Nieuw: SLT-Sprinters met toiletten

• 16 november 2017
  • 43 reacties
  • 2623 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1477 reacties
Deze foto's kwam ik tegen op Twitter, en zijn foto's van de nieuwste SLT mét toilet!
Mijn complimenten hiervoor NS! Het ziet er mooi uit, en eindelijk (!) kunnen we straks in deze trein ook naar het toilet toe. Dus de omstreden 'plaszak' kan straks definitief het museum in. ;)
Uiteraard zijn er ook twee speciale plekken voor rolstoelen die ook nog eens voorzien zijn van een noodknop. Tevens zijn er ook handige schuiftreden bij de toegangsdeur.

Ik ben verheugd om dit te zien, en ik zie ze binnenkort graag in de dienst verschijnen!

Voor de liefhebbers:
Deze trein is omgebouwd in Aken, en naar vermoeden zijn het er tot nu toe zelfs twee die er zo uitzien. De 2601 en de 2424.
In het voorjaar zou de serie-moderinisering plaats gaan vinden waarmee er uiteindelijk elke paar weken een vernieuwde trein de werkplaats uitrolt. Maar met 129 treinen te gaan zal dat nog wel een aantal jaartjes duren.

43 reacties

Reputatie 6
Badge
Welke foto's?
Reputatie 5
Ziet er hetzelfde uit als de geïmproviseerde wc's bij de LINT's. Alleen daar zijn ze vaker buiten dienst dan in dienst.
Reputatie 7
Badge +3
Weer 20 zitplaatsen minder.
Reputatie 6
Badge
Welke foto's?
Staan er nu gewoon?
Bij het schrijven van het bericht ging er wat mis 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Alleen de vraag waar dan nog gewone fietsen mogen staan. Als dit in dezelfde bak is belemmert het wel de doorgang of de toegang tot het toilet. Dan heb je een rolstoeltoegankelijk toilet, kun je er niet in omdat er fietsen voor staan.
Begreep dat er in een 6je 2 van zulke bakken zijn en er maar 1 toilet komt, maar in 4tje heb je maar 1 zo'n bak.
Zijn er dan ergens anders stoelen weggehaald om fietsplekken te maken? En misschien wat meer plek voor koffers want dat bagagerek ziet er ook niet echt groot uit.
Reputatie 6
Badge
Weer 20 zitplaatsen minder.
Maar wel straks nieuwe SNG-treinen rijker (en wat SGM armer)
Reputatie 7
Badge +3
Correctie 19 zitplaatsen minder, er is er immers ook een bijgekomen op het toilet.
Reputatie 6
Badge
Correctie 19 zitplaatsen minder, er is er immers ook een bijgekomen op het toilet.
Er zijn ook stitjes he 😉
Reputatie 6
Badge
Mooi, laat die maar weer rijden tussen Dordrecht en Den Haag. We zijn inmiddels ziek geworden van dat SGM. Als haringen in een ton vrijwel iedere ochtend 😞
Reputatie 1
Even het stof er af blazen, maar de 2 stellen met wc rijden inmiddels rond. De 2601 staat vandaag (10-8-'18) alleen wel stil met een defect wc. Hier nog een filmpje van de 2 stellen in dienst.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft een hele dure manier om het aantal zitplaatsen met 19 te verminderen.
Tja, dat heb je als er naderhand toch een tiolet ingebouwd moet worden en als dat vooraf al besloten was dan waren die zitplaatsen er ook niet. En dan hebben we het ook nog over de klapzitjes.
Reputatie 7
Badge
Ik ben juist blij dat er een wc in de SLT komt. Hadden ze al veel eerder moeten doen.
Het is namelijk echt vervelend als je in een trein zit zonder wc en je moet echt heel nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben juist blij dat er een wc in de SLT komt. Hadden ze al veel eerder moeten doen.
Het is namelijk echt vervelend als je in een trein zit zonder wc en je moet echt heel nodig.

Wanneer komen er toiletten in streekbussen?
Reputatie 7
Badge

Wanneer komen er toiletten in streekbussen?

