beantwoord

Nieuwe logo in Stiltecoupe is niet helder

Reputatie 1
Het logo in de nieuwe stiltecoupe's is niet duidelijk. Ik begrijp er uit dat je er een boek mag lezen en op een laptop kunt werken. Maar het is niet duidelijk dat je geacht wordt stil te zijn. Uit het gedrag van medereizigers maak ik op dat het hen ook onduidelijk is. Ik heb er tussen mensen ook al discussies over gehoord. Misschien kan de NS meer duidelijkheid bieden over het logo en wat het betekent. Het is nl. wel erg fijn om in een stiltecoupe te kunnen zitten.
icon

Beste antwoord door Janou NS 8 mei 2015, 08:51

Het logo in de nieuwe stiltecoupe's is niet duidelijk. Ik begrijp er uit dat je er een boek mag lezen en op een laptop kunt werken. Maar het is niet duidelijk dat je geacht wordt stil te zijn. Uit het gedrag van medereizigers maak ik op dat het hen ook onduidelijk is. Ik heb er tussen mensen ook al discussies over gehoord. Misschien kan de NS meer duidelijkheid bieden over het logo en wat het betekent. Het is nl. wel erg fijn om in een stiltecoupe te kunnen zitten.

Goedemorgen annekenusselder! Welkom op het NS Forum. Om even een toevoeging te geven op de reactie van Pe_pe.. Het nieuwe logo staat voor een "werkcoupé". Het staat voor een rustige plek om te kunnen werken, maar het is niet "verboden" om in deze coupé te kletsen.
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Weghalen, ik vind het een laffe sticker. Het is een grafische weergave van onduidelijkheid en als je even nadenkt nog van lafheid ook. 

Stiltecoupé is stil en in de andere mag je praten. Klaar.

Na de verandering van het symbool ervaar ik vele maal meer herrie in de stiltecoupé. Dit komt puur doordat het nieuwe symbool niet wordt begrepen door de treinreizigers. Ik vind het zelf ook onduidelijk. Ik heb het al vaak aan mensen moeten uitleggen.
Waarom was het nodig dit logo überhaupt te veranderen, werken kun je toch altijd!!

Het nieuwe logo is dus een werk logo en geen stilte logo. Het verwarrende is dat ik het ook op een stilte coupe zag staan. Oftewel zegt het logo zelf helemaal niets

De Werkcoupe leek afgelopen week tussen Schiphol en Leiden wel een kippenhok, waardoor werken/lezen onmogelijk was. Toen ik vroeg of het wat zachter kon werden mensen boos.
Maak aub alleen een verschil tussen een gewone en stilte coupe. De manier zoals het nu is, is niet duidelijk en wekt ergernissen op.
Reputatie 1
Ik ben geloof ik een grote uitzondering, maar ik vind die werkcoupé wél een goed idee. Sinds een paar jaar forens ik 4 dagen in de week, en vaak gebruik ik een deel van die tijd als werktijd. Zit ik in een stiltecoupé dan kan ik vaak rustig werken (hoewel regelmatig dagjesmensen zwaar geïrriteerd reageren als ze daar niet blijken te mogen kwebbelen). Maar om af en toe telefonisch bereikbaar te kunnen zijn voor collegiaal of klantencontact, is in werkcoupé prettig.
Ik hoor daar soms studenten of werkenden rustig een werkbespreking houden. Prima sfeer om in te werken.

Ik vind de werkcoupe (met meer 2 zits) naast de lounge (meer 4 zits) ook een goed idee. Het gaat er alleen om dat veel mensen het verschil tussen de stiltecoupe en werkcoupe niet snappen door het logo.
Ik ben geloof ik een grote uitzondering, maar ik vind die werkcoupé wél een goed idee. Sinds een paar jaar forens ik 4 dagen in de week, en vaak gebruik ik een deel van die tijd als werktijd. Zit ik in een stiltecoupé dan kan ik vaak rustig werken (hoewel regelmatig dagjesmensen zwaar geïrriteerd reageren als ze daar niet blijken te mogen kwebbelen). Maar om af en toe telefonisch bereikbaar te kunnen zijn voor collegiaal of klantencontact, is in werkcoupé prettig.
Ik hoor daar soms studenten of werkenden rustig een werkbespreking houden. Prima sfeer om in te werken.
Reputatie 1

En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.Toch niet bij toeval in de 661 tussen Amf en Zl?

