Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam. | NS Community

Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam.


Reputatie 4

Topics genoeg geweest over controle in de trein. Ik moet toch even kwijt dat dit bij NS mensen wakker moet maken. Geen goede reclame. Oh ja, de politie meldt nog dat je NS in zo’n geval met een nummer kunt bereiken. Om vervolgens iemand uit zijn eerste klasse stoel in dezelfde  te trekken en even te laten kijken? Niet te geloven.


51 reacties

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Het zou ook eens tijd worden, nu de politiek nog wakker schudden. 

Helaas zal Eelco van Asch (RvB en verantwoordelijk voor het treinpersoneel) nu waarschijnlijk zeggen dat er een goede zelfreflectie gedaan moet worden, dat is nml. zijn parade paardje als er klachten bij hem gedeponeerd worden en daarmee is het dan klaar.

Dus de politiek zal zo’n antwoord van hem tegemoet kunnen zien en zullen dat dan accepteren en gaan weer verder met het volgende onderwerp.

Reputatie 7

Iedere 45 minuten moet je volgens de richtlijnen wel een medewerker zien…. Dat wist ik niet, maar wat ik wel weet is dat dat echt een zeldzaamheid is… hopelijk gaat er nu écht iets veranderen, maar ik verwacht dat de stof al snel weer neerdaalt en alles blijft zoals het is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een heel treurig en misselijkmakend verhaal. Het toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is dat er gecontroleerd en toezicht gehouden moet worden. Alleen al van de zichtbare aanwezigheid van Hc’s gaat een afschrikwekkende werking uit.

Het is treurig keer op keer te lezen dat er nauwelijks nog gecontroleerd wordt en dat dit mede veroorzaakt wordt door de leiding van NS die maar niet in staat is om het personeel fatsoenlijk aan te sturen.

Reputatie 5

Quote uit de eerdere link in dit topic:

 

Toch benadrukt de politie het belang van whatsappen en bellen via het speciale nummer. Tuin pleit juist voor meer controle in de trein door conducteurs: "Er moet meer toezicht komen."

 

Zo snel mogelijk graag!

Reputatie 4

Kan de NS totaal niets schelen, wederom niet gecontroleerd op traject Den Haag - Eindhoven (8:23 uur vertrokken). Conducteurs zitten weer in hun 1e klas coupe… 

zouden drastische maatregelen moeten nemen en een hoop mensen de laan uit moeten sturen, incl. in de top van de organisatie. Schaamteloos!

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat het uit de laan sturen van Hc’s de problemen op korte termijn alleen maar groter maakt: nog minder personeel om de treindienst rond te krijgen.

Op de een of andere manier zal NS de Hc’s weer in beweging moeten krijgen zodat er regelmatig gecontroleerd wordt. Dat wordt een hele klus want de motivatie lijkt erg laag op het moment.

Het plaatsen van poortjes heeft negatieve effecten gehad op alle geledingen binnen NS. Het management denkt ten onrechte dat allerlei gespuis geweerd wordt doordat er poortjes zijn geplaatst. Deze naïeve houding heeft vervolgens geleid tot allerlei geneuzel over de werkzaamheden van de Hc. Daarbij ligt niet meer de nadruk op het controleren. Hc’s weten natuurlijk ook dat het management daar zo over denkt doet nog het hoogst noodzakelijke zoals het regelen van de vertrekprocedure. Maar daar blijft het zo’n beetje bij. 

NS zal echt weer de nadruk moeten leggen op controle en handhaving. Maar ik vrees dat het voorlopig eerder slechter dan beter wordt.

Reputatie 7

Ik heb het idee dat het buiten de randstad iets beter gaat maar dat het in de randstad en op drukke of lastige treinen nog steeds een probleem is.

In een rustige ICD de laatste tijd veel controle gezien bij drukke ICD geen. Hoewel omgekeerd beter.

Reputatie 4

Terugreis Eindhoven - Den Haag weer niet gecontroleerd… treinstel 10305, aankomst Den Haag HS 17:06…

Reputatie 7
Badge

Gisteravond tussen Eindhoven en Utrecht wel gecontroleerd.

