beantwoord

nieuwe dubbeldekkers concept

• 2 februari 2020
  • 43 reacties
  • 2116 Bekeken

Reputatie 3

De ddz is bijna aan vervanging toe en ik zat te denken wat voor nieuwe dubbeldekkers de NS kan gaan nemen om die treinen te kunnen vervangen. Ik weet niet of nieuwe dubbeldekkers ook perse gelijk vloers moeten zijn, maar ik vind de bombardier twindexx misschien wel een goede trein die ns als vervanger kan gebruiken. 

De treinen zijn ruim, mooi om naar te kijken en rijden al in Duitsland. Daarnaast zijn ze makkelijk te betreden met een laag vloerse instap.  Deze treinen reden vroeger in duitsland met alleen een locomotief en 1 kopbak. maar tegenwoordig zijn er met motor aangedreven nieuwe treinen beschikbaar, die ook hun eigen stroomafnemers hebben waardoor locomotieven dus niet nodig zijn. Wat vinden jullie van het idee?

icon

Beste antwoord door Aar 3 februari 2020, 19:38

Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.

Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.

Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.

Lees ook dit:

https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 6
Badge

Als ik de lijn van de aanbesteding van de SNG volg zal het wel zeker een jaar duren nadat de aanbesteding uitgeschreven is, voordat er bekend is wie er nog in de race zitten. In 2021 zal er meer bekend over worden. Misschien al eind dit jaar al iets.
Ik zou geduldig afwachten.

Reputatie 3

Een aanbesteding voor nieuw materieel duurt normaal enkele jaren, dus waarschijnlijk zal op z'n vroegst in 2021 er uitslag zijn over wie de aanbesteding heeft gewonnen.

En wanneer wie er meedoet?

Een aanbesteding voor nieuw materieel duurt normaal enkele jaren, dus waarschijnlijk zal op z'n vroegst in 2021 er uitslag zijn over wie de aanbesteding heeft gewonnen.

Reputatie 3

Hoe lang duurt de inschrijving nog en wanneer krijgen we meer nieuws?

Badge +3

Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-nieuwe-generatie-toegankelijke-dubbeldekkers/

Ondertussen natuurlijk op social media ook meteen weer discussies over 160 vs. 200 km/u, Lelylijn, spoorverdubbeling (viersporigheid) e.d.

Reputatie 6
Badge

Is al bekend hoe de trein gaat heten? DDNG misschien?

Dat is wel de projectnaam, maar dat kan veranderen. De DDZ (wat de projectnaam was) was oorspronkelijk publiekelijk bekend onder NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker), maar die naam is inmiddels volledig verwaterd dat de NS het nu ook DDZ noemt, ook in de media.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand heeft een glazen bol om te zien hoe lang het zal gaan duren voor er weer een normale situatie is. 2027 is nog ver weg. Ik mag toch hopen dat tegen die tijd het virus allang uitgeraasd is, de meeste mensen immun zijn, er een goed medicijn en/of vaccin is. En dat dan ook de economie weer hersteld is van de klap die voor een groot deel nog moet komen. Het contract zou ook pas in 2022 getekend worden, in die tussentijd zal ook veel meer duidelijk zijn.

20% minder is wel heel extreem als je geen reden hebt om aan te nemen dat men überhaupt minder met de trein zal reizen na deze korte periode.

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd of die bestelling ook echt doorgaat.

Dat zal wel moeten omdat de DDZ ook aan het einde van zijn levensduur komt en er ook voldaan moet worden aan de concessie.  Of het aantal reizigers moet wel heel erg gaan terug lopen dat we de hele serie DDZ kunnen gaan missen.

Wat dacht je van bijv. 20% minder reizigers de komende 5 jaar? Vooral het toeristische en sociale vervoer zal een enorme klap krijgen vrees ik. 20% lijkt me daarom geen onzinnige schatting. 

Dat NS het traject voorlopig nog even doorzet kan ik begrijpen. Dat geeft tijd om de kat uit de boom te kijken. Pas als de corona-kruitdampen optrekken en het duidelijk wordt wat er met de SOV gaat gebeuren kun je een inschatting van de situatie maken en beslissen hoe verder. 

Badge

Dat zal wel moeten omdat de DDZ ook aan het einde van zijn levensduur komt en er ook voldaan moet worden aan de concessie.  Of het aantal reizigers moet wel heel erg gaan terug lopen dat we de hele serie DDZ kunnen gaan missen.

Reputatie 6
Badge

Desondanks goed, dat ze dit in gang zetten. Duurt ook nog een jaar of 7 voordat ze zouden gaan rijden. Zou vervelender zijn als ze dit op voorhand niet zouden uitzetten.

Reputatie 3

Is al bekend hoe de trein gaat heten? DDNG misschien?

