beantwoord

Nieuwe logo in Stiltecoupe is niet helder



Toon eerste bericht

57 reacties

Badge +3
Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.
Ik zal eens een lijntje uitwerpen om te kijken of ik dat kan achterhalen, DDietzen.
Badge
De uitvoering is weliswaar niet altijd perfect, Klaas-Jan, maar van fouten kun je leren. Omdat er genoeg slimme, zelfreflecterende werknemers bij NS rondlopen, ga ik er dan ook van uit dat deze verwarrende drievoudige zonering (klets-, werk- en stiltecoupé) in de ICNG achterwege wordt gelaten. Ik zou graag willen weten: is dit daadwerkelijk het geval?
NS is soms net menselijk. De intenties zijn goed. Maar de uitvoering niet altijd perfect.
Reputatie 1
De intentie is natuurlijk goed. Maar de meeste reizigers gaan dit allemaal niet snappen. Teksten op de ramen met “stilte”/ “silence” zijn voor sommigen al te moeilijk. Er zijn nu dus kennelijk “drukke”, “rustige” en “stille” zones. Heel fijn als iedereen zou snappen wat de NS hiermee wil bereiken, maar dat gaat echt niet lukken. Ook niet met een logo. Ik begrijp dat hier allemaal goed over nagedacht is en dat hier communicatiedeskundigen bij betrokken zijn geweest, maar ben toch bang dat het merendeel van de reizigers het allemaal maar weinig interesseert. Zelfs ik, al jaren met de trein, zie nu voor het eerst dat logo in de DDZ (zit er nu ook daadwerkelijk in) en ontdek bij toeval nu pas door dit topic wat de NS daar mee wil zeggen. Moest er zelfs even om lachen. Denk echter dat de boodschap niet helemaal over is gekomen. Zelfs niet bij, ik heb al jaren de voorkeur om boven te zitten in een dubbeldekker, omdat het daar gek genoeg altijd rustiger is (ook zonder logo op het raam). Degene die echt in stilte wil werken, en gesteld zijn op comfort, is de 1e klas gewoon de beste keus. Dat is al jaren de coupe van de zakelijke reiziger. Dat is voor iedereen ook het duidelijkste. De rest van de reizigers is een mix van forensen, studenten en dagjesmensen. Zeker de laatste categorie interesseert al helemaal niet dat er allerlei speciale zones zijn, die zijn doorgaans puur gefocused op “welke trein moet ik straks hebben”, “is de trein op tijd” of “waar laat ik mijn bagage”. Maar nogmaals: de intentie is goed. Alleen werkt het waarschijnlijk niet.🆒
Welkom op het NS Serviceforum Marieke. We lezen deze feedback vaker en ik zal ook jouw verhaal intern terugkoppelen. Of er op korte termijn iets verandert kan ik niet toezeggen, maar iedere melding helpt. Hopelijk is het voor jou nú duidelijk en kun je de volgende keer genieten van je treinreis in een stiltezone.
Reputatie 6
Badge
Ik denk niet dat ze dit logo zomaar weghalen. ?
Beste NS haal dit logo alsjeblieft weg. Het is totaal onduidelijk. Echt een miskleun. Het logo toont 'vrijblijvend' een aantal leuke dingen die je in de trein kan doen. Dat hier subtiele regels aan vast hangen van 'werken' en 'even wat tegen elkaar zeggen' maar ook weer niet uitgebreid praten.... hoe verzin je het! Ik was - net als velen zoals ik hier lees - in de veronderstelling dat dit het nieuwe logo voor de stiltecoupe is. En dat leidt tot ergernis - het is namelijk al geen pretje om je pratende medereizigers op 'stilte' aan te spreken, en met dit symbool zinkt de moed je al helemaal in de schoenen, omdat het volstrekt niet 'self-explanatory' is. Ik hoorde net al iemand achter mij vloeken toen twee kletsende meiden hier kwamen zitten. Pas met enig googelen kom ik erachter wat dit logo betekent en dat er ergens in deze trein wél stiltecoupes zijn. Dat krijg je als NS echt niet gecommuniceerd, hoe vaak je het hier op dit forum ook uitlegt. Stiltecoupe is al
Fijn - en lastig - genoeg, geen vage tussenvormen alsjeblieft!
Ik zit net in de trein lekker praten. Blijkt het dus een werkcoupe te zijn lekker dan gaag zo een bemoeial zeggen dat ik niet mag praten. Ik keek op internet en het blijkt dus dat je mag fluisteren
Reputatie 7
DDZ4 en 6, binnekort ook in dr vernieuwde VIRM(4 en 6)
Wat een luxe al de coupe vormen, dat moeten behoorlijk lange treinen zijn....
Stom logo! Inderdaad niet duidelijk, ga het nou eens goed doen NS!
Wat een dom logo
Niet steeds ingewikkelder maken: stilte is stilte en niet-stilte is praten, telefoneren etc. In de eerste klas gaat het vrij redelijk met stilte in de stilte-coupé, in de tweede klas is het huilen met de pet op, zeker in de spits.
Gisteren ook weer verwarring gehad in de DDZ met de symbolen. Het symbool social coupe werd verward met een stiltecoupe. Gelukkig uit de wereld kunnen helpen.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is dan niet erg duidelijk...

En je mag [in een "werkcoupé"] ook telefoneren neem ik aan, want dat hoort bij werkzaamheden.

