beantwoord

Nieuwe diensregeling 2015 traject Roosendaal - Boxtel

• 24 november 2015
  • 48 reacties
  • 1812 Bekeken

Ik werd door een collega gewezen op de nieuwe dienstregeling per 13 december 2015.
Ik ben dus meteen mijn traject gaan plannen.
Het traject is op werkdagen (woon-werk), Roosendaal-Boxtel (overstap in Tilburg).

• Huidige situatie: Reistijd 50 minuten met een overstap van 5 minuten op station Tilburg. Zelden vertragingen (in tegenstelling tot de terugreis)
  • Nieuwe situatie vanaf 13 dec: Reistijd 1.15u met een overstap van 27 minuten op station Tilburg. Er is dus opeens 25 minuten reistijd bijgekomen.

Dit is toch niet de bedoeling mag ik hopen.
In Tilburg 27 minuten wachten op een slecht beschut perron waarvan de helft is afgezet wegens bouwwerkzaamheden.

Ik zie dit als problematisch voor alle reizigers met een vertrekpunt Roosendaal/Etten-Leur/Breda en bestemming Oisterwijk/Boxtel/Best.

Is de nieuwe dienstregeling definitief? Of kan dit nog wijzigen?
Is dit een weloverwogen keuze geweest of gewoon een fout in de nieuwe dienstregeling?
icon

Beste antwoord door Bart NS 25 november 2015, 10:42

Hallo allen,
ik snap dat deze wijziging in de dienstregeling nogal ingrijpend is, zeker als je hier dagelijks reist. Achtergrondinfo kan ik op dit moment niet geven, maar ik heb de vraag gesteld en hoop deze week verduidelijking te kunnen bieden.
Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik ben bang dat dit wel echt zo gepland is. Wel behoorlijk knullig zeg! Nee, dit gaat voorlopig niet meer wijzigen...

Vermoedelijk is dit gedaan zodat de Intercity's Den Haag-Venlo niet gehinderd worden als de sprinter iets te laat in Eindhoven aankomt (nu zit de IC heel krap achter de sprinter). De wijziging biedt ook in Eindhoven geen extra overstapmogelijkheden o.i.d.
Merkwaardig ook dat deze wijziging niet wordt genoemd in de adviesaanvraag van NS aan de consumentenorganisaties.
Reputatie 6
Badge +1
Inderdaad, en de wijziging wordt op geen enkele pagina van NS noch van Treinreiziger gemeld.
Zelf krijg ik ook met de nieuwe dienstregeling te maken. Ik reis vanaf Roosendaal naar Oisterwijk en stap dus ook over op Tilburg. Met de nieuwe dienstregeling dien ik dus 27(!) minuten te wachten op het onbeschutte en krappe station Tilburg. Daarnaast ben ik niet op de hoogte gebracht van deze wijziging, ik ben abonnementhouder van een traject vrij product en had dus wel een e-mail verwacht!

Edit: net via Twitter contact gehad met de NS. Ze snappen mijn punt... en verwijzingen mij vervolgens naar een YouTube video over het totstandkoming van de dienstregeling:?:@.
Hallo allen,
ik snap dat deze wijziging in de dienstregeling nogal ingrijpend is, zeker als je hier dagelijks reist. Achtergrondinfo kan ik op dit moment niet geven, maar ik heb de vraag gesteld en hoop deze week verduidelijking te kunnen bieden.
Ik zie wel dat de sprinter van Tilburg Universiteit die nu achter de IC naar Zwolle op station Tilburg komt, is nu net andersom. De sprinter gaat nu voor de IC van Zwolle uit. Ik kan daar deels inkomen, want de sprinter naar Eindhoven zit meestal ramvol met reizigers die naar Eindhoven of verder willen. Dan is het reizen met een IC relaxter. Ik vermoed dat ie daar inzit, maar ook ik ben benieuwd naar het antwoord van Bart NS.
This voor de reizigers naar de stopstations idd een verslechtering helaas.

