beantwoord

Nieuwe NS Intercity

Reputatie 1
Inmiddels is al een tijdje bekend dat NS Alstom definitief de order heeft gegeven om de nieuwe Intercity te leveren. Blijft de merknaam Intercity Direct gehandhaafd als de nieuwe Alstom IC de Traxx + ICR gaat vervangen? Vindt de merknaam Intercity Direct heel treffend want het geeft aan dat het om een directe snelle verbinding tussen Schiphol - Rotterdam - Breda via de HSL gaat.

Maar de naam Intercity Direct staat nog niet synoniem voor betrouwbaarheid en punctualiteit. Daar wordt hard aan gewerkt door alle treinen in sandwichformaties te laten rijden en nog een scala aan maatregelen. Zou het geen idee zijn om de naam IC Direct te vervangen door IC (200) op de HSL?

Las ook dat de trein luchtdicht gaat worden. Wat natuurlijk ook moet vanwege het rijden in tunnels op de HSL met 200 km p/u. Is het ook luchtdicht en bestand tegen de druk als de IC met 160 km p/u in de Drontermeertunnel rijdt? Deze tunnel is bekend vanwege de druk op de oren als de IC met 140 km p/u doorheen rijdt.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 31 juli 2016, 14:37

Ik heb een terugkoppeling ontvangen hanzeboog2012. De exacte informatie wat betreft de naam en de luchdruk is nog niet bekend, wel heb ik je suggesties doorgegeven. En uiteraard zal deze trein voldoen aan de eisen om te mogen rijden. Ik hoop dat er spoedig meer informatie bekend zal zijn over deze onderwerpen.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo hanzeboog2012, ik wil je hier graag een volledige reactie op willen geven. Om deze reden ga ik dit even voor je navragen. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen dan zal ik je dit laten weten.
De naam Intercity Direct zorgt mijns inziens juist voor veel verwarring. Bij elke actie met goedkopje kaartjes volgen er vragen van reizigers die vrezen daarmee geen gebruik te mogen maken van directe intercity's. Bij andere treinen waarvoor een toeslag vereist is spelen dergelijke zaken niet, omdat deze wel een duidelijk herkenbare naam hebben.
Badge +3
Het was inderdaad verstandiger geweest als NS bijvoorbeeld had teruggegrepen naar een naam als IC+. Dan was meteen duidelijk geweest dat de trein iets anders is dan een gewone IC. Men stond blijkbaar onder grote tijdsdruk om van het besmette Fyra af te komen en kon niets beter bedenken dan IC Direct.
Reputatie 1
Intercity Direct is een directe snelle HSL Intercityverbinding. Dat is wel duidelijk. Maar het is voor treinreizigers wel verwarrend qua tarieven. Geen toeslag tussen Schiphol - Amsterdam en Rotterdam - Breda. Wel tussen Rotterdam - Breda. Probeer dat aan de treinreizigers uit te leggen. Vooral de internationale treinreizigers. Het is niet erg overzichtelijk.

Vind wel terecht dat NS de toeslag met de Traxx + ICR heeft afgeschaft tussen Schiphol - Amsterdam en Rotterdam - Breda en wel toeslag vraagt tussen Schiphol - Rotterdam. Het is jammer maar ook begrijpelijk dat NS in de gereviseerde ICR geen monitoren heeft. Want dan kan het net als in de ICM-M dat toeslag tussen Rotterdam - Schiphol wel noodzakelijk is. En andere benodigde informatie.

Dit is een punt waar de NS ook aan kan werken. De toeslag geheel afschaffen als de nieuwe Alstom IC zou instromen zou wel duidelijkheid scheppen voor treinreizigers. Maar vrees dat NS dan niet genoeg treinmaterieel heeft want dan gaat een vervoersstroom die direct tussen Schiphol - Rotterdam - /Zuidwest Brabant/Zeeland willen reizen natuurlijk vooral met de HSL materieel. En wordt de Schiphollijn (Schiphol - Leiden - Den Haag) en Oude Lijn (Amsterdam - Haarlem - Leiden) minder goed gebruikt.

Qua informatievoorziening wordt het straks ingewikkelder als de nieuwe Alstom IC vanaf de HSL verder de hoofdrailnet oprijdt. In de Randstad en de westelijke deel van Brabant weten de meeste treinreizigers onderhand wel de toeslagpaaltjes te vinden. En waar wel met toeslag gereden moet worden en waar niet.

Maar wat als de Alstom IC wordt ingezet tussen Almere - Vlissingen via de HSL. Moeten ze bij elk station waar de nieuwe Alstom IC stopt/vertrekt oproepen in de stations en in de trein dat tussen Schiphol - Rotterdam wel toeslag betaald moet worden. Dat zal voor een aantal treinreizigers geheel nieuw zijn. Hoe moet NS dat communiceren? Het verleden heeft geleerd dat dit een tijd duurt voordat treinreizigers dit begrijpen. En sommige treinreizigers lezen of luisteren ook niet altijd.
Reputatie 4
Maar wat als de Alstom IC wordt ingezet tussen Almere - Vlissingen via de HSL. Moeten ze bij elk station waar de nieuwe Alstom IC stopt/vertrekt oproepen in de stations en in de trein dat tussen Schiphol - Rotterdam wel toeslag betaald moet worden. Dat zal voor een aantal treinreizigers geheel nieuw zijn. Hoe moet NS dat communiceren? Het verleden heeft geleerd dat dit een tijd duurt voordat treinreizigers dit begrijpen. En sommige treinreizigers lezen of luisteren ook niet altijd. Pas bij een vervolgbestelling van de Alstom IC zou het kunnen dat er andere routes komen voor de HSL trein. Vermoedelijk zijn de vervoersbewijzen/ de drager daarvan ook aangepast. Zelf denk ik dat de HSL toeslag dan automatisch kan worden verrekent, waardoor communicatie maar beperkter nodig is.

