Nieuwe ideeën zijn welkom voor een betere spits

Dit bericht komt van onze nieuwssite en omdat er al meteen reizigers op reageerden heb ik dit topic aangemaakt. Ik hoor graag jullie ideeën en gedachten. Leuk om met elkaar over in gesprek te gaan op het forum!

Na bestelling van 2.5 miljard aan nieuwe treinen vragen we aan reizigers en deskundigen om ideeën om reizen in de spits comfortabeler te maken.

Onze maatregelen tegen drukke treinen werken, maar het blijft druk in de spits. Wij hebben de wijsheid niet in pacht en staan open voor alle goede ideeën. Het hele hele OV gratis? De spits duurder en de dal goedkoper? Of wat dacht je van de invoering van klapbankjes: staan in de spits, zitten in de dal. Alles mag op tafel, op voorhand sluiten we niets uit.

Zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden spraken eind mei over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel was om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer - en over mogelijke oplossingen voor comfortabel reizen in de spits.

In vervolgbijeenkomsten worden oplossingsrichtingen verder besproken en uitgewerkt. Naast haalbaarheid is voor ons cruciaal dat maatregelen kunnen rekenen op draagvlak onder reizigers. Want we doen het voor hen en hun ideeën zijn bij ons van harte welkom.

142 reacties

Langere treinen BUITEN de spits staat voor mij op nummer een. Ik probeer al jaren voor de grote drukte van en naar mijn werk te reizen, maar sinds dit jaar zet de NS 's ochtends vroeg een losse ICM-III in op deze tijd, die regelmatig helemaal vol zit. Wil je reizigers verlijden buiten de spits te reizen? Maak dit dan aantrekkelijk door treinen op bijvoorbeeld 50% bezetting te plannen. Kost geen 2,5 miljard aan extra treinen, benodigde treinstellen zijn gewoon aanwezig, gewoon niet direct na de spits afkoppelen en afrangeren en pas zo laat mogelijk weer verlengen. Kost je hooguit wat extra conducteurs omdat er op een langere trein twee moeten zitten.
Reputatie 1
Zou de spitsheffing niet invoeren. Al was het vanwege PR redenen. NS maakt zich hier niet geliefd mee want vervoersbedrijven behoren voor de treinreizigers te zijn. Doen ze dat niet zoeken treinreizigers alternatieven.

Dat bleek wel met de Fyra debacle. De V 250 reed niet en de Benelux moest weer worden opgestart. Carpoolen en andere oplossingen zoals snelle bussen sprongen in het gat.

Beter lijk me dat NS wacht met instromen van nieuw treinmaterieel (NS Flirt 3, NS CAF Sprinters en IC-NG) zodat oude(re) Sprinters/Intercity samen met de nieuwe treinmaterieel het tekort aan zitplaatsen kan oplossen. Want NS splitst nu hun eigen probleem in de maag van de treinreizigers. Fout!

De HSL kan een onderdeel van de oplossing zijn. Want deze spoorlijn is met een frequentie van 6 treinen p/u in elke richting bepaald niet overvol. En als straks de ICNG met een maximumsnelheid van 200 km p/u gaat instromen kan de frequentie nog meer omhoog want deze snelle IC zullen tussen Hoofddorp - Rotterdam Noord en Barendrecht - Zevenbergse Hoek qua snelheid de Eurostar 320/Thalys qua snelheid niet in de weg zitten.

NS kan de HSL toeslag beter gaan afschaffen als er genoeg ICNG zijn. Verreken het in de prijs van de treinkaartje. Dan zullen vele treinreizigers vooral tussen Schiphol - Rotterdam gaan reizen. En heb je niet de moeilijkheden met inchecken + toeslag HSL. Dat wordt niet door alle treinreizigers begrepen.
Het lijkt me beter om een korting in te voeren wanneer je buiten de spits gaat rijden. Ik denk aan korting op een rit of een gratis kaartje bij een aantal keer gebruikmaken van de trein buiten de spits. Zo worden de reizigers die in de spits reizen niet benadeeld maar de reizigers buiten de spits wel tegemoet gekomen. Ik zou zelf gebruikmaken van deze mogelijkheid.
Op drukke trajecten zonder dienstregeling rijden; zorgen voor betere aansluitingen met stoptreinen of treinen van andere vervoerders.

