Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam.


Reputatie 4

Topics genoeg geweest over controle in de trein. Ik moet toch even kwijt dat dit bij NS mensen wakker moet maken. Geen goede reclame. Oh ja, de politie meldt nog dat je NS in zo’n geval met een nummer kunt bereiken. Om vervolgens iemand uit zijn eerste klasse stoel in dezelfde  te trekken en even te laten kijken? Niet te geloven.


51 reacties

Reputatie 3

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. Waarom betaalt de reiziger nog steeds voor conducteurs die weigeren te werken?

Dit is een vreselijke gebeurtenis, waar veel vragen over zijn, maar ik blijf nu weg uit aannames. Ben er niet bijgeweest en weet dus ook niet of er personeel op de trein zat, waar men zat, wat men deed. Ik hoop dat daar snel duidelijkheid over zal komen.

Reputatie 3

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

NS is meerdere keren gevraagd om een overzicht te geven van die extra werkzaamheden die de conducteur dan wel doen. Als zoveel topics op dit forum volgt er dan een lang zwijgen vanuit NS, net zolang totdat het topic doodbloed.

Ik reis vrijwel dagelijks met de trein, in de eerste klas. Een overzicht van de werkzaamheden en de problemen bij de NS hoef ik inmiddels echt niet meer te krijgen hoor :). Vanuit de bok of eerste klas heen en weer lopen naar de eerste deur, fluiten en weer terug op de plaats gaan zitten. In de avond, wanneer er twee conducteurs op de trein werken wisselt men dit uiteraard per station af. 

Uiteraard ga ik weleens het gesprek aan, over het uitblijven van controle. Heel vaak geven conducteurs aan dat ze zich hierbij totaal niet gesteund voelen door de directie. Het probleem zit hem daarbij vaak niet in de ondersteuning op de stations, maar wel in het feit dat zij het op te horen krijgen als hun trein wat vertraging heeft door een zwartrijder die eruit gehaald moet worden. Daarnaast wordt het ook bepaald niet als motiverend ervaren dat helemaal niet opgetreden wordt tegen collega’s die werkelijk helemaal niets uitvoeren. Temeer daar dit uiteindelijk juist extra agressie oplevert voor die conducteurs die wel nog controleren. 

Het is ook hierom dat ik er zo langzamerhand van overtuigd ben dat het tijd wordt dat de politiek zich hier mee gaat bemoeien. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat het uit de laan sturen van Hc’s de problemen op korte termijn alleen maar groter maakt: nog minder personeel om de treindienst rond te krijgen.

Op de een of andere manier zal NS de Hc’s weer in beweging moeten krijgen zodat er regelmatig gecontroleerd wordt. Dat wordt een hele klus want de motivatie lijkt erg laag op het moment.

Het plaatsen van poortjes heeft negatieve effecten gehad op alle geledingen binnen NS. Het management denkt ten onrechte dat allerlei gespuis geweerd wordt doordat er poortjes zijn geplaatst. Deze naïeve houding heeft vervolgens geleid tot allerlei geneuzel over de werkzaamheden van de Hc. Daarbij ligt niet meer de nadruk op het controleren. Hc’s weten natuurlijk ook dat het management daar zo over denkt doet nog het hoogst noodzakelijke zoals het regelen van de vertrekprocedure. Maar daar blijft het zo’n beetje bij. 

NS zal echt weer de nadruk moeten leggen op controle en handhaving. Maar ik vrees dat het voorlopig eerder slechter dan beter wordt.

Virm, zichtbaarheid van de Hc's op treinen is een heel terecht punt. Er zijn een aantal Hc's die zich echt wel laten zien maar helaas lijkt er een meerderheid te zijn die liever in de cabine zit.  En dat de NS de Hc niet noemt is weer kenmerkend en wellicht ook met het whatsapp nummer weer een voorbode van een poging om de Hc van de trein te halen.

Zelf zie ik in veel handelingen van de NS de laatste jaren allemaal pogingen om de Hc overbodig te maken op de trein en helaas zijn er dan veel Hc's die dit zelf niet lijken in te zien en achterover gaan leunen. Spijtig genoeg gaat dit ook straks ten kostte van de Hc’s die zoals Loes wel hun werk doen zoals je van ze mag verwachten als reiziger.

