beantwoord

Nieuwe intecity

  • 6 October 2023
  • 4 reacties
  • 276 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik had gisteren de nieuwe intercity tussen Rotterdam Centraal en Breda.

Het was best wel druk. Op zoek naar een zitplaats liepen we door de trein. In de nieuwe IC zitten diverse elektrische schuifdeuren die te trein in verschillende compartimenten verdeeld. Deze schuifdeuren zijn te openen zijn met een drukknop. Bij één van de deuren knipperde deze drukknop rood, de deur was niet te openen. Na een poosje (enkele minuten) wachten werd de knop groen, maar toen er op gedrukt werd veranderde de kleur direct in rood. De deur ging echt niet open. Na diverse keren proberen bleef dit euvel zich voordoen, de deur was echt niet met de drukknop te openen. Ik vond het geen veilige situatie zo, stel dat er zich een noodsituatie voordoet dan sta je daar voor een deur die niet open gaat. Een medepassagier heeft toen maar met erg veel moeite handmatig de deur open gedrukt om toch naar een ander deel van de coupé te kunnen om daar een zitplaats te zoeken.

Het is een prachtige trein, maar het lijkt erop dat dit nog een kinderziekte is .

Het betrof treinstel 3226.

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 6 October 2023, 15:03

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Denk niet dat het echt een kinderziekte is. Dit euvel komt vaker voor, ook in sommige sprinters waarbij zo'n deur tussen 1e en 2e klas zit. Elektrische schuifdeuren gaan relatief snel defect of in storing. Ook mede doordat mensen soms geen geduld hebben en de deur openduwen of schuiven, met name als het openen te lang duurt. 

Reputatie 7
Badge

Met wat kracht kan je die deuren gewoon opentrekken als ze echt niet open willen.

Dat is allesbehalve handig, natuurlijk. In hoge nood kan er inderdaad handmatig worden geforceerd, maar ik zet voor nu een melding door voor deze defecte deur. Excuus voor het ongemak.

Reputatie 6
Badge +2

Wat zonde dat dit treintype verpest wordt door dit steeds maar optredende euvel. Kan de electronica niet uitgezet worden, zodat het een gewone handmatig open te schuiven deur wordt? Of kan de deur verwijderd worden, of vastgezet worden in de open stand?

Reageer