We waren al gewaarschuwd dat er iets zeer matigs aan zat te komen, maar nu is het onmiskenbaar: de nieuwe dubbeldekker van NS ziet er dramatisch slecht uit in vrijwel ieder opzicht.
NS zet onvermoeid door in hun inspanningen om het slechtste 1e klas intercity-product van Europa te leveren met miniscule rugpijnstoeltjes, zeer gebrekkige ruimte voor hoofd/benen/bagage, en een inefficiënte indeling naar een "concept" waar geen enkel persoon om gevraagd heeft. Nu blijkt de 2e klas toch minstens even erg, hoewel uiteraard nog krapper en goedkoper.
Deze "trein" of zeg maar gerust stadsbus, zou op termijn echte intercity's moeten gaan vervangen op echte spoortrajecten. Mijn vermoeden dat deze dus alleen als Playmobil-set uitgebracht zou gaan worden is dus helaas niet waar gebleken. Dit wordt dus alweer een treintype om als de pest te vermijden, en zo wordt het steeds makkelijker om na te denken over de aanschaf van een eigen auto terwijl NS duurder en smeriger en smeriger en duurder wordt.
Concreet een paar hoofdpijnpunten, onderstreept door de beelden in de video:
- zeer smalle en gebogen trappen
- stiltecoupé zonder toegangsdeur
- zeer krappe stoelen 1e klas
- enkele of geen armleuningen in 1e klas
- zeer weinig bagageruimte
- krappe balkons met smalle deuren
- gebrek aan zonweringen
Het lijkt er dus op dat deze trein voor bepaalde reizen op bepaalde momenten zo goed als onbruikbaar zal zijn, en op drukke tijden ongetwijfeld tot fysiek ongemak of zelfs ongevallen zal lijden. Kortom, een rampzalig slecht ontwerp dat mijns inziens een stormvloed aan klachten teweeg zal brengen. Dus nu is het moment om terug te keren naar de tekentafel.
Bladzijde 1 / 2
Ik vind die nieuwe stoelen, die ook in de ICNG zitten ook niets. Ik denk dat bij de dubbeldekkers vooral naar het gewicht is gekeken van de trein. Zoals bekend hebben wij hier op diverse plekken te maken met een slappe bodem en een dubbeldekker is wat dat betreft wel het zwaarste materiaal denk ik.
Promotiefilmpje ziet er wat mij betreft wel gelikt uit. We gaan het wel zien als de trein rijdt. Ik hoop maar niet dat het zo gaat als het nu gaat met de ICNG. Na ICM zijn wat mij betreft alle nieuwe treinen een achteruitgang in zitcomfort en rijeigenschappen.
Ik vind het wel een mooie trein :)
Zoals ik het zie in het filmpje is er meer dan genoeg aan beenruimte voor de gemiddelde Nederlander en dus ook genoeg bagageruimte.
Tja, bagage ruimte boven de stoelen is er inderdaad niet echt behalve bij de enkeldekkige delen, en die ruimte is ook minimaal.
Je hebt pas geen beenruimte in de SNG, SLT en ICM.
ACCEPTABELE TAFELS IN EEN VIERZITTER?!? revolutionair.
Klagen over het zitcomfort terwijl je niet eens is weet hoe het zit vind ik ook wel een bijzondere.
IZoals ik het zie in het filmpje is er meer dan genoeg aan beenruimte voor de gemiddelde Nederlander en dus ook genoeg bagageruimte.
Je hebt pas geen beenruimte in de SNG, SLT en ICM.
Klagen over het zitcomfort terwijl je niet eens is weet hoe het zit vind ik ook wel een bijzondere.
Je reactie wekt een beetje de indruk dat je weinig ervaring hebt met treinreizen, waardoor je niet goed kunt beoordelen wat er nodig is om comfortabel en veilig te reizen. De beenruimte in een ICM is overigens royaal, zelfs fantastisch, en mijn XXL-rolkoffer past er toch makkelijk in. Uiteraard is aan de video voor iedereen makkelijk af te leiden dat het zitcomfort wederom slecht zal zijn, er is namelijk maar een beperkt aantal typen stoel leverbaar voor treinen en in de afgelopen 20 jaar heeft NS slechts een enkele keer de juiste gekozen voor intercity-materieel. En zelfs die zijn van bedenkelijke kwaliteit, zoals de al vaker aangetroffen defecte stoelen in ICNG aanduiden.
