beantwoord

nieuwe dubbeldekkers concept

  • 2 februari 2020
  • 43 reacties
  • 1998 Bekeken

Reputatie 3

De ddz is bijna aan vervanging toe en ik zat te denken wat voor nieuwe dubbeldekkers de NS kan gaan nemen om die treinen te kunnen vervangen. Ik weet niet of nieuwe dubbeldekkers ook perse gelijk vloers moeten zijn, maar ik vind de bombardier twindexx misschien wel een goede trein die ns als vervanger kan gebruiken. 
 

De treinen zijn ruim, mooi om naar te kijken en rijden al in Duitsland. Daarnaast zijn ze makkelijk te betreden met een laag vloerse instap.  Deze treinen reden vroeger in duitsland met alleen een locomotief en 1 kopbak. maar tegenwoordig zijn er met motor aangedreven nieuwe treinen beschikbaar, die ook hun eigen stroomafnemers hebben waardoor locomotieven dus niet nodig zijn. Wat vinden jullie van het idee?

icon

Beste antwoord door Aar 3 februari 2020, 19:38

Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.

Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.

Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.

Lees ook dit:

https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/

 

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 5

Ja, hoewel ik een notoire linkse rakker ben, ben ik het hier helemaal mee eens. Dit is niet uit te leggen. Amateurisme wat de maatschappij veel geld kost. Hoezeer men ook voorkeur heeft voor een bepaalde derde partij, om wat voor reden dan ook, realiteit is dat een opdrachtgever altijd andere belangen heeft dan een opdrachtnemer en dat moet goed onderhandel/vastgelegd worden. Iets als “vertrouwen is goed, controle is beter”.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL

NS zal vanwege kosten en betrouwbaarheid een standaardproduct kiezen en dan kom je gewoon uit in enkeldeks/dubbeldeks combi's. Geen geëxperimenteer met eigen frutsels meer. 

Reputatie 5

Een “gratis trein” of een boete is natuurlijk niet primair wat je wilt. Wat je wilt is een goede trein :wink: Boete is slechts middel naar mijn idee, maar moet zodanig zijn, dat het de bouwer ook wel echt motiveert. Niet een tientje en een balletje mayo dus.

Reputatie 7
Badge +3

@eriksl

Overheid en semi-overheid verzuimen vaak om boeteclausules in te bouwen. Recent voorbeeld was het beveiligingssysteem voor de Hoekselijn dat twee jaar te laat werd opgeleverd. De gemeente Rotterdam had bewust geen boeteclausule opgenomen in het contract met Bombardier omdat dat zou getuigen van "een gebrek aan vertrouwen in de leverancier". De financiële gevolgen waren voor rekening van de belastingbetaler.

En aangezien onze perrons hoger zijn gesitueerd dan in andere landen zal het de trein die TS heeft geplaatst zeker niet worden want dan moeten we het perron op klimmen vanuit de trein.

Bij de Dosto van Skoda is er wel rekening gehouden met instaphoogte op 760 mm. Duitsland zelf heeft zowel 550 mm als 760 mm hoge perrons. Ik denk dat dat voor Nederland ook niet het grootste probleem is. Denk zelf ook dat het een Siemens Desiro of Stadler Kiss zou gaan worden. Het is nog even afwachten maar in 2023 zou de NS daadwerkelijk nieuwe aanbestedingen doen voor dubbeldekker intercities met de eerste leveringen rond 2027.

Badge +3

Eerst deze hè? 3.. 2.. 1 

https://www.youtube.com/watch?v=DhKYuQ9p4sU (kijk vooral even op 0:20 want speciale stoelen voor zwangere vrouwen en zo..) :joy:

Lekker duidelijk.. zoals stilte/werken/rust/loungezone.

De praktijk: ik plof (luid bellend) neer op de eerste stoel die ik kan bemachtigen en daarna zien we wel verder.

Dus of ik daar stil moet zijn of mag werken (zachtjes praten/bellen)…. geef ze de kost die geen idee hebben! (liever een waarschuwing natuurlijk)

Maar wacht, dat is geen UvB maar €95 (plus de rest) en een echte CJIB boete!

