beantwoord

Nieuwe logo in Stiltecoupe is niet helder



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik denk niet dat ze dit logo zomaar weghalen. ?
Welkom op het NS Serviceforum Marieke. We lezen deze feedback vaker en ik zal ook jouw verhaal intern terugkoppelen. Of er op korte termijn iets verandert kan ik niet toezeggen, maar iedere melding helpt. Hopelijk is het voor jou nú duidelijk en kun je de volgende keer genieten van je treinreis in een stiltezone.
Reputatie 1
De intentie is natuurlijk goed. Maar de meeste reizigers gaan dit allemaal niet snappen. Teksten op de ramen met “stilte”/ “silence” zijn voor sommigen al te moeilijk. Er zijn nu dus kennelijk “drukke”, “rustige” en “stille” zones. Heel fijn als iedereen zou snappen wat de NS hiermee wil bereiken, maar dat gaat echt niet lukken. Ook niet met een logo. Ik begrijp dat hier allemaal goed over nagedacht is en dat hier communicatiedeskundigen bij betrokken zijn geweest, maar ben toch bang dat het merendeel van de reizigers het allemaal maar weinig interesseert. Zelfs ik, al jaren met de trein, zie nu voor het eerst dat logo in de DDZ (zit er nu ook daadwerkelijk in) en ontdek bij toeval nu pas door dit topic wat de NS daar mee wil zeggen. Moest er zelfs even om lachen. Denk echter dat de boodschap niet helemaal over is gekomen. Zelfs niet bij, ik heb al jaren de voorkeur om boven te zitten in een dubbeldekker, omdat het daar gek genoeg altijd rustiger is (ook zonder logo op het raam). Degene die echt in stilte wil werken, en gesteld zijn op comfort, is de 1e klas gewoon de beste keus. Dat is al jaren de coupe van de zakelijke reiziger. Dat is voor iedereen ook het duidelijkste. De rest van de reizigers is een mix van forensen, studenten en dagjesmensen. Zeker de laatste categorie interesseert al helemaal niet dat er allerlei speciale zones zijn, die zijn doorgaans puur gefocused op “welke trein moet ik straks hebben”, “is de trein op tijd” of “waar laat ik mijn bagage”. Maar nogmaals: de intentie is goed. Alleen werkt het waarschijnlijk niet.🆒
NS is soms net menselijk. De intenties zijn goed. Maar de uitvoering niet altijd perfect.
Badge
De uitvoering is weliswaar niet altijd perfect, Klaas-Jan, maar van fouten kun je leren. Omdat er genoeg slimme, zelfreflecterende werknemers bij NS rondlopen, ga ik er dan ook van uit dat deze verwarrende drievoudige zonering (klets-, werk- en stiltecoupé) in de ICNG achterwege wordt gelaten. Ik zou graag willen weten: is dit daadwerkelijk het geval?
Ik zal eens een lijntje uitwerpen om te kijken of ik dat kan achterhalen, DDietzen.
Badge +3
Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.
Badge
Erryt, bedankt voor het lijntje! En als je dan beet hebt en blijkt dat men toch die zonering in de ICNG gaat zetten, dan even hard aan dat lijntje trekken aub :)

Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.


Vanaf de perrons zijn die logo's absoluut niet te zien.

Groepen of gezinnen hebben in 95% van de gevallen geen flauw idee dat er verschil is in stoelen op de boven- en benedenverdieping. Volgens mij heeft bijna niemand daar een idee van. Ikzelf reis bijvoorbeeld zowat om de andere dag met de trein en kwam er pas vandaag achter dat in de VIRMm onderin enkel vierzits staan en bovenin enkel tweezits.
Alleen met trial-and-error, en een flinke portie oplettendheid, kom je uit jezelf achter dat onderscheid. NS zou er goed aan doen, om dit onderscheid al op de perrons aan te geven. Misschien via een campagne à la de huidige 'Fluiten = sluiten', al zal zoiets pas echt effectief zijn nadat alle VIRMs zijn gemoderniseerd (en hoe lang gaat dat nog duren...?).