Standaard goedkopere treinkaartjes als je buiten spits rijdt.

Studenten OV niet geldig in de spits? Om zo de universiteiten en hogescholen te dwingen hun tijden aan te passen.
Badge +3
Hi Hessel,

De boel ontploft bijna (maar goed, dat doen de treinen ook al bijna, soms). Bij deze even mijn (persoonlijke) mening.

Het lijkt mij geen goed idee om mensen uit de trein te jagen door spitsheffing. Je straft daarmee werkgevers (die vaak de reiskosten betalen) of dwingt ze om werktijden te veranderen, en dat kán en mág je simpelweg niet eisen als vervoerder. Zelfde voor onderwijsinstellingen, al kunnen die misschien wel wat schuiven met lestijden.

Langere treinen of een hogere frequentie (wanneer gaat het eindelijk gebeuren op traject Ehv-Asd. 2018? Ik zeg zien is geloven) is ook niet echt haalbaar. En dit idee was leuk maar heeft 2 miljoen gekost en is verder niets mee gedaan zover ik weet.

Je kunt een denktank van 30 'deskundigen' hebben, maar laat dat dan niet toevallig mensen zijn die allemaal 1e klasse mogen reizen en om een uurtje of 10 aan de koffie en om de tafel kunnen zitten.

Reizen die 30 experts eigenlijk wel met de NS? Ik ben bang van niet, maar dat soort dingen zou ik (en velen met mij) wel willen weten, dus vraag het ze eens eerlijk.

Het bestraffen van reizen in de spits is dus onzin. Als je een sigaar of een brood 25% duurder maakt worden er ook niet ineens minder gerookt of minder boterhammen gesmeerd en gegeten.

Oh wacht... als je een zitplaats wil hebben kan je 1e klasse reizen toch? Geen goed idee :$

Bovendien zullen andere reizigers op 'gunstige' trajecten met dit idee ook meer moeten betalen voor de 'meute' in de spits. Ik denk niet dat ze dat zullen slikken, en daar hoef ik geen seconde over na te denken eigenlijk. Ik lees vaak "het is al duur genoeg om in de spits te reizen zonder die 40% korting"

Denktank is dus leuk maar de oplossingen en adviezen zijn op zijn minst discutabel. En nee, ik heb zelf ook geen betere op dit moment. Deal with it, en succes ermee!
Reputatie 7
Badge +3
De spits is in Nederland al absurd duur dus dat lijkt me niet de oplossing. Misschien wordt het tijd dat NS eindelijk accepteert dat er gewoon spitsuren bestaan en dat je daarvoor extra materieel nodig hebt.
Is het allicht niet een idee om een klankbordgroep op te zetten van, laten we zeggen 30 man, die vaak in de spits moet reizen. Deze rond een tafel te laten zetten en te brainstormen over oplossingen. Dit onder begeleiding van misschien personeel van het NS-hoofdkantoor om een directe terugkoppeling van haalbaarheid te hebben.

