beantwoord

Niet eerlijk

• 28 december 2019
  • 43 reacties
  • 2038 Bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

43 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is ook geen gunst, het is een recht. Er is geen sprake van liefdadigheid die de gever nog het gevoel moet geven dat hij ondanks alles toch nog wel iets goeds in zich heeft. Die tijd hebben we gelukkig gehad. Enig historisch inzicht kan geen kwaad.

Nederland is een samenleving, en daarin bestaat zorg voor hen die dat nodig hebben. De kwaliteit van de samenleving kun je afmeten aan de hand van hoe er wordt omgegaan met kinderen, bejaarden en gehandicapten.

Je kunt echter het onmogelijke niet vragen. Alle treinen aanpassen zodat mensen overal in de trein met een rolstoel kunnen komen, is geen realistische optie.

Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, en politiek is niet de kunst van het gelijk, maar kunst van het haalbare.

Reputatie 6

In elke trein komen met de rolstoel is wel een realistische optie. Alleen niet binnen een paar jaar. Dat kan pas als een treintype uit dienst gaat en wordt vervangen door een nieuw type met gelijkvloerse instap.

Reputatie 2

NS kan een voorbeeld nemen aan de Thalys: Reizigers in een rolstoel reizen met een metgezel in de Premium-ruimte voor de vaste prijs van een Standard-ticket (35 euro van Nederland naar Parijs).

Reputatie 7
Badge

Welk voorbeeld moet NS dan nemen @henkputs ?

Thalys moet wel ruimte in Comfort 1 aanbieden omdat dat de enige rolstoelplekken zijn in een Thalystreinstel. Reizen in Comfort 2 in een Thalys in rolstoel is namelijk niet mogelijk. Om rolstoelreizigers tegemoet te komen worden deze plekken dus noodgedwongen tegen Comfort 2 prijs aangeboden.

Reputatie 2

Welk voorbeeld moet NS dan nemen @henkputs ?

Thalys moet wel ruimte in Comfort 1 aanbieden omdat dat de enige rolstoelplekken zijn in een Thalystreinstel. Reizen in Comfort 2 in een Thalys in rolstoel is namelijk niet mogelijk. Om rolstoelreizigers tegemoet te komen worden deze plekken dus noodgedwongen tegen Comfort 2 prijs aangeboden.

Dank voor de aanvulling! Kennelijk was in de Thalys naast het toilet geen plaats. In elk geval gaat hun tegemoetkoming zover dat rolstoel en metgezel elk nooit meer betalen dan die 35 euro. Degeen met wie ik regelmatig in zo'n DDZ naast de meestal defecte plee meereis heeft het goed gehad (zelf mijd ik die Thalys, maar dat is een heel ander topic).

Reputatie 2

Ik ben de vaste begeleider van Verotel. Hij heeft heel veel ellende gehad met het trein reizen en wordt op dit klaagforum continu de grond in getrapt. Hij zet altijd iets op dit klaagforum om andere reizigers de ogen te openen. Ik help hem al mer dan 20 jaar en reizen altijd samen. Ook in de trein is men nogal onbeschoft tegen mensen met een beperking. Verotel wil hier niet meer komen. En zeker nu hij in ziekenhuis ligt door de onredelijke behandeling van mensen op dit klaagforum  kreeg hij hartinfarct. Ik weet dat ik nu weer onbeschoft heden naar mijn hoofd krijg, maar dat interesseert mij niets. Zegt veel over die schrijvers. Vergeet niet dat veel mensen met een beperking (net als Verotel) vaak hoog intelligent zijn maar altijd als kind behandeld worden.

Reputatie 7

De eerste reactie gaat zijn op “klaagforum”. Als je deze community, die in het leven is geroepen zodat reizigers elkaar kunnen helpen, zo al bekijkt, dan gaat het daar al mist. Je mist dan heel het punt van deze community. Natuurlijk mag je je klacht hier deponeren - maar je zult reactie krijgen van andere reizigers. Daar is het namelijk juist voor bedoeld.

Dat er onbeschoft wordt gereageerd in de trein is uitermate vervelend en onwenselijk. Dat zal niemand hier ook ontkennen. Wat we tot nu toe zien is dat de meeste community-leden hier oplossingsgericht denken en vooral ook realistisch zijn. Voor iemand die probleemgericht denkt en idealistisch is, zal dat natuurlijk af en toe botsen. Discriminatie op deze community gebeurt niet. En een onredelijke behandeling zie ik ook niet. Dat de opvatting zo is staat een ieder natuurlijk vrij, maar voor zover ik alle posts en topics heb gevolgd zie ik het niet gebeuren. Dat is ook de reden dat er niet word ingegrepen door moderators - die bedoeld zijn om de community in goede banen te leiden.

Dat Verotel in het ziekenhuis ligt met een hartinfarct dat wens je natuurlijk niemand toe en ik kan daarom ook alleen maar zeggen heel veel sterkte en beterschap. Mocht deze community daadwerkelijk de aanleiding zijn, dan is het inderdaad verstandig om kwa gezondheid hier niet meer terug te komen en op een andere manier zijn ongenoegen te uiten. Het is dan verstandiger om direct met de klantenservice contact op te nemen en niet op een platform waar wordt verwacht dat anderen dan NS medewerkers reageren op topics.