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ook in NS Weekly https://www.youtube.com/watch?v=eghZWx2vqlg

Zal de DDZ gaan vervangen.

Badge

Voor de geïnteresseerde:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/09/ns-start-tender-voor-nieuwe-dubbeldekkers/?fbclid=IwAR2Xu8w2HXzN1-ssi8PwC9bFAmUL6Jq4nYzX12ciud1RiiWXcz_CGDsAllI

En aangezien onze perrons hoger zijn gesitueerd dan in andere landen zal het de trein die TS heeft geplaatst zeker niet worden want dan moeten we het perron op klimmen vanuit de trein.

Bij de Dosto van Skoda is er wel rekening gehouden met instaphoogte op 760 mm. Duitsland zelf heeft zowel 550 mm als 760 mm hoge perrons. Ik denk dat dat voor Nederland ook niet het grootste probleem is. Denk zelf ook dat het een Siemens Desiro of Stadler Kiss zou gaan worden. Het is nog even afwachten maar in 2023 zou de NS daadwerkelijk nieuwe aanbestedingen doen voor dubbeldekker intercities met de eerste leveringen rond 2027.

Reputatie 5

Een soort van V250 dus :zipper_mouth:

Reputatie 7
Badge +3

De Twindex is één groot technisch drama. Ze zijn in Duitsland jaren te laat geleverd en tot op de dag van vandaag is nog steeds een deel vanwege technische problemen niet inzetbaar.

De Desiro HC voor de RRX is daarentegen wel op tijd geleverd en was vanaf de eerste dag zonder problemen inzetbaar. 

Reputatie 3

Wat je uiteindelijk niet wilt, is dat je treinen bij Alsthom of Siemens bestelt die dan uiteindelijk net zo brak blijken te zijn als die van Bombardier

Alstom neem Bombardier Rail gewoon over.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-13/alstom-is-said-in-advanced-talks-to-buy-bombardier-s-rail-unit

Zou de kwaliteit en de zekerheid van de twindexx dan ook niet verbeterd worden? Alstom levert bijna nooit treinen met problemen, tenminste zo ver ik weet. Ik denk dat de twindexx dan alsnog het beste past binnen het materieelpark van de ns. Ook op het gebied van zitplaatsen is de twindexx een betere keus dan de bijvoorbeeld boven genoemde desiro

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Bij die fusie is ook Hitachi betrokken, dat geeft hoop dat de brakke kwaliteit die de Europese fabrikanten tegenwoordig leveren wat verbeterd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat je uiteindelijk niet wilt, is dat je treinen bij Alsthom of Siemens bestelt die dan uiteindelijk net zo brak blijken te zijn als die van Bombardier

Alstom neem Bombardier Rail gewoon over.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-13/alstom-is-said-in-advanced-talks-to-buy-bombardier-s-rail-unit

Een Kiss of een Desiro HC is geen minderwaardig product, gewoon beter en comfortabler dan een VIRM met die onhandig schommelende, geknikte bak.

Licht dat eens toe zonder verdere onzin te verkondigen. 

Reputatie 6
Badge

Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.

Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.

Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.

Lees ook dit:

https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/

Kan de NS dan ook niet ervoor kiezen om bijvoorbeeld een verbeterde versie van de virm bij bijvoorbeeld alstom te laten bouwen? De trein is er al, heeft zich al goed genoeg bewezen en is misschien zelfs nog 1 van de meest favoriete treinen van de ns reizigers. Alleen moeten er gewoon verbeteringen komen in het ontwerp, waardoor de trein misschien wel aan de hedendaagse eisen kan voldoen. Zo heeft bijvoorbeeld de virm 4 wel stootblokken, maar de oudere virms dat niet

Dat gaat dan een heel nieuw ontwerp worden, en het is bekend dat de NS geleerd heeft van de lessen van de V250 Fyra en AnsaldoBreda. De eisen zijn tegenwoordig zeer verscherpt, dat het beter is om mee te liften op een bestaand concept. VIRM is dat niet, deze is destijds door NS ontworpen. Een nieuwe trein zou dan, zoals ik al zei, totaal anders zijn dat er geen sprake meer zou zijn van VIRM. Kijk vooral eens naar de gelijkvloerse instap wat al belangrijk is voor de constructie ervan.

Zelf denk ik dat de kans best groot is dat het een KISS of Desiro gaat worden. Van de laatste weten we dat deze ook enkeldeks-rijtuigen kan hebben voor rolstoelen en fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

Een Kiss of een Desiro HC is geen minderwaardig product, gewoon beter en comfortabler dan een VIRM met die onhandig schommelende, geknikte bak.

En dat is dus het probleem. Een gebrek aan daadkracht, met als resultaat een minderwaardig product. Typisch Nederland anno de 21e eeuw.

Reageer