Reputatie 3

Wat je uiteindelijk niet wilt, is dat je treinen bij Alsthom of Siemens bestelt die dan uiteindelijk net zo brak blijken te zijn als die van Bombardier

Alstom neem Bombardier Rail gewoon over.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-13/alstom-is-said-in-advanced-talks-to-buy-bombardier-s-rail-unit

Zou de kwaliteit en de zekerheid van de twindexx dan ook niet verbeterd worden? Alstom levert bijna nooit treinen met problemen, tenminste zo ver ik weet. Ik denk dat de twindexx dan alsnog het beste past binnen het materieelpark van de ns. Ook op het gebied van zitplaatsen is de twindexx een betere keus dan de bijvoorbeeld boven genoemde desiro

Reputatie 7
Badge +3

De Twindex is één groot technisch drama. Ze zijn in Duitsland jaren te laat geleverd en tot op de dag van vandaag is nog steeds een deel vanwege technische problemen niet inzetbaar.

De Desiro HC voor de RRX is daarentegen wel op tijd geleverd en was vanaf de eerste dag zonder problemen inzetbaar. 

Reputatie 6
Badge

Dat dat niet mag, is op zich ook terecht. Waar het misgaat, is de goede eisen te stellen bij de aanbesteding. Wat je uiteindelijk niet wilt, is dat je treinen bij Alsthom of Siemens bestelt die dan uiteindelijk net zo brak blijken te zijn als die van Bombardier, om maar een voorbeeld te geven.
[...]

Klopt… In zo’n geval kan je natuurlijk clausule samenstellen, waaraan de bouwer moet voldoen. En zo niet, dat er boetes volgen, of een korting op het afgesproken tarief. Het is wel eens gebeurd dat een vervoerder op die manier een gratis trein heeft gekregen omdat de treinen te laat geleverd werden.

Als die bouwer van te voren niet akkoord gaat met de clausule, dan zal die wel afvallen in de aanbestedingsronde. Maar dat willen ze uiteraard niet.

Reputatie 7
Badge +3

Een Kiss of een Desiro HC is geen minderwaardig product, gewoon beter en comfortabler dan een VIRM met die onhandig schommelende, geknikte bak.

Reputatie 6
Badge

Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.

Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.

Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.

Lees ook dit:

https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/

 

Badge

Helaas moet nagenoeg alles wat de NS voor grotere bedragen wil kopen via aanbestedingen lopen, daardoor is het dus altijd zaak om de aanbesteding zo uitgebreid mogelijk te beschrijven zodat je wel echt krijgt wat je zou willen.

En het zal geen nieuwe Virm worden omdat er gelijkvloerse instapmogelijkheden moeten zijn en of het een combi van enkeldeks en dubbeldeks zal worden of dubbeldeks met een hoger vloergedeelte, we zullen moeten afwachten wat de mogelijkheden zijn binnen de maximale treinafmetingen welke gelden voor het Nederlandse spoor. 

En aangezien onze perrons hoger zijn gesitueerd dan in andere landen zal het de trein die TS heeft geplaatst zeker niet worden want dan moeten we het perron op klimmen vanuit de trein.

Reputatie 5

Een soort van V250 dus :zipper_mouth:

Reputatie 6
Badge

Het is een leuk idee wat je aandraagt. Echter mag de NS als organisatie niet zomaar bij Bombardier aankloppen om een order af te nemen. Dit heeft te maken met wettelijke aanbesteding-regels van de EU.

Het is dus in het aanbestedingsproces zo dat Bombardier met andere treinbouwers de kans moet krijgen om een mooie order samen te stellen welke aantrekkelijk voor de NS is. Voor hetzelfde geldt kan Bombardier misschien niet aan de eisen voldoen, zeg maar als voorbeeld pas later leveren, of minder rijtuigen leveren dan NS beoogd heeft.

Enkel in noodzakelijke situaties mag de NS onderhands een aanbesteding uitvoeren door direct iets te bestellen. Net als de FLIRT welke erg noodzakelijk bleek.