 

Ik vind dat de Hc wel degelijk een toegevoegde waarde moet zijn op de trein en er ook op moet blijven, met BOA en EHBO en dan uiteraard wel zichtbaar in de trein. Loop door die trein, ga als je wel even wilt zitten in het midden van de trein ergens in het passagiers gedeelte zitten tenzij het te druk is maar blijf zichtbaar en aanspreekbaar.  Moet je even papieren invullen of wil je even eten dan kun je een cabine opzoeken.  De NS directie zou zich eens meer moeten inzetten voor de zichtbaarheid.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien wordt het wel eens tijd om de vraag naar controle in de trein door te spelen naar de politiek. Het kan namelijk ook gewoon. Ikzelf reis regelmatig vanuit Rijswijk naar Antwerpen met de trein, vanaf Rotterdam met de IC-Brussel. De laatste trein wordt gedeeltelijk van conducteurs voorzien door de NS en gedeeltelijk door de NMBS. Als daar twee conducteurs van de NS op zitten is de kans op controle echt veel lager dan wanneer daar conducteurs van de NMBS op zitten. Ze hebben exact dezelfde werkzaamheden, toch zijn die van de NMBS gewoon veel actiever met controles. Niet zelden komen die tussen ieder station langs. Verschil echt van dag en nacht. Zelfde lijn, zelfde werkzaamheden. 

Soms rijd ik dan in de ochtend met twee conducteurs van de NS en is er geen controle tussen Rotterdam en Antwerpen en rijd ik dan ik in de avond met twee conducteurs van de NMBS en word ik twee keer gecontroleerd. En uiteraard schrijft men direct boetes uit bij het foutief in de eerste klas zitten. 

 

Dat een gebrek aan te controle te wijten zou zijn aan andere werkzaamheden of iets dergelijks is dan ook absolute onzin. Een gebrek aan aansturing, controle op de conducteurs en veel te weinig operationele ondersteuning voor die conducteurs die hun werk wel serieus nemen. Moeilijk is het echt niet, de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen kunnen het ook. 

 

NS is meerdere keren gevraagd om een overzicht te geven van die extra werkzaamheden die de conducteur dan wel doen. Als zoveel topics op dit forum volgt er dan een lang zwijgen vanuit NS, net zolang totdat het topic doodbloed.

Reputatie 4

Kan de NS totaal niets schelen, wederom niet gecontroleerd op traject Den Haag - Eindhoven (8:23 uur vertrokken). Conducteurs zitten weer in hun 1e klas coupe… 

zouden drastische maatregelen moeten nemen en een hoop mensen de laan uit moeten sturen, incl. in de top van de organisatie. Schaamteloos!

Badge +3

Dit is erg schokkend. Bizar dat niemand iets merkte.

Hoor het net op de radio.

Zie ook https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5310797/aanranding-trein-alkmaar de coupé was verder blijkbaar leeg.

Weglopen en 112 bellen zal dan ook wel niet mogelijk zijn geweest, als het slachtoffer bijv. ‘verstijft’ en niet eens op dat idee komt.

Op Twitter wijzen mensen erop dat je in zo'n geval wel je telefoon moet durven pakken 'in zo'n intimiderende situatie'. "Waarom is er in die 40 minuten geen conducteur langs geweest?" vraagt iemand aan NS.

In een aantal landen worden die camera beelden niet alleen door mensen in de gaten gehouden, maar ook door (kunstmatige intelligentie)! algoritmiek. Ik weet, daar zitten ook (privacy en ethische) nadelen aan, maar zoals je zelf aangeeft, de beelden alleen door mensen in de gaten laten houden lukt niet vanwege het aantal. De algoritmiek waarschuwt een operator als er mogelijk iets raars aan de hand is en de operator/NS medewerker kan de beelden dan bekijken en zonodig hulpdiensten inschakelen. Zoals gezegd, in een aantal landen werkt dit al zo en de surviliance systemen hiervoor zijn in de markt te koop. 

https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/digital-train-solutions/intelligent-cctv.html

Ik heb geen relatie of belangen in Siemens, de link is alleen een voorbeeld en er zijn veel meer aanbieders. Vanwege kosten is het denk ik wel OF, OF. Je hebt dit soort systemen of conducteurs... Er zijn ook varianten die kunnen worden ingezet om het vertrek van treinrn op stations veilig te kunnen begeleiden. De systemen zijn altijd hybride: de algoritmiek waarschuwt een medewerker bij mogelijke incidenten /gevaarlijke situaties. Dus medewerkers blijven nodig, alleen veel minder en ze kunnen veel gerichter worden ingezet, dus effectiever... 

Reputatie 3

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen conducteurs. 

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Reputatie 7
Badge

Gisteravond tussen Eindhoven en Utrecht wel gecontroleerd.

Badge +3

Niet om het een of ander en met alle respect en medeleven voor je dochter, maar dergelijke (ernstige) dingen gebeuren overal.

Dat de NS moet zorgen voor een veilige omgeving is natuurlijk waar. Altijd controle (en handhaving!) is daarbij een begin… en misschien wel voldoende (afschrikkende werking).

