beantwoord

Nieuwe methode van controleren door Hc?

• 25 augustus 2017
  • 87 reacties
  • 2083 Bekeken

Reputatie 3
Vanochtend voor vertrek naar Nijmegen vanuit Utrecht CS 06:24: reizigers staan klaar om in te stappen, de HC doet alleen de deuren open naast die van de cabine en controleert iedereen die in wil stappen. De reizigers die helemaal vooraan staan worden niet geinformeerd en lopen dan maar vertwijfeld weer naar achter. Deze manier van toegangscontrole hoort bij bios of theater thuis, niet bij het OV. Benieuwd of dit een nieuwe trend is, of hebben we hier te maken met een luie HC?
icon

Beste antwoord door mcn1995 26 augustus 2017, 14:28

Wij als eerstelijnspersoneel van NS (Dit zijn machinisten, conducteurs, S&V, Plp ect.) weten ook dat veel zwartrijders idd achter mensen aan lopen, over poortjes springen of ze open trappen. Daarom worden er bij beginnende treinen maar ook late treinen op beginstations wel is ingangscontroles gehouden. Er wordt dan een paar deuren geopend en vanuit daar mogen reizigers naar binnen. Dit gebeurd natuurlijk alleen wanneer er genoeg tijd is. Op Den Haag Centraal als kopstation wordt er dan controle gehouden bij de eerste deur. Bij andere stations is dit meestal ergens in het midden van de trein waar de deuren geopend worden. Het kan zijn dat dit door S&V gedaan wordt, maar ook de HC kan dit uit zichzelf doen. Ook ingehuurde beveiligers doen deze controles, maar meestal dan aan het begin van een perron. Als machinist zie ik deze controles ook wel is gebeuren en ik vind ze erg goed. De doorstroom van controle gaat heel snel, omdat zwartrijders meestal bij de trap al weer rechtsomkeer maken omdat ze zien dat ze niet mee kunnen.
Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik ken deze methode uit Japan waar die standaard wordt gebruikt op alle kleine stations zonder afgesloten poortjes.

Het kan zijn dat het in dit geval is om studenten die de hele nacht zijn doorgezakt en geen kaartje hebben meteen buiten de deur te houden.
Reputatie 3
Ha ha, in Japan wordt deze methode standaard gebruikt op alle kleine stations zonder afgesloten poortjes.

Het kan zijn dat het in dit geval is om studenten die de hele nacht zijn doorgezakt en geen kaartje hebben meteen buiten de deur te houden.

Dat snap ik best, maar communiceer dat op een of andere manier naar de rest van de reizigers. Helaas gaat communicatie en NS niet goed samen,
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me beter dat NS nou eindelijk eens een keer de poortjes op de stations gaat sluiten. Hoeveel jaar denkt men daar nog voor nodig te hebben?
Reputatie 5
Heb dit alleen maar 's avonds meegemaakt op Den Haag CS bij de laatste treinen, dan zetten ze alleen achterste deur open en controleren ze bij instappen. Maar daar is het wat praktischer omdat bijna iedereen van 1 kant komt (hal), tenzij je vroeg was en al verder op het perron zat, kun je lekker teruglopen als je alleen maar gesloten deuren vindt.
Misschien was dit een voormalige buschauffeur uit het strippenkaart tijdperk.... heel erg vreemd.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals Goner al aangeeft, gebeurt dit vaker op probleemstations bij de laatste treinen op vrijdag- en zaterdagavond als alternatief voor ingangscontrole door S&V. Het gebeurde vroeger ook vaak in Eindhoven.
Reputatie 7
Badge
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. En heb het zelf ook nog nooit meegemaakt trouwens.
Reputatie 5
Toch gebeurt het ...
Reputatie 7
Badge
Toch gebeurt het ...

Ja dat snap ik. Maar ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Ingangscontrole bij de deur is vaak voorkomend bij de nachttreinen, die nu eenmaal voor een deel langs probleemstations komen. Het is ellende voorkomen en kennelijk komt dat voor. Overigens is er ook toegangscontrole bij de Thalys.
Reputatie 5
Een aantal stations wordt vaak alleen 's avonds een "probleemstation" 😃
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer denk je dat de nachttreinen rijden? ?
Reputatie 5
Tsja, waarschijnlijk bedoeld voor mensen met variabele werktijden (avond/nachtdiensten), maar helaas voor hen reizen dan ook de "probleemgevallen".
Ik pak vanwege overwerk wel eens een late trein vanaf Den Haag en het is vaak echt heel erg ...
6.24 een nachttrein? Maar natuurlijk wel klagen dat iedereen bij dezelfde trein ingang naar binnen wilt...
Nooit geweten dat Utrecht CS een probleemstation was (misschien wel voor reizigers).