Je reactie wekt sterk de indruk dat je weinig tot geen ervaring hebt met treinreizen, waardoor je niet goed kunt beoordelen wat er nodig is om comfortabel en veilig te reizen. De beenruimte in een ICM is overigens royaal, zelfs fantastisch, en mijn XXL-rolkoffer past er toch makkelijk in. Uiteraard is aan de video voor iedereen makkelijk af te leiden dat het zitcomfort wederom slecht zal zijn.
Laat me niet lachen , Ik ben een lange jongen (195cm) die 2 keer per dag met de trein reist met 2-3x overstappen (20-30 verschillende trein per week!). Maar goed mijn mening is anders dus ik zal wel geen ervaring hebben met treinreizen.
NEWS FLASH!! Comfort is een subjectieve onderwerp.
Ik laat ook deze topic wel weer voor wat het is, want dit is een gebed zonder eind.
De groeten!
Het ziet er naar mijn mening veelbelovend en erg strak uit allemaal! Vooral de werktafeltjes (zoals de meeste regionale vervoerders ze al jaren hebben) vind ik een welkome toevoeging. En fijn dat er grotendeels toch is vastgehouden aan de indeling zoals de huidige (vernieuwde) dubbeldekkers dat ook hebben.
Ik vind die nieuwe stoelen, die ook in de ICNG zitten ook niets. Ik denk dat bij de dubbeldekkers vooral naar het gewicht is gekeken van de trein. Zoals bekend hebben wij hier op diverse plekken te maken met een slappe bodem en een dubbeldekker is wat dat betreft wel het zwaarste materiaal denk ik.
Promotiefilmpje ziet er wat mij betreft wel gelikt uit. We gaan het wel zien als de trein rijdt. Ik hoop maar niet dat het zo gaat als het nu gaat met de ICNG. Na ICM zijn wat mij betreft alle nieuwe treinen een achteruitgang in zitcomfort en rijeigenschappen.
Smaken verschillen (gelukkig). De stoelen in de ICNG vind ik wel echt één van de beteren in de treinen van NS, maar ICM juist weer verschrikkelijk (veel te ver naar achteren, vreselijke gladde bekleding). Toegegeven: De eerste klas van ICM is wat mij betreft wel echt onovertroffen, ook vergeleken met alle andere treinen.
De Amerikanen, zeldzaam in hun wijsheid, zeggen wel eens dat "if it ain't broken, don't fix it" - de Koploper was en is je van het, er is geen enkele reden om iets aan het comfort van deze treinen te veranderen, nu of in de toekomst. Er zijn ook geen smoesjes goed genoeg om deze prullaria te rechtvaardigen tegenover de magnefieke Koploper met brede en zachte stoelen, verstelbare stoelen, grote klaptafels en zeszitscoupés. Iedere trein zou precies dit moeten hebben. Nu en voor altijd.
De Amerikanen, zeldzaam in hun wijsheid, zeggen wel eens dat "if it ain't broken, don't fix it" - de Koploper was en is je van het, er is geen enkele reden om iets aan het comfort van deze treinen te veranderen, nu of in de toekomst. Er zijn ook geen smoesjes goed genoeg om deze prullaria te rechtvaardigen tegenover de magnefieke Koploper met brede en zachte stoelen, verstelbare stoelen, grote klaptafels en zeszitscoupés. Iedere trein zou precies dit moeten hebben. Nu en voor altijd.
Amerikanen zeldzaam in hun wijsheid? Gezien hun huidige president heb ik daar héél véél twijfels bij.
Maar nu ontopic. Nog voorbarig om hierover te oordelen. En waren we al niet eerder kritisch over CAF? Het zou de tweede Fyra worden met hun SNG. Want het kwam uit Spanje. Die vooroordeel hebben ze al ontkracht.
Ga pas oordelen over de nieuwste dubbeldeksintercity als erin heb gezeten. Op grond van filmpjes en foto's kan ik alleen oordelen over het interieur. Zie een aantal elementen van V-IRM-M, SNG en ICNG. Die leuningen van DDNG stoelen ziet er niet dik uit. Hopelijk niet het hetzelfde harde gevoel als met SNG stoelen.
Amerikanen zeldzaam in hun wijsheid? Gezien hun huidige president heb ik daar héél véél twijfels bij.
