Skip to main content
beantwoord

Nieuwe intecity

• Op het juiste spoor

Ik had gisteren de nieuwe intercity tussen Rotterdam Centraal en Breda.

Het was best wel druk. Op zoek naar een zitplaats liepen we door de trein. In de nieuwe IC zitten diverse elektrische schuifdeuren die te trein in verschillende compartimenten verdeeld. Deze schuifdeuren zijn te openen zijn met een drukknop. Bij één van de deuren knipperde deze drukknop rood, de deur was niet te openen. Na een poosje (enkele minuten) wachten werd de knop groen, maar toen er op gedrukt werd veranderde de kleur direct in rood. De deur ging echt niet open. Na diverse keren proberen bleef dit euvel zich voordoen, de deur was echt niet met de drukknop te openen. Ik vond het geen veilige situatie zo, stel dat er zich een noodsituatie voordoet dan sta je daar voor een deur die niet open gaat. Een medepassagier heeft toen maar met erg veel moeite handmatig de deur open gedrukt om toch naar een ander deel van de coupé te kunnen om daar een zitplaats te zoeken.

Het is een prachtige trein, maar het lijkt erop dat dit nog een kinderziekte is .

Het betrof treinstel 3226.

Beste antwoord door Laura NS

Dat is allesbehalve handig, natuurlijk. In hoge nood kan er inderdaad handmatig worden geforceerd, maar ik zet voor nu een melding door voor deze defecte deur. Excuus voor het ongemak.

Bekijk origineel

13 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4164 reacties
  • 6 oktober 2023

Denk niet dat het echt een kinderziekte is. Dit euvel komt vaker voor, ook in sommige sprinters waarbij zo'n deur tussen 1e en 2e klas zit. Elektrische schuifdeuren gaan relatief snel defect of in storing. Ook mede doordat mensen soms geen geduld hebben en de deur openduwen of schuiven, met name als het openen te lang duurt. 

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 6 oktober 2023

Met wat kracht kan je die deuren gewoon opentrekken als ze echt niet open willen.

Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 3103 reacties
  • Antwoord
  • 6 oktober 2023

Dat is allesbehalve handig, natuurlijk. In hoge nood kan er inderdaad handmatig worden geforceerd, maar ik zet voor nu een melding door voor deze defecte deur. Excuus voor het ongemak.

Dennis
Forum|alt.badge.img+2
  • 6194 reacties
  • 7 oktober 2023

Wat zonde dat dit treintype verpest wordt door dit steeds maar optredende euvel. Kan de electronica niet uitgezet worden, zodat het een gewone handmatig open te schuiven deur wordt? Of kan de deur verwijderd worden, of vastgezet worden in de open stand?

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 18 maart 2025

Ik zie dat de melding een jaar geleden is doorgezet. Het gebeurt echter nog dagelijks en iig elke van dit type trein dat ik neem.

Vind het niet veilig, want wat in geval van nood of agressie waar je weg wil?! We worden er terecht op gewezen als de uitgang versperd wordt, er teveel fietsen zijn.. maar we mogen andersom verwachten dat hier adequater gehandeld wordt. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 18 maart 2025

Dat deuren elektronisch geopend kunnen worden, betekent nog niet dat ze niet handmatig geopend kunnen worden.

Met een beetje kracht krijg je de deur zo open, en door de adrenaline van de situatie zul je genoeg kracht hebben.

In de meeste gevallen werken elektronische deuren bovendien zo dat ze, wanneer er geen stroom meer is, gewoon opengaan. Nou weet ik niet of dit zo is met deze deuren, maar het zou wel handig zijn.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1064 reacties
  • 18 maart 2025

Het is merkwaardig dat bij de ICNG er zo vaak storingen met de deuren in de coupes zijn. 

Want naar mijn weten komt dat in geen enkele trein dit voor! Wat maakt de deuren in de coupes van ICNG zo anders dan alle andere NS treinen? En zelfs in vergelijking met alle andere treinen in buitenland? 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1672 reacties
  • 18 maart 2025

De meeste treinen hebben ook geen elektronische deuren. En zeker niet in de hoeveelheid die ICNG heeft. Alleen ICM en FLIRT hebben vergelijkbare soorten elektronische deuren, maar enkel bij de eerste klas.

O.a. SNG, VIRM, DDZ hebben allemaal glazen klapdeuren.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 175 reacties
  • 18 maart 2025

Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat dit probleem die hier genoemd wordt vaker voorkomt bij ICNG dan andere soorten zoals ICM

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 19 maart 2025

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de elektronische deuren van de wc. Ik vraag me af wat de beweegreden is voor een elektronische deur, terwijl een normale deur het werk nog prima doet.

Misschien heeft het te maken met toegankelijkheid, maar de vraag is nu of de coupé überhaupt wel toegankelijk is door deze slecht werkende deuren.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 175 reacties
  • 19 maart 2025
Gorott schreef:

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de elektronische deuren van de wc. Ik vraag me af wat de beweegreden is voor een elektronische deur, terwijl een normale deur het werk nog prima doet.

Misschien heeft het te maken met toegankelijkheid, maar de vraag is nu of de coupé überhaupt wel toegankelijk is door deze slecht werkende deuren.

Ja dat klopt soms gaat deur niet goed open of helemaal niet, maar als je dag merkt is het wel verstandig om te melden bij de conducteur.      Om op je vraag terug te komen is mijn antwoord is nee als deuren slecht werken is de coupé minder toegankelijk, maar als de deuren het niet doen dan is de coupé helemaal niet meer toegankelijk.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1672 reacties
  • 19 maart 2025
Gorott schreef:

Ik kan me voorstellen dat schuifdeuren voornamelijk voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen die wat minder stabiel zijn of minder kracht hebben een stuk toegankelijker zijn dan de zware glazen klapdeuren of de openslaande deuren bij toiletten etc.. Ook als je met bagage reist, dan zijn de klapdeuren vaak bijzonder onhandig.

Maar dergelijke schuifdeuren worden al zo lang gebruikt, in zoveel treinen van allerlei fabrikanten dat, zeker van een fabrikant als Alstom, wel verwacht mag worden dat zoiets simpels gewoon werkt.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 175 reacties
  • 19 maart 2025
JurgenH schreef:

Ik kan me voorstellen dat schuifdeuren voornamelijk voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen die wat minder stabiel zijn of minder kracht hebben een stuk toegankelijker zijn dan de zware glazen klapdeuren of de openslaande deuren bij toiletten etc.. Ook als je met bagage reist, dan zijn de klapdeuren vaak bijzonder onhandig.

Maar dergelijke schuifdeuren worden al zo lang gebruikt, in vele treinen en van vele fabrikanten ook. Zeker van een fabrikant als Alstom mag wel worden verwacht dat zoiets simpels gewoon werkt.

Klopt, maar hopelijk word dit zo snel mogelijk opgelost 

Reageer