nieuwe DDZ-NID dubbeldekker, te veel beenruimte.

Ik vind dat de nieuwe DDZ-NID dubbeldekker, te veel beenruimte hebben. Nu zul je mischien denken hoe kun je nu te veel beenruimte hebben? Maar als je in een overvolle coupe moet staan praat je mischien wel anders! Natuurlijk is te weinig beenruimte ook niet goed, maar vind dat ze bij dit type trein wel iet te veel zijn doorgeslagen. Wat vinden jullie?
http://www.treinenweb.nl/uploads/image/original/materieel_1329853721.jpg

nieuwe DDZ-NID dubbeldekker, te veel beenruimte.

30 reacties

Reputatie 4
Zelf vind ik de DDZ stoelen (2de klas) verschrikkelijk. Door de lage rug zit de naar voren lopende hoofdsteun in mijn nek waardoor ik eigenlijk de hele tijd naar mijn knieën zou moeten gaan kijken om goed te zitten. Hierdoor moet je, om geen nekklachten te krijgen, verder onderuit gaan zitten, waardoor je eigenlijk ook net genoeg ruimte heb voor je benen. En ik ben gewoon 1.85. Geef mij maar de Virm-1 stoelen, deze zijn beter gemaakt voor lange mensen.
Ik ben er ook niet kapot van. De rugleuning is ook erg recht waardoor ik geneigd ben naar voren te vallen. Door dat ze zacht zijn wordt je er ook nogal lamzak van.
Wel moet ik zeggen dat die klapstoeltjes van die nieuwe treinen erg prettig zitten.

Bedoel je dit met Virm-1?? https://lh6.googleusercontent.com/-x4CbQj3_t30/UJkWJ0NdH7I/AAAAAAAAOqU/Q8cBtgUwrMA/s901/12-10-258_NS%2520VIRM%2520I.JPG Kreeg ik wel altijd een houten reet van moet ik zeggen!

Nog iets anders, maar niet over de stoelen. Die tussendeuren sluiten voor geen meter af en klepperen de hele tijd.
Reputatie 4
@tgk82-2 mag ik vragen waarom je deze vragen stelt over specifieke details in de trein? Persoonlijk vallen mij die dingen niet op namelijk.

@DDZ beenruimte. Ik vind de beenruimte voor een Intercity trein aan de goede kant, vergelijkbaar met ICR&ICMm. De stoelen hebben ergonomisch een vreemde vorm. Waardoor ik altijd onderuitgezakt zit.
Ik vind de armsteunen te smal en glad. Het overall comfort van DDZ vind ik onvoldoende voor lange IC trajecten. Dan lijkt me de nieuwe generatie IC Dosto van DB een beter voorbeeld voor de renovatie van VIRM.
Verder is het irritant dat het sluit systeem regelmatig storingen heeft. Soms gaan deuren niet open of blijft het alarm de hele tijd piepen.
Kennelijk zou tgk82-2 graag beenruimte opofferen om met nog meer reizigers in een coupé gestouwd te kunnen worden.
Enigzins wel ja, maar ook niet te veel uiteraard.
Reputatie 7
Badge +4
We zijn bijna het langste volk op aarde, dus weinig mensen klagen over te veel beenruimte. En dat alleen om wat comfortabeler te kunnen staan? Ik betwijfel dat laatste nog ook.
Het probleem van deze treinen is dat deze na de verbouwing bedoeld zijn als intercity en daarop ontworpen zijn qua indeling. In intercity's wordt in de planning minder op staanplaatsen gerekend dan bij sprinters, en is het dus acceptabel dat er iets minder zitplaatsen zijn in ruil voor meer comfort voor de lange afstanden. De praktijk is dat deze treinen echter nog altijd voor een deel als sprinter ingezet worden, waar de indeling eigenlijk niet voor geschikt is. Voor de verbouwing tot intercity waren er geloof ik ook flink meer zitplaatsen in hetzelfde materieel.
Reputatie 7
Beenruimte met 1.90 is juist heerlijk, en persoonlijk vind ik de DDZ kwa capaciteit,c omfort en uiterlijk, vele mate beter als de VIRM.
Reputatie 6
Badge
Voor de renovatie waren het de treinen met de groene bankjes toch? Dat comfort was zeer ellendig. Nu vind ik het een heel prima trein. Je hoort ook nauwelijks geluid. En die zitbank, top!
Reputatie 7
Badge +4
De voorlopers waren in het voormalige Oostblok nog niet eens geschikt. Ik vind de trein prettig aandoen en de stoelen in de eerste klas zijn prima, ook met mijn 1.90.
Reputatie 4
Eerste klas is i.d.d. prima, tweede klas is verschrikkelijk.
Reputatie 5
Badge
Laten we eerlijk wezen. ICMm heeft het beste comfort. Een goede vorm stoel, voldoende beenruimte, een tafeltje waar je wat aan hebt, een armleuninkje, voldoende ruime bageruimte boven het hoofd. Enige verbeterpuntje zijn de prullenbakken en de luidruchtige ventilatie. Geen enkele trein na ICMm heeft nog dit comfort kunnen evenaren.
Reputatie 6
Badge
ICM is ook top. Die airco valt wel op, zeker als 'ie uitgaat, dan ervaar je rust. Die vernieuwde DDZ vind ik toch ook echt niet verkeerd. Dat de stoelen niet okay zouden zijn, is mij niet opgevallen.

