beantwoord

Niet eens met boete, coulance mogelijk?

• 7 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 5259 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste NS,

Ik ben op 17 juli op het traject Dordrecht-Rotterdam Blaak voor de intercity uit alle haast om de trein te halen vergeten in te checken. Normaal gesproken reis ik met gratis OV, maar nu was het dus de 2e dag in de zomer dat studenten-OV niet meer geldig was en heb hierdoor vergeten in te checken. Wat er hierna gebeurde verbaast me nog steeds. De betreffende conducteur gaf me een boete van 35 euro (wat ik beetje onterecht vond omdat hij ook zag dat dit ik normaal studenten-OV heb en ik bij het volgende station al er uit moest). Als die een beetje redelijk was geweest had hij de boete niet uitgeschreven vind ik. Ik snap dat de conducteur niet kan controleren hoe vaak dit me al is overkomen, maar voelde me door de manier waarop hij me behandelde neergezet als een crimineel.

Daarnaast heb ik aan de betreffende conducteur gevraagd of ik de boete hoe ik het terug kan vorderen, omdat dit de eerste keer is dat ik een boete heb ontvangen en ik wist dat NS een beleid van coulance heeft. De betreffende conducteur heeft mij vertelt dat ik eerst de boete moet betalen en daarna pas het geld kan terugvorderen. Na het bellen met de klantenservice van NS bleek dat ik eerst moet zorgen dat de boete wordt opgeheven en niks moet betalen. Nu ik al betaalt heb kan ik het geld via het Bureau Nabetalingen niet meer terugvorderen, zoals mij vertelt is door de telefoon.

Doordat de conducteur zelf geen weet heeft hoe NS te werk gaat (wat ik wel mag verwachten want hij werkt daar) ben ik mijn 35 euro kwijt. Ik voel mij belazerd door de conducteur die mij daar heeft behandeld als een crimineel en daarop ook nog onjuiste informatie heeft vertelt.Graag zou ik dat geld terug willen hebben en mijn vraag is hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Groeten Raoul
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 augustus 2014, 13:38

De conducteur heeft correct gehandeld, u beschikte immers niet over een vervoersbewijs. Volgens mij heeft de klantenservice u een verkeerd advies gegeven en moet u wel degelijk altijd eerst de boete betalen (om te voorkomen dat deze hoger wordt als u niet op tijd hieraan hebt voldaan). Vervolgens kunt u schrifteljik bij de klantenservice (en wellicht ook bij een moderator op het forum) een verzoek indienen tot coulance. Vermeld daarbij het kenmerk van het bewijs dat de conducteur heeft uitgeschreven en een toelichting van wat er is gebeurd. Als zij bepalen dat uw verzoek gegrond is, kunnen zij vervolgens het bedrag van 35 euro weer terugstorten op uw rekening.
Bekijk origineel

9 reacties

De conducteur heeft correct gehandeld, u beschikte immers niet over een vervoersbewijs. Volgens mij heeft de klantenservice u een verkeerd advies gegeven en moet u wel degelijk altijd eerst de boete betalen (om te voorkomen dat deze hoger wordt als u niet op tijd hieraan hebt voldaan). Vervolgens kunt u schrifteljik bij de klantenservice (en wellicht ook bij een moderator op het forum) een verzoek indienen tot coulance. Vermeld daarbij het kenmerk van het bewijs dat de conducteur heeft uitgeschreven en een toelichting van wat er is gebeurd. Als zij bepalen dat uw verzoek gegrond is, kunnen zij vervolgens het bedrag van 35 euro weer terugstorten op uw rekening.
Welkom op het forum RaoulB!

Het antwoord van theofiel is correct. Als je niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs, heeft de conducteur de bevoegdheid om een Uitstel van Betaling uit te schrijven. Bovenop de ritprijs wordt standaard een wettelijke verhoging van €35,- in rekening gebracht. Nadat je de acceptgiro betaald hebt, kan je een beroep doen op de coulance regeling. Ik wil je aanraden om daarvoor een schriftelijk verzoek te sturen naar onze klantenservice met daarin uitleg van de situatie. Vergeet niet je NAW-gegevens en het kenmerknummer van de boete (beginnend met een D, Z of H) te vermelden in je schrijven.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Dat mag dan wel zo zijn, maar een conducteur kan ook rekening houden met de omstandigheden. Ik heb net een boete gekregen omdat ik vergeten ben in te checken. Ik check altijd in en reis nooit zwart. Nu waren we één station voor het station waar ik uit moet. I.p.v. dat de betreffende conducteur zegt; volgende keer niet vergeten hé en mij gewoon op dat station uit laat stappen is er niks aan de hand, maar om dan persé een boete te gaan schrijven vindt ik erg overdreven. Daarnaast klopt jullie antwoord bij veelgestelde vragen op; Vergeten in-uit te checken totaal niet.