En wat ik ook vaak meemaak is dat de sprinter naar Eindhoven nu vertraging oploopt en reizigers hun aansluitingen in Eindhoven missen als de IC naar Zwolle maar een paar minuten vertraging heeft. Ook daar zal het denk ik mee te maken hebben.
Ik vind het een frustrerende situatie;
  • Er wordt dus niet actief ingezet op het informeren van reizigers dat er een nieuwe dienstregeling aan gaat komen.
  • Ik kan nergens maar dan ook nergens vinden dat de nieuw dienstregeling invloed heeft op mijn traject. (Alleen de reisplanner)
  • Na contact met NS advies gekregen om schiftelijk beklag te doen. Dit ga ik dus doen, maar ik ben benieuwd of ik hierover een reactie zal komen binnen afzienbare tijd.
Ik ben erg benieuwd naar de verduidelijking van Bart NS

Dit is dus niet voor iedereen weggelegd...
Reputatie 7
Badge +3
En wat ik ook vaak meemaak is dat de sprinter naar Eindhoven nu vertraging oploopt en reizigers hun aansluitingen in Eindhoven missen als de IC naar Zwolle maar een paar minuten vertraging heeft. Ook daar zal het denk ik mee te maken hebben.
Dat is wel op te lossen door in dat geval de Sprinter wel eerst te laten vertrekken. Een paar minuten vertraging voor de IC naar Zwolle is niet zo'n ramp omdat de overstaptijden in Den Bosch erg lang zijn en de IC zelf in Nijmegen erg lang stilstaat en daar die vertraging dus makkelijk weer inloopt

Blijft de vraag natuurlijk waarom deze toch behoorlijk ingrijpende wijziging niet is meegenomen in de adviesaanvraag bij het Locov.
Mijn inziens wordt er alleen maar een probleem gecreëerd.
De huidige situatie nu gaat al jaren goed (vanuit mijn situatie). Ik vraag me dan ook af waar de behoefte vandaan komt om de sprinter eerder te laten vertrekken.
Ik hoop dat dit probleem opnieuw onder de loep genomen gaat worden en de nieuwe dienstregeling voor dit traject wordt herzien c.q. teruggedraaid wordt.

Ik heb trouwens veel collega's die nu benadeeld gaan worden. Ik heb al bij een hoop mensen hun dag mogen verpesten met de vraag: "Heb je de nieuwe dienstregeling al gecheckt?". Ik heb nog geen positieve reacties gezien.
Wat moet je in hemelsnaam iedere ochtend op Tilburg doen gedurende een half uur?
Ik zou met de auto gaan, dan maar in de file op de A58.
Reputatie 7
Badge +3
De huidige situatie nu gaat al jaren goed (vanuit mijn situatie). Ik vraag me dan ook af waar de behoefte vandaan komt om de sprinter eerder te laten vertrekken.
Het argument van de verloren aansluitingen in Eindhoven zou een overweging kunnen zijn maar zoals ik al aangaf kun je dat eenvoudig opvangen door de sprinter eerst te laten vertrekken als de IC uit Roosendaal te laat is (dan heb jij een keer pech).

Volgend jaar wordt de dienstregeling in Brabant helemaal veranderd en daarom is het des te opvallender dat NS deze wijziging alleen voor het laatste jaar toch nog doorvoert. Ik vermoed daarom dat te maken zou kunnen hebben met eisen van ProRail t.a.v. de ruimte in de dienstregeling voor het goederenvervoer.

Ik ben benieuwd waar Bart mee terugkomt.
Ik hoop dat dit probleem opnieuw onder de loep genomen gaat worden en de nieuwe dienstregeling voor dit traject wordt herzien c.q. teruggedraaid wordt.
Vergeet het maar. De nieuwe dienstregeling is al een half jaar definitief. Waarschijnlijk is de huidige tijdligging niet zomaar meer mogelijk, bijvoorbeeld omdat daar ruimte is gereserveerd voor goederentreinen.

Ik zou wel even aan de bel trekken bij Rover. Misschien kunnen die bij gebrek aan actie vanuit NS tenminste nog bijdragen aan de bekendheid van deze verschuiving onder de betreffende reizigers.
Ik vind het jammer dat er al een antwoord gemarkeerd is, terwijl iedereen benieuwd is naar de echte reden voor deze wijziging.
Als ik vanaf 14 december rond dezelfde tijd als nu (8:35) wil arriveren op Oisterwijk:

- Dien ik een half uur (!) eerder de trein te nemen.
- Vervolgens op Tilburg 27(!) min te wachten.