Lees ook dit:

https://tenderen.nl/content/wat-is-een-aanbesteding/

 


Kan de NS dan ook niet ervoor kiezen om bijvoorbeeld een verbeterde versie van de virm bij bijvoorbeeld alstom te laten bouwen? De trein is er al, heeft zich al goed genoeg bewezen en is misschien zelfs nog 1 van de meest favoriete treinen van de ns reizigers. Alleen moeten er gewoon verbeteringen komen in het ontwerp, waardoor de trein misschien wel aan de hedendaagse eisen kan voldoen. Zo heeft bijvoorbeeld de virm 4 wel stootblokken, maar de oudere virms dat niet


Dat gaat dan een heel nieuw ontwerp worden, en het is bekend dat de NS geleerd heeft van de lessen van de V250 Fyra en AnsaldoBreda. De eisen zijn tegenwoordig zeer verscherpt, dat het beter is om mee te liften op een bestaand concept. VIRM is dat niet, deze is destijds door NS ontworpen. Een nieuwe trein zou dan, zoals ik al zei, totaal anders zijn dat er geen sprake meer zou zijn van VIRM. Kijk vooral eens naar de gelijkvloerse instap wat al belangrijk is voor de constructie ervan.

 

Zelf denk ik dat de kans best groot is dat het een KISS of Desiro gaat worden. Van de laatste weten we dat deze ook enkeldeks-rijtuigen kan hebben voor rolstoelen en fietsen.

 

Badge

Voor de geïnteresseerde:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/09/ns-start-tender-voor-nieuwe-dubbeldekkers/?fbclid=IwAR2Xu8w2HXzN1-ssi8PwC9bFAmUL6Jq4nYzX12ciud1RiiWXcz_CGDsAllI

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ook in NS Weekly https://www.youtube.com/watch?v=eghZWx2vqlg

Zal de DDZ gaan vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je uiteindelijk niet wilt, is dat je treinen bij Alsthom of Siemens bestelt die dan uiteindelijk net zo brak blijken te zijn als die van Bombardier

Alstom neem Bombardier Rail gewoon over.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-13/alstom-is-said-in-advanced-talks-to-buy-bombardier-s-rail-unit

Reputatie 6
Badge

Desondanks goed, dat ze dit in gang zetten. Duurt ook nog een jaar of 7 voordat ze zouden gaan rijden. Zou vervelender zijn als ze dit op voorhand niet zouden uitzetten.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Bij die fusie is ook Hitachi betrokken, dat geeft hoop dat de brakke kwaliteit die de Europese fabrikanten tegenwoordig leveren wat verbeterd kan worden. 

Badge

Ben benieuwd of die bestelling ook echt doorgaat.


Dat zal wel moeten omdat de DDZ ook aan het einde van zijn levensduur komt en er ook voldaan moet worden aan de concessie.  Of het aantal reizigers moet wel heel erg gaan terug lopen dat we de hele serie DDZ kunnen gaan missen.

20% minder is wel heel extreem als je geen reden hebt om aan te nemen dat men überhaupt minder met de trein zal reizen na deze korte periode.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand heeft een glazen bol om te zien hoe lang het zal gaan duren voor er weer een normale situatie is. 2027 is nog ver weg. Ik mag toch hopen dat tegen die tijd het virus allang uitgeraasd is, de meeste mensen immun zijn, er een goed medicijn en/of vaccin is. En dat dan ook de economie weer hersteld is van de klap die voor een groot deel nog moet komen. Het contract zou ook pas in 2022 getekend worden, in die tussentijd zal ook veel meer duidelijk zijn.

 

Reputatie 6
Badge

Is al bekend hoe de trein gaat heten? DDNG misschien?


Dat is wel de projectnaam, maar dat kan veranderen. De DDZ (wat de projectnaam was) was oorspronkelijk publiekelijk bekend onder NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker), maar die naam is inmiddels volledig verwaterd dat de NS het nu ook DDZ noemt, ook in de media.

Badge +3

Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-nieuwe-generatie-toegankelijke-dubbeldekkers/

Ondertussen natuurlijk op social media ook meteen weer discussies over 160 vs. 200 km/u, Lelylijn, spoorverdubbeling (viersporigheid) e.d.

Reputatie 7
Badge +3

De Twindex lijkt me geen goed idee, deze treinen zijn extreem storingsgevoelig. Sowieso is het verstandig om niets meer bij Bombardier te kopen, alles wat ze leveren komt jaren te laat en hangt van problemen aan elkaar. En van software heeft Bombardier al helemaal geen kaas gegeten, dus Bombardier is vragen om problemen. De Desiro HC van Siemens is misschien wel een idee.

Overigens wordt het DDZ voorlopig niet vervangen, ICM is eerst aan de beurt.

Reageer