Goede controle had de beroving met geweld van mijn dochter kunnen voorkomen. En nu weer die jonge meid die 40 min (!) is aangerand op het traject Amsterdam-Alkmaar. Als er meer controle zou zijn, dan gebeuren dit soort zaken niet, domweg omdat deze maatregel preventief werkt! 
Maar nee hoor, NS heeft een Whatsapp nr in het leven geroepen. Waarom denken jullie dat mijn dochter en deze jongedame geen Whatsappje heeft gestuurd? Alsof een belager die ook nog eens je telefoon afpikt je hiertoe de kans geeft. Ook de alarmknop in de trein werkt toch alleen als je er toevallig naast staat? Een kind kan dat bedenken, maar NS heeft het probleem via de makkelijkste weg opgelost. Hoeveel misdrijven zijn er geweest in de trein en in hoeveel situaties zijn deze middelen van nut gebleken.

Deze gebeurtenis heeft zowel bij mij als bij mijn dochter alles weer doen herbeleven met een zeer groot trauma bij haar tot gevolg. Besef nu eens NS dat je aan de bak moet en geen gelul van dat de conducteurs het al zo druk hebben terwijl ik ze in de 1e klas met hun telefoon zie spelen. Mijn dochter heeft slechts de lokale krant gehaald. De gebeurtenis met de jongedame van 19 is op de radio geweest en in Het Parool. Wat moet er nog meer gebeuren voordat NS nu eens die simpele maatregel neemt van ALTIJD controle. Schrik dit soort criminelen preventief af of hang het station vol met posters die jullie kunnen maken Nav de videobeelden. 😡

Badge +3

Niet om het een of ander en met alle respect en medeleven voor je dochter, maar dergelijke (ernstige) dingen gebeuren overal.

Dat de NS moet zorgen voor een veilige omgeving is natuurlijk waar. Altijd controle (en handhaving!) is daarbij een begin… en misschien wel voldoende (afschrikkende werking).

Als een belager/berover je telefoon afpakt heb je niets aan 112, dus ook niet aan NS personeel dat zich elders bevindt op het moment van het ‘incident’.

Reputatie 7

Gisteren van Delft naar ‘s Hertogenbosch en terug.

Op de heenreis geen conducteur gezien maar op terugweg, net na vertrek uit ‘s Hertogenbosch, twee conducteurs die in forse draf de ‘serviceronde’ liepen. Het leek erop dat de twee het snelheidsrecord ‘serviceronde lopen’ probeerden te evenaren  (óf wellicht in training  zijn  voor het Nederlands Kampioenschap Snelwandelen), maar zowel op de heen- als terugreis geen controle op vervoerbewijzen.

@Waboon  Denken dat Hc's die door de trein heenlopen alles kunnen voorkomen is complete onzin. Dit soort dingen kunnen ook beginnen nadat de Hc net is langsgelopen. Een Hc kan helaa niet alles voorkomen wat er plaatsvind in een trein, in dit soort situaties moet je het toch hebben van sociale controle maar dan moeten er wel meer mensen in een coupe zitten.

Tegen de situatie in de trein tussen Amsterdam en Alkmaar kun je in zijn geheel niets doen, als de Hc wel was langsgekomen had het misbruik misschien korter geweest maar was niet voorkomen.

De NS de schuld geven van een opgelopen trauma door een beroving is ook niet fair, de enige die u dat kunt aanrekenen is de dader.

Reputatie 5

@Jeroen Als deze serviceronde elke reis een aantal keren zou worden gedaan zou het misschien preventief hebben gewerkt en niet zijn gebeurd!

Vervoersbewijscontrole zou beter zijn geweest!

@JeroenAls deze serviceronde elke reis een aantal keren zou worden gedaan zou het misschien preventief hebben gewerkt en niet zijn gebeurd!

Vervoersbewijscontrole zou beter zijn geweest!

Beide opties laten nog een heleboel tijd over waarin dit had kunnen gebeuren of de Hc had precies binnen moeten lopen toen dit begon maar dan is nog de vraag of het slachtoffer bij machte was pm de Hc te waarschuwen.

Servicerondes en VVB controles gaan dit gewoon niet 100% tegen, om deze reden is het gewoon belangrijk om zelf ook te kijken waar je gaat zitten en dat is niet alleen in een coupe maar zoek een coupe op waar meerdere mensen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6204130/politie-pakt-veertigjarige-man-op-voor-langdurige-aanranding-van-vrouw-in-trein.html

Reputatie 7
Badge +3

En opnieuw een aanranding, maar nu was er een alerte medereiziger die 112 belde. 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2131109656/opnieuw-aanranding-in-trein-slapende-vrouw-19-betast

Ja het is toch triest dat dit wederom plaatsvind, in dit geval was er gelukkgi de sociale controle en iemand die ingreep zoals het hoort.

Maar onze maatschappij is toch ver afgezakt dat je dus niet eens meer veilig met de trein kunt reizen als jonge vrouw omdat er een paar halve garen zijn die denken even aan je te mogen zitten.

