uitkomst nadelig is voor de zwartrijders. ;)

Een keer op en neer door de trein is ook nuttig en hoeft niet zo lang te duren. De frequentie daarvan mag wat mij betreft wel wat omhoog.
Alle nieuwe aanbestedingen onder Abellio-vlag doen en het lost vanzelf op 😛
Reputatie 7
Badge +3
En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen.
Daar zullen dan nog heel erg veel stakingen aan vooraf gaan.:D
Kaartjes controleren hoeft wat mij betreft ook niet altijd, maar een keer door de trein lopen zou al wenselijk zijn. En nu wordt deze managementinformatie nog niet gebruikt, maar ik denk dat daar in de toekomt wel verandering in zal komen. We kunnen beginnen met een stappenteller voor de tijd dat de conducteur in de trein zit. 😉
Dat nogal wat conducteurs onzichtbaar zijn klopt maar dat is voornamelijk de vakbonden te verwijten. Bij Arriva wordt ieder gecontroleerd vervoersbewijs in de trein geregistreerd maar bij NS mag dat niet van de vakbonden. En dus is er niemand weet die weet of een conducteur serieus zijn vak uitoefent of de kantjes eraf loopt.
De registratie is er bij NS ook, alleen niet in de vorm van een transactie op de kaart. In de MCL kan je rustig het aantal acties terugkijken. De vakbonden blokkeren inderdaad het gebruik van dit soort managementinformatie.
Reputatie 7
Badge +3
In andere Westeuropese landen (w.o. Duitsland) is dat prima betaalbaar, dus waarom in Nederland niet (waar de treinkaartjes de afgelopen jaren fors méér zijn gestegen dan de inflatie, en bovendien al het stationspersoneel e.d. is wegbezuinigd, er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).
Sorry dat ik zeg maar dit is totaal onjuist. In Duitsland zijn er conducteurs in ICE, IC en in dubbeldekkers (i.v.m. de deursluiting) maar de rest van de treinen (en dat is dus qua aantal het leeuwendeel) is voor het overgrote deel eenmansbediening. De meeste S-bahnsystemen (zoals Rhein-Ruhr, regio Berlijn, regio Hamburg, Rhein-Main, regio Munchen, regio Nurnberg) hebben zelfs nooit conducteurs gehad.

In Belgie heb je wel in iedere trein conducteurs (in het algemeen wel maar 1 per trein) maar daar worden de spoorwegen dan ook met miljarden door de staat gesubsidieerd. En daar is de Nederlandse belastingbetaler domweg niet meer toe bereid.

In Frankrijk is het regionale vervoer in de verre omtrek van Parijs ook eenmansbediening. En ook daar worden de spoorwegen met miljarden gesubsidieerd.

Ook in landen als Oostenrijk en Zwitserland is er op grote schaal eenmansbediening in regionale treinen.

Dat de tarieven fors meer dan de inflatie zijn gestegen de afgelopen 25 jaar klopt maar dat is gebeurd omdat in die periode de exploitatiesubsidies door de overheid zijn afgebouwd en ter compensatie van de extreem lage prijs die de overheid voor de OV-studentenkaart betaalt.

En ik ben er wel een beetje klaar mee dat de NS haar service voor de reizigers tot een bare minimum heeft teruggeschroefd door vrijwel alle stations onbemand te maken, en het personeel IN de trein ofwel te schrappen ofwel nooit voor de reizigers bereikbaar/aanwezig te laten zijn, omdat ze vrijwel altijd in hun eigen hokje zitten dat niet toegankelijk is voor reizigers.

Dat nogal wat conducteurs onzichtbaar zijn klopt maar dat is voornamelijk de vakbonden te verwijten. Bij Arriva wordt ieder gecontroleerd vervoersbewijs in de trein geregistreerd maar bij NS mag dat niet van de vakbonden. En dus weet ook NS niet of een conducteur serieus zijn vak uitoefent of de kantjes eraf loopt.

In iedere trein een conducteur eisen is totaal onrealistisch, dat is buiten de Randstad op regionale lijnen zonder bakken subsidie nu eenmaal totaal onbetaalbaar. Als jij weet hoe je tussen Leeuwarden en Stavoren treinen met tweemansbediening rendabel kunt maken zal mw Dijksma zeer geinteresseerd zijn.
Ik heb niet gesproken over de sfeer verzieken, enkel dat ik de sfeer zo weer herken en mijn avond er niet door laat verzieken. Met vlagen zijn hier leden actief die het altijd beter weten, waarbij een ander het nooit goed zal doen en discussie weinig opschiet omdat het antwoord nooit zal bevallen, zolang het niet exact bij de wensen aansluit. Wanneer ik de indruk krijg dat een discussie die kant op gaat, dan voel ik mij als willekeurig forummer niet verplicht om te reageren. That's it.

Reageer