De intelligentie van iemand met een beperking is overigens nooit ter sprake gekomen. Ik denk dat iedereen hier dezelfde opvatting heeft - een ieder is gelijk.

@Slidestops : heel mooi verwoord.

Badge +3

Ik wens Verotel heel veel beterschap en een voorspoedig herstel. Toch wil ik nog wel iets zeggen over onderstaand citaat.

En zeker nu hij in ziekenhuis ligt door de onredelijke behandeling van mensen op dit klaagforum  kreeg hij hartinfarct. 

Ik vind het nogal een bewering om te stellen dat Verotel een hartinfarct heeft gekregen door anderen in de NS Community. Over het algemeen gaat men hier vriendelijk met elkaar om. Er zijn wel eens inhoudelijke meningsverschillen maar dat staat het beleefd omgaan met elkaar niet in de weg.

Ik hoop dat Verotel in de toekomst weer eens wat schrijft. De signalen van reizigers met een beperking zijn zeer belangrijk om uiteindelijk tot een openbaar vervoersysteem te komen dat zelfstandig gebruikt kan worden door mensen met een functiebeperking. 

Reputatie 6

Nogal absurd om te beweren dat deze persoon door reacties op een internetforum nu in het ziekenhuis ligt. Dat haalt de geloofwaardigheid van het hele argument omlaag. Dat niet iedereen genoeg rekening houdt met de gehandicapte reiziger zal best waar zijn, maar van discriminatie is in geen enkele zin sprake. De doorsnee reiziger is totaal niet zo, en op dit forum al helemaal niet.

Daarnaast is het vrij ondankbaar om NS van het een en het ander te beschuldigen, zoals dat vaker gebeurt, omdat NS al meer heeft gedaan om reizigers met een beperking te faciliteren dan er wettelijk van ze verwacht wordt. Dat mag dan wel worden gezien als “niet genoeg” of wat dan ook, maar feit is dat er al veel aan wordt gedaan.

Op dit moment ben ik met Verotel in een privébericht bezig. Ik merk dat de emoties over het onderwerp hoog zitten en ook hier in het topic. Laten we met z’n allen proberen om deze man verder te helpen, want ik heb inmiddels uit zijn berichten begrepen dat zijn reizen meer dan onaangenaam zijn. Dus tips om voor hem het reizen makkelijker te maken, zijn zeker welkom. Voor de meelezers, heb jij nu ook een nare situatie in de trein of problemen met reizen doordat je bijvoorbeeld reist met een rolstoel, stuur dan de klantenservice een bericht! Wij denken graag met je mee. 

Reputatie 6

Ik wens Verotel ook een voorspoedig herstel toe. Maar ik denk dat je als begeleider nog even heel goed moet nadenken voordat je beweert dat Verotel een hartinfarct heeft gekregen van mensen op het forum.

Als reiziger die toevallig ook een handicap heeft, probeer ik juist mee te denken (en daarom staat er bij Sanne NS nog een vraag uit over overleggen en inrichten van treinen voor rolstoelgebruikers).

Reputatie 2

Finale.

Kijk nu ben ik aan de beurt, Verotel had het heel moeilijk toen hij met rolstoel en al buiten de trein gezet werd. Eem groepje stoere jongens zijn vaker bezig met dergelijke zaken, oh oh wat vinden zij zich stoer.  Ik vind het laf en zeker dat niemand durft te reageren. En ik was getuige toen hij zijn infarct kreeg een dubbeltje op zijn kant. Weet je wat dat doet met je als je daar getuige van bent ?

Weet wel dat veel rolstoel/scootmobiel klagen over het ‘ik, ik syndroom/houding” van veel “gezonde” reizigers. Ook de Instaphulp klaagt over het feit dat men nog even snel over de brug stapt.

Op de pc van Verotel vond ik veel klachten zelfs met foto’s. Ik heb alles MBT NS gewist/opgezegt.

Ook ik kom hier niet meer.

Reputatie 3

Jammer dat u alle mensen over 1 kam scheert.

Want ik help als het kan mensen zo als u op station.

Heb zelfs paar keer met een paar mensen iemand in de trein getilt om ns faalde.

Volgens mij is er niemand die hier ontkent dat hij het zwaar heeft en ook niemand die zich niet realiseert dat er helaas mensen zijn die inderdaad stoer doen door iemand in een rolstoel slecht te behandelen. 

Echter doordat u claim dat de schuld van een hartinfarct bij ons als community leden ligt vind ik veel te ver gaan.  Niemand kan hier de situatie terugdraaien, wij kunnen meedenken in pragmatische zaken om het makkelijker te maken, maar voor de behandeling van mishandeling/agressie dient u echt bij de politie en de BOA's van NS (in de vorm van HC en VS medewerkers) te zijn en zeker niet de schuld te leggen hier bij de community leden. 

Reputatie 2

Topic gesloten, wordt niet meer gelezen.

Zowel Verotel als zijn begeleider als Bagpiper zijn zo ongeveer de enigen hier op het forum die altijd een spatie voor het vraagteken schrijven. Ze lijken wel een en dezelfde persoon en dat doet de geloofwaardigheid geen goed.

Ik heb verotel inmiddels meermaals privé gesproken en in overleg met hem zijn wij tot de conclusie gekomen om het topic te sluiten. Dit mede door privéomstandigheden! Een ieder bedankt voor het meedenken!