beantwoord

Niet eerlijk

• 28 december 2019
  • 43 reacties
  • 2060 Bekeken

Reputatie 2

Weet je wat ik oneerlijk vind ? Dat een rolstoel gebruiker niet door de idioot kleine deurtjes kan naar 1e klasse. Jaren reisde ik eerste klas, tot 2010, kwam toen in rolstoel. Daar ontdekte ik dat ik nooit mijn 1e klas abo niet meer kon gebruiken. Onbeschoft antwoord van conducteur : nou je mag speciale klasse zitten met je rolstoel, naast het toilet. Die man vond zichzelf erg grappig. Maakte mij zo kwaad dat ik van de kaart ging. Klacht is door ns nooit beantwoord. En nu gratis upgrade van 2e naar 1e klas. Pure discriminatie want reiziger met beperking is natuurlijk buiten gesloten door die kleine deuren. Of mag ik glas kapot rijden ? Wat eerlijker zou zijn : mensen die een beperking hebben en in bezit van begeleiders kaart (dat als controle werkelijke handicap, kaart enkel na doctor keuring te krijgen) een gratis dag kaart te geven en niet altijd maar gezonde mensen matsen. Weet ns en andere mensen wel wat een beperking met je doet.  In ieder geval jeugdigen hatelijkheden (al 3 x overvallen). Zijn jullie bekend met artikel 1 ?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 28 december 2019, 14:31

Hoi Verotel,

Ik snap je frustratie onwijs goed. De trein is al aangepast dat je hier geen gebruik van kan maken en dan wordt je er ook nog eens extra mee geconfronteerd. Jij kan ook niet door de bredere deuren in, die bijvoorbeeld ook naar de tweede klas zitten? Want je hebt als toegangsdeur naar de 1e klas twee kanten. Je hebt de glazen deur, waar je van aangeeft dat je er niet doorheen past. Maar je hebt ook nog de deur, die je opent met de hendel. Deze zitten ook in de tweede klas. Hier kan je ook geen gebruik van maken? Ik zou wel nogmaals je melding willen registeren, want ik begrijp dat er wel meer verkeerd is gegaan in de trein. Zou je mij misschien een privébericht willen sturen met hierin je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres, OV-chipkaartnummer en ook de volledige klacht die je doorgezet zou willen hebben?

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

43 reacties

Hoi Verotel,

Ik snap je frustratie onwijs goed. De trein is al aangepast dat je hier geen gebruik van kan maken en dan wordt je er ook nog eens extra mee geconfronteerd. Jij kan ook niet door de bredere deuren in, die bijvoorbeeld ook naar de tweede klas zitten? Want je hebt als toegangsdeur naar de 1e klas twee kanten. Je hebt de glazen deur, waar je van aangeeft dat je er niet doorheen past. Maar je hebt ook nog de deur, die je opent met de hendel. Deze zitten ook in de tweede klas. Hier kan je ook geen gebruik van maken? Ik zou wel nogmaals je melding willen registeren, want ik begrijp dat er wel meer verkeerd is gegaan in de trein. Zou je mij misschien een privébericht willen sturen met hierin je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres, OV-chipkaartnummer en ook de volledige klacht die je doorgezet zou willen hebben?

Reputatie 6

@Verotel: wat betreft de inrichting van de trein en het al dan niet binnenkomen van de eerste klas heb ik een vraag voor je: is er geen belangenorganisatie voor rolstoelgebruikers die contact heeft met de NS die dit soort dingen kan aankaarten? Ik weet dat de Oogvereniging wel de nodige contacten heeft bij NS en daar ook aan tafel zit. Ik ben het niet altijd even eens met de uitgangspunten van de Oogvereniging richting NS, maar ze zitten wel aan tafel.

Wat betreft de aanbiedingen ben ik het met je eens. De begeleiderskaart is echter uitbesteed door het ministerie aan Argonaut, dus het is de vraag in hoeverre NS beschikking heeft over begeleiderskaartgegevens. Bij mij kan NS dit wel zien, omdat ik ook met een reisproduct van hen reis dat alleen bedoeld is voor visueel beperkten die je alleen kunt aanvragen als je ook een begeleiderskaart hebt. Als het dan om aanbiedingen ging, was ik niet zo heel erg onder de indruk van de zoveelste meereiskaartaanbieding.

