Muziek in de trein

• 3 maart 2020
  • 19 reacties
  • 405 Bekeken

Lekker muziekje tijdens de treinreis, hoe kalmerend is dat! Zo hoef je geen oortjes in te doen en kan je eventueel je sociale contacten vergroten. Kan van alles zijn Skyradio, SLAM TV, 538 noem het maar op. Wat vinden jullie daarvan?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Slecht idee. Ik kan me niet voorstellen dat ik met plezier naar Saai Radio ga luisteren. Ik luister wel naar mijn eigen muziek of podcasts.

Reputatie 5
Badge

Wat de een muziek noemt, is voor de ander rommel. Daarnaast zal de NS dan per (potentieel) luisteraar moeten betalen voor de rechten, dat geld kunnen ze beter besteden aan hun kerntaak.

Reputatie 6

Alsjeblieft zeg. Het is al genoeg lawaai dat overal door die oortjes en speakers komt dreunen. 

Reputatie 6

De ICE heeft zoiets volgens mij. Een AUX-aansluiting in de stoel, net zoals in veel vliegtuigen. Heb er nog nooit iemand gebruik van zien maken.

Reputatie 7
Badge +3

Er is al genoeg geluid in een trein. Het enige voordeel van muziek in de trein wat ik kan bedenken is dat mensen minder (lang) gaan bellen in de trein.

Reputatie 3

[Sarcastisch!] In de lawaaicoupe misschien? [Einde sarcasme]

Bespaar me dit!

Je neemt maar oordopjes mee!

Reputatie 7
Badge +4

Skyradio? Nooit van zijn leven. Mag Monteverdi ook? Nee natuurlijk, of toch?

Met oordopjes is iedereen gelukkig. Sorry, ik bedoel natuurlijk ‘personal audio’.:innocent:

Reputatie 6
Badge +1

Nee hoor dank u wel, ik doe mijn eigen oordopjes wel in. Ik stoor mij nu al aan mensen die hun oortjes op standje 10 hebben staan en ik dus gewoon mee kan zingen. Of mensen die een hele speaker de trein in nemen en doen alsof het een of andere disco is.

Ik ben niet aan het winkelen, maar aan het reizen. 

jeetje, allemaal zo negatief over het lawaai? neem dan niet de trein maar de auto… dan kan je lekker in stilte zitten..

maar over radio snap ik het punt, niet iedereens favo muziek.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt zelf ook met de auto gaan, dan kunt u aanzetten wat u wilt. In de trein is niet iedereen blij met niet uit te zetten muziekkeuzes van een ander, en houdt men daar rekening mee. Trouwens. met oordopjes heeft u geen auto nodig. En om mensen die wat anders willen dan u maar uit de trein naar de auto te verwijzen, vind ik wel wat erg ver gaan.

Stil in de trein en ieders favoriete muziek voor een ander onhoorbaar, vind ik helemaal niet zo slecht. Stilte is een mooie achtergrond voor wie reist.

Reputatie 6

Ik word al gek van de omroepen voor ieder station. Om dan ook nog een bepaalde muzieksmaak af te dwingen zou gekte zijn. Die ordinaire radioprogramma's zijn leuk bij de kapperszaak of de snackbar, maar niet in het OV waar mensen rustig willen kunnen reizen.

Reputatie 6
Badge +1

De auto is niet voor iedereen een toegankelijk vervoersmiddel. Het punt van openbaar vervoer is dat er rekening wordt gehouden met elkaar en dat de reiziger zich prettig voelt bij het reizen.

Aan harde muziek die uit oordopjes komt kan je al niet zo heel veel tegen doen, tenzij je een hele lading gedoe over je heen wilt krijgen. Hoewel er toch in de huisregels staat dat je geen overlast mag bezorgen. 

Badge +3

Er was onlangs ook een station (ik meen Oss West) waar muziek gedraaid werd, om de naargeestige sfeer wat te verminderen o.i.d. maar daar waren velen ook niet echt van gediend.