Brainstorms zijn perfect om tot ideeën te komen aangezien de een de ander weer inspireert. Dit kan je dan allicht structureren door 1. te kijken wat concreet de problemen zijn die opgelost moeten worden (dus niet alleen drukte in de spits, maar ook te kijken hoe ontstaat deze) en 2. te kijken naar wat eventuele oplossingen kunnen zijn.
Reputatie 7
Tot nu toe zie ik hele interessante opmerkingen.
@Tamzin Extra treinen zijn nodig, daar zijn we het op het forum al lang over eens 🙂
@Ilse Wij proberen onze daluren al zo aantrekkelijk mogelijk te maken, door bepaalde abonnementen hierop af te stemmen. Misschien is er nog meer mogelijk, dat valt zeker te bespreken.
@Tuur Studenten niet in de spits mogen laten reizen zal natuurlijk geen haalbare optie zijn, maar misschien is er iets te verzinnen om het reizen buiten de spits voor studenten aantrekkelijker te maken.
@Robert Goede punten, wat isisnoort ook al aangeeft: willen wij zeker kijken of een denktank een goed middel kan zijn om nog meer ideeën te bundelen.
@Bemined Langere treinen tijdens de spits en buiten de spits zijn wenselijk, we zullen kijken in hoeverre dit haalbaar is.
@Hanzeboog Jouw idee voor de HSL is interessant, het overwegen waard. Spitsheffing is een onpopulair onderwerp, we zullen moeten bekijken hoe we dit eventueel kunnen integreren op een klantvriendelijke manier.
Badge +3
Is het allicht niet een idee om een klankbordgroep op te zetten van, laten we zeggen 30 man, die vaak in de spits moet reizen. Deze rond een tafel te laten zetten en te brainstormen over oplossingen.
Beste Isis, ik ken je niet maar draag je bij deze voor als de terror voorzitter die de 'NS denktank' nodig heeft!
Geen woorden maar daden, niet lullen maar poetsen en zo.. Amen, en we zien verder wel :D
Puntje van orde "vergeet die reiziger niet!"
Badge +3
Nieuw idee voor de nieuwe NS commercial.

https://youtu.be/riSTnTZeUcI

Fluitend de trein in.. in plaats van "waar ga jij vandaag eigenlijk heen" 🙂
Reputatie 3
Duurder maken gaat niet werken. Reizen buiten de spits is ook nu al 40% goedkoper. Dus iedereen die buiten de spits kan reizen en gevoelig is voor financiële prikkels, doet dat al.
Verder sluit ik me aan bij Bemined. Zorg dat er buiten de spits gegarandeerd een zitplaats is voor iedereen. Dan bereik je ook de klanten die minder gevoelig zijn voor prijsprikkels maar wel voor comfort. Nu wordt buiten de spits op materieel bezuinigd waardoor ik nog vaak moet staan.
Reputatie 7
Badge +4
Grappig je weer te zien, HesselNS 😉
Reputatie 1

@Hanzeboog Jouw idee voor de HSL is interessant, het overwegen waard. Spitsheffing is een onpopulair onderwerp, we zullen moeten bekijken hoe we dit eventueel kunnen integreren op een klantvriendelijke manier.

Denk dan vooral aan om de HSL verder te integreren in het hoofdrailnet. Dit jaar gebeurde dat al tussen Den Haag - Eindhoven. Te denken valt vooral aan Amsterdam - Vlissingen. De bestaande Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam verlengen naar Vlissingen. Compenseert NS de provincie Zeeland (trage IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam + geen Beneluxtrein) Roosendaal (geen Beneluxtrein) en Dordrecht (geen IC Den Haag - Venlo en geen Beneluxtrein).

De treinreizigers profiteren dan van de snellere treinverbinding. De HSL moet er zijn zodat treinreizigers in Randstad, West Brabant en andere delen van Nederland kan profiteren van een snellere treinverbinding.

Dat zijn betere ideeën dan spitsheffing. Dan kan NS ook zijn gewenste PHS invoeren tussen Amsterdam - Eindhoven en andere spoortrajecten. Op dit moment is er niet genoeg treinmaterieel.
​[i]Zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden spraken eind mei over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel was om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer - en over mogelijke oplossingen voor comfortabel reizen in de spits.

In vervolgbijeenkomsten worden oplossingsrichtingen verder besproken en uitgewerkt.