Fraaie kleurstelling 😳
Reputatie 1
Zou een hoop schelen als de HSL toeslag automatisch verrekend wordt. De Alstom IC zou op zijn vroegst vanaf 2025 worden ingezet tussen Almere - Vlissingen via de HSL. Afwachten welke concessies NS krijgt via de HSL en de hoofdrailnet.
Reputatie 4
Badge
De kleurstelling zal zo niet worden gevolgd. Zo zijn de deuren namelijk niet duidelijk zichtbaar. Kijk maar eens hoe de nieuwe kleurenstelling van VIRM gaat worden, hierbij loopt de blauwe band niet meer door over de deuren. Zoiets zal bij de nieuwe IC waarschijnlijk ook wel gebeuren.
Reputatie 6
Badge
Ik denk niet, dat deze trein naar Vlissingen gaat rijden om bij elk station in Zeeland te mogen stoppen. Zelf denk ik, dat icd over een paar jaar naar Amsterdam zuid rijdt vanaf Schiphol en dan mogelijk naar Zwolle of evt Utrecht. Dat zijn immers de enige trajecten waar 200 km gereden kan worden.
Reputatie 4
Badge
Het punt hierbij de toegankelijkheid. Waar nu sprinters rijden, zullen de sprinters voor de toegangelijkheid moeten zorgen, maar er zijn nu wel een aantal IC uitlooptrajecten, waar dat met de IC moet gebeuren. Dus nadat de nieuwe IC de IC direct heeft vervangen, zou het best kunnen zijn dat de lijn Vlissingen-Roozendaal de volgende lijn wordt waar dit materiaal wordt ingezet. Dit is natuurlijk pas over een jaar of 7, dus nu nog lastig in te schatten.
@kamcon

Tegen de tijd dat dat speelt, zijn we toe aan de volgende HRN-concessie. Ik kan me niet voorstellen dat NS daarin wordt verplicht om dit nieuwe spul in te zetten voor alle zonetreinen. Bovendien is er nog een oplossing: sprintermaterieel (tegen die tijd wel aanwezig) inzetten als zonetrein.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen hanzeboog2012. De exacte informatie wat betreft de naam en de luchdruk is nog niet bekend, wel heb ik je suggesties doorgegeven. En uiteraard zal deze trein voldoen aan de eisen om te mogen rijden. Ik hoop dat er spoedig meer informatie bekend zal zijn over deze onderwerpen.
Badge +3
En uiteraard zal deze trein voldoen aan de eisen om te mogen rijden..
Dat werd van de Fyra ook gezegd. Veel mensen zijn sindsdien nogal cynisch over de capaciteiten van NS om deugdelijke treinen te kopen voor de HSL. In Alstom heb ik in ieder geval veel meer vertrouwen dan in A..... B....
Reputatie 1
Had een vraag. De nieuwe Intercity zal door een aantal (HSL) tunnels gaan rijden. Zal de kop en de aerodynamica van de nieuwe IC zodanig zijn dat zelfs in de Drontermeertunnel geen luchtdruk gevoeld zal worden door de treinreizigers?

Goed voorbeeld zijn de Shinkansen treinen die qua aerodynamica zodanig gebouwd dat treinreizigers geen luchtdruk voelen in de tunnels. Goed voorbeeld is de Shinkansen serie 500 waarvan de neus is afgeleid van een ijsvogel:

http://fr.academic.ru/pictures/frwiki/72/Himeji_500kei.JPG

Niet dat je voor 200 km p/u treinmaterieel zo'n gestroomlijnde neus nodig hebt. Maar het helpt mede bij het verminderen van luchtdruk. Dat in de Drontermeertunnel wel druk op de oren gevoeld wordt is een fout van Pro Rail. Die tunnel is toen tijdens de aanleg van de onderbouw niet goed uitgevoerd. Dura Vermeer had toen de leiding over de onderbouw tussen Zwolle - Drontermeertunnel:

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/117479/dronten-mansveld-niets-mis-met-drontermeertunnel

Ingenieur Sierts schreef het volgende over:

Het drukprobleem bij het ingaan van de tunnel is door de treinhoogte bij een VIRM wat sterker merkbaar dan bij de hier gebruikte ICM. Dit probleem, wat veroorzaakt wordt door een erg krap tunnelprofiel, is waarschijnlijk betrekkelijk simpel en goedkoop oplosbaar door de 'harde' overgang tussen open bak en gesloten tunnel geleidelijk te maken, en wel door aan de bovenkant een V-vormige overgang tussen open en gesloten te maken.

Dit zorgt ervoor dat de druk geleidelijk opbouwt en vooral dat de luchtmassa in de tunnel daardoor geleidelijk in beweging komt, in plaats van nu met een snoeiharde korte impuls. Dat laatste is namelijk vrijwel zeker de hoofdoorzaak van het huidige drukprobleem.

Overigens leidt deze luchtdrukklap bij het inrijden vermoedelijk ook tot extra slijtage aan de deurvergrendeling, en tot extra lange-termijn-vermoeiingsbelasting voor de wand/dak-constructie en aldus levensduurvermindering. Een oplossing hiervoor is dus waarschijnlijk niet alleen een "klantervaringskwestie"..
Ik ben bang dat Miriam hier op dit moment nog niet veel meer over kan zeggen. Ik zou je daarom willen aanraden om http://nieuws.ns.nl/ in de gaten te blijven houden. Informatie/nieuws over o.a. de nieuw te bouwen treinen wordt hier geplaatst.

Reageer