beantwoord

Nieuwe logo in Stiltecoupe is niet helder


Reputatie 1
Het logo in de nieuwe stiltecoupe's is niet duidelijk. Ik begrijp er uit dat je er een boek mag lezen en op een laptop kunt werken. Maar het is niet duidelijk dat je geacht wordt stil te zijn. Uit het gedrag van medereizigers maak ik op dat het hen ook onduidelijk is. Ik heb er tussen mensen ook al discussies over gehoord. Misschien kan de NS meer duidelijkheid bieden over het logo en wat het betekent. Het is nl. wel erg fijn om in een stiltecoupe te kunnen zitten.
icon

Beste antwoord door Janou NS 8 mei 2015, 08:51

Het logo in de nieuwe stiltecoupe's is niet duidelijk. Ik begrijp er uit dat je er een boek mag lezen en op een laptop kunt werken. Maar het is niet duidelijk dat je geacht wordt stil te zijn. Uit het gedrag van medereizigers maak ik op dat het hen ook onduidelijk is. Ik heb er tussen mensen ook al discussies over gehoord. Misschien kan de NS meer duidelijkheid bieden over het logo en wat het betekent. Het is nl. wel erg fijn om in een stiltecoupe te kunnen zitten.

Goedemorgen annekenusselder! Welkom op het NS Forum. Om even een toevoeging te geven op de reactie van Pe_pe.. Het nieuwe logo staat voor een "werkcoupé". Het staat voor een rustige plek om te kunnen werken, maar het is niet "verboden" om in deze coupé te kletsen.
Bekijk origineel

57 reacties

Badge
Erryt, bedankt voor het lijntje! En als je dan beet hebt en blijkt dat men toch die zonering in de ICNG gaat zetten, dan even hard aan dat lijntje trekken aub :)

Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.


Vanaf de perrons zijn die logo's absoluut niet te zien.

Groepen of gezinnen hebben in 95% van de gevallen geen flauw idee dat er verschil is in stoelen op de boven- en benedenverdieping. Volgens mij heeft bijna niemand daar een idee van. Ikzelf reis bijvoorbeeld zowat om de andere dag met de trein en kwam er pas vandaag achter dat in de VIRMm onderin enkel vierzits staan en bovenin enkel tweezits.
Alleen met trial-and-error, en een flinke portie oplettendheid, kom je uit jezelf achter dat onderscheid. NS zou er goed aan doen, om dit onderscheid al op de perrons aan te geven. Misschien via een campagne à la de huidige 'Fluiten = sluiten', al zal zoiets pas echt effectief zijn nadat alle VIRMs zijn gemoderniseerd (en hoe lang gaat dat nog duren...?).

Daarnaast: als de kids boven willen zitten, zie ik geen enkele ouder die ze daarin tegenhoudt. Bovenin zitten is voor talloze kinderen het leukste deel van de treinreis, omdat je daar zo mooi naar buiten kunt kijken. Ga ze dan maar eens vertellen dat NS dacht dat het verstandig was om de werk- en stiltezones niet onderin, maar bovenin te plaatsen, en dat ze daarom niet boven mogen/kunnen/gaan zitten... :?

En trouwens, dat documentje van voorzieningen in verschillende treinsoorten is inmiddels vrij achterhaald. Zo heeft ICRmh (de enige ICR-vorm die nog rondrijdt) geen stiltezones. En wat heeft die DDZ toch ineens een leuke kleurstelling... :8