 

Overigens vind ik het ook beschamend dat we iemand die dan opgepakt wordt voor zo'n incident weer naar huis sturen in afwachting van …  Gewoon lekker opsluiten zodat ook iedereen in zijn omgeving weet dat hij opgepakt is voor een zeden delict.

Badge +3

Volgende incident… maar ja dit gebeurde allemaal binnen 7 minuten en is geen aanranding of zo. En misschien hadden ze wel een geldig vervoerbewijs?

https://twitter.com/Victorvdwel/status/1536427351759781893

Ook de vakbond is wakker geschud:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/305141/ns-moet-zich-stevig-achter-de-oren-krabben-aldus-vakbond-vvmc-over-treinruk-incidenten 
 

Reputatie 1

Diezelfde vakbond die alle conducteurs beschermd… 

NS heeft de conducteur bij de sprinters echt niet nodig. Bij intercity’s wel, maar dan ook echt in de trein tussen elk station (uitzonderingen daargelaten) om bovenstaande gevallen in ieder geval beter te voorkomen. Kijk naar DB, NMBS; daar kan het ook..

Reputatie 7
Badge +1

Oh ja? Ben nu deze hele week in Duitsland en heb flink wat locale treinen benut-minder als de helft daarvan heeft serieuze controle. Maar dan is er soms weer wel geen echte kaartcontrole (ach, iedereen heeft toch dat 9€ ticket) maar komen er 2 met gele vestjes waarop ´ Sicherheit´ en die manen dan aan de maskers goed op te zetten of anders uit te stappen. Zal wel Arbeitsbeschaffungsmassnahmen zijn.

In Belgie is het weer vakbondenstrijd: in Wallonie toch zeer duidelijk veel minder als in Vlaanderen.

De trend is overduidelijk dat in lokale treinen conducteurs weg gaan vallen-behalve dan dar waar bonden het in feite voor het zeggen hebben. Die zullen dan weer wel hun ledental proberen op te krikken door op hoge toon te gaan eisen dat het voor 1 te gevaarlijk is en het met 2en moet!

Diezelfde vakbond die alle conducteurs beschermd… 

NS heeft de conducteur bij de sprinters echt niet nodig. Bij intercity’s wel, maar dan ook echt in de trein tussen elk station (uitzonderingen daargelaten) om bovenstaande gevallen in ieder geval beter te voorkomen. Kijk naar DB, NMBS; daar kan het ook..

Toevallig zijn er ook incidenten geweest in de sprinters rondom Hoorn, daar hoeft dus niets tegen gedaan te worden.

Daarbij zijn er meer redenen waarom er een Hc op de trein zit dan alleen kaartcontrole en waarom ze wel nodig zijn.

Zeker, maar die conducteurs moeten dan ook zichtbaar aanwezig zijn. Het valt op dat NS het heeft over het Whatsappnummer en meekijken via camera's, maar niet over zichtbaarheid en aanwezigheid van het personeel. Die kunnen natuurlijk niet overal tegelijkertijd aanwezig zijn of de hele dag alleen maar door de trein lopen; maar veel reizigers, ook op het forum, geven aan dat het personeel vaak onzichtbaar is.

Virm, zichtbaarheid van de Hc's op treinen is een heel terecht punt. Er zijn een aantal Hc's die zich echt wel laten zien maar helaas lijkt er een meerderheid te zijn die liever in de cabine zit.  En dat de NS de Hc niet noemt is weer kenmerkend en wellicht ook met het whatsapp nummer weer een voorbode van een poging om de Hc van de trein te halen.

Zelf zie ik in veel handelingen van de NS de laatste jaren allemaal pogingen om de Hc overbodig te maken op de trein en helaas zijn er dan veel Hc's die dit zelf niet lijken in te zien en achterover gaan leunen. Spijtig genoeg gaat dit ook straks ten kostte van de Hc’s die zoals Loes wel hun werk doen zoals je van ze mag verwachten als reiziger.

 

Ik vind dat de Hc wel degelijk een toegevoegde waarde moet zijn op de trein en er ook op moet blijven, met BOA en EHBO en dan uiteraard wel zichtbaar in de trein. Loop door die trein, ga als je wel even wilt zitten in het midden van de trein ergens in het passagiers gedeelte zitten tenzij het te druk is maar blijf zichtbaar en aanspreekbaar.  Moet je even papieren invullen of wil je even eten dan kun je een cabine opzoeken.  De NS directie zou zich eens meer moeten inzetten voor de zichtbaarheid.

Reageer