Nieuwe ideeën zijn welkom voor een betere spits



Toon eerste bericht

142 reacties

Speciale Treinen ontwikkelen met werkplekken.
Reputatie 6
Badge
Buiten de spits lijkt het wel drukker dan in de spits, omdat NS dan vrij weinig materieel inzet. Ook is het luidruchtiger, omdat er een andere doelgroep (veelal dagjesmensen met actiekaarten) inzit, dan de fors-betalende forens. Als forens zit je in de trein, omdat het 'moet' en niet om te recreëren.

Wat mij stoort, is dat een abonnement op dagbasis (30 dagen per maand) ongeveer net zo duur is als een los actiekaartje, terwijl je niet 30 dagen per maand in de trein zit, maar zeg 20. Richting haar vaste klanten is NS prijstechnisch onaantrekkelijker bezig, dan richting de incidentele reizigers, die voor een habbekrats kunnen reizen, ook in de middagspits.

Als er dan een maximale capaciteit bereikt zou zijn, dan lijkt het mij het meest logisch om de fors-betalende reiziger te kunnen laten reizen. In Nederland begint het hele leven tussen 8.30 en 9.00 lijkt het: scholen, universiteiten, werk. Juist voor studenten zou het toch aantrekkelijk kunnen zijn om om zeg 10.00 te beginnen, vooral omdat zij geen 8 klokuren per dag (40 uur per week) college hebben. Je hebt dan gelijk een spreiding te pakken en per reiziger brengt een student minder op dat een forens.

Studenten bannen uit de spits kan een gevoelig thema zijn, maar later beginnen met college lijkt me toch niet verkeerd. 🙂
Dat is makkelijk gezegd, maar de meeste studenten hebben een bijbaan en laat die bijbaan nu net vaak beginnen na collegetijd. Onderschat dat vooral niet.

En dan wordt de periode buiten de spits ook veel drukker, terwijl daar het inderdaad veel drukker lijkt. Het probleem ligt bij de capaciteit van NS (en vooral het structureel niet inzetten van de capaciteit in bepaalde periodes).

En gezien de talloze actiekaartjes vindt NS het helemaal niet te druk.
Reputatie 2
Buiten de spits lijkt het wel drukker dan in de spits, omdat NS dan vrij weinig materieel inzet. Ook is het luidruchtiger, omdat er een andere doelgroep (veelal dagjesmensen met actiekaarten) inzit, dan de fors-betalende forens. Als forens zit je in de trein, omdat het 'moet' en niet om te recreëren.

Wat mij stoort, is dat een abonnement op dagbasis (30 dagen per maand) ongeveer net zo duur is als een los actiekaartje, terwijl je niet 30 dagen per maand in de trein zit, maar zeg 20. Richting haar vaste klanten is NS prijstechnisch onaantrekkelijker bezig, dan richting de incidentele reizigers, die voor een habbekrats kunnen reizen, ook in de middagspits.

Als er dan een maximale capaciteit bereikt zou zijn, dan lijkt het mij het meest logisch om de fors-betalende reiziger te kunnen laten reizen. In Nederland begint het hele leven tussen 8.30 en 9.00 lijkt het: scholen, universiteiten, werk. Juist voor studenten zou het toch aantrekkelijk kunnen zijn om om zeg 10.00 te beginnen, vooral omdat zij geen 8 klokuren per dag (40 uur per week) college hebben. Je hebt dan gelijk een spreiding te pakken en per reiziger brengt een student minder op dat een forens.

Studenten bannen uit de spits kan een gevoelig thema zijn, maar later beginnen met college lijkt me toch niet verkeerd. :-)

Forenzen betalen misschien wel het minste van allemaal, omdat zij regulier reizen en dus veelal een abonnement hebben (dat is niets duurder dan zo'n actiekaartje) en daarbovenop ook een reiskostenvergoeding krijgen, of soms krijgen ze het abbo zelfs geheel van de baas. Die reizen dus vrijwel gratis. Geen enkele groep in Nederland reist zo goedkoop als de forens. (Terecht overigens, want je maakt die kosten voor je werkgever, dus die mag daar ook aan bijdragen)

Dat studenten minder uren zouden maken klopt niet, want een voltijdstudie is net zoals een voltijdbaan 36 uur per week (al klagen studenten wel vaak dat ze hun studie helemaal niet kunnen doen binnen die 36 uur per week). Die maken gemiddeld dus net zoveel uren (dit is echter excl. de bijbaantjes die studenten hebben om hun studie te kunnen betalen).