Uiteindelijk was iedereen het er over eens: het is onduidelijk. =P

Moest even zoeken welke trein ik terug ook al weer zit, maar inderdaad de 661.😁
Reputatie 5
Badge
En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.
Toch niet bij toeval in de 661 tussen Amf en Zl?

Uiteindelijk was iedereen het er over eens: het is onduidelijk. 😛
Reputatie 1
En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Het symbool is denk ik bewust onduidelijk gemaakt. Dat is eenvoudig af te leiden uit het feit dat niemand het snapt. Op die manier is er niemand op aan te spreken, want iedereen kan het interpreteren zo hij wil. Vast bedacht door de afdeling communicatie. 😉 'Stilte' en 'Silence' zijn veel duidelijker.

Het is gewoon een 'Zoek het zelf maar uit sticker' als je hinder ondervindt. Deze sticker is niet alleen een mislukt experiment maar zelfs feitelijk beledigend voor diegenen die rust willen en gehinderd worden door hufterburgers die nergens op zijn aan te spreken.

Het is zo simpel: Wie er voor kiest om in de stiltecoupé te gaan zitten, houdt zijn mond en wie wil praten kan dat in het overgrote deel van de trein. Je moet toch een randdebiel zijn als je dat niet snapt.

We hadden hier laatst iemand die vond dat hij in de stiltecoupé mocht praten 'want er was verder geen zitplaats in de trein'. Uiteraard moeten de mensen in de stiltecoupé dan maar zijn geklets accepteren, dat wel van hetzelfde denkniveau zal zijn.
ik vind het belachelijk die werkruimtes, als je meer werk ruimte wilt hebben ga dan naar de eerste klas. Dit symbool is erg onduidelijk, ook denk ik dat de meeste mensen in stilte willen werken en als we lekker met z’n alle gaan praten in de coupe heeft het nog geen nut. Ook vind ik dat er meer stilte coupes moeten komen deze zitten altijd vol! Maar geef dit ook beter aan er zijn zoveel discussies over in de trein.
Badge +3
NS leert heel snel. Hier een krantenbericht uit het Leidsch Dagblad van 29 december 1972 (!) over een proef met de "Werkcoupé". Een vergelijkbaar bericht is ook te vinden in andere kranten van die dag.

Bron: http://leiden.courant.nu/issue/LD/1972-12-29/edition/0/page/4
Badge
Goed nieuws. De landelijke media zijn wakker geschud:
Verwarrende logo's in vernieuwde treinen zorgen voor ergernis - http://nos.nl/l/2223973

Wordt dit dan eindelijk de langverwachte wake-upcall voor NS? De manier waarop (ogenschijnlijk stelselmatig) voorbij wordt gegaan aan het feit dat werkelijk níémand boodschap heeft aan drie verschillende, verwarrende zones in de trein - terwijl met enkel twee zones al jarenlang veel te veel verwarring, irritatie en agressie bestaat in de stiltezone - is lachwekkend stoïcijns.

En trouwens...

Een woordvoerder van NS zegt de opmerkingen van de reizigers serieus te nemen, en dat de reacties een rol zullen spelen bij het ontwerpen van de nieuwe treinen. "Hoe de symbolen er bij de nieuwe en gemoderniseerde treinen uit gaan zien, is nog toekomstmuziek."

Ik tel maar liefst drie lange neuzen hier, in both senses of the word...
Badge
Tot zover het zelflerend vermogen van NS... 😞
Goed nieuws. Er komen drie verschillende zones in ICNG (werken/rust/ontmoeten). Voor diegene die het nog niet hebben vernomen hebben wij vorig jaar een nieuwsitem hierover geplaatst.. In het eerste filmpje kan je een kijkje virtuele toer in onze ICNG maken.
Ik heb nog geen antwoord vernomen, maar ook hiervoor blijf ik net zo lang op de deur kloppen tot ik iets kan terug koppelen.
Ik zal je suggestie doorgeven. Ik hoop snel dat ik kan vertellen wat de ideeën hiervoor zijn.
Alsjeblieft maak er stiltecoupes van. Iedereen zit te bellen en te kletsen. Ik wilde naar muziek luisteren. Geen kans.
Tijdens mijn vakantie heb ik helaas nog niets vernomen. Een reminder is weer verstuurd.
Mee eens. En telefoneren kan gewoon bij werk horen natuurlijk. Maak er dan een stiltecoupe van maar dit is niet te begrijpen.

Dat mensen rekening moeten houden met elkaar begrijp ik, maar dat doen ze ook niet in een gewone coupe.
Badge +3
Ik snap de verwarring, zie reactie #36...