Er staat: Het kan gebeuren dat u vergeet in of uit te checken. Of dat in- of uitchecken niet lukt door een storing in het OV-chipkaartsysteem. Als u niet in- of uitcheckt, wordt standaard het instaptarief (€ 10 of € 20, afhankelijk van uw reisproduct) van uw saldo afgeschreven en niet verrekend met de werkelijke ritprijs. Zijn uw echte reiskosten lager dan het instaptarief, dan heeft u teveel betaald. Dit geld kunt u 24 uur na de desbetreffende rit terugvragen. Dit kan online via uw Mijn NS account bij ‘Mijn Reishistorie’ of telefonische via NS Klantenservice op 030 - 7515155 (ma. t/m vr. 8.00 - 22.00 uur en za. 9.00 - 17.00 uur).

Wat moet ik met dit nutteloze antwoord, staat niks over vergeten in te checken? Ik vindt het niet meer dan normaal dat ik nu de reis moet betalen, zoals ik normaal ook zou doen, maar dit is ronduit belachelijk.
Het probleem voor de conducteur is dat deze altijd te horen zal krijgen dat het een eenmalige vergissing betreft en het voor hem of haar onmogelijk is om dit te verifiëren. Dan zijn er drie opties mogelijk:
1. De conducteur is altijd coulant en laat het bij een waarschuwing.
2. De conduteur bepaalt per geval of hij het bij een waarschuwing laat.
3. De conducteur rekent brengt altijd een boete in rekening.

1 heeft als nadeel dat daarmee de controle vrij zinloos wordt, als je een regel niet handhaaft kun je hem net zo goed afschaffen.
2 heeft als nadeel dat het dan volstrekt willekeurig wordt of iemand wel of geen boete krijgt.
3 is vervelend voor de mensen die daadwerkelijk incidenteel een vergissing hebben gemaakt, maar gelukkig is er voor hen de mogelijkheid om bij de klantenservice een verzoek tot coulance in te dienen. Als u hen een brief stuurt met een toelichting over het gebeurde vergezeld van het kenmerknummer van de boete kunnen zij bepalen of het inderdaad een incidenteel verzoek tot coulance betreft of dat u dit bij wijze van spreken elke week doet (de conducteur beschikt niet over deze informatie). Zij kunnen vervolgens beslissen om u de 35 euro terug te betalen.
De informatie bij de veelgestelde vragen heeft betrekking op de situatie waarin u zelf ontdekt dat u vergeten bent in of uit te checken. Deze informatie is niet van toepassing op de situatie waarbij de conducteur die ontdekking heeft gedaan en u een boete heeft opgelegd.
Dit bekend dus dat ik eerst de boete moet betalen, en daarna de coulance kan aanvragen?
Dit bekend dus dat ik eerst de boete moet betalen, en daarna de coulance kan aanvragen?

Ja, als je het omgekeerd doet loop je het risico dat er incassokosten bijkomen wegens niet op tijd betalen.
Dan hoop ik maar op de coulance van de NS, het is helaas niet anders. Bedankt voor je antwoord.
Reputatie 2
Het beleid is helaas niet klantvriendelijk. Allereerst kan een conducteur de historie van in- en uitchecken terug kijken als je ben vergeten in te checken. Volgens NS woordvoerder is het niet de bedoeling dat mensen met een afgekocht abonnement beboet worden, maar moeten reizigers wel inchecken. Ten tweede: prima dat een conducteur een boete uitschrijft als iemand zijn abonnement vergeet. Maar het zou handig zijn als er reden aangedruisd zou kunnen worden. Dan kan de boete al opgeheven worden voordat de acceptgiro en de brief wordt verzonden. Immers, als de reden bekend is kan gecontroleerd worden of het valide is, zonder rompslomp voor de reiziger. Hopelijk gaat NS de reiziger op plek 1, 2 en 3 zetten.
In veel gevallen waarin we coulance kunnen geven kan dit al voor betaling van de boete. Dat scheelt de reiziger en ons ook werk. Als je dus een boete krijgt waarvan je denkt dat je voor coulance in aanmerking komt, kun je het beste even contact met ons opnemen voor het betalen.

Reageer