Skip to main content

We waren al gewaarschuwd dat er iets zeer matigs aan zat te komen, maar nu is het onmiskenbaar: de nieuwe dubbeldekker van NS ziet er dramatisch slecht uit in vrijwel ieder opzicht. 

https://youtu.be/pC6IWSM3fC4?si=xtCS_F2dxEDEcQ1m

NS zet onvermoeid door in hun inspanningen om het slechtste 1e klas intercity-product van Europa te leveren met miniscule rugpijnstoeltjes, zeer gebrekkige ruimte voor hoofd/benen/bagage, en een inefficiënte indeling naar een "concept" waar geen enkel persoon om gevraagd heeft. Nu blijkt de 2e klas toch minstens even erg, hoewel uiteraard nog krapper en goedkoper. 

Deze "trein" of zeg maar gerust stadsbus, zou op termijn echte intercity's moeten gaan vervangen op echte spoortrajecten. Mijn vermoeden dat deze dus alleen als Playmobil-set uitgebracht zou gaan worden is dus helaas niet waar gebleken. Dit wordt dus alweer een treintype om als de pest te vermijden, en zo wordt het steeds makkelijker om na te denken over de aanschaf van een eigen auto terwijl NS duurder en smeriger en smeriger en duurder wordt. 

Concreet een paar hoofdpijnpunten, onderstreept door de beelden in de video:

- zeer smalle en gebogen trappen

- stiltecoupé zonder toegangsdeur

- zeer krappe stoelen 1e klas

- enkele of geen armleuningen in 1e klas

- zeer weinig bagageruimte

- krappe balkons met smalle deuren

- gebrek aan zonweringen

Het lijkt er dus op dat deze trein voor bepaalde reizen op bepaalde momenten zo goed als onbruikbaar zal zijn, en op drukke tijden ongetwijfeld tot fysiek ongemak of zelfs ongevallen zal lijden. Kortom, een rampzalig slecht ontwerp dat mijns inziens een stormvloed aan klachten teweeg zal brengen. Dus nu is het moment om terug te keren naar de tekentafel.

ICNG is natuurlijk ook wel van een totaal andere orde met ingewikkelde systemen m.b.t. het omschakelen van voltage, beveiliging etc. en dat volautomatisch.

Elke trein heeft wel zijn kinderziektes. Het blijven technisch natuurlijk ontzettend ingewikkelde apparaten. Maar als ik kijk naar hoe SNG (ook van CAF) hier in dienst is gekomen dan denk ik eigenlijk dat dat wel goed gaat komen.

Die SNG mag dan technisch wel in orde zijn, maar voor de reiziger is het nog een rommeltje. Zelfde problemen als hier, echter een klein decennium eerder: een indeling voor korte stoptreinen met weinig comfort. Prima als je er 10 minuten in zit, maar deze trein is al snel ingezet op ritten die tot een uur of langer duren. En in het bijzonder van/naar de luchthaven Schiphol, waardoor er vaak een horde toeristen met grote koffers in en uit moet. Daar ia onvoldoende aan gedacht en de koffers komen zo op de rolstoelplekken terecht, of op de lege plek in de (zeer matige) 1e klas. Om nog maar niets te zeggen over het beruchte zitcomfort van deze trein.

Kort gezegd had de indeling met de stoelen van deze nieuwe dubbeldekker prima volstaan in de SNG, en had de indeling van de SNG wellicht beter volstaan in een stadsbus in Groningen.

En SNG een rommeltje? Waar baseer je dat op?

Dat het comfort beter kan, zeker. Velen zijn het er volgens mij over eens dat de stoelen qua comfort matig zijn en ook de rijeigenschappen kunnen beter. Qua indeling is het niet zo'n rare trein. Ja, het is ingericht op korte ritjes, en daar voldoet de trein uitstekend aan. Dat ie nu ook veel wordt ingezet op trajecten waar de trein wat minder geschikt is komt niet zozeer door de trein maar door keuzes van de inzet ervan. Andersom werd bijvoorbeeld de sprinter Zwolle-Groningen voorheen bedient door ICM, die daarvoor zeker qua capaciteit maar ook wat betreft het minder snelle optrekken en remmen ook niet echt geschikt was. SNG doet het nu een stuk sneller en niet geheel onbelangrijk ook een stuk beter qua punctualiteit. 

En vergeet niet: Het Nederlandse treinvervoer is primair ingericht op woon-werkverkeer. Veel zitplaatsen opofferen voor koffers betekend minder capaciteit voor reizigers en meer reizigers die gaan klagen omdat ze moeten staan. Dan kun je beter incidenteel een 4-zits innemen die anders wel gebruikt kan worden als zitplaats dan ze structureel weglaten. ICNG heeft die ruimte voor meer bagage overigens wel, en daar wordt weer geklaagd over dat er te weinig zitplaatsen zijn…

Vergelijk het eens met de overige sprinters van NS, en de regionale treinen van o.a. Arriva en Keolis. Daar zit volgens mij weinig verschil in. En blijkbaar vergeten velen hier het belabberde comfort van lawaaierige oudere treinen als DD-AR, Mat64 en SGM. Dan heb ik toch liever een SNG…

DD-AR en Mat '64 waren prima treinen met goed comfort, ik weet niet waar je op doelt. Vooral de DD-AR was zeer stil en reed soepel - de Mat '64 inderdaad minder, maar had ruime en comfortabele zitplekken. Een moderne Sprinter kan daar geenszins aan tippen.

Ik zou zeggen, ga het eens vergelijken want de DD-AR rijdt in een ander kleurtje uiteraard nog rond en de Mat '64 zou volgens recent nieuws binnenkort weer tijdelijk in dienst komen bij 1 van de kleine regionale vervoerders. Als het aan mij lag was het ontwerp van deze treinen dan ook 1 op 1 behouden voor de toekomst, wellicht met de toevoeging van stopcontacten en airco plus een rijtjuig met lage instap voor degenen die daar behoefte aan hebben.