PS: in dat artikel van Het Treinenhoekje lees ik dat de stiltezone van het AB-rijtuig van de VIRMm een GSM-jammer-achtige stoorzender bevat... is dat serieus? Ik heb vaak genoeg in de stiltezone van een VIRMm gezeten en had daar (vrijwel) altijd prima wifi.
Beste NS haal dit logo alsjeblieft weg. Het is totaal onduidelijk. Echt een miskleun. Het logo toont 'vrijblijvend' een aantal leuke dingen die je in de trein kan doen. Dat hier subtiele regels aan vast hangen van 'werken' en 'even wat tegen elkaar zeggen' maar ook weer niet uitgebreid praten.... hoe verzin je het! Ik was - net als velen zoals ik hier lees - in de veronderstelling dat dit het nieuwe logo voor de stiltecoupe is. En dat leidt tot ergernis - het is namelijk al geen pretje om je pratende medereizigers op 'stilte' aan te spreken, en met dit symbool zinkt de moed je al helemaal in de schoenen, omdat het volstrekt niet 'self-explanatory' is. Ik hoorde net al iemand achter mij vloeken toen twee kletsende meiden hier kwamen zitten. Pas met enig googelen kom ik erachter wat dit logo betekent en dat er ergens in deze trein wél stiltecoupes zijn. Dat krijg je als NS echt niet gecommuniceerd, hoe vaak je het hier op dit forum ook uitlegt. Stiltecoupe is al
Fijn - en lastig - genoeg, geen vage tussenvormen alsjeblieft!
Dat logo betekent niet dat het een een stiltecoupé is.
Badge +3
De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:


Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Voor de volledigheid: er loopt momenteel wel een proef waarbij de hoofdsteunen voorzien zijn van een symbool dat een stiltecoupé aanduidt. Het gaat dan om hetzelfde symbool van het poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt, of de tekst "ssst". Deze aanduidingen zijn in aanvulling op de andere aanduidingen en het lijkt me niet dat dit niet begrepen wordt door treinreizigers, dus ik vermoed dat u hier niet op doelt.
Reputatie 1
Ik ben blij dat Geert en de Achterhoeker me begrijpen. Het werkcoupe-logo wekt de suggestie van een stiltecoupe. De discussies daarover met mede-reizigers zijn heel vervelend.
Het enige zinvolle onderscheid in de trein echter is die tussen stilte en geluid. In beide kun je werken, je kunt nl zowel stil als geluid-producerend werken. Geconcentreerd lezen gaat het beste in stilte. Afhankelijk van wat je doet kies je dus de passende coupe uit. Ik begrijp niet zo goed waarom de NS zo vasthoudt aan werkcoupes waar mensen gewoon niets aan hebben als ze voor hun werk moeten lezen.
Kan de NS mij uitleggen waarom ik mijn werk in de trein beter kan doen naast iemand die ook werkt, bijvoorbeeld telefoneert, dan naast iemand die zit te lezen?
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
Verder alle hulde voor de stiltecoupes. Maar klopt het dat die er op de Hanzelijn niet zijn?
Reputatie 7
Badge +4
Er komen geen positieve reacties op want de aanduiding is te slecht voor woorden. Stil of niet stil en duidelijk aangeduid, dan is het goed.
Dit is gemaakt op basis van een laf principe van het is geen stiltecoupé dus er hoeft niet ingegrepen te worden. Deze aanduiding de trein uit en vervangen door een groot iets met een duidelijke aanduiding er op. Heel veel mensen waarderen de stiltecoupé. Laat het dat dan ook duidelijk zijn. Een slappe geitewollensokkenaanduiding, meer is het niet.
Ik zit net in de trein lekker praten. Blijkt het dus een werkcoupe te zijn lekker dan gaag zo een bemoeial zeggen dat ik niet mag praten. Ik keek op internet en het blijkt dus dat je mag fluisteren
Welkom op het NS Serviceforum Marieke. We lezen deze feedback vaker en ik zal ook jouw verhaal intern terugkoppelen. Of er op korte termijn iets verandert kan ik niet toezeggen, maar iedere melding helpt. Hopelijk is het voor jou nú duidelijk en kun je de volgende keer genieten van je treinreis in een stiltezone.
Reputatie 1
De intentie is natuurlijk goed. Maar de meeste reizigers gaan dit allemaal niet snappen. Teksten op de ramen met “stilte”/ “silence” zijn voor sommigen al te moeilijk. Er zijn nu dus kennelijk “drukke”, “rustige” en “stille” zones. Heel fijn als iedereen zou snappen wat de NS hiermee wil bereiken, maar dat gaat echt niet lukken. Ook niet met een logo. Ik begrijp dat hier allemaal goed over nagedacht is en dat hier communicatiedeskundigen bij betrokken zijn geweest, maar ben toch bang dat het merendeel van de reizigers het allemaal maar weinig interesseert. Zelfs ik, al jaren met de trein, zie nu voor het eerst dat logo in de DDZ (zit er nu ook daadwerkelijk in) en ontdek bij toeval nu pas door dit topic wat de NS daar mee wil zeggen. Moest er zelfs even om lachen. Denk echter dat de boodschap niet helemaal over is gekomen. Zelfs niet bij, ik heb al jaren de voorkeur om boven te zitten in een dubbeldekker, omdat het daar gek genoeg altijd rustiger is (ook zonder logo op het raam). Degene die echt in stilte wil werken, en gesteld zijn op comfort, is de 1e klas gewoon de beste keus. Dat is al jaren de coupe van de zakelijke reiziger. Dat is voor iedereen ook het duidelijkste. De rest van de reizigers is een mix van forensen, studenten en dagjesmensen. Zeker de laatste categorie interesseert al helemaal niet dat er allerlei speciale zones zijn, die zijn doorgaans puur gefocused op “welke trein moet ik straks hebben”, “is de trein op tijd” of “waar laat ik mijn bagage”. Maar nogmaals: de intentie is goed. Alleen werkt het waarschijnlijk niet.🆒
NS is soms net menselijk. De intenties zijn goed. Maar de uitvoering niet altijd perfect.
Badge
De uitvoering is weliswaar niet altijd perfect, Klaas-Jan, maar van fouten kun je leren. Omdat er genoeg slimme, zelfreflecterende werknemers bij NS rondlopen, ga ik er dan ook van uit dat deze verwarrende drievoudige zonering (klets-, werk- en stiltecoupé) in de ICNG achterwege wordt gelaten. Ik zou graag willen weten: is dit daadwerkelijk het geval?
Ik zal eens een lijntje uitwerpen om te kijken of ik dat kan achterhalen, DDietzen.
Badge +3
Het logo is eigenlijk meer bedoeld voor de mensen op het perron.

