beantwoord

nieuwe dubbeldekkers concept

  • 2 februari 2020
  • 43 reacties
  • 2116 Bekeken


Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De Twindex is één groot technisch drama. Ze zijn in Duitsland jaren te laat geleverd en tot op de dag van vandaag is nog steeds een deel vanwege technische problemen niet inzetbaar.

De Desiro HC voor de RRX is daarentegen wel op tijd geleverd en was vanaf de eerste dag zonder problemen inzetbaar. 

Reputatie 5

Een soort van V250 dus :zipper_mouth:

En aangezien onze perrons hoger zijn gesitueerd dan in andere landen zal het de trein die TS heeft geplaatst zeker niet worden want dan moeten we het perron op klimmen vanuit de trein.

Bij de Dosto van Skoda is er wel rekening gehouden met instaphoogte op 760 mm. Duitsland zelf heeft zowel 550 mm als 760 mm hoge perrons. Ik denk dat dat voor Nederland ook niet het grootste probleem is. Denk zelf ook dat het een Siemens Desiro of Stadler Kiss zou gaan worden. Het is nog even afwachten maar in 2023 zou de NS daadwerkelijk nieuwe aanbestedingen doen voor dubbeldekker intercities met de eerste leveringen rond 2027.

Badge

Voor de geïnteresseerde:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/09/ns-start-tender-voor-nieuwe-dubbeldekkers/?fbclid=IwAR2Xu8w2HXzN1-ssi8PwC9bFAmUL6Jq4nYzX12ciud1RiiWXcz_CGDsAllI

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ook in NS Weekly https://www.youtube.com/watch?v=eghZWx2vqlg

Zal de DDZ gaan vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd of die bestelling ook echt doorgaat.

Reputatie 3

Is al bekend hoe de trein gaat heten? DDNG misschien?

Reputatie 6
Badge

Desondanks goed, dat ze dit in gang zetten. Duurt ook nog een jaar of 7 voordat ze zouden gaan rijden. Zou vervelender zijn als ze dit op voorhand niet zouden uitzetten.

Badge

Ben benieuwd of die bestelling ook echt doorgaat.


Dat zal wel moeten omdat de DDZ ook aan het einde van zijn levensduur komt en er ook voldaan moet worden aan de concessie.  Of het aantal reizigers moet wel heel erg gaan terug lopen dat we de hele serie DDZ kunnen gaan missen.

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd of die bestelling ook echt doorgaat.


Dat zal wel moeten omdat de DDZ ook aan het einde van zijn levensduur komt en er ook voldaan moet worden aan de concessie.  Of het aantal reizigers moet wel heel erg gaan terug lopen dat we de hele serie DDZ kunnen gaan missen.

Wat dacht je van bijv. 20% minder reizigers de komende 5 jaar? Vooral het toeristische en sociale vervoer zal een enorme klap krijgen vrees ik. 20% lijkt me daarom geen onzinnige schatting. 

Dat NS het traject voorlopig nog even doorzet kan ik begrijpen. Dat geeft tijd om de kat uit de boom te kijken. Pas als de corona-kruitdampen optrekken en het duidelijk wordt wat er met de SOV gaat gebeuren kun je een inschatting van de situatie maken en beslissen hoe verder. 

20% minder is wel heel extreem als je geen reden hebt om aan te nemen dat men überhaupt minder met de trein zal reizen na deze korte periode.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand heeft een glazen bol om te zien hoe lang het zal gaan duren voor er weer een normale situatie is. 2027 is nog ver weg. Ik mag toch hopen dat tegen die tijd het virus allang uitgeraasd is, de meeste mensen immun zijn, er een goed medicijn en/of vaccin is. En dat dan ook de economie weer hersteld is van de klap die voor een groot deel nog moet komen. Het contract zou ook pas in 2022 getekend worden, in die tussentijd zal ook veel meer duidelijk zijn.

 

Reputatie 6
Badge

Is al bekend hoe de trein gaat heten? DDNG misschien?


Dat is wel de projectnaam, maar dat kan veranderen. De DDZ (wat de projectnaam was) was oorspronkelijk publiekelijk bekend onder NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker), maar die naam is inmiddels volledig verwaterd dat de NS het nu ook DDZ noemt, ook in de media.

Badge +3

Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-nieuwe-generatie-toegankelijke-dubbeldekkers/

Ondertussen natuurlijk op social media ook meteen weer discussies over 160 vs. 200 km/u, Lelylijn, spoorverdubbeling (viersporigheid) e.d.

Reputatie 3

Hoe lang duurt de inschrijving nog en wanneer krijgen we meer nieuws?

Een aanbesteding voor nieuw materieel duurt normaal enkele jaren, dus waarschijnlijk zal op z'n vroegst in 2021 er uitslag zijn over wie de aanbesteding heeft gewonnen.

Reputatie 3

Een aanbesteding voor nieuw materieel duurt normaal enkele jaren, dus waarschijnlijk zal op z'n vroegst in 2021 er uitslag zijn over wie de aanbesteding heeft gewonnen.

En wanneer wie er meedoet?

Reputatie 6
Badge

Als ik de lijn van de aanbesteding van de SNG volg zal het wel zeker een jaar duren nadat de aanbesteding uitgeschreven is, voordat er bekend is wie er nog in de race zitten. In 2021 zal er meer bekend over worden. Misschien al eind dit jaar al iets.
Ik zou geduldig afwachten.

Reageer