Overigens is de gerenoveerde ICD ook prima. Jammer van de Wifi, dat dan weer wel. Zo zie je maar weer, drie oude treintypen, waar best iets moois uit is voortgekomen.
Reputatie 7
ICM in de 1e klas is heerlijk. Je hoort de remmen lossen en vervolgens bijna niets meer (toch zeker ten opzichte van andere treinen)
Reputatie 7
Badge +4
Het reizen met de Koploper in de eerste klas blijft een genoegen en zo zou het overal moeten zijn. Comfort moet passen bij de prijs, niet bij de reisafstand.

Teveel beenruimte in een trein is te gek voor woorden als we kijken naar hoe het nu is,
Kan mij in een DDZ prima redden met de 1e klas stoeltjes. IRM ook prima, maar word niet zo gelukkig van die kleine tafeltjes, kan m'n laptop niet fatsoenlijk op staan en als ik ook maar enigszins leun voelt het al alsof dat tafeltje af gaat breken. ICM is altijd goed.
Reputatie 3
Het sluit wellicht niet helemaal aan op dit topic en als reiziger is dit niet zo interessant, maar vanuit het oogpunt van de reiniging is dit nogal een lastig type trein. De vloeren zijn lastig te vegen en te moppen, stuurtafels in de cabine zijn moeilijk schoon te maken, er zijn veel lichte kleuren waardoor vlekken snel opvallen. Prullenbakken legen is helemaal een ramp doordat ze loszitten en per stuk uit de ''houder'' gehaald moeten worden en vaak snel vol zijn of geblokkeerd worden door afval waardoor ze niet te openen zijn. Prullenbakjes bij de vierzits maken veel lawaai bij het legen. Van trein komt soms een enorme stank.

Het toilet is juist weer schoonmaakvriendelijk. Alleen zijn ze regelmatig defect. Daarnaast valt het me op dat bij een regenbui het regenwater naar binnen komt. Bij flinke neerslag loopt het water soms via de balcons de bakken in. Sommige deuren blijven piepen als ze open staan. Prullenballen op de balcons zijn vaak stuk.

Qua capaciteit is het volgens mij een prima trein.
Reputatie 4
Kennelijk zou tgk82-2 graag beenruimte opofferen om met nog meer reizigers in een coupé gestouwd te kunnen worden.
Dat is geen slecht idee want met de verbouwing zijn behoorlijk wat zitplaatsen verloren gegaan. Zoals trouwens tegenwoordig bij bijna alle verbouwingen aan NS-materieel. Steeds minder zitplaatsen, steeds meer staanplaatsen lijkt het devies (zie ook de discussies over de nieuwe Flirts).
Reputatie 4
ICM is ook top. Die airco valt wel op, zeker als 'ie uitgaat, dan ervaar je rust. Die vernieuwde DDZ vind ik toch ook echt niet verkeerd. Dat de stoelen niet okay zouden zijn, is mij niet opgevallen.

De keiharde stoelen in de tweedeklas ICM vind ik juist erg onaangenaam.
Ik vind DDZ veel comfortabeler zitten.
Van zachte stoelen wordt je lamzak, harde stoelen houd je actiever.

Over ruimte gesproken. Dan mag NS ook al die stoelen die tegenover elkaar staan afschaffen, want als er iets ruimte verspilling is.

Over goed ruimte gebruik gesproken. De NS kan ook in hoogte verstelbare fiets zadels in de trein maken. Economisch in ruimte. Ik vraag me alleen wel af of het plafond daarvoor hoog genoeg is. (met name de bovenste verdieping)

Volgens mij zijn die lint treinen van Syntos pas echt krap, nooit in gezeten maar baseer ik van wat ik op foto's zie.
Andere interessante vraag hoe bepaalt NS de gemiddelde lichaamslengte waar de stoelen en beenruimte op zijn gebasseerd?
Andere interessante vraag hoe bepaalt NS de gemiddelde lichaamslengte waar de stoelen en beenruimte op zijn gebasseerd?
Wikipedia 😉
En wie zegt dat de NS zich daarop heeft gebasseerd?
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk bepalen de fabrikanten het. Ik heb wel het gevoel dat de Thalys wat krapper zit dan de ICE.
Maar ook die fabrikanten zullen een keuze moeten maken, hoeveel beenruimte?

Reageer