Reputatie 5

In de SNG (en SLT volgens mij ook) zijn er geen buitendeuren in de eerste klas, dus daar ga je nooit in komen met een rolstoel. Ontwerpfoutje?

Reputatie 3

Ik reis heel veel en eerst klas.

En volgens mij je in geen enkele trein in eerst klas komen met een rolstoel helaas.

Reputatie 5

Het achterliggende idee zal wel zijn dat de mensen in de eerste klas op die manier niet continu gestoord worden door in- en uitstappers? Maar wel even de rolstoelers vergeten helaas.

Reputatie 2

Ik heb dit meerdere malen onder de aandacht van directie NS gebracht. Maar nog nooit ook maar een antwoord. Ik vind het niet tonen van enig respect. Moet ik dan weer naar College voor de Rechten van de Mens ? Heb al zaak tegen bus vervoerder gewonnen.Kijk ook eens naar wat jongeren doen met iemand in een rolstoel, die zetten ze gewoon buiten de trein, en ook daar doet NS helemaal niets tegen.

Reputatie 6

Als reiziger met een andere soort beperking probeer ik met je mee te denken. Jammer dat je dan niet op de vragen ingaat.

Zoals Sanne NS aangeeft zou het mogelijk moeten zijn om een reguliere 1e klas in te kunnen komen als de rolstoel door de glazen klapdeuren past. Zo niet dan ben ik bang dat er niets anders op zit dan contact zoeken met het College voor de Recht van de Mens zoals je zelf aangeeft.

Reputatie 4

Wat wil je überhaupt met een rolstoel in de eerste klas? Daar zijn toch helemaal geen rolstoelplekken? Je kan in het gangpad gaan staan maar dan blokkeer je de boel voor anderen? Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Reputatie 3

Wat wil je überhaupt met een rolstoel in de eerste klas? Daar zijn toch helemaal geen rolstoelplekken? Je kan in het gangpad gaan staan maar dan blokkeer je de boel voor anderen? Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Dat vroeg ik me dus ook al af

Reputatie 6

Het lijkt mij logisch wat iemand in een rolstoel in de eerste klas wil: ook in relatieve rust reizen. Volgens mij moet dat toch best kunnen lukken als de ingang naar de eerste klas wat breder wordt gemaakt en dat twee stoelen worden vervangen door goedzittende klapstoelen. Dan heb je een beetje een constructie als in de coupe van een tweedeklas ICM. Dat gaat natuurlijk niet echt lukken in een FLIRT met dat opstapje.. of een VIRM met boven- en benedenverdiepingen.

Reputatie 2

@VIRMNatuurlijk wil ik je antwoord geven. Maar gezondheid is helaas ook iets dat ik graag zou willen.

@NS admin V.w.b. de 1e klasse, je kan door de 2e klas lopen naar 1e klas, maar is via bordes een super smal schuifdeurtje enkel toegankelijk voor mensen zonder beperking. Zelfs een op geklapte rolstoel geeft nog problemen. Het lijkt er voor mij alsof NS bewust mensen met beperking niet in 1e klasse wil.

Bij mijn weten is er geen speciale groep/instelling waar mensen met beperking hulp kunnen vragen. Rover is daar schijnbaar niet voor. Discriminatie gehandicapte mede mens.

Daar ik weet dat er conducteurs zijn die een passagier wil helpen daar problemen mee kan krijgen. Gerust kan ik stellen dat NS niet wil luisteren naar suggesties van klanten en daarmede zich zelf een arrogante houding geeft. Immers klachten door personeel worden door NS ook niet beantwoord.