Ach...gelukkig ga ik niet vaak met de bus dus dat scheelt wel.
Toch ben ik wel van mening dat een streekbus eigenlijk ook een (bescheiden) toilet aan boord zou moeten hebben.
De zo mooie vrije doorlijk door de trein, altijd bejubeld ivm de veiligheid, is nu in ieder geval ook verdwenen.

@Aar De komst van de nieuwe SNG is natuurlijk qua comfort een verbetering, qua zitplaatsen levert het amperr iets op.
Naast (een deel) SGM gaat ook DDAR en DDM buiten dienst.
Pas als NS bij de komende aanbestedingen wat Sprinterlijntjes gaat mislopen, komt er meer materieel (lees zitplaatsen) bij.
Dan zijn we jaren verder............
Reputatie 7
Badge +3
De vrije doorkijk had natuurlijk gerealiseerd kunnen worden wanneer het toilet was meegenomen in het oorspronkelijke ontwerp. Weer een voorbeeld van een verkeerd besluit dat NS decennia blijft achtervolgen.
Reputatie 6
Badge
@Stoomman Maar onthoud ook dat de NS een optie heeft voor een extra order. Wie weet zetten ze die nog zelfs in. In dat geval wordt het verschil in zitplaatsen tegenover de SGM en de DDM-1/DDAR juist nog groter. Ook bij SLT hebben destijds eerst 35 besteld, en later nog eens 64 en 32 stellen erbij.
Reputatie 7
Badge +3
De vrije doorkijk had natuurlijk gerealiseerd kunnen worden wanneer het toilet was meegenomen in het oorspronkelijke ontwerp. Weer een voorbeeld van een verkeerd besluit dat NS decennia blijft achtervolgen.
En wat had dat dan veranderd vergeleken met nu.
Reputatie 7
Badge +3
Ik stel wel voor dat degenen die hier zo enthousiast over zijn dan volgende maand als universiteiten en hogescholen weer beginnen hier niet gaan klagen over te weinig zitplaatsen in de spits. Megatoiletten, fietsplaatsen, invalideplaatsen, etc. is allemaal leuk maar je kunt de ruimte in de trein maar één keer gebruiken. Uiteindelijk wordt de keuze: of zitten zonder megatoilet of staan met megatoilet. Wat dat betreft mag de reiziger nog blij zijn dat er bij NS nauwelijks reizigersgroei is.

De vrije doorkijk had natuurlijk gerealiseerd kunnen worden wanneer het toilet was meegenomen in het oorspronkelijke ontwerp. Weer een voorbeeld van een verkeerd besluit dat NS decennia blijft achtervolgen.En wat had dat dan veranderd vergeleken met nu.

@iMark Een geheel glazen WC zorgt natuurlijk voor de beste doorkijk......
Reputatie 7
Badge +3

De vrije doorkijk had natuurlijk gerealiseerd kunnen worden wanneer het toilet was meegenomen in het oorspronkelijke ontwerp. Weer een voorbeeld van een verkeerd besluit dat NS decennia blijft achtervolgen.En wat had dat dan veranderd vergeleken met nu.

Dat kun je zelf ook wel bedenken. Bij het ontwerp had men het toilet op een heel andere plek kunnen situeren. Bijvoorbeeld direct achter een cabine.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Uiteraard wil je een toilet in het midden van een treinstel en niet aan het uiteinde. Dat kun je zelf ook wel bedenken.
Reputatie 4
Toevallig trof ik donderdag een vernieuwd treinstel, maar dat toilet haalt het ruimtelijk effect weg uit de trein. Oogt veel krapper...

Bijvoorbeeld direct achter een cabine.

Dat lijkt me wat klein worden, met een cabinedeur in het midden.
En bekijk je dan de achterkant van de cabine zelf, dan snap je ook waarom deze daar zit.
Daar staan kasten vol technische apparatuur, die verplaatsen zorgt in ieder geval niet meer voor een veilige vluchtroute als deze aan de zijkant cabine zou lopen.
Buiten natuurlijk de hoge kosten, omdat beide cabines van de SLT dan qua bouw compleet verschillend zouden zijn.

Reageer