Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam. | NS Community

Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam.


Reputatie 4

Topics genoeg geweest over controle in de trein. Ik moet toch even kwijt dat dit bij NS mensen wakker moet maken. Geen goede reclame. Oh ja, de politie meldt nog dat je NS in zo’n geval met een nummer kunt bereiken. Om vervolgens iemand uit zijn eerste klasse stoel in dezelfde  te trekken en even te laten kijken? Niet te geloven.


51 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit is erg schokkend. Bizar dat niemand iets merkte.

Badge +3

Dit is erg schokkend. Bizar dat niemand iets merkte.

Hoor het net op de radio.

Zie ook https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5310797/aanranding-trein-alkmaar de coupé was verder blijkbaar leeg.

Weglopen en 112 bellen zal dan ook wel niet mogelijk zijn geweest, als het slachtoffer bijv. ‘verstijft’ en niet eens op dat idee komt.

Op Twitter wijzen mensen erop dat je in zo'n geval wel je telefoon moet durven pakken 'in zo'n intimiderende situatie'. "Waarom is er in die 40 minuten geen conducteur langs geweest?" vraagt iemand aan NS.

Dit is een vreselijke gebeurtenis, waar veel vragen over zijn, maar ik blijf nu weg uit aannames. Ben er niet bijgeweest en weet dus ook niet of er personeel op de trein zat, waar men zat, wat men deed. Ik hoop dat daar snel duidelijkheid over zal komen.

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

In een aantal landen worden die camera beelden niet alleen door mensen in de gaten gehouden, maar ook door (kunstmatige intelligentie)! algoritmiek. Ik weet, daar zitten ook (privacy en ethische) nadelen aan, maar zoals je zelf aangeeft, de beelden alleen door mensen in de gaten laten houden lukt niet vanwege het aantal. De algoritmiek waarschuwt een operator als er mogelijk iets raars aan de hand is en de operator/NS medewerker kan de beelden dan bekijken en zonodig hulpdiensten inschakelen. Zoals gezegd, in een aantal landen werkt dit al zo en de surviliance systemen hiervoor zijn in de markt te koop. 

https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/digital-train-solutions/intelligent-cctv.html

Ik heb geen relatie of belangen in Siemens, de link is alleen een voorbeeld en er zijn veel meer aanbieders. Vanwege kosten is het denk ik wel OF, OF. Je hebt dit soort systemen of conducteurs... Er zijn ook varianten die kunnen worden ingezet om het vertrek van treinrn op stations veilig te kunnen begeleiden. De systemen zijn altijd hybride: de algoritmiek waarschuwt een medewerker bij mogelijke incidenten /gevaarlijke situaties. Dus medewerkers blijven nodig, alleen veel minder en ze kunnen veel gerichter worden ingezet, dus effectiever... 

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. Waarom betaalt de reiziger nog steeds voor conducteurs die weigeren te werken?

Reputatie 3

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Reputatie 7
Badge +1

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

NS is meerdere keren gevraagd om een overzicht te geven van die extra werkzaamheden die de conducteur dan wel doen. Als zoveel topics op dit forum volgt er dan een lang zwijgen vanuit NS, net zolang totdat het topic doodbloed.

Reputatie 3

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen conducteurs. 

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Reputatie 3

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

NS is meerdere keren gevraagd om een overzicht te geven van die extra werkzaamheden die de conducteur dan wel doen. Als zoveel topics op dit forum volgt er dan een lang zwijgen vanuit NS, net zolang totdat het topic doodbloed.

Ik reis vrijwel dagelijks met de trein, in de eerste klas. Een overzicht van de werkzaamheden en de problemen bij de NS hoef ik inmiddels echt niet meer te krijgen hoor :). Vanuit de bok of eerste klas heen en weer lopen naar de eerste deur, fluiten en weer terug op de plaats gaan zitten. In de avond, wanneer er twee conducteurs op de trein werken wisselt men dit uiteraard per station af. 

Uiteraard ga ik weleens het gesprek aan, over het uitblijven van controle. Heel vaak geven conducteurs aan dat ze zich hierbij totaal niet gesteund voelen door de directie. Het probleem zit hem daarbij vaak niet in de ondersteuning op de stations, maar wel in het feit dat zij het op te horen krijgen als hun trein wat vertraging heeft door een zwartrijder die eruit gehaald moet worden. Daarnaast wordt het ook bepaald niet als motiverend ervaren dat helemaal niet opgetreden wordt tegen collega’s die werkelijk helemaal niets uitvoeren. Temeer daar dit uiteindelijk juist extra agressie oplevert voor die conducteurs die wel nog controleren. 

Het is ook hierom dat ik er zo langzamerhand van overtuigd ben dat het tijd wordt dat de politiek zich hier mee gaat bemoeien. 