Voor wat betreft mijn idee om een reiziger met beperking ook eens iets te geven kan ik heel duidelijk zijn. Het lag in mijn bedoeling om een dagkaart speciaal voor reizigers met beperking uit te geven. Elke begeleiders kaart heeft een nummer en kaart staat op naam van de reiziger met beperking en enkel als er een begeleiders kaart overlegd kan worden zou aanvraag gehonoreerd mogen worden.  En opvragen van gegevens is niet nodig, elke Nederlander wordt geacht een legitimatie ten alle tijden te kunnen overleggen.

Zo had ik het bedoeld en ook dat er dan geen misbruik van gemaakt kan worden

Hoi Verotel,

Ik heb je vorige week gevraagd om mij een aantal gegevens te sturen, zodat ik een melding voor je kan maken. Ik snap namelijk dat de frustratie onwijs hoog zit en ik zou je dus ook graag verder willen helpen. Stuur je mij alsnog een privébericht zoals ik je eerder al heb gevraagd? 

Reputatie 7
Badge +3

@Verotel  De 1e klas is niet bewust smaller gemaakt om mensen met een beperking te weren. Kinder- en wandelwagens kunnen ook niet door die deuren. Door geen enkele coupédeur van de meeste treinen. Vroeger kon ik nog met een wandelbuggie door de hele trein lopen, nu zal ik met dezelfde buggie niet verder dan het halletje komen.

Badge +3

En in de nieuwe sprinters (in ieder geval de Flirt) is de 1e klas alleen bereikbaar via een trapje, ook al is de (schuif)deur misschien breed genoeg...

Reputatie 6

@Verotel: wat ik bedoel, is of er een belangenorganisatie is voor rolstoelgebruikers die met NS en eventueel ProRail om tafel zit om inrichtingen van treinen en stations te bespreken. Wellicht kan @Sanne NS dit voor ons nagaan. Je doet het voorkomen alsof NS doelbewust je de toegang tot de eerste klas ontzegt, maar wellicht zit daar nog een reden achter?

Zoals ik al zei, weet ik dat de Oogvereniging voor blinden en slechtzienden aan tafel zit bij NS en ProRail om daar toegankelijkheid van treinen en stations te bespreken. Heel simpel voorbeeld: in overleg met ProRail is een uniforme richtlijn voor geleidelijnen voor stations opgesteld. Het lijkt mij dan vreemd dat er voor rolstoelgebruikers geen organisatie is waar NS en ProRail niet mee spreken.

Hoi Virm,

Laat mij je vraag even voor mij samenvatten. Je bent eigenlijk nieuwsgierig naar het feit of er binnen de NS een belangenorganisatie is of dat hiermee samen wordt gewerkt om dit soort situaties te bekijken? Dat wil ik zeker wel voor je uitzoeken. Zoals je van ons gewend bent zal ik dan ook bij je terugkomen zodra ik een update voor je heb!

Reputatie 6

Om meer specifiek te zijn: een belangenorganisatie voor rolstoelgebruikers. Verotel zit natuurlijk in een rolstoel, dus ik vroeg mij af of NS gebruik maakt van een belangenorganisatie/testgroep/panel van rolstoelgebruikers. Ik weet dat de Oogvereniging de nodige contacten heeft bij NS, dus lijkt het mij logisch dat er toch ook iets met zijn voor rolstoelgebruikers.  

Reputatie 2

@NS admin V.w.b. de 1e klasse, je kan door de 2e klas lopen naar 1e klas, niet beetje dom antwoord ? Hoezo lopen als ik in rolstoel zit ? Vernederend antwoord.

@VIRM Door ziekenhuis verblijf kon ik niet zelf antwoorden, dat deed zoon. Hij heeft ook gezocht naar speciale belangenorganisatie voor rolstoelgebruikers. Maar kon niets vinden. 

@Sanne NS Bedankt voor inspringen en hulp.

Voor anderen, via de 2e klasse en dan naar 1e klasse, ook dat deurtje is te smal. Ook via 1e klasse bordes moet je door klein schuifdeurtje.