Maar WAT :? in dat logo (lekker werken, lezen of muziek luisteren in deze werken en rustzone) wijst er in hemelsnaam op dat het daar STIL zou moeten zijn?

Helemaal niets dus (in tegenstelling tot het Stttt icoontje met de vinger voor de mond en het symbool op de muur met "geen telefooon" in de stiltezone/coupé).

Het is gewoon de tegenhanger van het 'lounge' icoontje dat je beneden vindt (met kletsende mensen), meer niet. De stoelen staan boven in tweetjes, beneden in de babbelzone in viertjes. Helder toch?
Welkom op het NS Serviceforum, AlexanderK :)

Jammer om te lezen dat dit gebeurd is. Begrijpelijk dat hier verwarring over kan ontstaan. Het hele ding is natuurlijk dat we in het openbaar vervoer gewoon zo goed mogelijk rekening met elkaar moeten houden en fatsoenlijk met elkaar omgaan. Toch snap ik je punt natuurlijk en zal ik je suggestie doorspelen.
In de werken en rust zone kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Deze zone is ingericht om rustig te reizen. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Dit kun je hier nalezen.
Zojuist had ik een discussie met iemand in een werkcoupé die aan het bellen was. Ik gaf aan dat dit niet was toegestaan, hij gaf aan dat het alleen niet toegestaan is in een stiltecoupé, immers staat daar het logo van een telefoon met een streep erdoor en in de werkcoupé niet. Maar wat voor verschil blijft er dan over tussen een werkcoupé en een stiltecoupé.
Graag zou ik alleen normale en stiltecoupés zien, en dat dit onderscheid voor betreding van de coupé al duidelijk is door het woord 'stilte' op de coupédeur te vermelden. Hierdoor zullen reizigers die willen praten eerder een andere coupé uitkiezen dan wanneer ze al zijn gaan zitten.
Ik heb helaas de verkeerde afdeling voor informatie gevraagd. Ik ben nu aan het uitzoeken waar ik terecht kan met deze vraag. Het kan nog even duren voordat ik een antwoord krijg. Het is ook nog maar de vraag of ik dit kan achterhalen.
Ik heb nog niets vernomen, DDietzen. Ik heb een reminder verstuurd.
Badge
Erryt, bedankt voor het lijntje! En als je dan beet hebt en blijkt dat men toch die zonering in de ICNG gaat zetten, dan even hard aan dat lijntje trekken aub :)

Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.

Vanaf de perrons zijn die logo's absoluut niet te zien.

Groepen of gezinnen hebben in 95% van de gevallen geen flauw idee dat er verschil is in stoelen op de boven- en benedenverdieping. Volgens mij heeft bijna niemand daar een idee van. Ikzelf reis bijvoorbeeld zowat om de andere dag met de trein en kwam er pas vandaag achter dat in de VIRMm onderin enkel vierzits staan en bovenin enkel tweezits.
Alleen met trial-and-error, en een flinke portie oplettendheid, kom je uit jezelf achter dat onderscheid. NS zou er goed aan doen, om dit onderscheid al op de perrons aan te geven. Misschien via een campagne à la de huidige 'Fluiten = sluiten', al zal zoiets pas echt effectief zijn nadat alle VIRMs zijn gemoderniseerd (en hoe lang gaat dat nog duren...?).

Daarnaast: als de kids boven willen zitten, zie ik geen enkele ouder die ze daarin tegenhoudt. Bovenin zitten is voor talloze kinderen het leukste deel van de treinreis, omdat je daar zo mooi naar buiten kunt kijken. Ga ze dan maar eens vertellen dat NS dacht dat het verstandig was om de werk- en stiltezones niet onderin, maar bovenin te plaatsen, en dat ze daarom niet boven mogen/kunnen/gaan zitten... :?

En trouwens, dat documentje van voorzieningen in verschillende treinsoorten is inmiddels vrij achterhaald. Zo heeft ICRmh (de enige ICR-vorm die nog rondrijdt) geen stiltezones. En wat heeft die DDZ toch ineens een leuke kleurstelling... :8

PS: in dat artikel van Het Treinenhoekje lees ik dat de stiltezone van het AB-rijtuig van de VIRMm een GSM-jammer-achtige stoorzender bevat... is dat serieus? Ik heb vaak genoeg in de stiltezone van een VIRMm gezeten en had daar (vrijwel) altijd prima wifi.

Reageer