Daar zijn we het allemaal mee eens. En zelfs dan komt er zo heel af en toe nog wat zinvols uit
NS beweert dat ze naar de klanten geluisterd hebben en daarom allerlei verschillende soorten van zitplaatsen hebben bedacht. Het zal best maar op drukke momenten van de dag heb je daar als reiziger helemaal niets aan. Dan ben je blij dat je een zitplaats hebt.
Het meest idiote zijn nog wel de zitjes met uitzicht op de deur van het toilet.
Werkelijk dramatisch. Wéér die nadruk op vierzits, en wéér die veel te smalle klaptafeltjes. Dan is de 1e klas ook nog eens met vier rijen stoelen in plaats van drie gewoon een 2e klas met rode stoelen geworden, net als in sprinters.
Niet alleen hebben ze dus niets geleerd van de ICNG, het is zelfs een achteruitgang. Ik zie er nu al tegenop om met dit materieel te reizen.
Elke keer als NS beweert dat er naar de klanten geluisterd is, is dat ter verdediging van een of andere stupide keuze die NS zelf het beste uitkomt. Ik denk eerlijk gezegd dat het niets meer of minder is dan een leugen.
Werkelijk dramatisch. Wéér die nadruk op vierzits, en wéér die veel te smalle klaptafeltjes. Dan is de 1e klas ook nog eens met vier rijen stoelen in plaats van drie gewoon een 2e klas met rode stoelen geworden, net als in sprinters.
Niet alleen hebben ze dus niets geleerd van de ICNG, het is zelfs een achteruitgang. Ik zie er nu al tegenop om met dit materieel te reizen.
Je kunt een klacht indienen bij Rover, bij NS zelf uiteraard, je kunt zelfs contact zoeken met een kamerlid dat zich inzet voor het OV, en je kunt dit uiteraard nu doen en ook iedere keer in de toekomst dat je geconfronteerd gaat worden met dit barrel. Het is mijn intentie om dat daadwerkelijk te doen, al weeg ik tegen het eind een ons. Wellicht vind je bij de Consumentenbond of de ACW ook een luisterend oor met de vraag, *waarom wordt mijn zitplaats voortaan 33% kleiner voor hetzelfde geld?".
Ik moet toch een beetje gniffelen van wat je zegt...
Ook een hele mooie brandblusser, past bij het design van de 1e klas .
De stoel aan de zijkant vind ik dan wel weer een bijzondere design keuze…
Als 1e klas reiziger krijg je wel een premium label op de deur.
En er staat stilte op het raam in de stiltecoupé 🤯
Hoe goed zal de druktefunctie functioneren?
En… de derde klas is eindelijk daar.
In iedergeval fijn dat er ook eens aan lange mensen wordt gedacht en ook enorm fijn dat de trein rolstoeltoegankelijk is.
Werkelijk dramatisch. Wéér die nadruk op vierzits, en wéér die veel te smalle klaptafeltjes.
Mwoh, ik zie juist een vooruitgang: je mag tenminste een keer als reiziger kiezen of je links of rechts in de rijrichting gaat zitten. In VIRM sinds de revisie kan je maar aan één kant terecht als je vooruit wilt rijden.
ICNG is dan ook een prima trein, die oogt vooral druk doordat ze er nog te weinig hebben. De stoelen in de DDNG ogen door de voorgevormde rugleuning niet heel comfortabel echter. Dat zit alleen lekker als je er goed in past. Krijg er een beetje SNG gevoelens bij.
NS beweert dat ze naar de klanten geluisterd hebben en daarom allerlei verschillende soorten van zitplaatsen hebben bedacht. Het zal best maar op drukke momenten van de dag heb je daar als reiziger helemaal niets aan. Dan ben je blij dat je een zitplaats hebt.
Het meest idiote zijn nog wel de zitjes met uitzicht op de deur van het toilet.
Tja, ik ben zelf in februari 2020 nog naar Culemborg geweest om het interieur te testen. En met 1e klas abonnement mocht ik toen als enige die avond de 1e klas testen.
Dat testinterieur was echter die avond een VIRM interieur in 2+1 opstelling met ander stofje, met dan wel die rare zijdelingse tafels en hoge werkplekken. Die overigens echt gruwelijk verschrikkelijk oncomfortabel waren: als er geen andere plaatsen vrij zijn kan beter gaan staan. En de vragenlijst suggereerde natuurlijk niets van keuzes tussen 2+1 of 2+2.