Daarnaast: als de kids boven willen zitten, zie ik geen enkele ouder die ze daarin tegenhoudt. Bovenin zitten is voor talloze kinderen het leukste deel van de treinreis, omdat je daar zo mooi naar buiten kunt kijken. Ga ze dan maar eens vertellen dat NS dacht dat het verstandig was om de werk- en stiltezones niet onderin, maar bovenin te plaatsen, en dat ze daarom niet boven mogen/kunnen/gaan zitten... :?

En trouwens, dat documentje van voorzieningen in verschillende treinsoorten is inmiddels vrij achterhaald. Zo heeft ICRmh (de enige ICR-vorm die nog rondrijdt) geen stiltezones. En wat heeft die DDZ toch ineens een leuke kleurstelling... :8

PS: in dat artikel van Het Treinenhoekje lees ik dat de stiltezone van het AB-rijtuig van de VIRMm een GSM-jammer-achtige stoorzender bevat... is dat serieus? Ik heb vaak genoeg in de stiltezone van een VIRMm gezeten en had daar (vrijwel) altijd prima wifi.
Ik heb nog niets vernomen, DDietzen. Ik heb een reminder verstuurd.
Ik heb helaas de verkeerde afdeling voor informatie gevraagd. Ik ben nu aan het uitzoeken waar ik terecht kan met deze vraag. Het kan nog even duren voordat ik een antwoord krijg. Het is ook nog maar de vraag of ik dit kan achterhalen.
Zojuist had ik een discussie met iemand in een werkcoupé die aan het bellen was. Ik gaf aan dat dit niet was toegestaan, hij gaf aan dat het alleen niet toegestaan is in een stiltecoupé, immers staat daar het logo van een telefoon met een streep erdoor en in de werkcoupé niet. Maar wat voor verschil blijft er dan over tussen een werkcoupé en een stiltecoupé.
Graag zou ik alleen normale en stiltecoupés zien, en dat dit onderscheid voor betreding van de coupé al duidelijk is door het woord 'stilte' op de coupédeur te vermelden. Hierdoor zullen reizigers die willen praten eerder een andere coupé uitkiezen dan wanneer ze al zijn gaan zitten.
Welkom op het NS Serviceforum, AlexanderK :)

Jammer om te lezen dat dit gebeurd is. Begrijpelijk dat hier verwarring over kan ontstaan. Het hele ding is natuurlijk dat we in het openbaar vervoer gewoon zo goed mogelijk rekening met elkaar moeten houden en fatsoenlijk met elkaar omgaan. Toch snap ik je punt natuurlijk en zal ik je suggestie doorspelen.
In de werken en rust zone kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Deze zone is ingericht om rustig te reizen. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Dit kun je hier nalezen.
Badge +3
Ik snap de verwarring, zie reactie #36...

Maar WAT :? in dat logo (lekker werken, lezen of muziek luisteren in deze werken en rustzone) wijst er in hemelsnaam op dat het daar STIL zou moeten zijn?


Helemaal niets dus (in tegenstelling tot het Stttt icoontje met de vinger voor de mond en het symbool op de muur met "geen telefooon" in de stiltezone/coupé).

Het is gewoon de tegenhanger van het 'lounge' icoontje dat je beneden vindt (met kletsende mensen), meer niet. De stoelen staan boven in tweetjes, beneden in de babbelzone in viertjes. Helder toch?
Mee eens. En telefoneren kan gewoon bij werk horen natuurlijk. Maak er dan een stiltecoupe van maar dit is niet te begrijpen.