Daarnaast denk ik dat veel mensen veel te simplistisch denken dat opleidingen wel even later kunnen beginnen. Dit levert namelijk veel problemen op met de beschikbaarheid van docenten, lokalen én studenten, aangezien studenten direct na studie vaak bijbanen hebben om die studie te kunnen betalen. Daarnaast bieden de HBO's en WO's niet alleen voltijdstudies aan, maar ook deeltijdstudies, als de voltijdstudies later gaan beginnen, dan zijn de ruimtes en docenten niet op tijd beschikbaar voor de deeltijdstudies. Daarnaast proberen al veel instellingen om zo laat mogelijk te beginnen, omdat later in de ochtend beginnen beter is voor de leeractiviteiten. Niet voor niets zeggen HBO's en WO's vaak dat (nog) later beginnen gewoon onmogelijk is voor ze. De vervoerders hebben dat al zo vaak aan hun gevraagd.

Het is dus 'leuk' dat mensen keer op keer roepen dat studenten maar even wat later moeten beginnen, maar dat is dus ook al keer op keer onderzocht en keer op keer kwam men tot de conclusie dat dat niet haalbaar was.
Reputatie 1
Just some english comments since i am confronted with the peak traffic daily. Some ideas:

Consider a "3rd Class" . A train Car which consists of only standing places or those semi-sit benches/railings along the walls (like what you get on the stations instead of benches). Also a center pole along the roof with wrist-straps in the middle, you see this in the USA trains and busses. This allows for people to stand in the middle much easier and more comfortably.

I stand every day these days on my route and i am getting quite use to standing at this point. However for some reason NS has never really invested in making standing a good,comfortable and viable option . You only got the 1 pole in the middle area on sprinters near doors, this is not effective for more than 2 people to hold on to.

On the I/Cs standing is not great either (i'd even say i find it worse to stand on than on sprinters). The areas near the doors might allow standing place, but it is terrible ,dark (usually no windows even) and almost zero things to hold onto. (unless you sit on the stairs). Standing between the seats are also very uncomfortable, and difficult for people to move in/out of the train while you are standing there....i definitely think some more thought can be put into making standing there a more viable option. On the Irish trains they often have these "cages" (similar to the luggage areas on busses) where people have block area to stand, with a railing to hold on to.


Side note, not specific to spits-traffic, but simply in terms of "using your space better". I saw this on the French Trains: Put up some "hooks" against the walls for bicycles (so you "hang" your bike on the hook with front wheel on top), instead of just allowing people to put their bikes along the walls blocking seats/standing/everything.
Installeer drukte-verklikkers in de treinstellen boven de deuren. Een rood licht betekent drukker of even druk in de treinstellen in die richting, een groen licht betekent minder druk in de treinstellen in die richting. Zo kunnen reizigers zich beter verdelen over de beschikbare ruimte in de samengestelde trein.

Eénrichtingsverkeer in de trein heeft overigens nog een voordeel; doordat reizigers minder snel de trein uit komen worden de (rol)trappen minder belast en is de doorstroming beter. Zo is iedereen sneller van het perron af.
Reputatie 7
Badge +2
Meer controleren? Bij drukte is er bijna nooit controle. Ideaal om zwart te rijden dus. Scheelt toch maar weer een paar reizigers als de pakkans groot is.
De beste ideen (naar mijn mening) die ik gezien heb:
- Invoer van derde klas
- Chiplezers bij eerste klas (een ook bij tweede klas indien derde klas wordt ingevoerd) zodat je terplekke je klasse kan upgraden
- Weergave van aantal nog vrije zitplaatsen boven de ingang