Het gaat hier dus om een spitstrein op een groot station... erg vreemd.
Reputatie 5
6.24 een nachttrein?
Dat zei niemand ... er werd alleen vermeld dat dat normaal alleen gebeurt bij late en nachttreinen. Het is inderdaad te zot voor woorden om dat in de spits te doen.
Klopt, ik wilde het even "on topic" houden 😉
Reputatie 4
Een omroepbericht dat er ingangscontrole voor de trein van 6:24 plaats vind lijkt me wel op zijn plek.
Reputatie 7
Nijmegen is een grote studentenstad en donderdagavond is daar dé avond om te gaan stappen (spreek uit ervaring). Vrijdagochtend kom je dus inderdaad erg veel mensen tegen die het niet zo nauw nemen met de regels. Vaak geen kaartje/ladderzat etc. Ik vind het principe van deze controle ook niet slecht. Juist voor de vaste reiziger die vroeg naar werk (of iets anders uiteraard) gaat, zodat ie niet met zwartrijders etc wordt opgescheept terwijl hij/zij net wakker is.

Normaal gezien is het bij een ingangscontrole ook zo dat het omgeroepen wordt, dit hoeft echter niet elke x minuten, anders wordt je er dol van. Het zou dus kunnen zijn dat het wel eerder is omgeroepen.

Vaak zie je bij dergelijke acties V&S en/of beveiligers erbij staan.

Uiteindelijk is hier niet de bedoeling van dat de reiziger "gepest" wordt, maar puur bedoeld voor de sociale veiligheid en uiteraard het voorkomen van zwartreizen.

Lui vind ik het ook zeker niet, want dan gaat een conducteur ook niet dit doen maar echt niets.. voorbeelden genoeg op het forum

Ik denk overigens dat dergelijke acties, aan het begin van een nieuw schooljaar met een nieuwe lichting studenten, een goed signaal afgeeft.
Reputatie 2
Aan de hand van de toelichting van Slidestops: toezicht op de grote stations is sowieso geen overbodige luxe. Gisteravond werd mijn vriend op station Breda rond 22:00 uur hard opzij geduwd tijdens het uitchecken tussen de net geopende poortjes door een geoefende meneer Zwartrijder. Zonder blikken of blozen was ie binnen de kortste keren uit het zicht verdwenen. Ging gesmeerd dus doet dit vaker. Breda deze ochtend rond 8:30: een hele groep tieners die er uit zagen als zwervers springt massaal over de poortjes en verdwijnt richting de perrons. Je zult in dezelfde coupé terecht komen als deze gasten. Welkom in de trein en een fijne reis!
Reputatie 4
Wij als eerstelijnspersoneel van NS (Dit zijn machinisten, conducteurs, S&V, Plp ect.) weten ook dat veel zwartrijders idd achter mensen aan lopen, over poortjes springen of ze open trappen. Daarom worden er bij beginnende treinen maar ook late treinen op beginstations wel is ingangscontroles gehouden. Er wordt dan een paar deuren geopend en vanuit daar mogen reizigers naar binnen. Dit gebeurd natuurlijk alleen wanneer er genoeg tijd is. Op Den Haag Centraal als kopstation wordt er dan controle gehouden bij de eerste deur. Bij andere stations is dit meestal ergens in het midden van de trein waar de deuren geopend worden. Het kan zijn dat dit door S&V gedaan wordt, maar ook de HC kan dit uit zichzelf doen. Ook ingehuurde beveiligers doen deze controles, maar meestal dan aan het begin van een perron. Als machinist zie ik deze controles ook wel is gebeuren en ik vind ze erg goed. De doorstroom van controle gaat heel snel, omdat zwartrijders meestal bij de trap al weer rechtsomkeer maken omdat ze zien dat ze niet mee kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Die poortjes in de huidige vorm zijn dan ook een groot succes. Ze houden de "echte" zwartrijders blijkbaar niet tegen en zijn een vervelend obstakel voor betalende klanten. Werkelijk een win-winsituatie.
Reputatie 6
Badge
Lol, station Nijmegen is niet eens 24/7 open. Maar de hele dag mensen op het station die weinig uitvoeren is dus wel rendabel?
Reputatie 7
Badge +4
Preventie levert ook geld op. Het is ook niet het enige criterium, lijkt me.
Volgens mij ging het niet om controle bij de poortjes, maar dat iedereen door 1 ingang van de trein zelf moest.
Reputatie 2
Als de poortjes goed zouden werken zou die 1 ingangscontrole niet nodig zijn. Heeft dus wel met elkaar te maken.

Reageer