Wat grappig, ik ben toen ook naar Culemborg geweest. Precies wat je zegt, datzelfde interieur. Houten plafonds en 2+1 stoelindeling met een zeer zeer stroef leren materiaal. Ook was alles in een erg kil blauw uitgevoerd. Dat het eindresultaat nog killer en oncomfortabeler dan dat zou worden, was toen nog ondenkbaar. Maar eerlijk gezegd, in februari 2020 was de toekomst van NS nog vrij rooskleurig. In veel IC-treinen was er zelfs nog railcatering aanwezig - er leek nog genoeg geld te zijn om alles netjes op orde te houden.
Nu - de echte reden voor de krappe stoeltjes in de 1e klas? Die is vrij evident. Er is niet democratisch voor gekozen, maar NS moet evenveel mensen kwijt in deze nieuwe trein als in een bestaande dubbeldekker. Hoe ga je dat doen als de halve trein enkeldeks is? Precies, snoeien in de ruimte per reiziger. De 1e klas is het makkelijkste doelwit want in de 2e klas is toch al niets meer weg te halen. Dat dit soort kansloze keuzes worden gemaakt is één ding, maar dat NS er dan nog voor kiest om er over te liegen is beneden alle peil.
Nu - de echte reden voor de krappe stoeltjes in de 1e klas? Die is vrij evident. Er is niet democratisch voor gekozen, maar NS moet evenveel mensen kwijt in deze nieuwe trein als in een bestaande dubbeldekker. Hoe ga je dat doen als de halve trein enkeldeks is? Precies, snoeien in de ruimte per reiziger. De 1e klas is het makkelijkste doelwit want in de 2e klas is toch al niets meer weg te halen. Dat dit soort kansloze keuzes worden gemaakt is één ding, maar dat NS er dan nog voor kiest om er over te liegen is beneden alle peil.
Tja, want jij weet het natuurlijk beter.
Jouw bron is? Iets of iemand voor leugenaar uitmaken vind ik namelijk nogal wat.
Er bestaat ook nog zoiets als meerdere treinstellen gebruiken.
Treinreiziger.nl heeft op dit moment (per ongeluk) een transcript van een gesprek tussen de redacteur en iemand van NS online staan, die dit bevestigt en onderbouwt. Maar ook zonder bron had ik je met absolute zekerheid kunnen vertellen dat NS niets doet met dergelijke onderzoeksresultaten; dat is namelijk al jaren zo. Misschien weet ik het inderdaad beter, maar zo zou ik het dan weer niet formuleren.
Ik ga toch ook even een ander geluid laten horen. Eerste klasse ga ik me niet over uitlaten want daar reis ik hooguit een keer als het bijna gratis is in en ik ben niet lang dus beenruimte heb ik niet snel problen mee en binnen Nederland lang fenoeg reizen dat comfort echt uitmaakt is toch onmogelijk, maar:
- ik vind de buitenkant wel mooi
- ik vind bijvoorbeeld die tafeltjes met houtmotief wel chique ogen
- geen klapstoeltjes naast de rolstoelplaats is voor rolstoelers fijn zodat je geen mensen weg hoeft te jagen als je binnenkomt
- ik ben heel benieuwd naar die drukteindicatie en vooral of die met de app gedeeld gaat worden zodat je vooraf in de buurt van een rustig deel kunt gaan staan wachten
- nieuwe treinen betekent meer treinen en dus meer zitplaatsen en elke stoel zit beter dan geen stoel of hooguit de stangen waar de deuren aan hangen waar ik nu zeer regelmatig op zit bij gebrek aan een echte plek.
Ook wel een paar minpuntjes, maar die spelen in alle NS-treinen en zijn niet nieuw:
- Ook ik mis bagageruimte. Die rekjes zijn grappig maar een koffer past er niet in. Ik zit regelmatig in treinen die ook langs Schiphol komen en het formaat koffer dat mensen dan bij zich hebben mist een plek voor. Veel mensen weigeren - m.i. begrijpelijk - op het balkon te blijven staan en gaan dan maar alleen met die koffer in een vierzits zitten, met als gevolg drie anderen extra die moeten staan.
- De wc's zijn nog altijd onbegrijpelijk en ik vrees dat ze ook weer ongevraagd tegen je (en de rest van de trein) praten. Persoonlijk vind ik die bloemen op de muur overigens oerlelijk, maar dat is smaak.
Net als @Gorott vraag ik me ten slotte heel hard af wat die 'derde klas' plek voor moet stellen.