Stel je voor dat je een hele treinreis van die muzak (rechtenvrije ‘liftmuziek’) moet aanhoren? En dat weet ik al meteen wat de volgende stap wordt… net als bij Jumbo/AH e.d. gewoon oneindig veel reclame en andere nutteloze info ertussen (als u met een ov-chipkaart reist, vergeet dan niet uit te checken...) :rolling_eyes:

Reputatie 3

Ik heb zelf veel liever muziek op luidsprekers aan dan oordopjes in. Puur vanwege het feit dat ik dan omgevingsgeluid veel beter kan horen. Om diezelfde reden kies ik er buitenshuis vaak voor om geen muziek te luisteren. 

In de trein lijkt het me alles behalve praktisch om muziek aan te hebben. Want zoveel muzieksmaken en hoe hard moet de radio dan? Tevens kan ik me zo voorstellen dat mensen hierdoor (al dan niet onbewust) harder gaan praten om elkaar beter te verstaan met als gevolg dat het erg lawaaierig gaat worden. Tel daar de vele piepjes (van deuren), omroepen en het geluid van de trein nog eens bij op.

Ik kan me zo voorstellen dat er zo veel mensen de trein uitgejaagd worden, want met z'n allen in de stiltecoupé gaat ook niet passen vrees ik. 

Reputatie 6
Badge

Laten we even een voorstelling doen wat het gaat beleven…

Ik zie het al, een lege coupé ;-)
Dus, dit gaat 'm niet worden.

Wel is muziek ook erg effectief tegen overlast van hangjongeren. Op Amsterdam hebben ze daarom in de late avonduurtjes Efteling-muziek ingezet in één van de passages. Of het nog steeds gedraaid wordt, weet ik niet. Maar ik kan je vertellen dat je het bekende (en daar komt ‘ie) "Ta-ta-ta-taa-taaaa” voorlopig niet meer uit je hoofd krijgt. ;-)

https://treinenweb.nl/news/6584

Reputatie 3

Hahahaha, er is in elk geval één voordeel: De problemen met overvolle treinen zijn direct opgelost (tenzij al die mensen in de stilte coupe zitten om vanuit daar te klagen dat de trein te vol zat).

Goed: Dat er (al dan niet irritante) muziek ingezet wordt om hangjongeren te “verjagen” zegt natuurlijk al genoeg. 

Alleen als ik ook hardop mee mag zingen, pleur de lokale piraat maar aan, plaaties die kant op an! Henk heeft verborgen zangkunsten….. onder de douche…… nee zelfs daar niet 😦

Reputatie 7
Badge +4

In Gouda zijn er nogal wat overlastjongeren, die hebben op een of andere manier een beperkte binding met klassieke muziek en andere westerse cultuuruitingen. Daar werkten de vioolconcerten van Paganini in de stationshal uitstekend. De goede man vond zichzelf de beste violist ter wereld en zal zich in zijn graf hebben omgedraaid dat zijn composities hiervoor later zouden worden gebruikt.

Ik vond inderdaad dat het wat voordelen had. Heerlijk, die muziek van Paganini toch? Enig cultuurbesef bijbrengen kan geen kwaad.

Het gaf helaas te veel overlast bij de voornoemde categorie.

Reputatie 5

Absoluut op tegen. Als ik de muziek prettig vind om naar te luisten (en ik er op dat moment ook zin in heb), zal de muziek te zacht zijn om goed te kunnen horen. Als ik geen zin heb in muziek of het is herrie, dan zal het altijd per definitie te hard zijn. Ik denk dat veel mensen er zo over denken.

Als je muziek wilt luisteren gewoon een hoofdtelefoon gebruiken, niks mis mee. Gebruik dan ook meteen een noise cancelling headphone, dan heb je geen last van de herrie van de trein zelf (SNG...) of medereizigers. Ideaal.

Reageer