Waar zijn de erkende problemen te lezen waarvoor ideeen gezocht worden? Hopen dat een idee aansluit op een niet nader gespecificeerd probleem is niet effectief. We willen een open discussie, daar hoort ook een open uitleg over de besproken problematiek bij.
Reputatie 7
Ik begrijp wat je zegt, maar het onderwerp van deze discussie is vrij apert: drukte in de spits.
Wat zijn de erkende problemen: ondanks onze maatregelen in de spits blijft het te druk om iedereen goed en comfortabel te kunnen vervoeren. Treinen rijden soms niet omdat het wegens veiligheidsredenen niet mogelijk is door de drukte, treinen laten reizigers op het perron achter, omdat deze te vol zit etc. Daar willen we graag extra input vanuit jullie voor, om de dienstregeling in de spits te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +4
Hogere frequentie, langere treinen een verbeterde infrastructuur, dat is vast al verzonnen.Gaat het om een aanvulling daarop? Incidenten zullen altijd bestaan, daar heeft ThomasNS volkomen gelijk in.
En dit idee was leuk maar heeft 2 miljoen gekost en is verder niets mee gedaan zover ik weet.
Zeker wel! Inmiddels loopt er een project voor Schiphol.
Als reiziger ervaar ik gebrek aan zitplaatsen, punctualiteit en informatie. Maar wat ik ervaar is persoonlijk. Als ik in de file sta is het om mij heen druk. Sta ik van afstand naar diezelfde file te kijken dan zie ik hoe lang de file is en zijn oorzaken te herkennen.

De reiziger zit dagelijks in de drukte of moet wachten. De reiziger heeft nauwelijks tot geen inzicht op de oplossingen voor die momenten en gaat op eigen initiatief sturen. Er is bar weinig sturing vanuit de verantwoordelijken voor het vervoer. De informatie blijft vaak beperkt tot generieke informatie, die (te) laat de reizigers bereikt, gevolgd door eventueel een oplossing die op dezelfde manier komt.

Voorbeelden:
+de drukte in de trein zijn slechts prognoses.
+de drukte in de trein is generiek en niet specifiek
+de drukte in de treinloop is slecht inzichtelijk voor reiziger die wel keuze in vertrekmoment heeft
+waar ruimte in de trein is, is bij aankomst grotendeels verborgen voor de reiziger
+waar ruimte zichtbaar is valt door drukte/lengte trein niet (tijdig) te komen voor de reiziger.

+bij wijzigingen in actuele dienstregeling is de actieve informatie vaak te laat. Op of na vertrekmoment, zelfs als een trein al vele stations een oplopende vertraging heeft worden bord(en) en omroep dan pas kenbaar gemaakt. In de trein is er weinig actuele accurate reisinformatie zichtbaar en de treinmanager deelt deze ook vaak niet om.
+bij wijzigingen in actuele dienstregeling is de informatie vaak niet actief inzichtelijk. Op een peron is vaak maar 1 of geen actief bord aanwezig die met moeite bekeken kan worden. Omroepen zijn sporadisch en slecht getimed.

Er zou veel te winnen zijn als de vervoerders als NS de positie voor de informatievoorziening serieus zou oppakken. Er is veel focus op informatievoorziening op zich, maar geen reiziger die constant op een NS-app gaat kijken of treinen nog op tijd rijden en zeker niet of en waar het druk is. De NS heeft de mogelijkheid om bij treinen de drukte meer actueel te bepalen door treinmanagers en ander personeel structureel actief hun rol te laten vervullen om gevaarlijke drukte te voorkomen. Maar die kans grijpt men om diverse redenen niet aan. De NS heeft de mogelijkheden om de beschikbare informatie over actuele verstoringen en overstapmogelijkheden actiever kenbaar te maken, maar ook hier zet men het personeel nauwelijks in en is de reiziger te afhankelijk van de mogelijkheden van een app.
Reputatie 7
Badge +3
En dit idee was leuk maar heeft 2 miljoen gekost en is verder niets mee gedaan zover ik weet.
Zeker wel! Inmiddels loopt er een project voor Schiphol.