NEE in een stilte coupe is bellen VERBODEN en dan moet je even naar het balkon als je gebelt wordt of mobiel op stilte zetten cq uit

Lees eerst het topic, voordat je reageert.
Dat is dan niet erg duidelijk...

En je mag ook telefoneren neem ik aan, want dat hoort bij werkzaamheden.


NEE in een stilte coupe is bellen VERBODEN en dan moet je even naar het balkon als je gebelt wordt of mobiel op stilte zetten cq uit
De meeste reizigers in de werkcoupe houden zich keurig aan de regels.
Ze lezen hun krantje of een boek en zijn verder stil.
Absolute stilte is niet nodig er mag best af en toe wat gezegd worden daar zegt ook niemand wat van.
Kom je echter binnen met drukke schreeuwende kinderen zal dit niet in dank afgenomen worden, die moeten gewoon ergens anders gaan zitten waar praten en geluid maken mag.
Mijn ervaring is dat dit over het algemeen ook gebeurt.
Reputatie 7
Badge +4
Er komen geen positieve reacties op want de aanduiding is te slecht voor woorden. Stil of niet stil en duidelijk aangeduid, dan is het goed.
Dit is gemaakt op basis van een laf principe van het is geen stiltecoupé dus er hoeft niet ingegrepen te worden. Deze aanduiding de trein uit en vervangen door een groot iets met een duidelijke aanduiding er op. Heel veel mensen waarderen de stiltecoupé. Laat het dat dan ook duidelijk zijn. Een slappe geitewollensokkenaanduiding, meer is het niet.
Reputatie 1
Ik ben blij dat Geert en de Achterhoeker me begrijpen. Het werkcoupe-logo wekt de suggestie van een stiltecoupe. De discussies daarover met mede-reizigers zijn heel vervelend.
Het enige zinvolle onderscheid in de trein echter is die tussen stilte en geluid. In beide kun je werken, je kunt nl zowel stil als geluid-producerend werken. Geconcentreerd lezen gaat het beste in stilte. Afhankelijk van wat je doet kies je dus de passende coupe uit. Ik begrijp niet zo goed waarom de NS zo vasthoudt aan werkcoupes waar mensen gewoon niets aan hebben als ze voor hun werk moeten lezen.
Kan de NS mij uitleggen waarom ik mijn werk in de trein beter kan doen naast iemand die ook werkt, bijvoorbeeld telefoneert, dan naast iemand die zit te lezen?
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
Verder alle hulde voor de stiltecoupes. Maar klopt het dat die er op de Hanzelijn niet zijn?
Reputatie 1
Een werkcoupé levert alleen frustratie: bij de reiziger die ten onrechte denkt dat het een stiltecoupé is, die zich stoort aan de niet-stilte van de medereizigers, bij die niet-stille medereizigers vanwege de verwijtende blikken, zuchten en opmerkingen van de stillen. Bij de slager, concertpianist en kinderoppas die zich gediscrimineerd voelen.
Stil werken kan prima in de stiltecoupé, niet-stil werken in de niet-stiltecoupé - werkcoupé lijkt me volledig onnodig.

Zouden er eigenlijk ook positieve reacties op komen?
Badge +3
De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:


Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Voor de volledigheid: er loopt momenteel wel een proef waarbij de hoofdsteunen voorzien zijn van een symbool dat een stiltecoupé aanduidt. Het gaat dan om hetzelfde symbool van het poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt, of de tekst "ssst". Deze aanduidingen zijn in aanvulling op de andere aanduidingen en het lijkt me niet dat dit niet begrepen wordt door treinreizigers, dus ik vermoed dat u hier niet op doelt.
Na de verandering van het symbool ervaar ik vele maal meer herrie in de stiltecoupé. Dit komt puur doordat het nieuwe symbool niet wordt begrepen door de treinreizigers. Ik vind het zelf ook onduidelijk. Ik heb het al vaak aan mensen moeten uitleggen.
Waarom was het nodig dit logo überhaupt te veranderen, werken kun je toch altijd!!
Reputatie 1
Ik blijf de werkcoupe een overbodige derde variant vinden. Het lijkt me dat er ook niet zoveel behoefte is aan discussies over of je er nu wel of niet mag praten, want dat gaat gebeuren. Plus de bijkomende ergernis. Werkcoupe is een te onduidelijk fenomeen.
Beste Janou NS,
Ik heb gisteren inderdaad zo'n nieuwe trein bestudeerd en helemaal aan het eind ervan was er een stiltecoupe. Je hebt dus gelijk. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet wat een werkcoupe toevoegt aan de trein. Je kunt toch overal werken? Er is volgens mij maar 1 zinvol onderscheid en dat is geluid <-> stilte.
Die werkcoupe zou ik er maar gewoon uitdoen. Weer een overbodige regel en een overbodig logo minder.


Die werkcoupe is juist heel nuttig.
Er is dan ruimte om rustig te kunnen werken en over het algemeen is het er ook stil of bijna stil.
Kletsen doe je maar in de gewone coupe.
Wil je absolute stilte ga je in de stilte coupe zitten.
Kortom, drie smaken en daarmee moet iedereen uit de voeten kunnen.
Nadeel is dat lang niet alle treinen zijn voorzien van de drie smaken.
De NS heeft dus nog wat te doen.

Reageer