Al dat ontmoedigen middels ontoegankelijkheid is iets waar ik mij al jaren over erger. Heeft iemand ooit een reactie gezien van directie NS ? Nou ik nooit, lijkt erop dat men rolstoelgebruikers maar lastig en te min vind. Ik walg van al die ophemel spotjes op TV, NS laat nooit zien wat zij doen voor een reiziger met een beperking. De NS weet heel goed wat ze doen bij upgrade kaartjes, immers op mijn voorstel om reizigers met beperking 2 of 3 x per jaar gratis dagkaart te geven als men een begeleiders kaart kan overleggen kwam ook nooit enige reactie. Kaart krijg je alleen door keuring van speciale dokter van Argonaut Advies bv te Bilthoven.

Dit is mijn laatste antwoord, begin te geloven dat NS enkel tegen werkt net als veel OV bedrijven. Iedereen bedankt voor mee denken. Ook personeel NS wens ik sterkte, zij krijgen ook nooit antwoord van NS directie op hun klachten. Ik voel mij zwaar gediscrimineerd door machtsmisbruik !

Reputatie 7
Badge

Heb met je te doen @Verotel als rolstoelgebruiker, maar om zo tegen alles en iedereen te keer te gaan vind ik ongepast en werkt daardoor averechts. Als je ziet wat er voor de invalide / rolstoelgebruiker bij NS vooral de laatste jaren is geregeld, is zo veel kritiek erg ongepast.

Reputatie 2

@AbbeyRoadNou nou, lekker he iemand de grond intrappen. Ik beschreef enkel hoe het is zonder geslijm. Ik ben altijd recht voor z'n raap. Maar zal mij laten uitschrijven. Dan kan je lekker verder met je leven.

Jij bent dus graag geziene gast, iemand die eerlijk en oprecht is en handicap heeft is nooit gezien op dit forum. Kreeg daar al veel klachten op.

Admin, aub verwijder al mijn topics en mijn account.

Hoi @Verotel ik zie graag dat jij je welkom voelt op de Community, het spijt mij dat dat nu niet zo is, ik stuur je een privébericht!

Reputatie 7
Badge +4

@Verotel , de handtekening die Abbeyroad gebruikt, is een gekopiëerd en geautomatiseerd bericht, dat iemand automatisch krijgt na een aantal (goede) bijdragen. Het zegt niet zoveel en is ook geen positief waardeoordeel van NS over de berichten die worden gepost. Het is ook zeer ongebruikelijk deze berichten als handtekening te hanteren. Het is niet meer dan voorgekauwde standaardberichtgeving, dus het heeft zeker niet de status die u er mogelijk aan toekent.

Laat u zich daardoor niet in de war brengen en ga door met uw goede insteek van het onder de aandacht brengen van de problemen die gehandicapten kunnen ervaren.  Een verwijzing naar Artikel 1 in de grondwet vind ik overigens niet te vertalen zoals u dat doet. De term discriminatie lijdt inmiddels helaas ook sterk aan woordinflatie. Ik zou het probleem zelf anders benaderen, maar ja het vogeltje en het gebekt zijn, is nu eenmaal een gegeven. Ik kan in die zin ook makkelijk praten omdat ik uw problemen niet persoonlijk heb ervaren.

Reputatie 6

Heb met je te doen @Verotel als rolstoelgebruiker, maar om zo tegen alles en iedereen te keer te gaan vind ik ongepast en werkt daardoor averechts. Als je ziet wat er voor de invalide / rolstoelgebruiker bij NS vooral de laatste jaren is geregeld, is zo veel kritiek erg ongepast.

Dat is inderdaad nogal ongepast. NS heeft veel gedaan, met grote investeringen, voor een kleine groep. Ik zou het eerder ondankbaar noemen. Er is veel meer gedaan dan nodig. Het is een gunst.

Reputatie 6

Dat het niet handig is dat Verotel tekeer gaat en kritiek als persoonlijke aanval lijkt op te vatten, ben ik het mee eens (en ik ben zelf geen heilig boontje, want ik merk dat ik best cynisch wordt als ik voor de vijfde keer hetzelfde onderwerp aankaart). Maar om toegankelijkheid een gunst te noemen getuigt denk ik niet van heel veel inlevingsvermogen. Het is immers OPENBAAR vervoer.