Niet vertrektijd maar instaptijd weergeven

De aangegeven tijden zijn vertrektijden, wat natuurlijk vanuit de NS logisch is. Volgens de conducteur die ik hier een keer over sprak, moet de trein op die tijd ook echt rijden. Ik zou het echter als reiziger logischer vinden als er uiterlijke instaptijden gecommuniceerd zouden worden. Soms komt het namelijk net aan op die halve minuut.

10 reacties

Ik vraag me af: welk voordeel zou dat hebben ten opzichte van de reiziger? Als het soms maar een halve minuut scheelt, dan is er nog geen zekerheid van het halen de bewuste trein. Er zitten veel seconden in een minuut. Ben bang dat als bijv. de uiterste instaptijd van 16.59 wordt gegeven en de trein dan nog een minuut stil staat, dan dit alleen maar zorgt voor boze reizigers op het perron (die iets hebben van: 'de trein stáát er gewoon nog. Waarom mag ik niet meer naar binnen?') en reizigers ìn de trein die mopperen omdat-de-trein-zolang-stil-blijft-staan.

Waarschijnlijk begrijp ik je helemaal verkeerd, zoals je merkt :)
Kan je het wat uitgebreider uitleggen?
De aangegeven tijden zijn vertrektijden, wat natuurlijk vanuit de NS logisch is. Volgens de conducteur die ik hier een keer over sprak, moet de trein op die tijd ook echt rijden. Ik zou het echter als reiziger logischer vinden als er uiterlijke instaptijden gecommuniceerd zouden worden. Soms komt het namelijk net aan op die halve minuut.

Natuurlijk is het altijd mogelijk om voortaan niet meer aan te geven dat de trein om 17:00 vertrekt, maar dat je bijv. uiterlijk om 16:59 mag instappen.
Bij die tijdsaanduiding zit er meteen ook een probleem.
Een conducteur zal doorgaans zo'n 30 seconden (dus in dit voorbeeld om 16:59:30) met de vertrekprocedure beginnen en de deuren sluiten, zodat de trein ook daadwerkelijk om 17:00 kan rijden.
Maar tijdens die vertrekprocedure zullen er ook altijd weer mensen aan komen snellen die nog even die trein, waarvan de instaptijd al voorbij is, nog even willen halen.

Kortom, hoe het je ook aangeeft, volgens mij blijf je altijd het probleem houden, of je het nu instaptijd of vertrektijd noemt.
En dan lijkt mij vertrektijd nog het meest duidelijk: de tijd waarop de trein vertrekt; dus in het bovenstaande voorbeeld om 17:00 (en geen seconde later).
Dag Charlotte, welkom op ons forum. Goed dat je met ons meedenkt, goede initiatieven stellen wij altijd erg op prijs. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet erg veel meerwaarde in je suggestie zie. Hetgeen Hertog aangeeft is juist. Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden de treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Daarnaast wordt de vertrektijd afgerond per 5 minuten op het station wat je idee in de praktijk ook niet echt mogelijk maakt.
Reputatie 6
Badge +2
De aangegeven tijden zijn vertrektijden, wat natuurlijk vanuit de NS logisch is. (..) Ik zou het echter als reiziger logischer vinden als er uiterlijke instaptijden gecommuniceerd zouden worden.
Inderdaad, met behoud van hele minuten in de communicatie. Nu moet je bij een gecommuniceerde vertrektijd van 12:34 als reiziger bedenken: ik moet om 12:33:30 bij de deur staan. In de nieuwe situatie moet je om 12:34 op het perron bij de deur staan, en moet het treinpersoneel bedenken: vertrek is om 12:34:30. Het wordt dus gemakkelijker voor de reiziger, voor de HC wordt het niet veel lastiger, want die heeft toch al met zowel de tijd van het sluiten van de deuren als met de daadwerkelijke vertrektijd te maken.
Overal in de wereld werkt het zo. Als je met het vliegtuig gaat die om 17:10u vertrekt. Ga je niet om 17:10u naar de gate.
Als de metro om 17:11u vertrekt, stap je niet om 17:11u in.
waarom aanpassen als iedereen werkt met VERTREK-tijd. Het zit 'm ook al in het woord hè.
Inderdaad, met behoud van hele minuten in de communicatie. Nu moet je bij een gecommuniceerde vertrektijd van 12:34 als reiziger bedenken: ik moet om 12:33:30 bij de deur staan. In de nieuwe situatie moet je om 12:34 op het perron bij de deur staan, en moet het treinpersoneel bedenken: vertrek is om 12:34:30. Het wordt dus gemakkelijker voor de reiziger, voor de HC wordt het niet veel lastiger, want die heeft toch al met zowel de tijd van het sluiten van de deuren als met de daadwerkelijke vertrektijd te maken.

Dankjewel voor het aanvullen van het idee, Dennis! Maakt dit het duidelijker Chantal en Ramon? Ik denk dat de verwarring wel meevalt. Persoonlijk vind ik het pas gek als de trein wat langer stil blijft staan. De frustratie dat de trein voor je gevoel eerder weggaat dan op het bord aangegeven, herken ik echter bij meer van mijn medereizigers.
Overal in de wereld werkt het zo. Als je met het vliegtuig gaat die om 17:10u vertrekt. Ga je niet om 17:10u naar de gate.
Als de metro om 17:11u vertrekt, stap je niet om 17:11u in.
waarom aanpassen als iedereen werkt met VERTREK-tijd. Het zit 'm ook al in het woord hè.

Ik vind het geen goede vergelijkingen, Bram. En dat ze het zo op de hele wereld doen, is nog geen reden voor mij als zeer frequent reiziger om niet kenbaar te maken wat ik prettiger en logischer zou vinden aan de NS. Ik weet uit ervaring dat klantinzichten (hoe eenvoudig van aard ook) voor bedrijven erg waardevol zijn. Ik kan je aanraden de volgende keer jezelf, of nog beter, degene met de suggestie een van deze vragen te stellen: Wat is het achterliggende doel van de suggestie? Hoe kan het doel wel bereikt worden? Waarom is het nu eigenlijk zoals het is?
De suggestie was duidelijk, en natuurlijk welkom. Het is echter wel zoals Bram zegt, de tijd die in de reisplanner wordt aangegeven is juist de vertrektijd. In de reisplanner staat boven de tijden dan ook 'vertrek' en 'aankomst'. Om de eerder genoemde punctualiteit optimaal te houden is vertrek dan ook echt vertrek.
Reputatie 3
Ik zie eigenlijk het probleem niet. De trein VERTREKT om 17.00 uur. Dus zorg je ervoor dat je uiterlijk om 16.58 er bent.
Als je met iemand carpouled en je vertrekt om 18.25 zorg je er toch ook voor dat je er om 18.20 bent.
Op tijd zijn lukt vaak niet bij overstappen als je uit een andere trein moet komen die te laat arriveert. En dit overkomt me helaas best vaak. De zoveelste aansluiting gemist.

Reageer