Extra idee: Afschaffen van abonnementen en kortingen. Alleen een spits en daltarief, voor iedereen hetzelfde. Zodat je ook incidenteel in daluren kan reizen. Studenten in de spits moeten dus bijbetalen, want studenten OV = daltarief.
En nog een bonus idee om de drukte in de trein tijdens de spits te verminderen: maak het gebruik van de auto goedkoper;)
Reputatie 6
Badge
Nog een idee: verhoog de sprinter frequentie ten koste van de intercities tussen de grote steden zodat er meer forenzen, die vaak uit kleinere plaatsen reizen naar hun werk in een grote stad, mee kunnen.
Om dit nog eens even aan te vullen. Tegenwoordig staan de treinstellen van de ICD dagelijks vol. Ik vind staan dan echt geen probleem. Alleen was het vandaag dus zover dat er niemand meer in kon. Dat betekende dat ik kon wachten op de volgende (welke vervolgens verviel). Kunnen er bij een aantal treinstellen de banken niet worden verwijderd, zodat je gewoon sta coupes hebt, zodat er lekker veel mensen mee kunnen.
Badge
Nog beter idee: de (meestal stampvolle) ICd verlengen naar 7 rijtuigen, en de (meestal halflege) IC Den Haag - Eindhoven inkorten tot 7 rijtuigen. Zo sluit je beter aan op de vervoersvraag. (Én je speelt er genoeg materieel mee vrij om eventueel door te kunnen rijden naar Venlo! 🙂 )
Reputatie 1
Heb niet het idee dat de Intercity Direct vaak vol is. Wel tijdens de spitsuren op werkdagen. Daarom wordt op deze uren natuurlijk toeslag gevraagd. Maar in de daluren heb je altijd zitplaats.

In de spitsuren zijn 7 ICR tussen Den Haag - Eindhoven te kort. Dan heb je de 9 rijtuigen wel nodig. Maar in de daluren hebben de 9 ICR een lage bezettingsgraad. Doortrekken van de IC Den Haag - Eindhoven naar Venlo zal niet mogelijk zijn omdat NS dan niet genoeg ICR heeft. En dan heb je nog meer Traxx locomotieven nodig.

Een IC Den Haag - Eindhoven - Venlo zal mogelijk zijn als de ICNG zal instromen.
Het is toch juist een teken dat een dergelijke toeslag niet werkt, niet hoog genoeg is als hij tijdens de spits nog steeds ram vol zit? Daarom mijn voorstel,
Coupes in metro/sprinter stijl. Zijwaarts over de lengte klapstoeltjes. Dan kunnen er meer mensen mee tijdens de spits en kan je buiten de spits, wanneer er minder mensen zijn gebruik maken van de stoeltjes. Minder materieel, meer capaciteit.
Reputatie 1
Zijn lapmiddelen. Voor die aantal keren in de spitsuur klapstoeltjes maken voor een rijtuig die nog hooguit 3 - 5 jaar zal meegaan op de HSL.

De echte oplossing is de ICNG. Mocht het aantal ICNG in het begin nog niet voldoende zitplaatsen bieden kan NS alsnog de Traxx + ICR als aanvulling inzetten. En dat de Traxx + ICR vaak vol is ondanks de matige betrouwbaarheid geeft aan dat er vraag is naar een snelle IC tussen Schiphol - Rotterdam. Met een verbeterde HSL IC zal het aantal treinreizigers tussen Schiphol - Rotterdam alleen maar toenemen.
Idee om de drukte beter over de trein te verdelen, in aanvulling op de sensoren die NS in de treinen plaatst. Laat de deuren van de drukke wagons 5 a 10 seconden later open gaan dan de deuren op de minder drukke wagons. Ik verwacht dat de meute op het perron dan als een dolle richting de deuren rent die wel open gaan.
Op station Schiphol hebben ze servicemedewerkers die de grote hoeveelheid treinreizigers op spoor 1 of 2 verdeelt over het perron. Waardoor de treinreizigers gelijkmatiger instappen over de hele trein. Dat bevordert de doorstroming op station Schiphol omdat de vele Intercity Direct/Sprinters naar Amsterdam Centraal dan sneller kunnen vertrekken.

Reageer