De meeste stoelen boven in de werken en rustzone (de stiltezone is daar onderdeel van) staan namelijk in coach (2'tjes) opstelling. Beneden (in de lounge/ontmoetingszone) zijn er vooral vis-à-vis (4'tjes) stoelen.

Daardoor kunnen bijvoorbeeld groepen of gezinnen (met kids) op het perron al zien dat ze beter beneden dan boven een plekje kunnen gaan zoeken, of in een hele andere coupé.

Zie hier (pagina 4) en ook dit artikel.
Zojuist had ik een discussie met iemand in een werkcoupé die aan het bellen was. Ik gaf aan dat dit niet was toegestaan, hij gaf aan dat het alleen niet toegestaan is in een stiltecoupé, immers staat daar het logo van een telefoon met een streep erdoor en in de werkcoupé niet. Maar wat voor verschil blijft er dan over tussen een werkcoupé en een stiltecoupé.
Graag zou ik alleen normale en stiltecoupés zien, en dat dit onderscheid voor betreding van de coupé al duidelijk is door het woord 'stilte' op de coupédeur te vermelden. Hierdoor zullen reizigers die willen praten eerder een andere coupé uitkiezen dan wanneer ze al zijn gaan zitten.
Badge +3
Ik snap de verwarring, zie reactie #36...

Maar WAT :? in dat logo (lekker werken, lezen of muziek luisteren in deze werken en rustzone) wijst er in hemelsnaam op dat het daar STIL zou moeten zijn?


Helemaal niets dus (in tegenstelling tot het Stttt icoontje met de vinger voor de mond en het symbool op de muur met "geen telefooon" in de stiltezone/coupé).

Het is gewoon de tegenhanger van het 'lounge' icoontje dat je beneden vindt (met kletsende mensen), meer niet. De stoelen staan boven in tweetjes, beneden in de babbelzone in viertjes. Helder toch?
Badge
Tot zover het zelflerend vermogen van NS... 😞
Badge +3
NS leert heel snel. Hier een krantenbericht uit het Leidsch Dagblad van 29 december 1972 (!) over een proef met de "Werkcoupé". Een vergelijkbaar bericht is ook te vinden in andere kranten van die dag.


