Neem plaats als u wilt

• 2 October 2021
  • 5 reacties
  • 208 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Dingen veranderen langzaam weer. Mensen mogen weer naar kantoor komen en dat is zichtbaar in de trein. Het wordt drukker, maar nogsteeds proberen mensen afstand van elkaar te houden. En dat is goed indien daar de ruimte voor is. Dit is natuurlijk niet altijd het geval. Op mijn traject gaan mensen niet naast elkaar zitten en verzamelen zich met zijn alle in de tussencoupés, waar het nog lastiger is om afstand van elkaar te houden en daarmee ook de doorgang verhinderen. Ik vind het niet erg als iemand naast mij plaats neemt. Maar iemand uitnodigen om naast mij te komen zitten brengt mij nog wel eens in ongemakkelijke situaties. Zou er een andere manier zijn om dit kenbaar te maken zonder dat ik iedereen hoef aan te spreken met een beleefde glimlach verschuild achter mijn mondkapje?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt hooguit zoiets zeggen als 'goedendag, als je een zitplaats zoekt, deze naast mij is nog vrij'. 

Wat jij beschrijft zag ik al in december 2020. Veel mensen bij deuren en in gangpad en heel veel lege plaatsen waar je niet bij kon komen, omdat je er niet langs kon.

Reputatie 4

Het valt mij ook op. Soms lopen mensen wanhopig door de trein heen en weer om te kijken of er ergens nog een plek vrij is, terwijl op dat moment bijna alle tweezits slechts door één persoon bezet zijn. Om vervolgens op het balkon te eindigen. En die is met name in de nieuwste sprinters bepaald niet ruim.

Wat ik trouwens ook ontzettend veel zie (en dat lijkt de laatste tijd veel meer te gebeuren) is dat mensen gaan zitten en al hun spullen uitgebreid uitstallen over de stoel naast zich om te voorkomen dat er mensen naast ze gaan zitten… In 4-zits wordt dan de tegenoverstaande stoel vaak nog als voetenbank gebruikt.

Reputatie 7

Ik heb ook met enige verbazing staan kijken afgelopen week. Een “overvolle” Sprinter waarbij op vrijwel iedere “tweezitsplaats” slechts 1 stoel bezet was en bij de deuren stonden mensen op een kluitje. Eigenlijk bizar. Heb ook de indruk dat mensen zich zeer geremd voelen om zomaar naast een vreemde te gaan zitten: Heb ook al enkele keren meegemaakt dat iemand die direct achter mij zat, opstond en nog een stoel naar achteren ging. Ik zeg er niets van maar het viel echt op.

In bussen idem dito: een enkeling gaat naast je zitten, veruit de meesten scannen de hele bus en als er geen “tweezits” vrij is blijft men bij de deuren staan.

Reputatie 6

Is mij ook opgevallen. Mensen die liever op een vol balkon staan dan dat ze naast iemand gaan zitten. Ik zie dat trouwens ook in de bus.

Reputatie 7
Badge +3

We zitten duidelijk in een overgangsfase. In het begin van de pandemie snapten mensen nog niet waarom afstand houden belangrijk was. Nu snappen mensen niet dat met een mondkapje op in het OV alle plaatsen gebruikt kunnen worden.

Ik denk dat over een maand mensen zich weer veiliger voelen en net als voor de pandemie weer overal gaan zitten.

Reageer