Als een belager/berover je telefoon afpakt heb je niets aan 112, dus ook niet aan NS personeel dat zich elders bevindt op het moment van het ‘incident’.

Reputatie 7

Gisteren van Delft naar ‘s Hertogenbosch en terug.

Op de heenreis geen conducteur gezien maar op terugweg, net na vertrek uit ‘s Hertogenbosch, twee conducteurs die in forse draf de ‘serviceronde’ liepen. Het leek erop dat de twee het snelheidsrecord ‘serviceronde lopen’ probeerden te evenaren  (óf wellicht in training  zijn  voor het Nederlands Kampioenschap Snelwandelen), maar zowel op de heen- als terugreis geen controle op vervoerbewijzen.

Reputatie 5

@Jeroen Als deze serviceronde elke reis een aantal keren zou worden gedaan zou het misschien preventief hebben gewerkt en niet zijn gebeurd!

Vervoersbewijscontrole zou beter zijn geweest!

@JeroenAls deze serviceronde elke reis een aantal keren zou worden gedaan zou het misschien preventief hebben gewerkt en niet zijn gebeurd!

Vervoersbewijscontrole zou beter zijn geweest!

Beide opties laten nog een heleboel tijd over waarin dit had kunnen gebeuren of de Hc had precies binnen moeten lopen toen dit begon maar dan is nog de vraag of het slachtoffer bij machte was pm de Hc te waarschuwen.

Servicerondes en VVB controles gaan dit gewoon niet 100% tegen, om deze reden is het gewoon belangrijk om zelf ook te kijken waar je gaat zitten en dat is niet alleen in een coupe maar zoek een coupe op waar meerdere mensen zitten.

Reputatie 1

Diezelfde vakbond die alle conducteurs beschermd… 

NS heeft de conducteur bij de sprinters echt niet nodig. Bij intercity’s wel, maar dan ook echt in de trein tussen elk station (uitzonderingen daargelaten) om bovenstaande gevallen in ieder geval beter te voorkomen. Kijk naar DB, NMBS; daar kan het ook..

Reputatie 7
Badge +1

Oh ja? Ben nu deze hele week in Duitsland en heb flink wat locale treinen benut-minder als de helft daarvan heeft serieuze controle. Maar dan is er soms weer wel geen echte kaartcontrole (ach, iedereen heeft toch dat 9€ ticket) maar komen er 2 met gele vestjes waarop ´ Sicherheit´ en die manen dan aan de maskers goed op te zetten of anders uit te stappen. Zal wel Arbeitsbeschaffungsmassnahmen zijn.

In Belgie is het weer vakbondenstrijd: in Wallonie toch zeer duidelijk veel minder als in Vlaanderen.

De trend is overduidelijk dat in lokale treinen conducteurs weg gaan vallen-behalve dan dar waar bonden het in feite voor het zeggen hebben. Die zullen dan weer wel hun ledental proberen op te krikken door op hoge toon te gaan eisen dat het voor 1 te gevaarlijk is en het met 2en moet!

Diezelfde vakbond die alle conducteurs beschermd… 

NS heeft de conducteur bij de sprinters echt niet nodig. Bij intercity’s wel, maar dan ook echt in de trein tussen elk station (uitzonderingen daargelaten) om bovenstaande gevallen in ieder geval beter te voorkomen. Kijk naar DB, NMBS; daar kan het ook..

Toevallig zijn er ook incidenten geweest in de sprinters rondom Hoorn, daar hoeft dus niets tegen gedaan te worden.

Daarbij zijn er meer redenen waarom er een Hc op de trein zit dan alleen kaartcontrole en waarom ze wel nodig zijn.

Ook de vakbond is wakker geschud:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/305141/ns-moet-zich-stevig-achter-de-oren-krabben-aldus-vakbond-vvmc-over-treinruk-incidenten 
 

Zeker, maar die conducteurs moeten dan ook zichtbaar aanwezig zijn. Het valt op dat NS het heeft over het Whatsappnummer en meekijken via camera's, maar niet over zichtbaarheid en aanwezigheid van het personeel. Die kunnen natuurlijk niet overal tegelijkertijd aanwezig zijn of de hele dag alleen maar door de trein lopen; maar veel reizigers, ook op het forum, geven aan dat het personeel vaak onzichtbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6204130/politie-pakt-veertigjarige-man-op-voor-langdurige-aanranding-van-vrouw-in-trein.html

Reputatie 7
Badge +3

En opnieuw een aanranding, maar nu was er een alerte medereiziger die 112 belde. 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2131109656/opnieuw-aanranding-in-trein-slapende-vrouw-19-betast

Reageer