De ddz is bijna aan vervanging toe en ik zat te denken wat voor nieuwe dubbeldekkers de NS kan gaan nemen om die treinen te kunnen vervangen. Ik weet niet of nieuwe dubbeldekkers ook perse gelijk vloers moeten zijn, maar ik vind de bombardier twindexx misschien wel een goede trein die ns als vervanger kan gebruiken.
De treinen zijn ruim, mooi om naar te kijken en rijden al in Duitsland. Daarnaast zijn ze makkelijk te betreden met een laag vloerse instap. Deze treinen reden vroeger in duitsland met alleen een locomotief en 1 kopbak. maar tegenwoordig zijn er met motor aangedreven nieuwe treinen beschikbaar, die ook hun eigen stroomafnemers hebben waardoor locomotieven dus niet nodig zijn. Wat vinden jullie van het idee?
Beste antwoord door Aar
Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.
Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.
Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.
Lees ook dit:
https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/