Uiteindelijk blijft het toch ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik reis dagelijks meer dan een half uur met SNG, en voor mij is het een prima trein. De rijeigenschappen zijn vooral op hogere snelheid niet heel best, maar ik vind het op veel fronten een veel prettigere trein dan z'n voorgangers.

DD-AR stond onder veel reizigers bekend als de dubbeldekker met de spartaanse groene bankjes. Het reed inderdaad soepeler, maar vooral de lawaaierige luchtroosters boven maakten het niet bepaald een stille trein. DDZ is voor de reizigers in geen enkel opzichte nog vergelijkbaar met DD-AR vind ik. Die treinen zijn dusdanig aangepast dat je er nauwelijks nog aan af ziet dat het ooit DD-AR was.

Mat64 was, omdat het voor zijn tijd een aardig unieke trein was (en is nog steeds), vooral onder treinliefhebbers geliefd. Reizigers waren er (vooral op het laatst, omdat het contrast met andere treinen groot was) minder tevreden mee. Kijk maar eens naar Zwolle-Emmen, waar de komst van Arriva voor velen toch een verademing was omdat men de oude lawaaierige treinen kwijt was.

ICNG is natuurlijk ook wel van een totaal andere orde met ingewikkelde systemen m.b.t. het omschakelen van voltage, beveiliging etc. en dat volautomatisch.

Elke trein heeft wel zijn kinderziektes. Het blijven technisch natuurlijk ontzettend ingewikkelde apparaten. Maar als ik kijk naar hoe SNG (ook van CAF) hier in dienst is gekomen dan denk ik eigenlijk dat dat wel goed gaat komen.

NS Coradia Stream is in feite een geheel nieuwe trein. Las destijds dat het op basis van de Coradia platform ontwikkeld zou worden. 

Maar dat is het geval met de Italiaanse POP. Dat is er doorontwikkeling van een Coradia. NS Coradia Stream niet. 

En inderdaad is het ook innovatief met automatisch omschakelen. Dat gaat prima. 

Dat SNG een probleem is, is voor mij ook nieuw...

Op dit forum en elders zijn voldoende discussies te vinden over het gebrekkige comfort van deze trein. Het grootste pijnpunt zijn de stoelen, maar er zijn ook klachten geweest over het toilet.

Sommige beroepsklagers maken er een probleem van. 

Mensen betalen voor een goed product en krijgen dit niet. Soms betalen ze duizenden euro's per jaar. Nogal respectloos om dan zulke denigrerende taal te gebruiken. 

Mensen betalen voor een goed product en krijgen dit niet. Soms betalen ze duizenden euro's per jaar. Nogal respectloos om dan zulke denigrerende taal te gebruiken. 

Ik krijg meer het gevoel dat je aan het klagen bent om het klagen.

De comfort kan beter, maar het is nou niet alsof ik het enorm zwaar heb als ik een SNG moet zitten. Wat verwacht je? Een massagestoel?

Een goed product is in mijn optiek een trein die mij van A naar B levert en dat doen de grootste grut van de treinen, alles daar om heen is een bijzaak.

Als eerste klas reiziger mag je uiteraard wel klagen om comfort van de eerste klas (tot op een zekere hoogte).

Als eerste klas reiziger mag je uiteraard wel klagen om comfort van de eerste klas (tot op een zekere hoogte).

Dan zijn we het dus met elkaar eens. Welkom in dit topic.

Prima als je er 10 minuten in zit, maar deze trein is al snel ingezet op ritten die tot een uur of langer duren. En in het bijzonder van/naar de luchthaven Schiphol, waardoor er vaak een horde toeristen met grote koffers in en uit moet. 

De ritten zijn soms wel lang maar de meeste reizigers reizen slechts een kort stuk mee.

Ook dan genoeg reden om een comfortabele zitplek aan te bieden, al is het maar voor 20 minuten. In zo'n nieuwe sprinter heb ik na een kwartier allang spierpijn en een onprettig gevoel. In een Koploper zit ik na 2 uur nog moeiteloos prettig.

Ik zag zojuist dat de buitenlandse spoorpers nu ook over deze trein schrijft:  

https://zdopravy.cz/obrazem-hlavne-aby-co-nejvice-lidi-sedelo-nizozemske-drahy-zahusti-prvni-tridu-pridaly-rovne-lavice-238559/

Het verschilt ontzettend van persoon tot persoon wat iemand als comfortabel ervaart. Ik vind de stoelen in de SNG meer dan prima, ook nadat ik er bijna twee uur in gezeten heb met enkel een 2-minuten overstap in het midden. 

In het algemeen - maar dat heb ik al vaker gezegd - vind ik dat de Nederlandse treinen er gelikt uitzien vergeleken met bijvoorbeeld de Franse of de Belgische, maar het aantal zitplaatsen valt vies tegen. 

Nu zijn er spitstreinen nodig tussen Harderwijk en Amersfoort, want een SNG-4+SNG-3+SNG-3 heeft 500 zitplaatsen, 2x DD-AR had 750 zitplaatsen. 

Apart.

https://www.man-man.nl/kritiek-nieuwe-dubbeldekker-ns/

Mama, ik ben beroemd! 😅

Apart.

https://www.man-man.nl/kritiek-nieuwe-dubbeldekker-ns/

De trein rijdt nog niet dus het is nu nogal speculatief. Ik vind wel de 1e klasse een behoorlijke verslechtering met dus nu ook 4 stoelen in de breedte en in andere treinen dus maar 3.

Valt mij op dat er in het artikel geen kant gekozen wordt.  

Reageer