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Deze systemen combineren beeld en geluid en zijn echt bijzonder effectief.  In tal van andere landen worden deze in treinen gebruikt, oa Engeland en Frankrijk.  Bovendien heb je sowieso beelden van mogelijke daders (handig voor opsporing) en daarnaast gaat er een afschrikwekkende werking van deze systemen uit. Tijd voor een pilot bij de NS denk ik, of had de NS met de OR en bonden uit onderhandeld dat de conducteurs nog wat jaartjes mogen blijven in ruil voor acceptatie van de poortjes ?        

Reputatie 7
Badge +1

In de Telegraaf van heden stond overigens een plaatje met zetels uit type 500: hoe lang is dat al weg?

Al die papagaaien hier die elke x weer meteen roeptoeteren dat de HC niks doet: dat zal vast enorm helpen om het straffe tekort aan die mensen weer aan te vullen………….Ik zou me wel 2x bedenken een baan te gaan doen waar het publiek zo over denkt.

In de Telegraaf van heden stond overigens een plaatje met zetels uit type 500: hoe lang is dat al weg?

Al die papagaaien hier die elke x weer meteen roeptoeteren dat de HC niks doet: dat zal vast enorm helpen om het straffe tekort aan die mensen weer aan te vullen………….Ik zou me wel 2x bedenken een baan te gaan doen waar het publiek zo over denkt.

Ik denk dat we ze niet meer nodig hebben, dus wat dat betreft prima als we een tekort hebben. Heft zichzelf dan op. Goede camera systemen met AI en meer mobiele teams is de richting die we opmoeten, net als in een aantal andere landen... 

Reputatie 3

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. 

Ik denk dat de conducteur de laatste persoon is die je in dit geval iets kwalijk kunt nemen. Hij of zij doet gewoon wat er van hem of haar verwacht wordt. Namelijk hetzelfde als zijn of haar collega's.

De norm is om compleet niet zichtbaar meer te zijn in trein en/of op station en als je dat wel doet ben je al snel een buitenbeentje. Je kunt je leven als conducteur dus moeilijk of eenvoudig maken en het overgrote deel zal zijn of haar leven eenvoudiger maken. Dat gebeurt overal, van hoog tot laag, maar natuurlijk vooral bij (semi-)ambtenaren omdat alles uiteindelijk toch wel met (belasting)geld overeind wordt gehouden. Ook de treinen.

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. 

Ik denk dat de conducteur de laatste persoon is die je in dit geval iets kwalijk kunt nemen. Hij of zij doet gewoon wat er van hem of haar verwacht wordt. Namelijk hetzelfde als zijn of haar collega's.

De norm is om compleet niet zichtbaar meer te zijn in trein en/of op station en als je dat wel doet ben je al snel een buitenbeentje. Je kunt je leven als conducteur dus moeilijk of eenvoudig maken en het overgrote deel zal zijn of haar leven eenvoudiger maken. Dat gebeurt overal, van hoog tot laag, maar natuurlijk vooral bij (semi-)ambtenaren omdat alles uiteindelijk toch wel met (belasting)geld overeind wordt gehouden. Ook de treinen.

Helemaal eens.  Ik denk dat de NS directie blij zou zijn met politieke interventie, want zelf weten ze denk ik niet goed hoe ze het met de conducteurs moeten aanpakken.  Krijgen meteen ruzie met bonden en OR…. (fijn is wel dat we van een staking van conducteurs niet merken :-))

Reputatie 3

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Inmiddels hangen zowat alle treinen ook vol met camera’s, daar kan het ook echt niet aan liggen. AI gaat vervelend gedrag herkennen, ik ken die systemen. Opgenomen wordt het nu al. Bijna alle treinen zijn al voorzien van camera’s. Alleen dan nog het volgende. Wie gaat erop reageren als midden in de weilanden in de trein iets gebeurd. Dat zal dan toch een conducteur moeten zijn. Bovendien treed een camera niet op tegen zwartrijders. 

Reputatie 7

(fijn is wel dat we van een staking van conducteurs niet merken :-))

Zeker wel want dan vertrekt er geen NS-trein meer.

Ik denk dat we ze niet meer nodig hebben, dus wat dat betreft prima als we een tekort hebben. Heft zichzelf dan op. Goede camera systemen met AI en meer mobiele teams is de richting die we opmoeten, net als in een aantal andere landen... 

Denk dat het je vies tegen zal vallen hoeveel treinen er nog maar rijden zonder Hc.  Een machinist neemt zelden een trein mee zonder Hc, dit gebeurt maar heel sporadisch en over beperkte afstanden. En geen Hc resulteert in de meeste gevallen geen reizigers in de trein die wel de route rijdt zonder te stoppen op de stations.

En hoeveel camera's denk jij nodig te hebben om met IA te gaan detecteren dat er iets gebeurt op een rij stoelen op een willekeurige plek in een trein?  Die stoelen staan veelal zo dicht bij elkaar dat je voor elke rij een camera nodig gaat hebben.

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Reputatie 3

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Het zou ook eens tijd worden, nu de politiek nog wakker schudden. 

Reageer