In Den Bosch was het totale geldverspilling.
Hallo,

Ik heb de volgende ideeen voor deze uitdaging:
- als je op een of andere manier kunt meten hoe druk het is de treinen is, dan zou je dat kunnen weergeven in een app, zo kunnen mensen zien hoe druk het op dat moment is in de trein en of ze nog liever eerst even die ene boodschap willen doen voordat ze de trein nemen.

Andersom kan ook: mensen aan laten geven op een app dat ze rond een bepaalde tijd de trein willen gaan nemen, maar dan vraag je wel veel van mensen, denk ik.

Idee 2:
Een chippoortje neerzetten voor de ingang van de 1e klas, zodat je extra kan betalen en alsnog daar kan gaan zitten als het erg druk is.

Idee 3:
Gaat misschien erg ver; maar je kan speciale coin (mogelijk gemaakt door blockchain technologie) Sparen bij de ns als je buiten de spits reist met deze coin kan je allemaal kortingen of andere dingen kopen ( eten en drinken op het station).

Als dit laatste jullie leuk lijkt, zou ik wel eens met de ns willen verder praten. We hebben nl. Nog meer ideeen.
In Den Bosch was het totale geldverspilling.
Ze zoeken nog mensen, https://werkenbijns.nl/vacatures/functioneel-applicatiebeheerder-it-op-de-trein/. Wees welkom.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien ook maar gewoon wennen aan de drukte. In Japan moet in de spits 75% van de reizigers staan en rond grotere steden in Europa zoals Paris, Berlijn, Londen, etc. ongeveer de helft. Het idee dat we terug kunnen of moeten naar 1960 moeten we maar opgeven.

Verder geeft NS mijns inziens veel te veel geld uit aan personeel en te weinig aan materieel. Met overal poortjes kun je met de helft van de conducteurs/controleurs toe, Arriva kan dat ook.
Reputatie 3
@Tamzin ook aan staan is een grens. Gewoon staan is iets anders als haringen in een ton.
Over informatievoorziening: daar zit wel wat in. Als ik een rustigere trein zoek moet ik in de app 1 voor 1 alle treinen bekijken. Een functie "ik moet uiterlijk om 10 uur in Rotterdam zijn en ik wil een rustige trein" zou helpen. En ja, uit ervaring weet ik dat ook in de spits de ene trein veel voller zit dan de andere (vaak maar een kwartier later).
Misschien ook maar gewoon wennen aan de drukte. In Japan moet in de spits 75% van de reizigers staan en rond grotere steden in Europa zoals Paris, Berlijn, Londen, etc. ongeveer de helft.
In Japan rijden meer treinen, rijden ze bijna 99% van de tijd wel op tijd en tonen reizigers behalve geduld ook discipline om te wachten op een volgende trein die 5 of 10 minuten later vertrekt en een ander dan niet voordringt.

Verder geeft NS mijns inziens veel te veel geld uit aan personeel en te weinig aan materieel. Met overal poortjes kun je met de helft van de conducteurs/controleurs toe, Arriva kan dat ook.
Bij arriva rijden niet van die lange treinen en is er meer overzicht en kan wettelijk dus met minder personeel rijden. Meer materieel maakt niet evenredig minder personeel mogelijk. Daar veranderen poortjes ook weinig aan.
De 1e klas opheffen en daar comfortabele staanplaatsen maken. Er zitten daar nu relatief weinig mensen op veel vierkante meters. Probleem is niet zozeer het staan zelf, maar meer dat dit zich concentreert op de balkons en dat staan nu verre van comfortabel is. Zorg dat de reiziger ergens tegenaan kan leunen en maak tassenrekken boven zodat je niet langer struikelt over tassen. En maak dus meer staanplaatsen zodat het niet allemaal op het balkon hoeft. Door staanplaatsen goedkoper te maken en zitplaatsen wellicht iets duurder, geef je de reiziger een keuze en wordt het als minder irritant ervaren. We zitten echt niet voor onze lol in de spits in de trein, nog duurder maken heeft geen zin.

Reageer