De WC's maken ze zo lelijk zodat het niet opvalt dat het daar smerig is.
Net zoals bussen en de ICM zo'n spuuglelijke print gebruiken op de stoelen om de smerigheid te verbergen
Ik ben normaal absoluut niet van dat soort drukke patronen en kitscherigheid wat de vernieuwde dubbeldekkers van NS ook hebben, maar ik vind het de treinen van NS eigenlijk bijzonder goed staan. Het geeft de intercity's een luxe en frisse uitstraling vind ik.
Ik vind het een stuk mooier qua interieur dan bijvoorbeeld een SLT, wat eigenlijk alleen maar grijs en wit is.
Dat inderdaad ook, ik vind kil dus ook een vrij extreme term, de SLT is kil, maar de SNG, ICNG en DDNG zien er alles behalve kil uit.
De kleine beetjes geel die in de stoelen en oplaadpunten (alleen de enkeldekkige coupé vermoed ik?) geven toch een net wat warmer gevoel en ook de printjes op de tussendeuren voegen meer sfeer toe.
De derde klas bankjes dan weer niet .
Mocht het zover zijn, dan zal het wel wennen zijn dat de eerste en laatste coupé enkeldelig zijn.
Helemaal nieuw is de combinatie natuurlijk niet, maar gelijksvloers is wel nieuw. DDZ heeft natuurlijk ook één kopbak die enkeldeks is.
De trein zou nog een deel ICM en grotendeels DDZ moeten vervangen, en met zo'n 60 treinen (zal ongetwijfeld nog uitgebreid worden) moet dat wel lukken.
Van DDZ zijn er nu nog zo'n 45 treinen rijvaardig dacht ik. In de praktijk rijden er dagelijks zo'n 25 rond. Niet veel eigenlijk. (zie: https://treinposities.nl/materieel/inzet)
De bloemetjes in het toilet zijn m.i. zeker schattig, daar zullen velen met plezier naar staren tijdens het ondernemen van hun noodzakelijke activiteiten in dit treintoilet. En ja, zoals wellicht wel vaker bij NS ziet de trein er prima uit totdat je binnen stapt.
Dit neemt beide niet weg dat de indeling van de rijtuigen, en in het bijzonder de 1e klas absoluut onvergeeflijk is. Ik reis zelf zeer regelmatig met koffers en in de BESTAANDE dubbeldekkers is het al nodig om een vierzitter te claimen. Dat wil zeggen, vier grote stoelen. Of het überhaupt mogelijk wordt om koffers te vervoeren in deze rammelbak is nog onduidelijk maar zo nee, dan neem ik een gereedschapskit mee en demonteer ik het halve rijtuig. Het is aan het begin of het eind van een lange internationale treinreis toch vrijwel altijd de NS die het verzuurt. Dit flutbedrijf doet ons enorm tekort tegenover al die andere Europese spoorbedrijven die geen enkele moeite lijken te hebben om grote bagagerekken, grote stoelen en "groot" comfort te installeren.
Ik vind het weinig vernieuwend in ieder geval. Als je twee keer ermee gereisd hebt, dan zie je het verschil niet meer. Inderdaad wat al gezegd wordt, ook hier wordt de 1e klas gedegradeerd tot 2e klas met rode bekleding. Dat is een beweging die al decennia bezig is.
Ik hoop, dat nu men een min of meer off-the-shelve product aanschaft, er minder kinderziektes zullen zijn dan we gewend waren bij allerlei zelf ontwikkelde producten. Hoewel de ICNG ook nog niet echt geweldig gaat, lees ik.
Ik vind het weinig vernieuwend in ieder geval. Als je twee keer ermee gereisd hebt, dan zie je het verschil niet meer. Inderdaad wat al gezegd wordt, ook hier wordt de 1e klas gedegradeerd tot 2e klas met rode bekleding. Dat is een beweging die al decennia bezig is.
Ik hoop, dat nu men een min of meer off-the-shelve product aanschaft, er minder kinderziektes zullen zijn dan we gewend waren bij allerlei zelf ontwikkelde producten. Hoewel de ICNG ook nog niet echt geweldig gaat, lees ik.
Ik heb elders gelezen dat een product van de plank kopen in Nederland moeilijk gaat. In Nederland wordt namelijk gereden met een ander voltage dan in de rest van Europa/Wereld. Dit heeft tot gevolg dat in het machinegedeelte dus altijd behoorlijke aanpassingen nodig zijn.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.