Bron: http://leiden.courant.nu/issue/LD/1972-12-29/edition/0/page/4
Reputatie 7
Badge +4
Het symbool is denk ik bewust onduidelijk gemaakt. Dat is eenvoudig af te leiden uit het feit dat niemand het snapt. Op die manier is er niemand op aan te spreken, want iedereen kan het interpreteren zo hij wil. Vast bedacht door de afdeling communicatie. 😉 'Stilte' en 'Silence' zijn veel duidelijker.

Het is gewoon een 'Zoek het zelf maar uit sticker' als je hinder ondervindt. Deze sticker is niet alleen een mislukt experiment maar zelfs feitelijk beledigend voor diegenen die rust willen en gehinderd worden door hufterburgers die nergens op zijn aan te spreken.

Het is zo simpel: Wie er voor kiest om in de stiltecoupé te gaan zitten, houdt zijn mond en wie wil praten kan dat in het overgrote deel van de trein. Je moet toch een randdebiel zijn als je dat niet snapt.

We hadden hier laatst iemand die vond dat hij in de stiltecoupé mocht praten 'want er was verder geen zitplaats in de trein'. Uiteraard moeten de mensen in de stiltecoupé dan maar zijn geklets accepteren, dat wel van hetzelfde denkniveau zal zijn.
Reputatie 1
En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.
Reputatie 5
Badge
En vandaag wederom discussie bovenin DDZ met het werklogo zonder S of je wel of niet mag praten. Ik hoor bijna elke week zo'n discussie. Maar weer uitgelegd, maar het blijft onduidelijk.
Toch niet bij toeval in de 661 tussen Amf en Zl?

Uiteindelijk was iedereen het er over eens: het is onduidelijk. 😛
Ik ben geloof ik een grote uitzondering, maar ik vind die werkcoupé wél een goed idee. Sinds een paar jaar forens ik 4 dagen in de week, en vaak gebruik ik een deel van die tijd als werktijd. Zit ik in een stiltecoupé dan kan ik vaak rustig werken (hoewel regelmatig dagjesmensen zwaar geïrriteerd reageren als ze daar niet blijken te mogen kwebbelen). Maar om af en toe telefonisch bereikbaar te kunnen zijn voor collegiaal of klantencontact, is in werkcoupé prettig.
Ik hoor daar soms studenten of werkenden rustig een werkbespreking houden. Prima sfeer om in te werken.

Na de verandering van het symbool ervaar ik vele maal meer herrie in de stiltecoupé. Dit komt puur doordat het nieuwe symbool niet wordt begrepen door de treinreizigers. Ik vind het zelf ook onduidelijk. Ik heb het al vaak aan mensen moeten uitleggen.
Waarom was het nodig dit logo überhaupt te veranderen, werken kun je toch altijd!!

Het nieuwe logo is dus een werk logo en geen stilte logo. Het verwarrende is dat ik het ook op een stilte coupe zag staan. Oftewel zegt het logo zelf helemaal niets

Reputatie 7
Badge +4

Weghalen, ik vind het een laffe sticker. Het is een grafische weergave van onduidelijkheid en als je even nadenkt nog van lafheid ook. 

Stiltecoupé is stil en in de andere mag je praten. Klaar.

Het logo in de nieuwe stiltecoupe's is niet duidelijk. Ik begrijp er uit dat je er een boek mag lezen en op een laptop kunt werken. Maar het is niet duidelijk dat je geacht wordt stil te zijn. Uit het gedrag van medereizigers maak ik op dat het hen ook onduidelijk is. Ik heb er tussen mensen ook al discussies over gehoord. Misschien kan de NS meer duidelijkheid bieden over het logo en wat het betekent. Het is nl. wel erg fijn om in een stiltecoupe te kunnen zitten.

Goedemorgen annekenusselder! Welkom op het NS Forum. Om even een toevoeging te geven op de reactie van Pe_pe.. Het nieuwe logo staat voor een "werkcoupé". Het staat voor een rustige plek om te kunnen werken, maar het is niet "verboden" om in deze coupé te kletsen.
Dat is dan niet erg duidelijk...

En je mag ook telefoneren neem ik aan, want dat hoort bij werkzaamheden.

Reageer