Dat mensen rekening moeten houden met elkaar begrijp ik, maar dat doen ze ook niet in een gewone coupe.
Tijdens mijn vakantie heb ik helaas nog niets vernomen. Een reminder is weer verstuurd.
Alsjeblieft maak er stiltecoupes van. Iedereen zit te bellen en te kletsen. Ik wilde naar muziek luisteren. Geen kans.
Ik zal je suggestie doorgeven. Ik hoop snel dat ik kan vertellen wat de ideeën hiervoor zijn.
Ik heb nog geen antwoord vernomen, maar ook hiervoor blijf ik net zo lang op de deur kloppen tot ik iets kan terug koppelen.
Goed nieuws. Er komen drie verschillende zones in ICNG (werken/rust/ontmoeten). Voor diegene die het nog niet hebben vernomen hebben wij vorig jaar een nieuwsitem hierover geplaatst.. In het eerste filmpje kan je een kijkje virtuele toer in onze ICNG maken.
Badge
Tot zover het zelflerend vermogen van NS... 😞
Badge
Goed nieuws. De landelijke media zijn wakker geschud:
Verwarrende logo's in vernieuwde treinen zorgen voor ergernis - http://nos.nl/l/2223973

Wordt dit dan eindelijk de langverwachte wake-upcall voor NS? De manier waarop (ogenschijnlijk stelselmatig) voorbij wordt gegaan aan het feit dat werkelijk níémand boodschap heeft aan drie verschillende, verwarrende zones in de trein - terwijl met enkel twee zones al jarenlang veel te veel verwarring, irritatie en agressie bestaat in de stiltezone - is lachwekkend stoïcijns.

En trouwens...

Een woordvoerder van NS zegt de opmerkingen van de reizigers serieus te nemen, en dat de reacties een rol zullen spelen bij het ontwerpen van de nieuwe treinen. "Hoe de symbolen er bij de nieuwe en gemoderniseerde treinen uit gaan zien, is nog toekomstmuziek."

Ik tel maar liefst drie lange neuzen hier, in both senses of the word...
Badge +3
NS leert heel snel. Hier een krantenbericht uit het Leidsch Dagblad van 29 december 1972 (!) over een proef met de "Werkcoupé". Een vergelijkbaar bericht is ook te vinden in andere kranten van die dag.


Bron: http://leiden.courant.nu/issue/LD/1972-12-29/edition/0/page/4
ik vind het belachelijk die werkruimtes, als je meer werk ruimte wilt hebben ga dan naar de eerste klas. Dit symbool is erg onduidelijk, ook denk ik dat de meeste mensen in stilte willen werken en als we lekker met z’n alle gaan praten in de coupe heeft het nog geen nut. Ook vind ik dat er meer stilte coupes moeten komen deze zitten altijd vol! Maar geef dit ook beter aan er zijn zoveel discussies over in de trein.
Reputatie 7
Badge +4
Het symbool is denk ik bewust onduidelijk gemaakt. Dat is eenvoudig af te leiden uit het feit dat niemand het snapt. Op die manier is er niemand op aan te spreken, want iedereen kan het interpreteren zo hij wil. Vast bedacht door de afdeling communicatie. 😉 'Stilte' en 'Silence' zijn veel duidelijker.

Het is gewoon een 'Zoek het zelf maar uit sticker' als je hinder ondervindt. Deze sticker is niet alleen een mislukt experiment maar zelfs feitelijk beledigend voor diegenen die rust willen en gehinderd worden door hufterburgers die nergens op zijn aan te spreken.

Het is zo simpel: Wie er voor kiest om in de stiltecoupé te gaan zitten, houdt zijn mond en wie wil praten kan dat in het overgrote deel van de trein. Je moet toch een randdebiel zijn als je dat niet snapt.

We hadden hier laatst iemand die vond dat hij in de stiltecoupé mocht praten 'want er was verder geen zitplaats in de trein'. Uiteraard moeten de mensen in de stiltecoupé dan maar zijn geklets accepteren, dat wel van hetzelfde denkniveau zal zijn.
Reputatie 1
En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.

Reageer