Goede verandering mag ik wel zeggen :8
Ik heb inmiddels meer duidelijkheid gekregen over deze verandering:

Door aanpassingen in de goederenpaden tussen Nederland en Duitsland op het traject Kijfhoek – Venlo, zijn ook enkele aanpassingen in NS-treinen doorgevoerd. In Tilburg ging aanvankelijk de aansluiting tussen de Sprinter Eindhoven – Tilburg (serie 5200) en de Intercity Tilburg – Roosendaal (serie 3600) in beide richtingen verloren. Dit is voor NS niet gewenst.

Door aanpassingen in de dienstregeling van Sprinter 5200 tussen Eindhoven – Tilburg Universiteit en van de Intercity 3600 Den Bosch – Breda, is de aansluiting vanuit Eindhoven richting Roosendaal hersteld door een cross-platform aansluiting te bieden van twee minuten.

In de tegenrichting (vanuit Roosendaal richting Eindhoven) is dat helaas niet gelukt, omdat de spoorcapaciteit op en rond station Tilburg hiervoor onvoldoende is. NS blijft zich inzetten voor een herstel van de overstap in deze richting.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft de vraag waarom deze voor veel reizigers ingrijpende wijziging niet voor advisering bij het Locov is aangemeld.
Ik heb inmiddels meer duidelijkheid gekregen over deze verandering:

Door aanpassingen in de goederenpaden tussen Nederland en Duitsland op het traject Kijfhoek – Venlo, zijn ook enkele aanpassingen in NS-treinen doorgevoerd. In Tilburg ging aanvankelijk de aansluiting tussen de Sprinter Eindhoven – Tilburg (serie 5200) en de Intercity Tilburg – Roosendaal (serie 3600) in beide richtingen verloren. Dit is voor NS niet gewenst.

Door aanpassingen in de dienstregeling van Sprinter 5200 tussen Eindhoven – Tilburg Universiteit en van de Intercity 3600 Den Bosch – Breda, is de aansluiting vanuit Eindhoven richting Roosendaal hersteld door een cross-platform aansluiting te bieden van twee minuten.

In de tegenrichting (vanuit Roosendaal richting Eindhoven) is dat helaas niet gelukt, omdat de spoorcapaciteit op en rond station Tilburg hiervoor onvoldoende is. NS blijft zich inzetten voor een herstel van de overstap in deze richting.

Dank je wel Bart voor de verduidelijking. Ik zou dan denken, had hier met de verbouwing van station Tilburg dan rekening mee gehouden. Maar goed het blijft spijtig, mijn brief naar de NS ligt inmiddels klaar om verzonden te worden.
@Bart NS

Is het misschien een idee om deze nogal ingrijpende wijziging ook te gaan vermelden op de website?
@Bart NS

Is het misschien een idee om deze nogal ingrijpende wijziging ook te gaan vermelden op de website?

Lijkt mij het minste wat er gedaan kan worden. Een mailtje naar de abonnementhouders had ook wel op zijn plaats geweest...
@Bart NS

Na vier dagen nog geen antwoord en geen vermelding op de website zal ik maar opvatten als: "Nee, we geven er liever geen ruchtbaarheid aan".
Ik heb een situatieschets naar de collega's van 'reisinformatie' gestuurd en ben in afwachting van een terugkoppeling. Excuses Pe_pe. Deze case verdient inderdaad nader onderzoek en op z'n minst duidelijke communicatie.
Reputatie 6
Dus NS heeft inmiddels een overbelastverklaring ingediend bij Prorail betreffende deze verdeling van capaciteit?
Volgens de website van ProRail is de enige overbelastverklaring voor de dienstregeling 2016 tot nu toe er een voor twee opstelsporen bij de werkplaats Leidschendam.
Inmiddels is in overweging genomen of we deze wijziging gaan toevoegen op de eerder genoemde pagina in reactie 19.
Inmiddels is in overweging genomen of we deze wijziging gaan toevoegen op de eerder genoemde pagina in reactie 19.

Serieus, dient het nog te worden overwogen of zo'n flinke wijziging wordt opgenomen in de externe communicatie :?.

Reageer